Hoe krijg je dit effect?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Hoe krijg je dit effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 12:25

Ik probeer me suf, heb het al aan meerdere mensen gevraagd maar niemand kan mij helpen.
Er zitten genoeg goede proff's op bokt die mij vast wel kunnen helpen.

ik vraag mij af hoe ik de volgende bewerking kan doen:

Afbeelding

Het gaat niet om de foto, maar de kleuren, ze zijn zacht, iets donkerder, genoeg kleur maar toch wat vaal :') .
Geen idee hoe ik het uitleg, maar misschien als jullie de foto zien, dat jullie wel begrijpen hoe je aan dit resultaat komt?

Eline

Re: Hoe krijg je dit effect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:55

Op wat voor foto probeer je dit effect te creëren? Ik zie weinig contrast en warme kleuren - ik denk dat als je een foto op een bewolkte dag maakt met je witbalans op cloudy of shade, je al een eind in de buurt zit.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:07

Eigenlijk op elke foto! Binnen, buiten, dieren en baby's... er is iets vaals aan lijkt het.
Maar met alleen bewolking en warmte lijk je er niet aan te komen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:22

Ik denk echt dat warmte en laag contrast de belangrijkste ingrediënten zijn. Binnen of met felle contrasten (zonlicht) bij dezelfde sfeer uitkomen is denk ik lastig. Ik denk dat het vale wat je ziet voor een deel echt uit de witbalans op 'warm' zetten komt. De felle groentinten worden op die manier al flink getemperd.

Even testje met een eigen beeld, is dit een beetje wat je bedoelt:
Afbeelding

Als je het wat minder heftig wilt hebben, zou je dan de saturatie wat omlaag kunnen brengen, en bijvoorbeeld een bruintint eroverheen leggen. Ik weet niet welk programma je gebruikt, hier heb ik in photoshop aan de rechterkant twee lagen gebruikt:
- saturatie -40%
- solid color laag met een donkere bruintint op layer mode soft light, 80%
maar dat kan op heel veel verschillende manieren, ook in andere programma's.

Afbeelding

Misschien heb je daar wat aan om weer verder te testen? :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:51

Oh ja! dat begint er op te lijken inderdaad.
Witbalans heb ik eigenlijk bijna altijd op bewolkt/schaduw. Ik hou wel van het warme effect wat het geeft.

Heb photoshop en paint shop pro.
En met zo'n bruine laag erover? Doe je dan een nieuwe laag en die gewoon helemaal bruin maken?

Links onder vind ik dan het mooiste.

Heb al een beetje geprobeerd om contrast eruit te halen, zorgt inderdaad wat meer voor aan vaal effect. :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:12

Linksonder is alleen witbalans op shade, rechts zit de 'desaturatielaag' eroverheen.
Ik weet niet meer of paint shop pro dezelfde functie heeft, in photoshop gebruik ik de functie 'solid color' (dan kan je heel makkelijk de kleur nog een beetje aanpassen om te spelen). Zit in CS5 bij layer / new fill layer. Als die functie niet werkt kan je inderdaad ook gewoon een nieuwe laag helemaal bruin maken.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:15

Bedankt voor de tips! Ga er mee aan de slag ;)

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:46

ik denk dat het vooral met het diafragma te maken heeft, het is waarschijnlijk rond de 1.4 geschoten.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:59

Ja dat is het wazige effect. Heb zelf ook een 1.4 lens, maar dat is niet wat ik bedoel.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:18

Afbeelding

Om effect van deze foto te krijgen doe ik vrijwel hetzelfde als Eline, ik gebruik alleen een meer sepia-achtige kleur ipv bruin. Maar de basistechniek is hetzelfde. Verder is het een kwestie van experimenteren met kleur en transparantie van de extra laag en met de saturation.