[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:53

Voor zoiets sta ik eventueel nog wel open! Ik ga eens naar die body kijken. Bedankt!

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:13

Bagheera_206 schreef:
Ketly schreef:
Qua body denk ik een beetje aan een 700/800. De lens heeft geen haast omdat ik eerst de f2.8 kan blijven gebruiken. Ik durf zo niet te zeggen welke body het is, maar echt wel een hele goedkope dus de lens komt niet echt tot zijn recht.


Ah.. := De Canon R10 is op dit moment 999 euro inclusief de adapter voor alle oude klassieke DSLR objectieven. Is dat nog steeds een optie of valt dit echt buiten budget? De adapter zelf kost ook al rond de 100 euro dus zou de body rond de 900 euro los kosten. Of misschien komt body wel later zonder adapter op de markt voor 949 en dat ze nu dus een actie hebben inclusief adapter voor 999.


En een occasion RP dan? Die is er toch wel voor 800?

[EDIT]
Hopla een "open box" bij CameraNu (dus geretourneerd product) incl adapter voor 899
https://www.cameranu.nl/nl/p3185602/can ... 7529C2048E

Dan heb je een fullframe systeemcamera. Of je moet liever een crop willen

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:22

De RP en R10 zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse. :j

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:11

Weet ik, maar dan zou ik persoonlijk wel voor de RP gaan

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:32

@ Ketly: Het objectief is eigenlijk nog belangrijker dan de body. Met een oude spiegelreflex moet je met een goede lens erop in principe ook kwalitatief goede foto's kunnen maken. Natuurlijk zijn de oudere body's wel ruisgevoeliger e.d. De techniek staat niet stil! Maar met mijn 400D, mijn eerste DSLR, en een goede lens erop heb ik ook prima foto's gemaakt.

Maar wel blij dat ik nu een R6 heb :D

Die nieuwe systeemcamera's lijken ook erg leuk ja, maar best nog wat geld moet je dan neertellen. Als je eerst weer wil kijken of fotografie echt weer een hobby wordt waar je veel mee gaat doen kan je eventueel eerst voor een occassion gaan. Dan is een tweedehands DSLR ook een optie.

Als portretlens is een 85 mm erg leuk ja, ik heb de 1.8 versie, die is goed betaalbaar en toch goede beeldkwaliteit. Op mijn crop camera (7D) gebruikte ik mijn 50 mm 1.8 STM ook veel, die is ook niet duur en toch een goede beeldkwaliteit en de 'nieuwere' STM versie heeft een veel betere autofocus die niet gaat 'hunten' zoals de oude plastic fantastic.

@Ikke: Niet iedereen weet denk ik ook de juiste keuzes te maken wat betreft iso-sluitertijd-diafragma verhouding. Dan speelt een stukje kennis en ervaring ook mee. De camera zal in zo'n geval vaak op een deels automatische stand staan.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:41

Ja op zich maakt hij nog prima foto's (volgens mij de Canon 1100D), maar ik kom vaak in de knoop met de ISO en hij wordt ook echt wel ouder. Hij klikt ook extreem traag dus mis vaak de mooie momenten :+ Ik heb deze foto bijvoorbeeld wel met deze set gemaakt, maar dit presteert hij alleen onder de perfecte omstandigheden met het perfecte model, haha.

Afbeelding

Ik wil vooral wat meer mogelijkheden qua belichting en eentje die wat mooiere momenten pakt. Qua nabewerking kan ik veel, maar een foto waar de scherpte mist is gewoon jammer en krijgt nooit de kwaliteit dan wanneer je een volledig goede set hebt.

Edit:
https://www.cameranu.nl/nl/p3244011/can ... gIft_D_BwE

Is zoiets bijvoorbeeld ook een fijne body? Ik wil best wat meer uitgeven uiteraard, maar deze lijkt qua prijs wel heel aantrekkelijk en ook alle recensies zijn goed.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:45

Dat is ook al een oudje. :=

Misschien dan een 2e hands 90D?

