[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:19

Olympus vind ik ook mooi eigenlijk. Mijn eerste spiegelreflex was een Olympus met 3 lenzen erbij :D maar na x aantal jaar vond ik het tijd voor een update want die Olympus had maar 10mp en de Nikon 24mp.
Nu wil ik opnieuw een update omdat ik met de D3300 toch ruis kreeg op 200 ISO. Dus vandaar de zoektocht naar iets bters

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:39

Wat is een fijn lensje om foto's mee te maken als je je camera iedere dag bij wilt hebben? normaal zou ik mn 24-105 meenemen, maar als ik hem dagelijks bij wil hebben, zoek ik wat anders. Ik heb ook een 50mm f2,8 en die is wel fijn, maar zou een 24 of 22 mm lens een goede aanvulling kunnen zijn?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:05

Hebben jullie ook een tip voor een leek op gebied van fotografie ? Ik begreep dat de systeemcamera's best een aanrader zijn vanwege hun gewicht en dat ze niet meer ( veel ) onderdoen voor spiegereflexcamera's ?
Ik las hier al een paar keer over de Sony a6000 en ook de sony a6500. Waar zit hem dat grote prijsverschil in ?
En nog een beginners vraag, welke lenzen zijn aan te raden ?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:27

Ik heb de a6500 gekozen ipv de a6000 omdat die veel beter presteert voor video. Als je professioneel wil filmen, in 4K en met perfecte automatische scherpstelling, meer slowmotion, interne bewegingsstabilisatie, touchscreen, microfooningang.. dan is de extra prijs van de a6500 het zeker waard. Maar als je hem voornamelijk voor fotografie koopt dan is de a6000 prima geschikt. Hij is iets minder waterdicht dan de a6500, en heeft geen interne stabilisatie, maar de Sony lenzen hebben wel stabilisatie (OSS), dus zo lang je lenzen gebruikt met stabilisatie zul je de interne stabilisatie niet snel missen.

Welke lenzen je kiest hangt helemaal af van het doel. Als je niet steeds lenzen wil wisselen dan is de Sony NEX 18-200mm een fijne lens om mee te beginnen, met flink wat zoom. Zelf heb ik de Sony 16-70mm Carl Zeiss lens, die geeft wat hogere kwaliteit, maar is dan ook wat duurder en zoomt minder ver.
De 18-105mm f4 is een leuke tussenmaat, is wat minder zwaar, niet te duur en eigenlijk prima bruikbaar voor portretten en paarden etc.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:33

Super bedankt voor je antwoord alvast. Mag ik nog wat vragen stellen ?
Echt beginners vragen hoor.
Begrijp ik het goed dat hoe hoger het getal van de lens, hoe meer je in kan zoomen ?

Ik zag bij de sony a6000 een lens van 16-50. En ook dat meerdere mensen er dan een lens van 55-210 bij hebben. Is de Sony NEX 18-200 dan een beetje een alles in 1 lens voor deze 2 lenzen ( 16-50 + 55-210 ) ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 21-11-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:47

Art_Ificious schreef:
Olympus vind ik ook mooi eigenlijk. Mijn eerste spiegelreflex was een Olympus met 3 lenzen erbij :D maar na x aantal jaar vond ik het tijd voor een update want die Olympus had maar 10mp en de Nikon 24mp.
Nu wil ik opnieuw een update omdat ik met de D3300 toch ruis kreeg op 200 ISO. Dus vandaar de zoektocht naar iets bters


Misschien eens kijken naar hoe je werkt? Welke standen gebruik je? Is het altijd? Is het ook buiten of enkel binnen? Heb je al eens geprobeerd je camera instellingen aan te passen? Snel even googlen leert me dat het een probleem is met nikon en makkelijk op te lossen door een of andere setting aan te passen naar 'neutral'. Nu sowieso is de D3300 een instapmodel en kan je als je een andere wil wel snel een deftige upgrade doen, afhankelijk van je budget.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:50

f4 staat voor het diafragma. Het diafragma bepaalt hoe veel licht er in de camera komt. Een laag nummer, bijvoorbeeld f1.8, betekent dat het diafragma ver open staat, veel licht binnen laat, en je dus betere foto's kan maken in een donkere omgeving. Ook geeft een groot diafragma een mooier 'bokeh' effect (wazige achtergrond).
Sommige zoomlenzen hebben hier twee cijfers staan, bijvoorbeeld 'f3.5-6.3', dat betekent dat ze minder licht binnen laten als ze verder ingezoomd zijn. Staat er een vast getal, bijvoorbeeld f4, dan heeft de lens een vast maximaal diafragma, en dat is vooral erg handig bij filmen omdat de camera niet hoeft te compenseren voor het licht dat binnen komt terwijl je zoomt.

Twee lenzen zoals inderdaad de 16-50mm en de 55-210mm is een prima optie. Zo heb je wat meer bereik, maar het nadeel is wel dat je regelmatig lenzen moet wisselen en dat je altijd met een extra lens en dus vaak met een cameratas rondloopt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-11-18 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:51

Ik zie nu pas dat er best wat vragen zijn geweest over systeem camera's.

