[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:01

Maaikevdk schreef:
Ik kom ook weer even binnenvallen :D In april ga ik naar het prachtige zuid Spanje toe, en natuurlijk wil ik daar een paar mooie plaatjes schieten. Nu het probleem, welke lens is geschikt? Ik zoek een lens die geschikt is voor landschapfotografie, maar waarmee je ook in een stad leuke plaatjes kan schieten met een budget van ongeveer €400. Ik fotografeer met een Nikon D7100.

Nu heb ik de volgende lenzen gevonden:
Tokina 11-16MM F/2.8 AT-X PRO DX (veel enthousiaste verhalen over gelezen voor landschapfotografie, ook geschikt voor steden?)
Nikon AF-S DX 16-85 MM/3.5-5.6 G ED VR (genoeg groothoek voor een hobbyfotograaf?)
Nikon AF-S 12-24mm f/4.0G IF-ED DX
Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II VC HLD (of de Nikon variant)
Tamron 17-50mm f/2.8 DII VC SP XR LD

Ik heb verschillende reviews gelezen, maar kom er nog niet echt uit, vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Tweedehands is overigens geen probleem. Ik woon in de buurt van Cameratools, dus ik wil daar binnenkort ook een keer langs gaan om te kijken of zij mij kunnen helpen en om wat uit te proberen.

Over de Nikons geen mening, Maaike weet daar alles van maar de Tokina is echt :~ Ik heb de "opvolger" de 11-20 maar als ik zie wat anderen uit die 11-16 halen, die twee doen niet voor elkaar onder. De keuze is dus vooral budgettair....

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:06

Maar als je het geld hebt, dan zou ik toch gaan voor de 12-24 Nikkor. Ik heb ze beide in bezit gehad (de 11-16 heb ik nog, die gebruik ik nu als prime voor nachtfotografie experimentjes). En ondanks dat de tonijn echt wel goed is, is de genoemde Nikkor echt een klasse beter. Betere beeldkwaliteit ga je op crop eigenlijk niet krijgen: razend scherp en ik kon er recht mee de ondergaande zon inschieten.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:16

Zou jij de Tokina 12-24 ook aanbevelen boven de Tokina 11-16? Die kan ik tweedehands voor een leuke prijs overnemen, en dan heb ik nog de mogelijkheid om daarnaast de Nikon 50mm f/1.8 aan te schaffen.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:33

Ik ga een Panasonic GX8 of G80 aanschaffen volgende week, en hier wil ik dan natuurlijk lenzen bij. Sowieso wil ik de Panasonic 100-300 erbij en nu twijfel ik dus tussen de Panasonic 12-60 mm of de 14-42 en de 45-150 mm van Panasonic. Bij de 12-60mm en de 100-300mm mis ik natuurlijk wat aan bereik, maar weet niet zo goed of ik dit echt zal missen. Ik heb nog een 12-24 en macrolens van een andere camera.
De lens zal ik gebruiken als allround, bijv voor op vakantie e.d. en wat portret misschien af en toe, verder zal ik voornamelijk groothoek, macro en tele gebruiken denk ik. Zal ik echt iets missen als ik de 12-60mm koop? Is die kwalitatief goed? Heeft iemand er misschien ervaring mee? Alvast bedankt!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:58

Maaikevdk schreef:
Zou jij de Tokina 12-24 ook aanbevelen boven de Tokina 11-16? Die kan ik tweedehands voor een leuke prijs overnemen, en dan heb ik nog de mogelijkheid om daarnaast de Nikon 50mm f/1.8 aan te schaffen.

De 11-16 is een goede lens en als ie technisch goed is, zou ik daar niet te moeilijk over doen. De Nikons zijn beter, maar daar hangt ook dito prijskaartje aan:
Nikon: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... f-4-0g-ed/
Tokina: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -dx-nikon/


Voor degenen die van ECHT grote gaten houden: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... f-0-95-as/
Als je dan nog licht te kort komt, weet ik het ook niet meer......
Kost een paar centen, hebt je ECHT wat :D :D :D

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:36

Haha ikke t lijkt mij een ideale lens, nu nog een ideale loterij winnen 8-)

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:05

Hey allemaal, ik ben nieuw binnen dit topic maar ik ben benieuwd naar jullie mening!
Ik heb een paar jaar terug een camera gekocht; de Nikon1 J1. Ik kon deze voor relatief weinig kopen omdat ik het showmodel uit de winkel nam. Nu zat daar ook al een lens bij, maar wel eentje die relatief beperkt is; de 10mm. Dat is opzicht altijd wel prima geweest, ik ben geen pro en ik maak meer gewoon vakantiefoto's etc. Ik vind het een fijne camera, super snel en scherpe foto's, maar ik vind het wel jammer dat ik bv niet kan inzoomen of spelen met waarop de camera focust bijvoorbeeld.

