Foto's op hoge resolutie gratis geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Foto's op hoge resolutie gratis geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:56

Ik fotografeer als hobby en heb het doen van fotoshoots weer opgepakt. Op dit moment doe ik nog alles gratis of als ik erg lang bezig ben (en het op aanvraag is) tegen een kleine vergoeding. (Werk niet met de goedkoopste apparatuur dus zo vang ik de afschrijving een beetje op).

Nu kan ik alleen echt heel moeilijk nee zeggen :')

Zo heb ik als verrassing foto's genomen van een pony die verkocht is, en de foto's op 800x600 formaat met logo gegeven. Erbij gezegd dat als ze er een wilde uitvergroten ze gratis de foto op groot formaat mochten hebben. Nu krijg ik de vraag of ze alle foto's op groot formaat mogen hebben. Ik weet zeker dat ze niks geks met de foto's zullen doen, maar toch geef ik liever niet alles weg. Maar ik kan dan weer geen nee zeggen omdat ik bang ben dat ze me anders een zeur vinden :+

Zelfde geldt voor andere fotoshoots die ik gratis doe. Dan geef ik gewoon 20 foto's op klein formaat met logo en als men dan vraagt of ze de grote formaten mogen hebben kan ik eigenlijk nooit nee zeggen. (Dan denk ik: " Ach is een goede vriendin, wat ben ik een zeur als ik nee zeg en geld verdien over de rug van een vriendin" ).

Hebben meer mensen hier last van? Of moet ik alles gewoon meegeven? Of juist niet?
:D Ik hoor het graag....

Wilawander

Re: Foto's op hoge resolutie gratis geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:58

Ken dat ook en meestal doe ik dat dus ook wel. Zeker bij vrienden. Vaak krijg je er op een andere manier weer wat voor terug.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:59

Voor grote bestanden wel geld vragen. :j Ook al is het een vriendin. Of je moet iets hebben afgesproken met haar of het is een cadeau of een andere uitzondering maar ik zou het niet gratis weggeven. Dat doe je al met de kleine bestanden.. Het is niet meer dan logisch dat je voor een groot bestand moet betalen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:02

Ze bedoelt echt alle foto's van de hele shoot? Dat zou ik niet doen, ik zou dan gewoon de 10 mooiste op groot formaat geven en de foto's die het net niet zijn mooi zelf houden. Mensen laten foto's graag aan anderen zien en een foto die net niet helemaal top is, is geen goede reclame natuurlijk. Verder ben ik ook nooit zo moeilijk en geef ik de grote formaten. Tenzij het anders is afgesproken voor de shoot.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:04

Ik loop hier ook altijd tegenaan. Ik vind het heel moeilijk om geld te vragen aan vrienden, ik heb voor mezelf echt een knop om moeten zetten. En ja, sommige mensen haken af als ze moeten betalen maar de mensen die inzien dat het hun geld waard is zullen trouw blijven.

In jouw geval dus absoluut niet gratis doen. Zeker niet als je al hebt aangegeven de kleine formaten te geven. Mensen zijn gierig en willen voor zo min mogelijk zoveel mogelijk krijgen en zullen het dus altijd proberen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:17

Ik fotografeer nu alleen nog gratis voor één vriendin. Die krijgt van de shootjes meer foto's dan dat ik normaal bij een echte fotoshoot zou geven, en ze krijgt ze met en zonder logo. Ze is altijd eerlijk en overlegt met mij welke foto's ze online zet en áltijd met logo. Ze maakt gigantisch goede reclame voor me dus ik ben altijd meer dan blij :D Om me te bedanken wil ze nu wat foto's gaan nabestellen, ookal zou ze ze zelf ook al kunnen afdrukken. Met deze vriendin zit dat dus hardstikke goed :D

Ik heb wel eens met andere 'vriendinnen' gehad dat de foto's alsnog zonder logo op internet kwamen en ik telkens moest op komen draven voor allerlei foto's. Daar ben ik dus gauw mee gestopt en nu is het heel duidelijk voor mezelf; voor één vriendin doe ik alles gratis, de rest gaat gewoon via m'n site en normale tarieven. Geen grote formaten gratis dus. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:52

ja ik doe het niet, en vraag er wel geld voor want heb inmiddels ook wel geleerd dat het woord vrienden wel erg groot is
en veel vriendschappen verwateren....

