Foto's kunnen niet verwijderd worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Foto's kunnen niet verwijderd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:51

Met goede moed twee weken geleden een nieuwe geheugenkaart gekocht, een SanDisk 64 GB (45 Mb/s).
Helemaal blij mee, inclusief de snelheid en de opslagruimte.

Helaas liep ik van het weekend tegen een nogal oncomfortabel probleempje. Ik kan de foto's niet meer verwijderen via mijn computer. Hij leest de kaart wel (Ik heb er een poortje voor) en ik kan de foto's gewoon zien, bewerken, e.d.
Ik kan ze ook kopiëren, maar zelfs via de opdrachtenprompt van de pc zelf lukt het niet om ze te verwijderen. Hij komt met meerdere fouten, onder andere:
* De schijf is al bezet (Terwijl alle andere handelingen gesloten zijn)
* De schijf is niet schoon (?)

Naast mijn PC hebben we twee laptops in huis, die geen poortje er voor hebben, dus heb ik hem in een cardreader gestopt. Helaas kan geen enkele computer hier in huis hem dan nog lezen/herkennen/openen. Ook geen optie dus.

De kaart zelf staat niet op lock, daar heb ik al naar gekeken.
Nu ben ik erg benieuwd of jullie hier wellicht een oplossing voor weten, want ik heb echt geen zin om rond de 1000 foto's handmatig te verwijderen. Het is geen optie om ze allemaal tegelijk te verwijderen via de camera (Die hem overigens wel goed leest), omdat er een x aantal bestanden opstaan die er niet af mogen.

Iemand een idee?

Groetjes,
Leonie

EDIT
De camera met een kabeltje aansluiten werkt ook niet.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 29-01-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:53

Kaartje formatteren in camera zelf?

--- edit

Kan niet, want je wilt bestanden bewaren. :=

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:55

Bagheera_206 schreef:
Kaartje formatteren in camera zelf?

--- edit

Kan niet, want je wilt bestanden bewaren. :=

Was inderdaad ook nog een idee geweest. :D
Probleem is dat de foto's echt op het kaartje zelf moeten blijven, dus naar de PC kopiëren is geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:01

Je kan met de meeste camera's wel foto's selecteren die je wilt behouden door ze te beveiligen, en de rest kan je dan in één keer verwijderen. Dan nog zou ik zo'n kaartje niet meer durven te gebruiken. Op Sandisk Extreme kaartjes heb je als het goed is een goede garantie zitten, misschien eens contact met hunzelf opnemen?

De paar bestanden die je per se op het kaartje wilt houden, waarvoor is dat? Ze staan toch al op de PC? :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:10

WildWings schreef:
Je kan met de meeste camera's wel foto's selecteren die je wilt behouden door ze te beveiligen, en de rest kan je dan in één keer verwijderen. Dan nog zou ik zo'n kaartje niet meer durven te gebruiken. Op Sandisk Extreme kaartjes heb je als het goed is een goede garantie zitten, misschien eens contact met hunzelf opnemen?

De paar bestanden die je per se op het kaartje wilt houden, waarvoor is dat? Ze staan toch al op de PC? :)

Die bestanden moeten er op blijven omdat er een probleem was met de kwaliteit van de foto's van mijn nieuwe toestel. De medewerkers van de fotozaak boden gelijk aan om mij te helpen, dus breng ik morgenmiddag het kaartje even naar hen toe waar ze de foto's niet alleen bekijken en beoordelen, maar ook even met hetzelfde geheugenkaartje met hun eigen toestel foto's gaan maken.

Aan het beveiligen heb ik nog niet gedacht, heel erg bedankt dus! Kan ik in ieder geval daar even mee aan de slag, dat scheelt al behoorlijk.

Tja, voor hetzelfde geldt is het een fout die ik zelf heb gemaakt en die zo herstelt kan worden. Ik wilde dus eerst even inventariseren, maar als blijkt dat dit inderdaad een bug in het kaartje zelf is, dan breng ik hem meteen terug. :)

DesireeK

Re: Foto's kunnen niet verwijderd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:06

De bestanden die je wil bewaren eerst op pc zetten, daarna kaart formateren en de bestanden weer terug op de kaart zetten??

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:09

Waarom zet je de foto's die bewaard moeten blijven niet even op je computer, formatteer je het kaartje in je camera en zet je daarna de foto's er weer op?
Heb je uberhaubt het kaartje geformateerd voordat je er mee ging fotograferen? Dat wordt namelijk wel aangeraden, want dan schrijft je camera hem weg zoals de camera de indeling van het kaartje gebruikt.

Ik verwacht dat je probleem er wel mee opgelost zou kunnen zijn, dus het lijkt mij niet erg om de foto's even op je computer te kopieren! Sowieso is het niet slim om van een CF/SD (??) kaartje uit te gaan als 'backup' want dat zijn de minst betrouwbare mediums om dingen op op te slaan!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:48

11AFotograaf schreef:
Waarom zet je de foto's die bewaard moeten blijven niet even op je computer, formatteer je het kaartje in je camera en zet je daarna de foto's er weer op?
Heb je uberhaubt het kaartje geformateerd voordat je er mee ging fotograferen? Dat wordt namelijk wel aangeraden, want dan schrijft je camera hem weg zoals de camera de indeling van het kaartje gebruikt.

Ik verwacht dat je probleem er wel mee opgelost zou kunnen zijn, dus het lijkt mij niet erg om de foto's even op je computer te kopieren! Sowieso is het niet slim om van een CF/SD (??) kaartje uit te gaan als 'backup' want dat zijn de minst betrouwbare mediums om dingen op op te slaan!

Bedankt voor jullie reactie's!
Dat je de foto's achteraf weer terug op het kaartje kon zetten, had ik geen idee van. Dat ga ik dus sowieso doen! Formatteren heb ik van te voren ook niet gedaan, wat betreft geheugenkaartjes valt er voor mij dus nog behoorlijk wat bij te leren.

Dan verwacht ik eigenlijk geen verdere problemen meer en anders ga ik terug naar de winkel. Maar zeker niet voordat ik een aantal van deze tips heb opgevolgd. Nogmaals bedankt. :)