Ik ben toen wel een beetje gaan zoeken online, wat ik begrijp is dat ik er alleen lenzen van de Nikon 1 serie op kan zetten? maar ik weet niet zo goed welke dan het beste past bij wat ik wil. wat denken jullie hiervan?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:16

xKimss schreef:
Hey allemaal, ik ben nieuw binnen dit topic maar ik ben benieuwd naar jullie mening!
Ik heb een paar jaar terug een camera gekocht; de Nikon1 J1. Ik kon deze voor relatief weinig kopen omdat ik het showmodel uit de winkel nam. Nu zat daar ook al een lens bij, maar wel eentje die relatief beperkt is; de 10mm. Dat is opzicht altijd wel prima geweest, ik ben geen pro en ik maak meer gewoon vakantiefoto's etc. Ik vind het een fijne camera, super snel en scherpe foto's, maar ik vind het wel jammer dat ik bv niet kan inzoomen of spelen met waarop de camera focust bijvoorbeeld.

Ik ben toen wel een beetje gaan zoeken online, wat ik begrijp is dat ik er alleen lenzen van de Nikon 1 serie op kan zetten? maar ik weet niet zo goed welke dan het beste past bij wat ik wil. wat denken jullie hiervan?


De keuze is gewoon niet reuze. Ik kom niet veel verder dan 4 lenzen die voor dit systeem geschikt zijn. https://tweakers.net/reviews/2314/6/nikon-1-v1-en-j1-lenzen.html.

Wat ik er van denk... misschien iets wat je niet wilt horen. Stap van dit systeem af en ga voor een spiegelreflex van Nikon (want daar zijn ze wel goed in) of voor een systeem camera van Panasonic of Olympus (die zijn daar goed in). Het systeem wat je nu hebt zal naar alle waarschijnlijkheid niet worden uitgewerkt en uitgebreid en wordt links en rechts ingehaald door de merken die zich echt op de systeemcamera’s hebben gestort.

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:27

Hey, daar heb je misschien wel gelijk in. Spiegelreflex is denk ik ook algemeen wel beter, maar het prijskaartje wat minder vrees ik. Daarnaast klinkt het best wel ingewikkeld, ik weet nu een beetje hoe ik met deze camera kan werken dus daarom dacht ik meer aan een nieuwe lens. Maar stel dat ik naar een spiegelreflex zou kijken, rond welke prijsklasse moet ik dan op zijn minst denken om iets beters te krijgen dan dat ik nu heb?

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:51

Heeft iemand hier ervaring met de 15-85 mm lens van Canon?
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... e-occasion

Ik ga op vakantie en wil eigenlijk voor het gemak een lens hebben die ik super allround kan gebruiken. Ik heb nu de lenzen: 18-55 mm kitlens, 50mm f1.8 en 55-250 mm.
18-55 vind ik eigenlijk niet fijn om te gebruiken, 50mm lijkt me niet handig op vakantie doordat er geen zoom is en 55-250 mm is niet het bereik wat ik wil, bijvoorbeeld voor landschappen niet super praktisch.
Ik ben niet van plan om het echt professioneel te doen of in opdracht, dus ik wil geen dure lens kopen tot ik daar de ruimte voor heb in een budget... Ooit over 10 jaar misschien :D
Daarom dus dat ik deze zie, en dit me best een goede optie lijkt.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:26

Nooor_ schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de 15-85 mm lens van Canon?
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... e-occasion

Ik ga op vakantie en wil eigenlijk voor het gemak een lens hebben die ik super allround kan gebruiken. Ik heb nu de lenzen: 18-55 mm kitlens, 50mm f1.8 en 55-250 mm.
18-55 vind ik eigenlijk niet fijn om te gebruiken, 50mm lijkt me niet handig op vakantie doordat er geen zoom is en 55-250 mm is niet het bereik wat ik wil, bijvoorbeeld voor landschappen niet super praktisch.
Ik ben niet van plan om het echt professioneel te doen of in opdracht, dus ik wil geen dure lens kopen tot ik daar de ruimte voor heb in een budget... Ooit over 10 jaar misschien :D
Daarom dus dat ik deze zie, en dit me best een goede optie lijkt.

