[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:54

Zouden jullie mij de d7100 aanraden? Of liever een andere body?
Ik heb nu de d50 en hij begint echt erg te verouderen, ik kan prima overweg met de M-stand en ik begin hier echt 'uit te groeien' zegmaar. Ik zou hem dan in combinatie met een sigma 70-200 f/2.8 voor paardenfotografie gebruiken :) lens moet ik nog aanschaffen overigens :')

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:06

Miefje schreef:
Zouden jullie mij de d7100 aanraden? Of liever een andere body?
Ik heb nu de d50 en hij begint echt erg te verouderen, ik kan prima overweg met de M-stand en ik begin hier echt 'uit te groeien' zegmaar. Ik zou hem dan in combinatie met een sigma 70-200 f/2.8 voor paardenfotografie gebruiken :) lens moet ik nog aanschaffen overigens :')



Het hangt af van wat de vraagprijs, de conditie en het aantal clicks is... Het gaat zeker een vooruitgang zijn ten opzichte van de D50, maar evengoed is de D7100 een camera die in 2014 voor het laatst geproduceerd is. Ik zou persoonlijk kijken naar de D7200. Die is nieuwer, heeft een aantal goede verbeteringen ten opzichte van de D7100 en ik denk dat je daar langer plezier van gaat hebben.

XxSasjuhh

Berichten: 1068
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:06

Ineke2 schreef:
Je vind je huidige lens te groot, maar gaat nu denken over een flinke tele lens? :')

Ik snap het advies van Maaikemuis absoluut, want ik zou dit ook zeggen. Het enige waar je je wel bewust van moet zijn is dat de telelens natuurlijk wel groter is als je huidige lens.

Op reis echter zou ik zelf niet zonder groothoeklens en telelens kunnen :)


Deze telelens heeft mijn zusjes vriend en die is toch echt een stuk kleiner en lichter dan mijne!
Ik zou graag een kleiner lensje willen omdat ik mijn camera altijd in mijn tas heb,en mijn lens nu 1,5 keer zo zwaar is als mijn camera zelf. Na 1,5 jaar reizen werd ik daar toch wel een beetje zat van

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 03:40

Volgens Google zit de 18-50 rond de 600 gram. De 70-200 rond 1,5 kilo, dus zou toch maar nog keer kijken. Als ik mijn camera op de weegschaal leg zal hij richting de 2,5-3 kilo gaan, dat is ontzettend zwaar en al helemaal voor vakantie en dergelijke. Ik probeer hem altijd na een paar uur weer af te doen :)

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:38

XxSasjuhh schreef:
Ineke2 schreef:
Je vind je huidige lens te groot, maar gaat nu denken over een flinke tele lens? :')

Ik snap het advies van Maaikemuis absoluut, want ik zou dit ook zeggen. Het enige waar je je wel bewust van moet zijn is dat de telelens natuurlijk wel groter is als je huidige lens.

Op reis echter zou ik zelf niet zonder groothoeklens en telelens kunnen :)


Deze telelens heeft mijn zusjes vriend en die is toch echt een stuk kleiner en lichter dan mijne!
Ik zou graag een kleiner lensje willen omdat ik mijn camera altijd in mijn tas heb,en mijn lens nu 1,5 keer zo zwaar is als mijn camera zelf. Na 1,5 jaar reizen werd ik daar toch wel een beetje zat van



Als gewicht echt je grootste motivator is zou ik je toch serieus willen aanraden om eens naar systeem camera’s te kijken. Mijn favoriete telelens daarbij is de 40-150mm f2.8 pro (heeft cropfactor twee dus vergelijkbaar met 80-300mm), heb ik in combi met de beste (en ook gelijk zwaarste) body uit de Olympus lijn. Die combinatie weegt samen nog geen 1,5 kg en dan zit je gelijk aan zon beetje de zwaarste body-lens combi die je in de systeem camera’s hebben kunt. Ik loop daar zonder moeite de hele dag mee om mijn nek/in mijn tas. Kies je wat anders zit je dus eigenlijk al sowieso onder de 1,5 kg voor je totale combi.

