[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:13


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:53

Hallo ik had een vraag.

Ik ga in de zomer hard werken en niet op vakantie dus ik gun mezelf om een beloning te geven na de vakantie die niet zal hebben :'). Nu wil ik graag wat verder met fotograferen.

Ik ben opzich best tevreden over mijn Canon 1100D. Hij ligt lekker in de hand en ik denk dat ik hem nu al 4/5 jaar heb. Wat ik echter wel een nadeel vind is dat een 50mm lens op die body meteen iets van 70mm waardoor de afstand een stuk verder is en voor portret is dat niet altijd handig. Nu heb ik ook een Tamron lens erbij van 50-200m 4.5F t/m nog iets en die vind ik niet fijn, enkel misschien met echt vel licht. Maar bij een beetje schemer kan ik er niks mee. Nu vroeg ik mij af waar ik goed aan doe. Juist gaan kijken naar een nieuwe body en daar meer in investeren of eerst een nieuwe lens aanschaffen waarbij je kan zoomen en minimaal 2.5F is.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:24

Ik meld me hier ook weer een keer.

Ik heb een Sony A58 en binnenkort heb ik mijn eerste bruiloft.
Ik kreeg het advies een groothoek lens aan te schaffen/te huren en eventueel zelfs een extra camera te huren.

Nu denk ik dat ik of heel blond ben, of dat het gewoon echt lastig is om een groothoek lens te vinden voor de Sony A58.. Elke groothoek die ik vind is niet geschikt voor de 'A serie'.

Ik ga nog niet kopen dus ben echt even op zoek naar een lens om te huren. Weet iemand naar welke lens ik op zoek ben zodat ik kan kijken waar hij te huur is?

En anders de vraag; welke camera raden jullie aan om extra bij te huren? Ik kan dan eventueel zelfs deze camera huren met daarbij de groothoek voor die camera, voor mijn eigen heb ik namelijk genoeg lenzen liggen (maar zou wel graag weten welke hierop past).

Het liefst ben ik wel op zoek naar een Sony zodat ik grotendeels weet hoe de camera werkt en ik niet een dag van te voren de hele camera moet onderzoeken in de hoop dat ik erachter kom hoe hij werkt.

Het zijn een hoop vragen dus ik zou ze nog even onder elkaar op een rijtje zetten.
- Groothoek Sony A58
- Sony camera met een groothoek die daar op kan
- geschikt voor bruiloft, zowel binnen als buiten

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:10

HorseTimeXL schreef:
Hallo ik had een vraag.

Ik ga in de zomer hard werken en niet op vakantie dus ik gun mezelf om een beloning te geven na de vakantie die niet zal hebben :'). Nu wil ik graag wat verder met fotograferen.

Ik ben opzich best tevreden over mijn Canon 1100D. Hij ligt lekker in de hand en ik denk dat ik hem nu al 4/5 jaar heb. Wat ik echter wel een nadeel vind is dat een 50mm lens op die body meteen iets van 70mm waardoor de afstand een stuk verder is en voor portret is dat niet altijd handig. Nu heb ik ook een Tamron lens erbij van 50-200m 4.5F t/m nog iets en die vind ik niet fijn, enkel misschien met echt vel licht. Maar bij een beetje schemer kan ik er niks mee. Nu vroeg ik mij af waar ik goed aan doe. Juist gaan kijken naar een nieuwe body en daar meer in investeren of eerst een nieuwe lens aanschaffen waarbij je kan zoomen en minimaal 2.5F is.

f2.5? Veel succes, neem een forse boerentiet met geld mee en dan nog, sterkte.......

Alle gekheid op een stokje, een L-serie f2.8 70-200 kost nieuw 1400 euro en een goede occasion ligt rond 1000 euro. Wil je IS erbij, ga je naar 2100 nieuw en 1500 - 1600 als occasion of zo'n 1200 voor een mark I.

Als je nog niet echt tegen de beperkingen van je body aanloopt (dat lees ik niet echt) ga dan eerst voor glas en niet bang zijn om geld uit te geven. Glas verouderd minder snel dan body's.

