Filmrol voor oud fototoestel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Raanii

Filmrol voor oud fototoestel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:08

8nnemiek

Re: Filmrol voor oud fototoestel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:12

Leuke apparaten zijn dat inderdaad. Ik heb voor school een tijd met zo'n oude spiegelreflex gefotografeerd, en die dingen maken echt geen slechte foto's als je ze goed instelt. Nadeel is alleen dat je de foto's niet even snel terug kan kijken :Y)
Er kunnen inderdaad gewoon rolletjes van Kruidvat in, ik zou 200 ISO nemen, die geven mooie kwaliteit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:47

ISO 200 is goed geoeg voor in de zomer, op dit moment kan je denk ik nog beter 400 nemen :)
Tenminste, het staat mij bij dat mijn moeder meestal ISo 400 er in had.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:27

Iso 200 is inderdaad meer voor buiten foto's (en dan het liefst een zonnige niet bewolkte dag) en iso 400 is meer geschikt voor foto's met bewolkt weer, sneeuw, mist of binnen (met flits) maar vaak wel hoe hoger de iso, des te meer korrel er in je foto's komen. Maar dat heeft ook (tegenwoordig) wel z'n charme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:17

Ik denk meer dat TS bedoelde welk týpe rolletje er in moet.
De standaard analoge spiegelreflex camera werkt met een 35mm rolletje.
Dat zijn inderdaad de rolletjes die je in de winkel kunt krijgen.

Welke ASA/iso waarde je neemt, is afhankelijk van de lichtomstandigheden waarmee je gaat werken.
Ik zou voor 400 ASA gaan.
Met 200 ASA kun je alleen fotograferen in de zon. Met 400 kun je ook wat slechtere weersomstandigheden aan. En ik vind de ruis die het geeft wel wat charme hebben bij dat soort foto's.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:36

Ga voordat je deze camera koopt wel even na hoe groot de voorraad van filmrolletjes is!! Ik heb een tijd in een fotozaak gewerkt en er was steeds moeilijker ook aan te komen..

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:21

Inderdaad wat hierboven wordt gezegd; ik werk in een fotozaak maar de ontwikkel machine gaat binnenkort wel de deur uit. Hij staat meer stil dan deze aan is en daar wordt het niet beter van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:26

Wat misschien wel een leuk idee is (al weet ik niet in hoeverre dat nog haalbaar is op vandaag) is zelf aan de slag gaan met een doka :Y) Je eigen zwart/wit foto's ontwikkelen :D Vroeger kon je daar setjes voor kopen met chemicaliën en een groene of rode lamp.. heb je alleen nog een donkere ruimte nodig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:43

En er zijn natuurlijk altijd nog gewoon vaklaboratoria waar je naar toe kunt om het te laten ontwikkelen.
Kijk, de "fotograaf op de hoek" zal inderdaad geheel naar digitaal overstappen of zelfs al overgestapt zijn. Maar een vaklab blijft nog regelmatig aanvragen ontvangen van professionele fotografen die analoog werken. Vooral in de kunst fotografie.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:40

Ontwikkelen blijft misschien wel mogelijk Femke.. Maar de filmpjes zelf.. worden niet veel meer gemaakt.