[FOTO] Tips gevraagd! Nieuwe lens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

[FOTO] Tips gevraagd! Nieuwe lens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 10:15

Hallo!

Ik fotografeer al een poos met mijn Canon EOS 500D spiegelreflex camera, en deze week is daar de canon 70-200mm f2.8 lens bij gekomen.
Nou heb ik gisteren bij een springwedstrijd wat foto's gemaakt om te oefenen, maar het valt me toch wel tegen hoe scherp ze zijn geworden.
Ligt dit aan de combi van de camera + lens? kan je daar geen mooie scherpe actie foto's mee maken? Of is er iets wat ik zelf verkeerd doe?

Het was wel in een binnenbak, dus ik moest een vrij hoge ISO gebruiken (1600) omdat de foto's anders erg donker werden.. Maar die ruis zie je dan ook wel goed terug helaas.

even een aantal voorbeeld fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

instellingen bij alle foto's:
ISO 1600
F2.8
1/320

Sani

Re: [FOTO] Tips gevraagd! Nieuwe lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:25

Ik kan de foto's vanaf mijn mobiel niet goed beoordelen, maar wellicht is het handig om toe te lichten hoe je scherpstelling is ingesteld?

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 10:29

Die had ik staan op Al Servo geloof ik (dat bedoel je toch?) De witbalans had ik op het TL-lamp icoontje ingesteld.. en volgens mij waren dat dan ook gelijk alle instellingen :P

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:26

Bekend probleem! Ook ik heb dit probleem gehad in dezelfde bak. Wat ik bij mijn springfoto's gedaan heb is de volgende instellingen:
ISO800, 1/320, f3.5. Met de lagere ISO voorkom je overmatig ruis en kun je thuis op de pc de foto's lichter maken. Deze springfoto's zijn uitstekend geworden met niet veel ruis.
Later heb ik foto's gemaakt van dressuur met (veel) hogere iso en snellere sluitertijd (ik was bang voor bewegingsonscherpte), met dezelfde lens en zelfde camera en deze foto's kon ik allemaal weggooien. Dus misschien is het een idee om de ISO lager te houden en thuis te bewerken?

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 11:30

Wat toevallig! ISO lager houden is inderdaad wel iets wat ik kan proberen, zou iig voor minder ruis moeten zorgen. Betekend wel dat het gecompenseerd moet worden omdat ze anders allemaal weer erg donker worden, want dat is ook niet altijd heel mooi op te lossen met bewerking toch? Ik heb altijd het idee dat je dat toch wel een beetje ziet, of foto's licht zijn genomen of in photoshop lichter zijn gemaakt achteraf..

Maar bedankt voor je reactie iig, heb er zeker wat aan en zal het volgende keer in mijn hoofd houden om op die manier te proberen :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:33

Misschien kun je de foto's zien:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 188&type=3
(ik heb ze misschien afgeschermd, maar misschien kun je ze met de link zien)
Zo zijn ze uiteindelijk geworden. De dressuurfoto's heb ik dus, zoals gezegd, weggegooid.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in RAW+JPG geschoten heb en de RAW foto's bewerkt.

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 11:36

Ik kan de foto's niet bekijken. :( Ik fotografeer ook in RAW trouwens, in bewerking valt er nog wel iets uit te halen maar die ruis/onscherpte blijf ik toch een beetje houden helaas.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:24

ik heb de 450D in combi met de 70-200 F2,8
ik denk dat het per binnenbak ook wel verschillend is maar ik heb deze geschoten in de binnenbak:

Afbeelding

en ik doe wel aan een kleine nabewerking (brightnes/contrast & noise reduction)

ik vind je foto's idd erg donker en ruis, ik zal eens opzoeken welke instelling ik had bij deze

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:12

jouwe ziet er inderdaad een stuk fijner uit om naar te kijken, mooi scherp en heldere kleuren.. ben benieuwd naar je instellingen :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:52

ik had F2,8 en sluitertijd 320 en een iso van 800 (als ik het goed onthouden heb, stond er niet bij :P )

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 10:03

oke thanks! Volgende keer ISO iets lager laten en wat omhoog krikken in photoshop dus. En maar wat meer buiten foto's maken, stom licht in die binnenbakken :P :P! Thanks voor het meedenken allemaal