Ik zou gaan voor een 15-85 (NIET de 17-85!!!!) als je financiële ruimte wat beperkt is:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-usm/

Als geld geen rol speelt (of de mazzel van mooie occasions), dan zijn dit het soort lenzen om voor te gaan:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... l-usm-iii/
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 8l-ii-usm/
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... is-ii-usm/

Niet genoeg groothoek?, Nou, deze dan:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -dx-canon/

Ja, dit klinkt allemaal zwaar overdreven om voor een 1100D te schroeven, maar kom je op het punt om er een 5D achter te schroeven, dan fotografeer je gewoon verder, zonder met je ogen te knipperen (niet met de Tokina, die is voor cropcamera's).

Jamess

Berichten: 153
Geregistreerd: 13-01-14

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:42

VRAAGJE:

Wat is het voordeel van beeldstabilisatie ? Het prijs verschil in lenzen is hierdoor erg groot.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:44

Jamess schreef:
VRAAGJE:

Wat is het voordeel van beeldstabilisatie ? Het prijs verschil in lenzen is hierdoor erg groot.

Je fotografeert nog zeker 2 stops verder waar je zonder IS kunt stoppen met fotograferen.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:45

HorseTimeXL schreef:
Hallo ik had een vraag.

Ik ga in de zomer hard werken en niet op vakantie dus ik gun mezelf om een beloning te geven na de vakantie die niet zal hebben :'). Nu wil ik graag wat verder met fotograferen.

Ik ben opzich best tevreden over mijn Canon 1100D. Hij ligt lekker in de hand en ik denk dat ik hem nu al 4/5 jaar heb. Wat ik echter wel een nadeel vind is dat een 50mm lens op die body meteen iets van 70mm waardoor de afstand een stuk verder is en voor portret is dat niet altijd handig. Nu heb ik ook een Tamron lens erbij van 50-200m 4.5F t/m nog iets en die vind ik niet fijn, enkel misschien met echt vel licht. Maar bij een beetje schemer kan ik er niks mee. Nu vroeg ik mij af waar ik goed aan doe. Juist gaan kijken naar een nieuwe body en daar meer in investeren of eerst een nieuwe lens aanschaffen waarbij je kan zoomen en minimaal 2.5F is.


Wat is je budget?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:31

Ja maximaal 1000 euro.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:52

Wie zocht er een leuk lensje met een beperkt budget?
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -4-5-6-is/

HorseTimeXL: voor 1000 euro heb je zonder veel moeite een L-serie 70-200 f4.0 IS: of de f2.8 zonder IS, maar die is wat zeldzamer. Voor iets boven jouw budget komt zelfs de eerste generatie 70-200 f2.8 IS in beeld (reken op 1200 euro).

Maar met die 55-250 van hierboven erbij is ook een EOS 7D nog binnen budget (reken op zo'n 600 euro)

Het is dus ook een beetje weer je heen wil.

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:15

Ik heb nu de canon 70-200 F4 USM, maar wil deze in gaan ruilen voor de 2.8.
Nu zie ik de USM of de USM IS.
Ik weet wat IS inhoud, maar geeft dit ook echt meerwaarde in de paardenfotografie?
Advies is welkom

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:35

hagelkruis schreef:
Ik heb nu de canon 70-200 F4 USM, maar wil deze in gaan ruilen voor de 2.8.
Nu zie ik de USM of de USM IS.
Ik weet wat IS inhoud, maar geeft dit ook echt meerwaarde in de paardenfotografie?
Advies is welkom

Wat erop zit, kun je gebruiken.

Aan jou de vraag of je daar 750 euro voor over hebt.

Jamess

Berichten: 153
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:43

ikke schreef:
hagelkruis schreef:
Ik heb nu de canon 70-200 F4 USM, maar wil deze in gaan ruilen voor de 2.8.
Nu zie ik de USM of de USM IS.
Ik weet wat IS inhoud, maar geeft dit ook echt meerwaarde in de paardenfotografie?
Advies is welkom

Wat erop zit, kun je gebruiken.

Aan jou de vraag of je daar 750 euro voor over hebt.