Waarom doet iemand de standaardlens van een 7D (en equivalenten) weg?

Voor het simpele recht-toe-recht-aan werk is dit een meer dan prima stukkie glas; waarom anders denk je dat ie de standaard is op de professionele camera's.

Ik heb 'm er eigenlijk standaard op zitten en zet er pas iets anders op als ik er niet meer mee weg kom. Vrijwel al mijn werkfoto's schiet ik met deze lens.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:39

Daar ben ik nogmaals. Ik heb een Olympus om-d e-m 5 mark ii gekocht met hierbij een 75-300 mm van Olympus voor dieren (wild).
Nu ga ik ook een paar keer op feesten fotograferen en ik wil mij ook wat meer op mensen fotograferen gaan focussen. Nu ben ik aan het kijken en kom ik op een aantal opties uit:
- Olympus 45 mm f/1.8 --> Hele leuke portretlens, maar ik dacht voor bijv. kinderen fotograferen (spelen) en feestjes misschien niet altijd handig ivm geen zoom
- Olympus 12-40 f/2.8 --> Leuke allroundlens en ik dacht hier kan ik wellicht alles mee?

En dan nog een lens voor bijv. huisdieren, paarden fotograferen. Ik dacht aan een Panasonic 35-100 f/4.0-4.6, deze zou ik dan eventueel ook kunnen gebruiken bij het feest. Of is het diafragma dan niet goed? En moet ik daar echt een f/2.8 voor hebben?
Of is bijv. een Panasonic 45-200 f/4.0-5.6 of Olympus 40-150 f/4.0-5.6 beter?
Een 35-100mm f/2.8 of 40-150 f/2.8 zijn natuurlijk betere lenzen, maar die kan ik gewoon echt niet betalen, zeker niet als ik een 12-40 ook nog koop. Maar dromen (en sparen) kan altijd, maar tot die tijd is het fijn om iets te hebben!

Ik hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie tips hebben!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:07

Ook hier maar eens advies vragen. Heb een low budget set: Canon 1300d met kitlens, youngnuo 50mm en de canon 55-250 is stm. Ben nu op zoek naar een groothoek lens. Volgens de reviews is de 10-18 mm is stm van Canon wat prijs kwaliteit betreft best oké. Iemand hier ervaring met deze lens? Of alternatieven die geschikt zijn voor vakantie foto’s maar wel wat in de lagere prijsklasse vallen (<500,-) Afgelopen winter kwam ik in Tromsø wat te kort met de kitlens, een wijder beeld was fijner geweest in sommige gevallen. Tweedehands vind ik ook prima.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:43

Ik heb een vraagje.. ik heb de 70-200 2.8 van Canon zelf zonder IS.
Helaas is deze nu echt op, en moet echt aan vervanging.
Nieuw is die €1600 euro dus even to much.. ‍♀️
Tweedehands neem ik alleen met garantie dus hou de websites al in de gaten.
Nu zag ik hem bij Cool Blue wel voor 1200 euro dus dat zou nog kunnen, maar weet niet of dat een nieuwe was of tweedehands.

Maar zijn hier ook fotografen bekend met de tamron versi van 2014? Of de sigma versi.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:47

Voor 1200 moet je een tweedehands 70-200 f2.8 IS moeiteloos kunnen vinden. De mkII doet rond 1500, in goede staat en met garantie.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:52

komend weekend ben ik gevraagd door een kennis om voor het eerst familiefoto's te maken. Nu was ik benieuwd welke objectief die ik nu heb hier het meest voor geschikt is. Ik wil niet gelijk een nieuwe aanschaffen, mocht ik nu geen geschikte hebben. Maar ben wel benieuwd wat jullie daarvoor aanraden.