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:17

7DII is misschien een oudje, maar wel een hele goeie en zeker een flinke stap vooruit vanaf een 1100D :j

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:21

Ik loop er ook tegenaan dat ik vrij veel ruis op m'n foto's heb terwijl ik volgens mij niet eens hele rare instellingen gebruik. Voor een paard in galop op een vrij zonnige dag f4/4.5, 1/1000 en de ISO meestal 100/200. Het ligt voor een groot deel ook nog aan mijn ervaring, die ik nog weinig heb haha! Maar wellicht dat mn body ook meespeelt? Ik heb een Canon 2000D.

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:23

Ook een instapbody als een 2000D hoeft echt geen ruis te geven bij 100/200 iso. Dat ligt dan dus echt aan andere factoren, denk aan je objectief, het gebruik van je licht ed

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:37

Ja, die 7D Mark II is ten opzichte van een 1100D zeker een upgrade (en veel fijner bedienen want semi pro). Ik zou bij tweedehands ook vooral willen weten hoeveel kliks ze hebben i.v.m. de levensduur.

@Mettee: op iso 100 of 200 hoor je in principe geen ruis te hebben, ook niet met een oude (instap) body. Als je verkeerd belicht en dan de belichting erg moet ophalen in de nabewerking, ja dan kan je wel ruis krijgen. Rechts belichten geeft de beste resultaten, dus nét niet overbelichten en in de nabewerking de belichting een stapje terugschroeven. Pas wel op voor overbelichte delen!

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:46

Ik kan de 7D mII echt aanraden. Ik fotografeer daar nu mee, in combinatie met de 70-200 F2.8
Hij is heel snel, mooie kleuren en ragscherp.
Ideale camera om mee te prutsen <3

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 23:01

Ketly schreef:
Wat gaat het advies dan zijn Ikke? Ik begrijp je reactie niet helemaal.

Als je niks hebt, zou ik in de huidige tijd niet meer kiezen voor een DSLR maar meteen voor een systeem-setje gaan.

Het is niet dat een DSLR niet deugd, maar goed glas kost nu eenmaal veel geld en als je dan nu investeert in een DSLR en je stapt over een paar jaar alsnog over, ga je uiteindelijk je hele spul inruilen. Kost het twee keer geld.
Daar zou ik toch twee keer over nadenken.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:47


Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:50

Hallo allemaal, ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe camera + lens, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht kunnen jullie mij advies geven.

Tot nu toe heb ik altijd gefotografeerd met de oude Nikon D70s van mijn vader + 70-300 lens. Ik fotografeer hobbymatig. Voornamelijk honden, katten en paarden. Ik fotografeer ook graag bewegende dieren/paarden onder het zadel, dus ik hoop een camera te vinden waarbij dat ook scherp te fotograferen is.

Ik ben dus opzoek naar een camera die daar geschikt voor is en nog lang mee kan, maar ook betaalbaar is. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om duizenden euro’s uit te geven aan een body en lens.

Wat raden jullie aan of welk advies kunnen jullie mij eventueel geven? Ik heb wel wat rond gelezen in dit topic en het andere hobby fotografen topic, maar wellicht heb ik ergens overheen gelezen.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:58

Noa28 schreef:
Hallo allemaal, ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe camera + lens, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht kunnen jullie mij advies geven.

Tot nu toe heb ik altijd gefotografeerd met de oude Nikon D70s van mijn vader + 70-300 lens. Ik fotografeer hobbymatig. Voornamelijk honden, katten en paarden. Ik fotografeer ook graag bewegende dieren/paarden onder het zadel, dus ik hoop een camera te vinden waarbij dat ook scherp te fotograferen is.

Ik ben dus opzoek naar een camera die daar geschikt voor is en nog lang mee kan, maar ook betaalbaar is. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om duizenden euro’s uit te geven aan een body en lens.

Wat raden jullie aan of welk advies kunnen jullie mij eventueel geven? Ik heb wel wat rond gelezen in dit topic en het andere hobby fotografen topic, maar wellicht heb ik ergens overheen gelezen.


Wat is jouw budget? Wil je bij Nikon blijven, omdat je dat gewend bent?

Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:00

Mijn budget ligt rond de 1000 euro voor alleen de body, zonder lens. Ik vermoed dat ik namelijk ook nog voor een nieuwe lens moet gaan kijken.

