[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:43

Dan gaan ze lekker lang mee :D

Ik heb mijn zinnen nu iig gezet op de Canon R. Binnenkort hem maar eens een dagje ergens huren of lenen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:02

Ik heb 2 nieuwe Canon accu's. Die gaan 4 uur mee als ik er constant mee fotografeer. De merkloze gaan 2 uur mee. En ik had nog een Canon accu van mijn 6D, die past ook maar gaat al minder lang mee dan de nieuwe Canon accu's. Ik wil er nog wel 1 of 2 bij maar ze zijn zo prijzig. :')

Ik ben erg blij met mijn spiegelloze R6 en wil niet meer anders.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:00

Ik kom ook binnen met een vraag! :)

Ik ben nu denk ik al zo'n 12-13 jaar in bezit van een Canon EOS 1000D, destijds nog vrij nieuw maar inmiddels toch wel redelijk verouderd. Nu ben ik on & off bezig geweest met fotografie maar de laatste paar maanden is dit best wel serieus gaan kriebelen en merk ik in die paar maanden echt al enorm veel vooruitgang. Hartstikke leuk om te oefenen met mijn oude vertrouwde vriend, maar met een aantal dingen begin ik mij nu toch wel redelijk te storen aan de capaciteiten.

Voor de toekomst ben ik mij dus een beetje aan het oriënteren op een nieuwe camera. Zo zie ik nu bijvoorbeeld ook de term systeem camera veel voorbij komen... :D

Ik loop een beetje vast op het oriënteren omdat ik nu ook al wel heel lang niet volg wat het nieuwste is en wat er allemaal veranderd is. Iemand die het niet erg zou vinden om mij hier een beetje een rundown van te geven? Bijvoorbeeld, wat is het verschil tussen systeem en spiegelreflex nu, wat zijn nieuwe dingen die ik tegen kan komen in de nieuwere camera's waar je ook rekening mee moet houden?

Mijn doel is best breed, voornamelijk dierenfotografie met wildlife als hobby, maar ik vind het ook leuk om andere projectjes te doen zoals auto's, portretten, landscape etc.

En adviseren jullie om bij Canon te blijven? Of hoe dan ook... Ik ben zeker van plan om ook camera's te huren, maar ik zie door de bomen het bos niet meer met zoveel nieuws op de markt! :') :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:00

Wat is je budget? :+
Ik ben alleen maar Canon gewend dus aan mij heb je niets. :')
Ik had geen zin om over te stappen en een andere camera te leren.

Ik heb een systeem camera, de Canon R6. En met mij meer bokkers en erg tevreden...maar prijzig.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:14

Systeemcamera's zijn de toekomst, dus als je een nieuwe camera wil kopen dan zou ik zeker voor systeem gaan. Een groot voordeel vind ik zelf dat ze een stuk kleiner en lichter zijn. Als je een dag lang met twee camera's moet slepen dan is een kilo extra al heel veel.
Ik zou wat Youtube vergelijkingsfilmpjes kijken om te beslissen welk merk/model je kiest. Daar heb ik zelf ook altijd veel aan gehad. Sommige Youtubers geven echt goede, uitgebreide uitleg met veel voorbeelden.
Je oude Canon lenzen kun je meestal, al dan niet met adapter, blijven gebruiken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:03

Klopt, ik heb ook een adapter.

Maar eerlijk, ik voel geen verschil tussen mijn 6D + 70-200 of mijn R6 + 70-200. :+

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:27

Bij mij scheelt de combi R5 en RF70-200 1 kilo met mijn oude 5DIII en EF 70-200 :j
Heb ze op de weegschaal gezet :')

Maar even zonder gekheid, canon systeem is erg goed, maar ook prijzig. Als je niet veel objectieven hebt zou je ook naar bijvoorbeeld Sony kunnen kijken. Erg goede systeembody’s voor een stuk minder geld

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:58

Bellatrix schreef:
Wat is je budget? :+
Ik ben alleen maar Canon gewend dus aan mij heb je niets. :')
Ik had geen zin om over te stappen en een andere camera te leren.

Ik heb een systeem camera, de Canon R6. En met mij meer bokkers en erg tevreden...maar prijzig.