Ik zou iig kijken dan naar het niveau van jullie vriendschap
ik heb ineens een heleboel vrienden namelijk als ik dingen gratis ga doen :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:09

Herkenbaar! Ik had het eerst ook met kennissen... lekker gratis shooten. Maar heb nu een .nl site genomen en visitekaartjes, spreekt iemand mij nu aan dan geef ik dus gewoon een visitekaartje met verwijzing naar de site waar de tarieven opstaan. Het is absoluut wel een knop omzetten, maar bedenk je inderdaad ook dat je camera er wel door slijt, ookal vind je het leuk om te doen :)
Ik heb 1 vriendin waarmee we altijd foto's bij elkaar maken, bij haar ga ik er dan natuurlijk ook niks voor vragen :n

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:56

Er zijn natuurlijk altijd "vrienden"die misbruik maken van het feit dat ze weten dat hun vriendin geen NEE durft te zeggen. Andersom gebeurt ook. Dat mensen iets niet aan hun vriendin durven te vragen: omdat het antwoord misschien niet van harte komt. Mijn ervaring is dat je duidelijke grenzen kunt aangeven. En dat betekent ook wel eens nee verkopen of een prijs voor iets vragen. Dit kost je geen vriendschap. Mensen hebben een keus. Indien je aanbied 1 foto te vergroten, kan je voor de duidelijkheid zeggen, dat bij meerdere foto's je graag een X bedrag ontvangt. Indien men dan meerdere foto's op groot formaat willen, dan hebben ze ook dat bedrag er voor over.
Wat mij wel opvalt...en ik beweer niet dat dit ook bij jou zo is....dat men voor veel dingen geld wil zien. Terwijl de ene dienst de ander waard kan zijn. Als iemand veel voor je doet, kan je een uitzondering maken. Maar het hoort dan wel van harte te gaan en niet omdat je geen NEE kan zeggen of niets durft te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:12

Het "probleem" met dingen gratis weg geven, is dat je altijd bekend zal blijven staan als "die fotograaf die alles lekker helemaal gratis doet".

Mijn eigen ervaring is, dat mensen die dingen gratis krijgen vaak erg ondankbaar zijn of zelfs me met vervelende situaties opzadelen (schending van m'n auteursrecht, etc... met foto's die ik dan plots ergens op een commerciële site tegen kom).
En dat hoe meer geld ik ben gaan vragen, hoe serieuzer m'n klanten werden die mijn werk ook veel meer waarderen.

"Nee" zeggen moet je in 't echte leven ook. Waarom dan met fotografie niet?
Het zijn maar 3 letters en je hebt 't binnen 1 seconde gezegd of getypt in een email.

Niet te veel over na denken, gewoon "Doen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:22

Ik ben zelf geen fotograaf maar als een vriendin foto's voor me maakt als verrassing, dan ben ik allang blij met de gratis kleine formaatjes hoor. Dan bestel ik met plezier een groter formaat na als ik die wil tegen betaling.

Zo is er in 2011 ook iemand bij mij foto's komen maken. Geen topkwaliteit blijkt nu, want toen ik er eentje op canvas wou laten drukken bleek dat ze toch niet scherp genoeg waren. Heb ze toen op klein formaat gehad met logo, en ook op cd met en zonder logo. Als ik nu 1 van die foto's voor iets gebruik, dan gebruik ook ook steeds die met het logo erop. Extra reclame voor hen én dan hoop ik dat ze graag nog een keer terugkomen later als ik nog eens een shoot zou willen doen :)

Je hebt gezegd dat ze een foto mochten kiezen op groot formaat. Een = 1, niet de hele mikmak...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:25

Niet mee eens.
Als ik zelf aanbiedt foto's te maken voor een vriendin vraag ik daar geen geld voor. IK bied het aan, dus ik wil daar kennelijk zelf tijd en energie insteken. Zij hoeft daat op dat moment niet voor te betalen.
Als een vriendin bepaalde wensen oid heeft vinden we wel een middenweg.

Nou scheelt het wel dat ik niet heel veel vriendinnen heb met paarden :+