Hier een enthousiaste olympus systeem camera gebruiker. Mijn moeder is een enthousiaste panasonic gebruiker. Ideaal, want we kunnen onze lenzen uitwisselen met elkaar.

Mijn eerste camera 3 jaar geleden was de olympus omd em10, met 40-150 kitlens (dus niet die dure pro) en de 14-42 kitlens. Een heel mooi klein handzaam setje die prachtige foto's maakte.

Vorig jaar ben ik overgestapt op de omd em1 mark ii, de duurste uit de lijn. Voornaamste reden was dat ik heeeel graag de 40-150 pro lens wilde, maar die was met de omd em10 volledig uit balans kwa formaat vond ik. De 40-150 pro is 1 van de grootste lenzen van het panasonic/olympus lenzen systeem (volgens mij is alleen de 300mm pro van olympus nog groter). Dus ben ik ook gelijk voor een body opgrade gegaan toen ik een financiele meevaller had. Ik ben dolgelukkig met die set! Ik sleep die met gemak de hele dag mee. Ik ben vorige week 5 dagen in Lissabon geweest, en heb de camera tas hele dagen wandelen bij me gehad, zonder problemen.

Kwa instap zit je met olympus met de omd em10 mark iii echt goed en er zijn verschillende opties voor lenzen uit zowel de panasonic als olympus lijn die een hele mooie combinatie zouden zijn. Tweedehands zou je met de em5 mark ii ook zeker goed uit de voeten kunnen. Misschien krap met een budget van 800 euro, maar zeker wel te doen. Ook panasonic heeft een paar hele mooie modellen!

Wellicht interessant voor de snelle beslissers. Het is al een iets ouder model, maar de Panasonic GX80 is met 12-32 en 35-300 lenzen alleen vandaag nog tijdens de iBood hunt in de aanbieding voor 599 euro. Huidige prijs voor deze combi is in de meeste andere winkels 699.
http://www.ibood.com/nl/nl/product-spec ... 00-mm.html
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 21-11-18 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:54

8nnemiek schreef:
maar het nadeel is wel dat je regelmatig lenzen moet wisselen en dat je altijd met een extra lens en dus vaak met een cameratas rondloopt.


Mwa, fototas is echt niet altijd nodig hoor, zeker zolang je je niet in de pro lenzen begeeft, praat je bij systeem camera's over redelijk kleine en lichte lenzen. Stop ze in een lens pouch, en je hangt ze makkelijk aan een riem aan je broek, of stopt ze in een gewone rugzak, en soms zelfs gewoon in je jaszak.

Het voordeel van klein maar fijn :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:55

8nnemiek schreef:
f4 staat voor het diafragma. Het diafragma bepaalt hoe veel licht er in de camera komt. Een laag nummer, bijvoorbeeld f1.8, betekent dat het diafragma ver open staat, veel licht binnen laat, en je dus betere foto's kan maken in een donkere omgeving. Ook geeft een groot diafragma een mooier 'bokeh' effect (wazige achtergrond).
Sommige zoomlenzen hebben hier twee cijfers staan, bijvoorbeeld 'f3.5-6.3', dat betekent dat ze minder licht binnen laten als ze verder ingezoomd zijn. Staat er een vast getal, bijvoorbeeld f4, dan heeft de lens een vast maximaal diafragma, en dat is vooral erg handig bij filmen omdat de camera niet hoeft te compenseren voor het licht dat binnen komt terwijl je zoomt.

Twee lenzen zoals inderdaad de 16-50mm en de 55-210mm is een prima optie. Zo heb je wat meer bereik, maar het nadeel is wel dat je regelmatig lenzen moet wisselen en dat je altijd met een extra lens en dus vaak met een cameratas rondloopt.


Dank je wel weer ! Ik had inmiddels mijn vraag over f4 weg gehaald omdat ik al info aan het zoeken was op internet. Dus een vaste f waarde is fijn bij filmen, ook weer goed om te weten !

Die sony NEX 18-200 mm lens vervangt dus die 2 lenzen ongeveer ? Alleen de prijs iv wel behoorlijk ( 650 euro ) . Vind ik dan he ? ;) :o

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:59

The_Cat schreef:
Art_Ificious schreef:
Olympus vind ik ook mooi eigenlijk. Mijn eerste spiegelreflex was een Olympus met 3 lenzen erbij :D maar na x aantal jaar vond ik het tijd voor een update want die Olympus had maar 10mp en de Nikon 24mp.
Nu wil ik opnieuw een update omdat ik met de D3300 toch ruis kreeg op 200 ISO. Dus vandaar de zoektocht naar iets bters


Misschien eens kijken naar hoe je werkt? Welke standen gebruik je? Is het altijd? Is het ook buiten of enkel binnen? Heb je al eens geprobeerd je camera instellingen aan te passen? Snel even googlen leert me dat het een probleem is met nikon en makkelijk op te lossen door een of andere setting aan te passen naar 'neutral'. Nu sowieso is de D3300 een instapmodel en kan je als je een andere wil wel snel een deftige upgrade doen, afhankelijk van je budget.