Nikon vind ik een fijn merk tot nu toe, maar ik sta eventueel ook open voor andere merken.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:10

Ik ben zelf een aantal jaren geleden overgestapt van Nikon (D50) naar Sony (a6500 en a6600). Nooit spijt van gehad, het zijn heerlijke camera's.
De full frame systeemcamera's liggen volgens mij allemaal wat boven je budget, maar de APS-C modellen zijn een stuk betaalbaarder. En bijkomend voordeel is dat de lenzen voor cropcamera's ook lichter en betaalbaarder zijn.
Als je alleen wil fotograferen dan is de a6000 ook al een erg goede camera, en dan heb je wat meer budget over voor een goede lens, want die body kost rond de 500 euro.

In andere merken ben ik wat minder thuis, maar zowel Canon als Nikon hebben ook prima cropcamera's volgens mij.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:05

Canon heeft de R10 en de R7 als body met cropsensor. De R10 kost 999 euro inclusief adapter voor oude klassieke DSLR objectieven.

Bij Nikon weet ik niet precies wat de tegenhanger is, maar misschien de Z50. Die is ook rond de 999 euro. Ik geloof alleen dat AF van de Canon R10 wel beter geschikt is voor paardenfotografie/videografie. :=

Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:57

Bedankt, ik ben vandaag ook langs mijn lokale "fotografie winkel" geweest (ik liep er toch langs), daar werd mij onder andere de Z50 en D7500 aangeraden, voornamelijk omdat ik al in Nikon thuis was. Maar then again, ik sta ook open voor andere merken, dus ik zal zeker kijken naar de Canon R10 & de Sony. Wat voor lenzen raden jullie hier bij aan & wat kosten ze ongeveer? Dit neem ik ook mee in de keuze namelijk.

Jullie raden beide Systeemcamera's aan volgensmij, zitten daar voordelen aan tegenover een spiegelreflex?

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:18

Noa28 schreef:
Jullie raden beide Systeemcamera's aan volgensmij, zitten daar voordelen aan tegenover een spiegelreflex?

Heel simpel: systeemcamera's zijn de toekomst; ze zijn lichter, eenvoudiger en sneller.

De DSLR zal er niet vandaag of morgen uit zijn; ik denk zelfs dat ie nooit helemaal zal verdwijnen maar een meer specifiek toepassingsgebied gaat krijgen, net zoals de analoge camera's er ook nog zijn.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:33

Noa28 schreef:
Bedankt, ik ben vandaag ook langs mijn lokale "fotografie winkel" geweest (ik liep er toch langs), daar werd mij onder andere de Z50 en D7500 aangeraden, voornamelijk omdat ik al in Nikon thuis was. Maar then again, ik sta ook open voor andere merken, dus ik zal zeker kijken naar de Canon R10 & de Sony. Wat voor lenzen raden jullie hier bij aan & wat kosten ze ongeveer? Dit neem ik ook mee in de keuze namelijk.

Jullie raden beide Systeemcamera's aan volgensmij, zitten daar voordelen aan tegenover een spiegelreflex?


Als je bij de Z50 de FTZ adapter neemt kun je gewoon je oude 70-300mm blijven gebruiken. +:)+ Binnen paardenfotografie/videografie is een 70-200mm een veel gebruikt objectief. Je kunt een hoop geld besparen door een oude DSLR 70-200mm te kopen en met adapter op je mirrorless body te zetten. Natuurlijk is een mirrorless 70-200mm nog fijner, maar daar hangt helaas een flink prijskaartje aan. :=

Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:11

Oke, dus dan raden jullie eerder de Canon R10 of Nikon Z50 aan dan de Nikon D7500? Wat betreft prijs ligt het geloof ik allemaal om het even.

Hoe is de 70-250mm (kit?)lens van Nikkor voor de Z50? Goed genoeg om mee te beginnen of is het verstandiger om dan direct voor een andere lens te gaan/door te sparen? Mocht ik daar voor gaan, uiteraard. En anders dus inderdaad een adapter aanschaffen. En voor welke lens zou ik moeten kijken bij de Canon R10?

