[info] apparatuur advies vakantie zuid-afrika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

[info] apparatuur advies vakantie zuid-afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:21

Ik weet dat er centrale aanschaf-advies-topics zijn voor compacts, slr en lenzen, maar mijn vraag is eigenlijk een combi van allen, dus vandaar een nieuw topic. Ik hoop dat hij kan blijven staan.

In september/oktober ga ik 4,5 week naar Zuid Afrika. Eigenlijk gaan we er van alles doen (stad, wijdse landschappen, dorpen, oceaan, bush, semi-woestijn etc). Maar ook dingen vanuit auto als zelf actief (paardrijden, kano, canopy, boottocht, jeepsafari etc). Nu ben ik ENORM in dubio wat ik mee ga nemen aan foto-apparatuur.

Wat ik heb liggen zelf:
Canon EOS 40D
Canon 70-200 2.8 IS L
Canon 28-105 (oude, waarvan ik niet helemaal vertrouw dat hij goed is)
Canon 50 1.8
Tamron 18-250 (onze "vakantielens", maar vind hem niet erg fijn)

Mijn vriend heeft nog een kleine compact (geen idee welk merk).

Nu twijfel ik of ik een SLR met lenzen mee wil gaan slepen (we slapen bijna elke dag in andere locatie, dus veel onderweg) of dat ik ga voor een bijv. Canon Powershot SX50 HS (heeft enorm zoombereik). Hiermee kan je ook alles zelf instellen (en ook RAW-foto's maken mocht ik dat willen).
Ik ben op vakantie een redelijk luie fotograaf qua instellingen, maar wil wel echt goeie scherpe foto's.
Ga ik spijt krijgen als ik mijn SLR niet mee neem........... maar welke lenzen neem ik dan mee/schaf ik aan. Het liefst zou ik een 100-400 aanschaffen en nog een goeie groothoek. Maar ja, dat kost ook een vermogen. Kortom, dilemma's dilemma's.

M'n budget kan ik niet echt noemen nog omdat ik die nog niet weet. Maar het moet ook niet te gek worden.

Het voordeel van een powershot zou nog kunnen zijn dat hij goed kan filmen op goede kwaliteit. De 40D heeft geen filmfunctie.

Ik begrijp dat mijn wensen nog wat vaag zijn en nader uitgekristaliseerd moeten worden, maar misschien kunnen jullie overwegingen/tips me verder helpen.

Bagheera_206

Re: [info] apparatuur advies vakantie zuid-afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:35

Misschien een tweedehands 1.4x of 2.0x extender van Marktplaats plukken en die in combi met je 70-200mm en 50mm f/1.8 gebruiken? Dan heb je ernaast nog een compactje voor andere foto's.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:56

Oh ja, dat was ik ff vergeten. Extender vind ik geen optie.

De compact van mijn vriend heeft overigens een bagger film-functie. Dus dat is ook nog wel een puntje.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:59

manzano schreef:
Oh ja, dat was ik ff vergeten. Extender vind ik geen optie.

De compact van mijn vriend heeft overigens een bagger film-functie. Dus dat is ook nog wel een puntje.

In verband met het regelmatig tussen plaatsen van de extender? := Het is iig een goedkopere tussenoplossing dan een 100-400mm te scoren. ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:02

Omdat ik er een keer mee gewerkt heb en niet tevreden ben met de kwaliteit.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:03

manzano schreef:
Omdat ik er een keer mee gewerkt heb en niet tevreden ben met de kwaliteit.

Ja, een 100-400mm is idd wel tikkie beter in het bereik boven de 200mm, maar helaas ook weer duurder. := Voor time-being heb ik een extender en vind op zich de kwaliteit erg mee vallen.

Als je het budget hebt voor een tweedehands 100-400mm zou je die mss in combi met je 50mm mee kunnen nemen en hoef je ook niet vaak te wisselen van objectief.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:13

Nou de 100-400 is ook geen optie. Ging me meer om het bereik. Wellicht eens kijken naar een Sigma 120-400.
Ik twijfel uberhaupt nog of ik de SLR wel meeneem. Want dan moet er ook nog een groothoek bij komen (tokina 12-24)..... En dan moet ik m'n 28-105 ofzo laten fixen, want vast brandpunt vind ik vreselijk onhandig in steden ed.

Die 50mm is denk ik al 5 jaar niet meer uit de tas geweest :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:14

Maar heeft iemand toevallig ervaring met een nieuwe powershot naast een SLR??
Vraag me af of dat erg tegenvalt, of dat dat wel mee valt.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:37

Ik ga ook van de zomer naar zuid-Afrika en dit is wat ik ga meeslepen:
- canon 650D
- 18-55 lens voor de landschappen
- 100-400mm lens
- twijfel of ik m'n 70-300 nog mee ga nemen
- setje filters
- Setje tussenringen

Dat allemaal wel jn een goede en fijne camera rugtas want anders is het geen optie. Voor safari heb je wel minstens 300 a 400 nodig, voor de rest van je vakantie ben je met een kitlens en telelens prima af volgens mij. Maar het ligt er maar aan of je zin hebt in sjouwen of dat je gewoon af en toe een plaatje wil schieten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:39

Ja dat is ook nog een beetje m'n dilemma Marit..... ga ik me storen aan dat "meeslepen" (en het risico, want soms kan het niet en ligt het dus in de auto).