Het is nog in de toekomst dus ik heb nog niet echt een budget :+ Als het iets prijzigs is heb ik in ieder geval weer iets om naartoe te werken :')

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:21

princequillo schreef:
Het is nog in de toekomst dus ik heb nog niet echt een budget :+ Als het iets prijzigs is heb ik in ieder geval weer iets om naartoe te werken :')

Het kan slim zijn om te kijken naar een tweedehands camera. De meeste fotografen zijn erg zuinig op hun spullen en het kan best wat schelen qua kosten :)

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:33

Bellatrix schreef:
Wat is je budget? :+
Ik ben alleen maar Canon gewend dus aan mij heb je niets. :')
Ik had geen zin om over te stappen en een andere camera te leren.

Ik heb een systeem camera, de Canon R6. En met mij meer bokkers en erg tevreden...maar prijzig.


Het segment onder de R6/R5 is de RP en R. Die zijn al een stuk goedkoper. Naast de R-serie heb je zelfs ook nog de M-serie, maar ik weet niet hoe dat nu verder gaat nu er geruchten zijn van de R7. De opvolger van de 7D2. Een cropcamera in de R-serie.

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:53

Een tijdje geleden heb ik hier informatie gevraagd wat ik als ultieme beginner het beste voor camera kan kopen. Met jullie hulp en nog wat verder zoekwerk, heb ik zojuist mijn eerste camera en objectieven besteld. Een refurbished Canon EOS M50 met 2 objectieven zijn naar mij onderweg :D
Bedankt nog voor de hulp hier!

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:58

In het verleden heb ik hobbymatig honden en paarden gefotografeerd en dit zou ik eigenlijk graag weer op gaan pakken. Het zal voornamelijk om mijn eigen dieren gaan en misschien een keer die van vrienden, maar er zijn geen professionele ambities. Ik heb nu nog een Canon 500D body en de 18-55mm en 50mm lenzen liggen, maar ben me toch aan het oriënteren op iets nieuws omdat deze spullen natuurlijk wel wat verouderd zijn. Ik heb er een hekel aan als ik met spullen werk die het “net niet” zijn, dus vandaar dat ik jullie hulp inschakel. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik vraag me af of jullie mij in mijn situatie zouden aanraden over te gaan op een systeemcamera? En welke kunnen jullie mij dan aanraden? Ik ben altijd erg tevreden geweest over Canon, dus ben zelf met name naar Canon aan het kijken, maar andere merken mogen ook aangeraden worden. Mijn budget is rond de €1000.

Edit: Mijn oog is nu gevallen op de Canon EOS M50 Mark ii. Is dat wat?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:05

Canon maakt denk ik niet echt meer klassieke DSLR's op dit moment. := Je zou wellicht naar de Canon EOS R kunnen kijken. Dat is een fullframe body. Volgens mij gaat Canon deze week een tweetal nieuwe R bodies presenteren. De R10 (opvolger 90D :? ) en R7 (opvolger 7D2 :? ) zijn beide APS-C/crop. Wellicht dat de R10 dan wat is?

De Canon EOS M50 Mk2 is ook een fijne body, maar ik weet op dit moment nog niet wat het M platform gaat doen als Canon echt ook APS-C / crop bodies uit gaat brengen in de R-serie. Denk dat voorlopig het M platform nog wel zal blijven bestaan net als het huidige DSLR platform, maar er zal in de toekomst misschien minder geproduceerd en ontwikkelt gaan worden.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:31

Bagheera_206 schreef:
Canon maakt denk ik niet echt meer klassieke DSLR's op dit moment. := Je zou wellicht naar de Canon EOS R kunnen kijken. Dat is een fullframe body. Volgens mij gaat Canon deze week een tweetal nieuwe R bodies presenteren. De R10 (opvolger 90D :? ) en R7 (opvolger 7D2 :? ) zijn beide APS-C/crop. Wellicht dat de R10 dan wat is?

De Canon EOS M50 Mk2 is ook een fijne body, maar ik weet op dit moment nog niet wat het M platform gaat doen als Canon echt ook APS-C / crop bodies uit gaat brengen in de R-serie. Denk dat voorlopig het M platform nog wel zal blijven bestaan net als het huidige DSLR platform, maar er zal in de toekomst misschien minder geproduceerd en ontwikkelt gaan worden.

Heel eerlijk? Ik schat in dat Canon gaat stoppen met de M-lijn, afgaand op wat "mijn" fotowinkel ervan vond en vind.

DSLR wordt nog gewoon gemaakt en dat zal ook nog wel even zo blijven, maar systeem is de toekomst dus als je met (vrijwel) niks begint, is systeem de betere keuze.