Mijn Nikkor lens van 70-300mm is onderhand ook al 18 jaar oud, dus wellicht is deze sowieso aan vervanging toe. :')

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:26

Hi allemaal!
Ik ben langzaam aan het oriënteren naar een lichtgewicht systeemcameraset. Ik wil graag een fijne camera die je makkelijk meeneemt met reizen en dagjes weg, dus echt licht en klein, maar wel met wisselbare lenzen en goede kwaliteit. Ik zoek hierin niet zozeer naar prachtige plaatjes met veel scherptediepte maar meer snelle klik om te gebruiken als refrentiefoto’s voor het tekenen en voor foto’s van vakanties, als ik met vrienden ben, etc. Dus wel graag veel scherpte, weinig ruis, liefst ook degelijke foto’s bij minder licht (maar dan is flits ook prima). Ik hoef de foto’s niet per se enorm uit te kunnen vergroten of zo. Actiefoto’s zullen geen focus zijn. Filmen vind ik wel leuk om te kunnen.

Ik heb nu een canon 80D met daarbij 70-200 f2.8 en 50mm 1.8 lensjes, deze pak ik erbij als ik echt mooie scherptediepte foto’s wil, goede kwaliteit etc. De nieuwe camera hoeft dus niet betaalde sprookjesfotoshoot kwaliteit te hebben, maar gewoon scherpte voor leuke foto’s en vooral referenties voor tekenen (landschappen, dieren, planten vooral).

Qua lenzen zou ik ook graag aanbevelingen willen, mijn 70-200 is te groot en log voor wat ik wil en de 50mm kan niet zoomen wat niet praktisch is voor het doel wat ik nu heb.
Ik wil dus iets redelijk ‘basics’ met echt scherpe kwaliteit. Alle merken mogen, ik ben gewend aan canon maar vind het niet erg om wat anders aan te leren!

Voor mijn gevoel is mijn vraag anders dan die van Noa28, dus vandaar dat ik een apart berichtje plaats!

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:57

noox schreef:
Hi allemaal!
Ik ben langzaam aan het oriënteren naar een lichtgewicht systeemcameraset. Ik wil graag een fijne camera die je makkelijk meeneemt met reizen en dagjes weg, dus echt licht en klein, maar wel met wisselbare lenzen en goede kwaliteit. Ik zoek hierin niet zozeer naar prachtige plaatjes met veel scherptediepte maar meer snelle klik om te gebruiken als refrentiefoto’s voor het tekenen en voor foto’s van vakanties, als ik met vrienden ben, etc. Dus wel graag veel scherpte, weinig ruis, liefst ook degelijke foto’s bij minder licht (maar dan is flits ook prima). Ik hoef de foto’s niet per se enorm uit te kunnen vergroten of zo. Actiefoto’s zullen geen focus zijn. Filmen vind ik wel leuk om te kunnen.

Ik heb nu een canon 80D met daarbij 70-200 f2.8 en 50mm 1.8 lensjes, deze pak ik erbij als ik echt mooie scherptediepte foto’s wil, goede kwaliteit etc. De nieuwe camera hoeft dus niet betaalde sprookjesfotoshoot kwaliteit te hebben, maar gewoon scherpte voor leuke foto’s en vooral referenties voor tekenen (landschappen, dieren, planten vooral).

Qua lenzen zou ik ook graag aanbevelingen willen, mijn 70-200 is te groot en log voor wat ik wil en de 50mm kan niet zoomen wat niet praktisch is voor het doel wat ik nu heb.
Ik wil dus iets redelijk ‘basics’ met echt scherpe kwaliteit. Alle merken mogen, ik ben gewend aan canon maar vind het niet erg om wat anders aan te leren!

Voor mijn gevoel is mijn vraag anders dan die van Noa28, dus vandaar dat ik een apart berichtje plaats!


Misschien iets als de Canon M50 of M200? Lekker licht en klein en toch verwisselbare objectieven. Jouw 70-200mm past er ook gewoon op met een adapter. Het is geen gezicht, maar het kan wel. _O-

Dit is de oude EOS M uit 2013 met mijn oude EF 70-200mm f/2.8 met x2 extender. #gewoonomdathetkan

Afbeelding