sluitertijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

sluitertijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 20:07

Hallo,

Ik weet dat er al honderde topics over bestaan, maar toch is mijn vraag nog niet echt beantwoord.

Ik fotografeer altijd in de stand dat ik zelf de iso en diafragma moet instellen.

Iso heb ik meestal rond de 400 en diafragma probeer ik zo laag mogelijk te houden (soms wil hij niet lager als5 - 4,8f?)
De sluitertijd laat ik aan de camera over, protrt fotos gaan redelijk, maar bij bewegende beelden
pakt hij vaak maar een hele trage sluitertijd, hoe kan dit? Fotos zijn dus onscherp(heb hem dan wel op al focus staan

Vandaag camera op d M stand gezet en zelf sluitertijd ingesteld, bewolkt weer, iso op 400, diafr op 5 (hij wilde niet lager)
en sluiterijd rond de 1000, maar nu ontzettend donkere fotos, hoe kan dit?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:21

Goed, je hebt geen idee wat je aan het doen bent. :) Ga voorlopig maar even niet op de M fotograferen maar leer eerst wat het diafragma is en doet en de iso.

Het diafragma is de lensopening, hoe verder de lens opent hoe meer licht erin valt, maar hoe minder scherptediepte er is. Maar wat verwarrend is, hoe groter de lensopening is, hoe lager het getal is. Jouw lens is niet lichtsterk dus je kunt niet lager dan 4.5 waarschijnlijk als je niet inzoomt. Hoe verder je inzoomt hoe kleiner je lensopening wordt.

De isowaarde heeft invloed op hoe licht de foto wordt. Hoe lager de iso is, hoe beter de kwaliteit wordt, maar de iso is niet de enige die de kwaliteit bepaalt uiteraard. Hoe meer licht je hebt, hoe lager je de iso kunt zetten. Bij een hoge iso in combinatie met als je onderbelicht (dus als de foto donker wordt) dan krijg je ruis. De scherpte wat je normaal zou hebben zijn dan korrels. Maar wees niet bang je iso wat omhoog te doen, zorg er gewoon voor dat je dan niet onderbelicht. Dus met veel licht kun je de iso op 100 zetten, maar met weinig kan 800 vaak ook nog prima. Beter een hogere iso met minimale ruis dan een onscherpe foto. :)

Dan de sluitertijd. Die bepaalt wederom hoe licht de foto wordt, immers hoe langer de sluitertijd is, hoe meer licht erin kan komen. Hoe korter de sluitertijd, hoe minder licht, maar hoe meer 'bevroren' beeld.

Als je door de zoeker kijkt zie je een belichtingsbalk. Deze meet de hoeveelheid licht. Stel scherp op een onderwerp, bekijk de belichtingsbalk en de puntjes die je ziet aan de linkerkant of rechterkant van het midden worden ook wel 'stops' genoemd. Het beste kun je in de meeste gevallen ervoor zorgen dat je geen puntjes ziet.

Als het donker weer is, zal je dus moeten compenseren, dus dan kun je beter de iso wat meer omhoog doen, zodat de sluitertijd wat korter kan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en als je vragen hebt, stel ze!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 20:25

Dankje!!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:32

Het is misschien handig om eens wat te lezen op bv deze site http://www.digitalefotografietips.nl/ , daar ga je veel uit kunnen halen.

Het principe is dat je licht bepaald wordt door ISO, diafragma én sluitertijd.Het is een samenspel van al deze dingen. Hoe langer je je sluitertijd (laag getal)hebt staan, hoe meer licht er op de sensor valt en hoe lichter je foto zal zijn. Hoe korter de sluitertijd (hoog getal), hoe scherper de foto is, maar hoe minder licht er ook binnen is gekomen en donkerder je foto is.

Dat je bewegende foto's niet heel scherp zijn als je je ISO en diafragma vast zet, is dus logisch. Om op een goede belichting te komen, kan je camera namelijk niet anders dan een relatief lange sluitertijd te gebruiken.

Dat je diafragma niet lager kan dan een bepaald getal, zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat je lens ingezoomd staat. De standaard 50-200mm van Nikon heeft bijvoorbeeld "F/4-5,6" op zijn lens staan, wat wil zeggen dat je laagste diafragmagetal 4 is, als je op 50mm zit. En je laagste F/getal 5,6 is als je op 200mm zit.

Dus je zal moeten gaan spelen met ISO, diafragma én sluitertijd. Sluitertijd ietsje lager, minder inzoomen, zodat je naar een iets lager diafragmagetal kan, en ISO een heel stuk omhoog....

Succes ermee :)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 20:46

Florenc schreef:
Het is misschien handig om eens wat te lezen op bv deze site http://www.digitalefotografietips.nl/ , daar ga je veel uit kunnen halen.

Het principe is dat je licht bepaald wordt door ISO, diafragma én sluitertijd.Het is een samenspel van al deze dingen. Hoe langer je je sluitertijd (laag getal)hebt staan, hoe meer licht er op de sensor valt en hoe lichter je foto zal zijn. Hoe korter de sluitertijd (hoog getal), hoe scherper de foto is, maar hoe minder licht er ook binnen is gekomen en donkerder je foto is.

Dat je bewegende foto's niet heel scherp zijn als je je ISO en diafragma vast zet, is dus logisch. Om op een goede belichting te komen, kan je camera namelijk niet anders dan een relatief lange sluitertijd te gebruiken.

Dat je diafragma niet lager kan dan een bepaald getal, zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat je lens ingezoomd staat. De standaard 50-200mm van Nikon heeft bijvoorbeeld "F/4-5,6" op zijn lens staan, wat wil zeggen dat je laagste diafragmagetal 4 is, als je op 50mm zit. En je laagste F/getal 5,6 is als je op 200mm zit.

Dus je zal moeten gaan spelen met ISO, diafragma én sluitertijd. Sluitertijd ietsje lager, minder inzoomen, zodat je naar een iets lager diafragmagetal kan, en ISO een heel stuk omhoog....

Succes ermee :)

Heel erg bedankt :)

Muurp

Re: sluitertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:19

Omdat hier een centraal topic voor is: [FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3
Zal ik dit topic helaas moeten sluiten. :)

Je kunt je antwoord vast en zeker in het bovenstaande topic vinden. Mocht dit niet zo zijn mag je de vraag zelf stellen in het bovenstaande topic.