Was met foto's in goed buitenlicht. De verkoopmedewerker in forografiewinkel zei dat het normaal niet mag bij ISO 200 icm een lens 70 200 f4. Zeker niet bij goed licht. Vandaar de keuze voor upgrade naar betere body. D7200 staat me wel aan. Maar limo's training gaat nu voor.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:47

Nee, zou inderdaad niet mogen. Maar als je leest op google blijken er meerdere 3 varianten die dat probleem hadden, en dat het makkelijk opgelost was door je instellingen aan te passen van je camera. Misschien kan je dat meegeven aan die stalgenoot waaraan je je camera verkocht hebt ;)

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:16

Hi!
Ik heb ook een vraag over systeemcamera's. Ik lees hier vooral over Olympus en Sony, maar heeft iemand misschien ervaring met de systeemcamera's van Canon? :) Ik kwam oa de M100, de M5 en de M50 tegen en dacht dat één van die twee misschien iets is.
Ik fotografeer vooral paarden, honden etc (vooral bewegende beelden dus), maar wil ook graag een camera die ik makkelijk mee kan nemen als ik bijvoorbeeld op citytrip ga. Ik heb nu de Canon EOS 7D en ik laat die toch snel thuis omdat 'ie zo zwaar is en ik er dan de hele dag mee loop te zeulen... Vandaar dat ik nu neig naar een systeemcamera.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:46

Hoihoi,
Ik kan van iemand een nikon coolpix l830 overnemen. Ik heb af en toe de spiegelreflex van mijn tante mogen lenen maar verder weet ik er vrij weinig van. Ik zoek dan ook een "beginnerscamera". Ik wil voornamelijk mensen, dieren en ook wel wat natuur fotograferen. Denken jullie dat dit een camera voor mij kan zijn?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:05

dalena schreef:
Hoihoi,
Ik kan van iemand een nikon coolpix l830 overnemen. Ik heb af en toe de spiegelreflex van mijn tante mogen lenen maar verder weet ik er vrij weinig van. Ik zoek dan ook een "beginnerscamera". Ik wil voornamelijk mensen, dieren en ook wel wat natuur fotograferen. Denken jullie dat dit een camera voor mij kan zijn?


Deze camera is feitelijke een compact camera met veel zoom. Je hebt er geen enkele vrijheid om lenzen te wisselen en om je eigen instellingen te kiezen. Als dat is wat je aanspreekt aan een spiegelreflex, dan zou ik niet voor dit type camera gaan. Wil je eigenlijk een point en shoot camera met meer zoom, dan kan het een optie zijn.

Met een nieuwprijs van 280 euro in 2014, zou ik er zelf niet heel veel voor over hebben overigens.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:22

Bedankt voor je antwoord, dat is wel iets om over na te denken..

Wat zou een goeie prijs zijn?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:28

Ik zou er zelf niet meer dan 70 euro voor geven (en dan moet hij enorm mooi uit zien).

Bedenk van te voren wat je wilt gaan doen. Snel plaatjes schieten of denk je er je hobby van te maken en steeds meer te willen leren aan technieken en eventueel nabewerking?

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:33

En de Nikon d3000? Kan ik van iemand anders overnemen..

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:33

Edit; foutje :o

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:42

dalena schreef:
En de Nikon d3000? Kan ik van iemand anders overnemen..


Een instapmodel camera uit begin 2009, met 10,6 mp... alleen als je hem gratis krijgt.

Bedenk eerst eens wat je nu eigenlijk wil gaan doen, plaatjes schieten of echt leren fotograferen. En stel daar een realistisch budget tegenover.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:52

Voor nu vooral leuk plaatjes schieten. Misschien later serieus leren fotograferen.. mijn budget nu ligt rond de 150,-.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:54

Hele gekke vraag hoor, maar is dan niet gewoon een goede telefoon ( met goede camera ) een idee ?????

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:58

dalena schreef:
Voor nu vooral leuk plaatjes schieten. Misschien later serieus leren fotograferen.. mijn budget nu ligt rond de 150,-.


Daar ga je geen spiegelreflexcamera voor kopen. Althans, geen waar je blij van wordt en die fotograferen leuk maakt. Sorry dat het misschien niet het antwoord is wat je had gewild.

Tweedehands moet je toch rekenen op 100 euro meer en dan zul je heel goed moeten zoeken en van marktplaats durven kopen (en weten waar je op moet letten).

Tot die tijd lekker doorsparen, en de camera van je tante blijven lenen en lekker oefenen.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:05

Ik zie toch wel genoeg onder mijn budget. En via een kennis kan ik voor een vriendenprijsje wat krijgen.. ik wil nu vooral kijken of ik het echt zo leuk vind. Ik kan dan later altijd nog kijken voor een betere.

Maar is het dan echt beter om door te sparen? Ik zie mijn tante niet heel veel, dus dat is het jammere

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:13

Kijken of je het leuk vind op een camera die dusdanig oud is dat je er geen plezier van gaat hebben....

Besteed dat geld dan liever aan iets anders.

Er is genoeg te vinden voor 150, dat geloof ik direct. Maar of dat camera’s zijn waar je ook iets aan hebt...