Op dit moment heb ik:
18-200 f 3.5-6.3
50-150 f 2.8
50 f 1.8

Ze willen fotos laten maken van hun gezin bij hun op de boerderij in het stro, bij de koeien en/of buiten

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:33


ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:49


Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:25

MarjanB schreef:
Wat voor een locatie ga je heen? Morgen wordt het prima weer dus heel lichtgevoelig is niet nodig. Ik heb een tijdje geleden foto's gemaakt met m'n 18-135 zodat ook de omgeving er bij op kon. Mijn 50mm is m'n favoriet voor echte portretten.

Met m'n 50mm
https://www.flickr.com/photos/155411328 ... 214027058/

18-135
https://www.flickr.com/photos/155411328 ... 830475596/


Ik ga gewoon naar hun thuis. Ze wonen op een boerderij. De koeien staan nog binnen. Dus ik denk binnen en buiten wat fotos. Ik mag zelf heel graag met de 50-150 fotograveren. Die is scherper dan mijn 18-200. 50 mm moet ik erg wennen aan het niet kunnen zoomen, maar die fotos worden wel mooi.

Ik zal je fotos even bekijken.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:33

ikke schreef:
ikke schreef:
Voor 1200 moet je een tweedehands 70-200 f2.8 IS moeiteloos kunnen vinden. De mkII doet rond 1500, in goede staat en met garantie.

https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -is-usm-1/

Nou, daar is ie al...........


Ik zoek geen IS en geen nieuw. En die €1200 euro eas nieuw voor eentje zonder IS ;)
Maar had een andere vraag.. en daar wordt hier op gereageerd :/

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:40

Tamron zou ik zelf nooit doen. Niet de lens gehad waar jij over spreekt, maar wel ervaring met Tamron en t heeft mij een slechte indruk achtergelaten. Zonde geld.
Sigma kan ik niets over zeggen. Onbekend mee.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:20

DShots schreef:
Ik heb een vraagje.. ik heb de 70-200 2.8 van Canon zelf zonder IS.
Helaas is deze nu echt op, en moet echt aan vervanging.
Nieuw is die €1600 euro dus even to much.. ‍♀️
Tweedehands neem ik alleen met garantie dus hou de websites al in de gaten.
Nu zag ik hem bij Cool Blue wel voor 1200 euro dus dat zou nog kunnen, maar weet niet of dat een nieuwe was of tweedehands.

Maar zijn hier ook fotografen bekend met de tamron versi van 2014? Of de sigma versi.

Sorry, je tweede vraag even gemist. 1200 voor een nieuwe 2.8 MET IS?
Dan kan het niet en is het vage, grijze import. Niet aan beginnen.

Voor de versie zonder IS is het maar een heel normaal prijsje: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -2-8l-usm/

Voor dat prijsverschil ging ik 'm gewoon bij de winkel halen. Als er wat mee is, heb je je garantie ook veel simpeler.

Maar je hebt dus een occasion MET IS voor minder......
Het is maar een overweging. De 2.8 zonder IS wordt wat minder vaak aangeboden als occasion, is mijn idee.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:50

Misschien lezen, maar is €1200 voor dezelfde lens die ik al heb en dat is ZONDER IS. En die is nieuw bij coolblue. Dus hetzelfde linkje alleen dan van Coolblue ;)

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:09

De Tamron is beter dan de Sigma en dan haal je vooral je winst uit het feit dat de AF van deze lens van Sigma niet de sterkste is. In low light heeft hij veel moeite en kan de lens erg gaan hunten. En dat maakte hem destijds voor mij niet geschikt voor wat ik ermee wilde doen. Wel was ik meer te spreken over de scherpte van de Sigma. De Tamron vond ik erg zacht worden op 200mm en die moest echt teruggestopt worden. En dan waren er in die tijd 2 versies in omloop. Een versie met een nieuwprijs van pak en beet 1400 euro en eentje van 900nogwat euro. Die laatste was niet de moeite van het bekijken waard.

(Ik moet we zeggen dat ik je in je berichten niet erg vriendelijk vind. Ikke probeert te helpen en jouw reactie leest als een enorm verveelde puberale sneer)

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:31

Eens met Maaike, de toon mag wel wat vriendelijker.. :o