Ervaring met de lens zonder IS?

Zo ja, wat vind je ervan?

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:54

Jamess schreef:
ikke schreef:
Wat erop zit, kun je gebruiken.

Aan jou de vraag of je daar 750 euro voor over hebt.


Ervaring met de lens zonder IS?

Zo ja, wat vind je ervan?

Nee, ik heb de mark I mèt IS en dat ding is niks mis mee.
Met wat zoekwerk heb je een mark I voor 1200 euro in goede staat en met garantie.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:57

Ik heb zonder is. Geen idee of met is het verschil in geld waard is ;) maar zonder is bevalt prima.

Jamess

Berichten: 153
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:14

MyWishMax schreef:
Ik heb zonder is. Geen idee of met is het verschil in geld waard is ;) maar zonder is bevalt prima.


Beelden zijn gewoon scherp etc.?

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:20

Ja en ik gebruik nooit lange sluitertijden, dus niet nodig. Nu had ik mazzel dat ik deze tegen kwam voor mooie prijs, anders had ik misschien wel met is gekocht.

Jamess

Berichten: 153
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:21

MyWishMax schreef:
Ja en ik gebruik nooit lange sluitertijden, dus niet nodig. Nu had ik mazzel dat ik deze tegen kwam voor mooie prijs, anders had ik misschien wel met is gekocht.


Nee ik hoef inprincipe ook geen lange sluitertijden te gebruiken. Fijn om dit even van iemand te horen die er ervaring mee heeft.

Heb je de f2.8?

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:25

:j

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:46

Ik weet niet of hier mensen zijn die veel pagina's met reviews ed afstruinen dus ik drop mijn zoektocht hier ook maar even voor het geval iemand wat tegen komt.

Ik zoek uitgebreide reviews van de nieuwe Sigma 100-400 lens. Hij is vorige maand uitgekomen, dus nog erg nieuw. Ik google regelmatig, maar mocht iemand wat tegen houden (mag ook in tijdschrift) hoor ik het heel graag.
De reviews van de Sigma 150-600 zijn erg goed, dus ben erg benieuwd naar deze!

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:34

Al gekeken op YouTube? Daar staat vaak ook een vergelijking met een soortgelijk product :)

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:04

Ga eens kijken of daar inmiddels wat beschikbaar is. Vind dat voor lenzen doorgaans niet zo prettig kijken omdat ik graag ook resultaten (foto's) wil zien en in een filmpje vind ik dat niet fijn kijken (en ook qua kwaliteit lastig beoordelen).

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:33

Hij is nog niet heel veel gereviewed. Wat ik ervan begrijp is dat de image quality redelijk tot goed is, matige chromatische abberatie en overall een interessante lens. De twee punten waar hij kritiek op krijgt lijken te zijn dat de image stabilisatie niet heel goed is (vooral op 400mm kan dat problemen geven bij moeilijk licht) en dat hij geen statiefvatting heeft. Deze combi kan zorgen voor onscherpte bij bepaalde toepassingen (iknian mij voorstellen dat wen safari in de vroege ochtend op 400mm niet gaat lukken met deze combi)

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:41

Dat is wel een minpunt ja! Ik kan er nog weinig tot niets over vinden..... heb gelukkig geen haast nog, maar ben wel heel nieuwsgierig.
Wellicht een 100-400 occassion van Canon een betere optie. Ben alleen niet zo'n fan van de schuifzoom.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:44

manzano schreef:
Dat is wel een minpunt ja! Ik kan er nog weinig tot niets over vinden..... heb gelukkig geen haast nog, maar ben wel heel nieuwsgierig.
Wellicht een 100-400 occassion van Canon een betere optie. Ben alleen niet zo'n fan van de schuifzoom.

De mkII is draaizoom.

In de analoge tijd was ik groot fan van schuifzoom omdat je dan met een ring kon zoomen en scherpstellen.

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:32

Sorry voor mijn late reactie.
Heb nu de f4 zonder IS en wil dus over naar de 2,8.
En 750 scheelt het volgens mij niet hoor.
Was benieuwd of de IS echt meerwaarde heeft