[FOTO] way to time

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

[FOTO] way to time

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 21:43

Eind van de middag lag hier in vijf minuten een mooie laag sneeuw toen ik op de fiets was. Tja, en dan zie je een geweldig mooi foto beeld natuurlijk! Dus hoppa, snel de camera uit de tas, al twijfelde ik wel een beetje over de licht omstandigheden want het was al aardig donker.
En ook nog met het idee dat ik voor het eerst met zo'n semi-prof camera een foto moest gaan schieten. (Nikon 200D, ik ben een D3100 gewend.)

Tja lastig, maar naar even klooien heb ik toch nog wat mooie platen (na mijn idee) kunnen schieten. De foto's waren aardig donker dus ik heb de belichting iets omhoog moeten halen waardoor ik veel ruis in de foto's kreeg.
Eigenlijk vond ik het er niet eens zo lelijk uit zien en ben ik wel benieuwd wat jullie er van vinden. Voor mij zijn de foto's nog een beetje twijfel namelijk.

Hier de foto's! :D

1. Ik twijfel over de uitsnede, ik vind dit persoonlijk de minst mooie..
Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

Edit: veranderd! :D
Laatst bijgewerkt door ismy op 08-02-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:49

Het idee is mooi, maar de foto's zijn minder.
Er zit onwijs veel ruis op je foto's en op de laatste zijn de bomen wat rood en helemaal aan het eind van de straat op de laatste foto zie je ook een rode walm (? :')) in de bomen zitten links bovenin.

ismy

Re: [FOTO] way to time

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 21:51

De ruis komt door de bewerking inderdaad. Vond het wel wat hebben eigenlijk. Een beetje terug naar de oude fotografie. Maar inderdaad die laatste foto met die bomen. Dat ga ik maar even snel veranderen!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:57

De eerste en laatste zijn 't voor mij ook niet. De eerste omdat ik de compositie eigenlijk niks vind, de laatste, daar ben ik wat minder zeker van, waar 't aan ligt.. De middelste daarentegen vind ik zeker wat hebben :j Juist door die ruis ook, dat geeft 't toch een bepaald sfeertje...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:04

Bedankt! De middelste is mijn favoriet ook, de rest net niet..

Hier nog een foto die ik hem eigenlijk helemaal niet vond maar misschien denken jullie anders..
Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:07

Blacky schreef:
Er zit onwijs veel ruis op je foto's en op de laatste zijn de bomen wat rood en helemaal aan het eind van de straat op de laatste foto zie je ook een rode walm (? :')) in de bomen zitten links bovenin.

:+ Waas of gloed noemen we dat

Ik vind de uitwerking ook een stuk minder, idee wel creatief. Zou ik je exif mogen weten?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:08

bedoel je de instellingen bij exif?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:09

:j Iso, sluitertijd, diafragma en nog stops onder of overbelicht?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:16

Ik heb op 'M' Gefotografeerd, doe alles zelf dus kon geen stops overbelichten.

Mijn ISO was 800 en mijn diafragma was f/5,0 op alle foto's.

En nou kijk ik even heel raar dat ik dit eerste foto uit de hand heb gefotografeerd want die stond op 1/15e seconden.

Op de rest van de foto's had ik 1/30e seconden.

Ik heb de foto's wel erg na bewerkt op lightroom, de hele belichting moest omhoog en door de ISO komt natuurlijk ook de vele ruis..

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:28

saskiakefie schreef:
Blacky schreef:

:+ Waas of gloed noemen we dat

Weer wat geleerd. Ik niet zo goed nederlands kunnen. :Y)

Nu je het zo zegt vind ik de middelste met dat ruis ook wel wat hebben. Maar het is voor mij niet de wauw factor en nou hoeft het ook niet meteen professioneel te zijn.
En zoals ik al zei het idee vind ik wel onwijs leuk!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:32

Met M kun je juist wel stops overbelichten.

Je witbalans is onjuist, daarom veel blauwe kleurzweem. Kun je je grijspunt instellen in jouw fotoprogramma? Lightroom doet dat erg makkelijk.

Je composities zijn het soms net niet.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:32

Bedankt! Haha altijd goed om wat te leren tch? (:

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:33

Je hebt ook lightroom zie ik. Als je in raw geschoten hebt, klik je met pipetje op een gebied dat jij als wit wilt zien. Liever doe je dit met het fotograferen zelf, maar zo kan het ook :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:35

F_Orumster schreef:
Met M kun je juist wel stops overbelichten.

Je witbalans is onjuist, daarom veel blauwe kleurzweem. Kun je je grijspunt instellen in jouw fotoprogramma? Lightroom doet dat erg makkelijk.

Je composities zijn het soms net niet.

Ah ja tuurlijk kan het wel. Dom van me. Ik dacht aan de plus - min knopjes. Het viiel mij ook op dat mijn witbalans verkeerd stond. Domdom. Ik kan wel het griijspunt meten op de camera met de lock knop?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:37

F_Orumster schreef:
Je hebt ook lightroom zie ik. Als je in raw geschoten hebt, klik je met pipetje op een gebied dat jij als wit wilt zien. Liever doe je dit met het fotograferen zelf, maar zo kan het ook :)

Tja, slecht van me.. het liefst zo weinig mogelijk nabewerken natuurlijk. Bedankjt ! Ga ik doen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:39

Dan heb je onderbelicht als je de foto's zoveel moest oplichten. Je kunt instellen of je wilt onder of overbelichten van te voren, maar ook tijdens het fotograferen door een puntje voor of achter het midden over te laten op de belichtingsmeter. Iso 800 is niet zo hoog hoor. De diafragmaopening is eigenlijk te groot voor dit soort opnames.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:55

Bedankt, je hebt idd helemaal gelijk!