Formaat en gewicht is toch het voornaamste argument dat mensen overstappen op systeem.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:04

Nynkster schreef:
Volgens Google zit de 18-50 rond de 600 gram. De 70-200 rond 1,5 kilo, dus zou toch maar nog keer kijken. Als ik mijn camera op de weegschaal leg zal hij richting de 2,5-3 kilo gaan, dat is ontzettend zwaar en al helemaal voor vakantie en dergelijke. Ik probeer hem altijd na een paar uur weer af te doen :)


Niet als je 70-200 f4 pakt! Ik reis momenteel met een combinatie van een D750, een 16-35 en een 70-200 en daar kan ik prima bergtochten mee lopen van 3 weken. In totaal weegt deze combi mij 1,5 kilo en dat is alleszins acceptabel (voor mij). Voor toppogingen gaat de 70-200 dan niet mee.

Ik heb gekeken naar systeemcamera’s, maar besloten die techniek nog verder af te wachten. Van de Olympus omd10 vond ik de ISO ontstellend slecht (in verhouding tot wat ik nu heb) en zeker wanneer ik handheld schiet in moeilijk licht (statief blijft thuis in de bergen) is de kwaliteit dan te slecht. Fuji is beter op dat vlak, maar daarvan vind ik de kleuren en de bokeh echt lelijk. Blijft over de Sony. Die stond serieus op mijn lijstje, maar die lenzen bieden weer geen voordeel in gewicht.

Ik denk maar zo, ik wordt er groot en sterk van :')

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:25

Apart dat je de iso zo slecht vind. Dat ervaar ik echt anders. En je hebt ook altijd de Panasonic nog.

Ik heb zelf nooit fullframe gehad, maar ben echt súper tevreden over mijn Olympus. Ik hoor eigenlijk alleen maar lyrische reacties van mensen die overstappen van DSLR naar systeem. Stuk voor stuk die allemaal roepen nooit meer terug te willen. Ik zou daarom voor XxSasjuh toch echt aanraden die opties te bekijken.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:29

Ik heb ook wel aan systeem gedacht, maar de sony a7 III is maar 400gram lichter dan mijn canon mark3. Dat is wat klein om te switchen denk ik.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:35

F_Orumster schreef:
Ik heb ook wel aan systeem gedacht, maar de sony a7 III is maar 400gram lichter dan mijn canon mark3. Dat is wat klein om te switchen denk ik.


Dat was mijn punt.... hij geeft in mijn ogen de beste kwaliteit, alleen zit er weinig winst in het gewicht. En dan is het een dure grap om te switchen. Ik zou dan in alles opnieuw moeten investeren. Nu hoef ik alleen maar mijn body eens in de zoveel jaar te updaten. Een vriend van mij heeft allemaal oud spul van Minolta. Dat is echt een grap, dat past dus allemaal op de Sony. Die heeft voor weinig geld een mooie set bij elkaar.

Wie weet gaan Canon en Nikon ooit nog de stap maken naar systeem... Nikon maakt al in grote mate gebruik van Sony sensors dus wie weet!

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:46

Jammer dat jullie de Panasonic en Olympus zo afserveren. Ik snap dat het in jullie omstandigheden niet de juiste keuze was, maar de kwaliteit is gewoon uitstekend. En zéker een serieuze overweging waard in mijn ogen als je juist kleiner/minder gewicht wilt.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:50

Wat ik begreep van de kameraexpress zit er een canon systeemcamera aan te komen. Waarschijnlijk met een tussen ring om de huidige lenzen te kunnen gebruiken. Ik twijfel heel erg wat ik straks wil of ff of wachten op een systeem of overstappen naar Sony.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:19

Volgens mij staat Olympus wel een beetje bekend om de mindere iso. Dat was iig vroeger (jaren geleden) ook zo met de dslr camera’s van Olympus in het goedkopere segment.
Waar het een beetje op neer lijkt te komen is dat de duurste systeemcamera van Olympus een fantastisch ding is maar dat de goedkopere modellen wat minder zijn vergeleken met sommige andere merken in een vergelijkbare prijsklasse.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:28

Shiloh schreef:
Jammer dat jullie de Panasonic en Olympus zo afserveren. Ik snap dat het in jullie omstandigheden niet de juiste keuze was, maar de kwaliteit is gewoon uitstekend. En zéker een serieuze overweging waard in mijn ogen als je juist kleiner/minder gewicht wilt.


Ik serveer niets af, begrijp mij niet verkeerd (ik ben zelfs ooit begonnen bij Olympus). Ik geef alleen mijn mening over producten die ik heb mogen testen. Maar voor mij is op dit moment de kwaliteit niet beter dan wat ik nu met mijn Nikon in handen heb. Alleen de Sony wint, alleen is de winst in gewicht daar weer niet voldoende om over te stappen.