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:18

Mij is geadviseerd om nooit je apparatuur in de auto te laten liggen in de auto.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 19:30

Marit schreef:
Mij is geadviseerd om nooit je apparatuur in de auto te laten liggen in de auto.

Is ook logisch..... maar ja...... als ik ergens ga paardrijden ga ik niet met m'n rugzak op een paard zitten of bij een flinke hike. Met duiken is het ook wat lastig ;) :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:17

Ik ben in 2011 in Oeganda geweest in Afrika. Ik heb 4 weken lang iedere dag alles mee gezeuld aan apparatuur. Nu is Zuid-Afrika iets welvarender dan Oeganda, maar ik neem aan dat ook daar genoeg criminaliteit voorkomt :). Ik heb regelmatig gehad dat onze hut niet goed op slot kon. Gelukkig deden wij verder veel dingen waarbij ik alles mee kon nemen. Één keer was dat lastig, toen heb ik gelukkig mijn cameratas bij iemand anders van de groep kunnen laten liggen die niet mee ging.

Als je veel activiteiten gaat doen, zou ik je afvragen wat je belangrijker vind. Of fotograferen met het risico dat je geen goede hut/plek hebt om alles neer te leggen (en dus dat het gestolen wordt) of minder activiteiten doen waarbij je je spul niet mee kan nemen.

Om antwoord te geven op je vraag, ik had de Canon 40D bij (ja die heb ik ook :) ) en speciaal tweedehands via Marktplaats een 100-400 gekocht. Die zijn erg waardevast, heb die van mij voor 900 euro gekocht, maar zou hem voor hetzelfde bedrag of nog wel meer weer kunnen verkopen nu gok ik. Is het geen optie om er voor de vakantie een tweedehands te kopen en hem na de vakantie weer te verkopen? Verder had ik een 18-50 f/2.8 lens bij die vooral op onze Canon 350D zat (die had mijn vader in gebruik). Filmen hebben wij gedaan met een klein Canon Ixus (130?) cameraatje. We hadden dus 2 DSLR's bij met 2 lenzen en 1 compact camera en dit was echt al genoeg gesjouw iedere keer, maar heb wel geweldige foto's kunnen maken. Ik fotografeer overigens eigenlijk altijd nog met deze 2 lenzen en de 40D :). Had ook een Sigma 70-200 maar die gebruik ik nooit meer.

Resultaat: [BEU] Safari in Oeganda; dé parel van Afrika!

Marit, ik zag ook jouw berichtje. Ik zou niet de 70-300 ook nog meenemen als je ook al een 100-400 meeneemt... De kwaliteit van de 100-400 is stukken beter (tenminste, neem aan dat je niet de 70-300 L hebt?) en dan loop je 2x met bijna hetzelfde bereik.

Oh en voor de safari vond ik 400mm wel erg fijn. Veel foto's zijn toch wel tussen de 300-400 mm genomen ja. 200mm is wel echt kort.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:54

Denk nu inderdaad dat ik de 70-300 thuis laat.. Mag ik vragen hoe jij de foto's vanuit de safari auto hebt genaakt? Ik vroeg me af of ik nog een rijstzak of eenpootstatief moet meenemen want ik weet niet goed hoe die 400 mm uit de hand schiet. Ik ga hem ook via marktplaats aanschaffen. :j

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:58

Als je hem via Marktplaats wil kopen, dan kun je het beste de site nu al goed in de gaten houden, want de laatste tijd worden er niet meer zo heel erg veel 100-400 aangeboden... Steeds minder eigenlijk heb ik het gevoel.

Ik heb zonder statief geschoten. Ik schiet altijd met dit statief uit de hand. Als je sluitertijd maar snel genoeg is, lukt dat prima. :) Anders heb je alleen nog maar nog meer gesjouw. Ik moet wel zeggen dat onze chauffeur stopte als we daarom vroegen. Ik was gelukkig niet de enige met een dikke teletoeter, dus we stopten regelmatig :) En dan konden we gewoon in de auto gaan staan (dak was uitklapbaar) en fotograferen maar :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 09:31

Tnx voor je reactie Susan!!!! Ik ga je foto's straks ff bekijken!

Wij hebben zelf een huurauto en rijden eigenlijk elke ochtend weg bij de ene locatie en gaan dan al doende (dus dingen bekijken/activiteiten doen) naar de volgende locatie waar we dan einde van de dag aankomen (in de meeste gevallen dan). Dus 's ochtends gaan alle spullen in de auto en als we intussen wat gaan doen waar het niet mee kan ligt het ook in de auto.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 09:46

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:17

Ik twijfel vooral hoe ik het met opslag ga doen. Meerdere geheugenkaartje, laptop mee, of allebei? Normaal gaat de laptop mee. De sigma is idd mijn alternatief :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:42