Ik zou die 500D-set inruilen (krijg je vrijwel niks voor maar weg gooien vind ik ook niet goed) of er naast houden als "gooi en smijt set" voor fotografie onder hufterige omstandigheden en dan een leuk systeem-setje kopen voor het echte werk.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:52

Bedankt voor jullie reacties! Voor wat ik nu gezien heb ligt de Canon R wel echt buiten budget. Aangezien ik een hele tijd niet gefotografeerd heb, gaat het me wat ver om direct €1000+ te investeren. Eerst maar eens zien dat ik het ook weer langere tijd vol ga houden. Ik denk dat de Canon M50 Mark ii voor nu dan wel een goede optie is, dan zien we wel wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Zoals gezegd heb ik totaal geen professionele ambities, dus het is puur dat ik een leuke/goede camera wil voor de hobby. :)

Mijn 500D houd ik voor nu gewoon. Daar krijg ik toch niks meer voor en wie weet maak ik er ooit iemand blij mee. Het is meer dat ik er graag iets nieuws naast wil.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:03

Waarom niet gewoon een 80/90D oid? Koop er dan tzt een goed objectief (denk aan een 24-105 F4, heel leuk objectief voor niet al te veel geld) bij en je kunt tijden vooruit als hobbyist :j Kan je je huidige lenzen ook gewoon blijven gebruiken

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:33

Liselot schreef:
Waarom niet gewoon een 80/90D oid? Koop er dan tzt een goed objectief (denk aan een 24-105 F4, heel leuk objectief voor niet al te veel geld) bij en je kunt tijden vooruit als hobbyist :j Kan je je huidige lenzen ook gewoon blijven gebruiken


Ik kan daar ook zeker even naar kijken. Ik moet sowieso ook een nieuw objectief want ik vind de standaard 18-55mm niet heel fijn en met alleen m’n 50mm kom ik ook niet ver. Dus vandaar dat ik aan het uitzoeken ben of ik dan niet net zo goed over kan stappen op een systeemcamera omdat ik las dat dat steeds populairder wordt.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:38

Ze worden steeds populairder inderdaad, maar je hebt ook meer budget nodig wil je wat leuks hebben. Een RP met een beetje een lens zit je zo op 1500
Een 80D met een 24-105 F4 heb je als occasions beide wel met een budget van 1000 euro

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 06:59

Voor de mensen die aan het sparen zijn voor een nieuwe Canon body. *\o/*

Vandaag zijn de R7 en R10 gelanceerd. 8-) Dat zijn de eerste APS-C/crop bodies in de R serie. Eigenlijk een soort van R6/R5 zusjes maar dan APS-C en een heel stuk goedkoper. Als ik het zo begrijp is de R10 een soort van opvolger van de 850D en de R7 een soort van opvolger van de 90D/7D2. Ze hebben een hoop features van de R6/R5 zoals de animal tracking en autofocus tijdens het filmen.

Ik heb al 2 korte demo filmpjes gevonden. Alleen jammer dat ze vooral foto's hebben gemaakt met de RF 100-500mm. :$ Denk dat de RF 100-400mm ook heel fijn past. Daar hoor ik ook hele goede verhalen over.

R7:


R10:

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 07:49

Nice! Wat gaan ze kosten?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:51

R10 goedkoper dan de RP.
R7 goedkoper dan de R.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:39


Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:57

Ik mag er niets meer bij :D is ook niet nodig met 2x de R5 en een RP :') wel hoop ik nog steeds op 1.4 versies van de 35, 50 en 85mm :o

maar dit: https://www.cameranu.nl/nl/p3275807/can ... -r-adapter is wel een hele leuke set voor Lugea :j
Oude body en lenzen er op inruilen, zit je mooi onder je budget en kan je tzt een lensje er bij kopen

NorwayFjord

Berichten: 3158
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:28

Zou de R10 interessant zijn als je van een 70D komt? Of is dan de R7 of een occasion R interessanter als ik dat geld bij elkaar kan sprokkelen?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:06

NorwayFjord schreef:
Zou de R10 interessant zijn als je van een 70D komt? Of is dan de R7 of een occasion R interessanter als ik dat geld bij elkaar kan sprokkelen?

Ik denk het 2e of het 3e. Als ik het nu zo lees is de R10 meer de opvolger van de 850D. Natuurlijk zit er een hoop nieuwe techniek in wat de 70D niet heeft dus in dat opzicht zou de R10 ook geen gekke upgrade zijn hoor.