En let wel, ik vind de techniek van systeemcamera’s ontzettend interessant. Maar voor nu nog niet ver genoeg ontwikkeld om voor mij de balans door te laten slaan. Geef het nog een jaar of wat en dan is de techniek zo ver dat systeem beter gaat zijn dan spiegelreflex. Ik vergelijk deze periode een beetje met de beginjaren 2000, toen digitaal analoog begon over te nemen.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:23

Maar dat is maar net de eisen die je stelt. Naar mijn mening (en vele anderen) is dat verschil tussen systeem en DSLR er nu al eigenlijk niet meer.

Ben het trouwens totaal niet eens met dat alleen het duurste model kwaliteit zou hebben van Olympus systeem. Ik ben begonnen met de em10 en dat is voor de prijsklasse een fantastische camera. Ik heb destijds uitgebreid getest en vergeleken en uitgeprobeerd. Ik ben toen niet voor niets op dat model uitgekomen. En Panasonic heeft ook geweldige modellen.

Het is gewoon altijd een afweging wat je het belangrijkste vind. Elk camera model en merk heeft zijn nadelen.

Je verliest door de cropfactor bijvoorbeeld wat scherpte diepte, maar daarentegen heb je een significant snellere burst en ontzettend lichtgewicht.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:37

Ik heb nergens een duurste model genoemd. En uiteraard hangt het af van de eisen die je stelt. Snelheid is iets waar systeemcamera’s om bekend staan, alleen is dat nu net een punt waar ik niet heel warm van wordt. Maar voor mij (en in mijn omgeving meerderen met mij) die schieten met FF-camera’s is de stap naar systeem er een terug.

Nogmaals, uiteindelijk moet een ieder zoeken naar wat voor hem/haar het beste werkt. Voor mij geef ik systeem nog even wat tijd om verder te ontwikkelen zodat het voor mij zinvol wordt om over te stappen of, bij voorkeur, dat Nikon ook serieus in dit segment gaat stappen zodat een overstap niet nodig is.

@forumster, ben je inmiddels weer trots baasje van een camera?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:39

Shiloh schreef:
Maar dat is maar net de eisen die je stelt. Naar mijn mening (en vele anderen) is dat verschil tussen systeem en DSLR er nu al eigenlijk niet meer.

Ben het trouwens totaal niet eens met dat alleen het duurste model kwaliteit zou hebben van Olympus systeem. Ik ben begonnen met de em10 en dat is voor de prijsklasse een fantastische camera. Ik heb destijds uitgebreid getest en vergeleken en uitgeprobeerd. Ik ben toen niet voor niets op dat model uitgekomen. En Panasonic heeft ook geweldige modellen.

Het is gewoon altijd een afweging wat je het belangrijkste vind. Elk camera model en merk heeft zijn nadelen.

Je verliest door de cropfactor bijvoorbeeld wat scherpte diepte, maar daarentegen heb je een significant snellere burst en ontzettend lichtgewicht.


Ik zeg nergens dat alleen het duurste model kwaliteit zou hebben? Alleen dat er betere camera's zijn dan die van Olympus in het lagere segment (op basis van reviews en ervaringen van anderen, waaronder winkelpersoneel in een pro-Olympus winkel), iig op bepaalde vlakken zoals snelheid, autofocus etc.
Ik ben echt groot Olympus fan en heb altijd met Olympus gefotografeerd maar ga nu wss toch voor een Sony omwille van bovenstaande.
Als ik het geld had voor het duurste model van Olympus had ik die direct gekocht.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:43

Inderdaad Maaike! De overstap lonkt alleen als het echt minder sjouwen wordt. En nee, ik heb nog geen nieuwe camera, dat zijn altijd weloverwogen besluiten bij mij. En pas sinds gisteren uitslag van de verzekering (het spande er nog even om :( ). Gelukkig toch een schappelijke prijs maar zal toch nog E1000- 1500 gaan bijleggen moeten. Ik twijfel eevn aan de mark IV of de 5Ds.

maaikemuis schreef:
F_Orumster schreef:
Ik heb ook wel aan systeem gedacht, maar de sony a7 III is maar 400gram lichter dan mijn canon mark3. Dat is wat klein om te switchen denk ik.


