[FOTO] Paarden, katten etc.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

[FOTO] Paarden, katten etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:24

Sommige had ik al weleens eerder geplaatst maar er staan nu nieuwe bij.

Ik doe geen fotografie opleiding, dit is puur voor de fun:) Ik zou graag tips willen! Vooral over paardenfotografie;)

Ik maak foto's met de Nikon D3100. De kwaliteit zal door het verkleinen drastisch achteruit gegaan zijn.
Mocht je het leuk vinden om meer te bekijken ik heb een facebook pagina, dus daarvoor kun je me PB'en
want ik denk niet dat ik hier een link mag plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het kijken:D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:41

Voor de volgende keer is het wellicht handiger als je wat minder foto's toont. Dat beoordeeld ook makkelijker. :)

1. Hoewel de compositie mooi is, is het oog (het onderwerp) helaas niet scherp. De kleuren zijn wel fijn om naar te kijken.
2. Deze foto oogt meer als kiekje; zowel het paard als de voorbrenger kijken geheel ergens anders naar toe. Goed, dit heb je op keuringen, maar dit is daarom een slechte timing snap je?
3. Mooi sfeervol, al had ik persoonlijk het hele paard erop gezet.
4. Helaas zijn de oogjes niet scherp, an sich wel een mooie foto.
5. Beetje apart dat hij zo op de kop hangt. Qua compositie mooi, maar technisch ontbreekt een mooie lichtbalans (links is donkerder dan rechts) en scherpte.
6. Niet echt een mooi moment voor de galop en daarnaast erg gecentreerd. Dit maakt de foto niet boeiend om naar te kijken.
7. Hier mis ik scherptediepte en scherpte, wel een leuk moment.
8. Zie 7.
9. Hij is niet scherp en daarnaast ook niet echt boeiend om naar te kijken.
10. Zie foto 1.
11. Zie foto 9.

Mijn commentaar klinkt wellicht hard, maar het is aardig bedoeld. Als je hard blijft oefenen op de juiste instellingen en de compositie dan komt het allemaal goed. Succes!

NYC2B

Re: [FOTO] Paarden, katten etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:46

Tuurlijk! tips heb ik heel veel aan;) en ik moet mijn camera nog leren kennen want ik heb er geen les over gehad oid
Ik denk dat scherpte ook door het uploaden komt want naar mijn idee is hij in het groot wel scherp, maar het kan natuurlijk zijn dat ik daar geen idee van heb want hiervoor had ik een simpele camera.
Ik heb af en toe wel dat de foto inderdaad niet scherp is zoals een paard dat galloppeerd, hoe kun je dat goed instellen?;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:50

Daarom dus, oefening baart kunst! Vooral met actiefoto's, zodra je goed de instellingen als ISO, diafragma, sluiterijd en belichtingsmethoden weet te combineren, komt die scherpte vanzelf. :j

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:54

Heb jij toevallig tips wanneer je kunt checken of je ISO goed staat? bij welke belichtingsmethode etc. Want ik heb mijn camera standaard op stand M staan. Is dat een goed iets? Ik zie op die stand nergens waar ik mijn diafragma kan instellen nl.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:59

Standaard M is een leuke gedachte dat je dan alles handmatig in kunt stellen. De valkuil is echter dat je álles moet instellen, ook als net de zon achter de wolk verdwijnt. Voor een beginner zou ik de M-stand niet aanraden (dat heb ik zelf meerdere keren meegemaakt). Ik zou beginnen bij A voor portret/stil leven zodat je zelf het diafragma, ISO en belichting in kunt instellen (sluitertijd wordt voor jou gekozen) en S dat jezelf de sluitertijd, ISO en belichting kiest (diafragma wordt voor jou gekozen). Overigens weet ik niet hoe deze functies precies heten bij een Nikon, volgens mij zat daar niet veel verschil in?

Qua verhouding van instellingen, tja dat is echt uitproberen, foto maken, kritisch bekijken, ervan leren en weer een nieuwe foto maken. Daar draait het eigenlijk puur om. Bij mooi licht heb je meestal je ISO zo laag mogelijk en als het donkerder wordt doe je deze wat hoger. Maar ook bij veel licht kan een hoge ISO soms handig zijn. Vandaar dus uitproberen, uitproberen en uitproberen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:10

Okee! dankjewel:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:55

Deijs schreef:
Heb jij toevallig tips wanneer je kunt checken of je ISO goed staat? bij welke belichtingsmethode etc. Want ik heb mijn camera standaard op stand M staan. Is dat een goed iets? Ik zie op die stand nergens waar ik mijn diafragma kan instellen nl.

In de M (manual, dus alles zelf instellen) stand kun je je diafragma aanpassen bij nikon door je belichtingscorrectieknop ingedrukt te houden en dan aan het wieltje te draaien. Als je gewoon draait verander je je sluitertijd.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 18:21

OH! dankje! Ik vond het al zo vreemd!