Dat was mijn punt.... hij geeft in mijn ogen de beste kwaliteit, alleen zit er weinig winst in het gewicht. En dan is het een dure grap om te switchen. Ik zou dan in alles opnieuw moeten investeren. Nu hoef ik alleen maar mijn body eens in de zoveel jaar te updaten. Een vriend van mij heeft allemaal oud spul van Minolta. Dat is echt een grap, dat past dus allemaal op de Sony. Die heeft voor weinig geld een mooie set bij elkaar.

Wie weet gaan Canon en Nikon ooit nog de stap maken naar systeem... Nikon maakt al in grote mate gebruik van Sony sensors dus wie weet!


Er zijn ook adapters om Nikon objectieven op de sony alpha te schroeven, maar alles moet dan manueel. Voor landschap en macro geen probleem want dan ga je al manueel, maar met sport/modellen is niet fijn. Plus je focuslengte zal iets wijzigen en sommigen klagen over de veranderde DOF.
Ik heb ook 3-4 Canon lenzen dus blijf toch eerst maar bij Canon.


MarjanB schreef:
Wat ik begreep van de kameraexpress zit er een canon systeemcamera aan te komen. Waarschijnlijk met een tussen ring om de huidige lenzen te kunnen gebruiken. Ik twijfel heel erg wat ik straks wil of ff of wachten op een systeem of overstappen naar Sony.

Er zijn nu ook adapters om canon lenzen op de sony te zetten, maar volgens mij moet je dan wel manueel scherpstellen want dat geeft ie niet door.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:31

MarjanB schreef:
Wat ik begreep van de kameraexpress zit er een canon systeemcamera aan te komen. Waarschijnlijk met een tussen ring om de huidige lenzen te kunnen gebruiken. Ik twijfel heel erg wat ik straks wil of ff of wachten op een systeem of overstappen naar Sony.

Die is er al lang, alleen niet op het kwaliteitsniveau waar de DSLR's zitten.

Overigens is het niet raar dat "oud" Minolta spul op Sony past: Minolta is (helaas) opgekocht door Sony.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:41

Maaikemuis, het vergelijken van een nikon FF met een instap olympus is misschien ook niet helemaal eerlijk?

Ik stond van de week om 21.00uur in het bos uilen te fotograferen en moest naar iso 4000 t/m 6400 en dat zijn gewoon bruikbare platen om af te drukken.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:04

Een camera met een nieuwprijs van 1500 euro noem in geen instapper meer. Om d e en nog iets.

Ik denk dat het heel erg afhangt van wat je doel is met een camera (en dat is denk ik ook de conclusie van deze discussie). Voor landschappen is voor mij het micro 4/3 systeem niet handig. De sensor is te klein (voor mij) om goed met beschikbaar licht te werken. Zou ik gaan duiken dan is de Olympus de eerste waar ik de winkel mee uitren. De Sony is voor landschappen imo de beste optie, maar geeft op mijn huidige set te weinig winst.

Ik denk dat over 10 jaar spiegels overigens bijna van de markt zijn. Wie weet ga ik die dan ook verzamelen zoals ik nu oude analoge doosjes verzamel.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:16

Je had het over de omd em10. Die is 700.

Met de em1 m2 snap ik de klacht wat ISO betreft eigenlijk ook niet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:25

Shiloh, ik ook niet.
In theorie wel hoor, grote sensor vs kleine sensor. Maar in de praktijk blijkt dat verschil gewoon niet zo groot dat het echt zichtbaar is.
Ik fotografeer regelmatig met nikon fotografen en dan leggen we met de nabespreking de foto's naast elkaar en kan je gewoon echt niet zeggen met welke camera de foto's zijn gemaakt. Als je heel precies kijkt, ga je ze uit elkaar halen door de verschillende kleurprofielen per merk.
En dat kan zijn met landschappen, macro werk of wildlife.

Wat ik nog wel een begrijpelijk punt vind, is dat het een 20mp camera is. Voor mij geen probleem want hoewel ik veel afdruk en op groot formaat, ga ik zelden over de 2m afdrukken.
Een fotograaf waar ik regelmatig mee fotografeer moet afdrukken leveren van 8-12m en dat ga je niet redden met een 20mp camera.
Voor landschappen zou dat nog geen probleem zijn met de high res setting want dan kan je ook met de olympus een 80mb RAW file schieten maar met wildlife lukt dat niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:57

Kunnen lenzen van de nikon J1 (systeemcamera) op de D3300? Of enkel met adapterring?

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:04


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:08