[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:59

Scherptediepte. Ik hou ervan! En zeker met portretten. Ik gil al twee jaar dat ik een ff wil en nu ga ik hem halen ook. :')

Ik zal eens kijken voor een 6D. Maar meer dan 700 wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. En die zijn er wel. Maar met heel veel clicks en zonder accesoires. Terwijl ik voor 600 een Canon 5D mark ii heb die nauwelijks is aangeraakt met batterygrip en geheugen kaart en twee batterijen.

Deze houden wat ik nu heb kan wel maar dan kan ik geen foto's maken. Die is namelijk kapot. :+

MarjanB

Berichten: 16524
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:09

Scherpte diepte is toch voornamelijk je lens? Ik heb maar een 750d en ik krijg met een goede lens echt voldoende scherpte en diepte in m'n foto's

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:16

Dan zou ik voor 300 euro meer toch echt de 6d pakken. Betere iso, betere ruisonderdrukking, sneller, hogere buffer, langere batterijduur, meer focuspunten en als gimmicks nog gps en WiFi (maar dat zou voor mij niet zo veel verschil maken, het is iig WiFi waar je wel wat aan hebt tov mijn Nikon WiFi die waardeloos is).

Need I say more? Soms is het beter om even iets meer geld uit te geven en je winst te halen uit de gebruiksduur. Die 5d wil je over een jaar, misschien 2, al weer weg doen. En dan vang je er niets meer voor.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 30-01-18 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:17

MarjanB schreef:
Scherpte diepte is toch voornamelijk je lens? Ik heb maar een 750d en ik krijg met een goede lens echt voldoende scherpte en diepte in m'n foto's

Sterker nog: scherpte-diepte IS de lens. Dat wordt namelijk 100% bepaalt door je diafragma.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:21

Maar ff = grotere sensor. Dus betere scherptediepte. Ik heb zat crop camera's en ff's in mijn handen gehad en mijn liefde gaat uit naar ff. :D

Ik was sowieso van plan om over een jaar of twee/drie over te stappen naar de mark iii, dit wordt even mijn tussen camera en daarna back-up.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:52

Ik heb naar jullie geluisterd. Ik zag voor hetzelfde geld een 6D te koop staan. Heb deze net opgehaald! Ben benieuwd naar de foto's wat eruit komen!

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:55

Ik denk dat je er echt blij mee gaat zijn! Heel veel fotografieplezier. *-:)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:58

Toch is dat hele crop/FF verhaal vooral in theorie een verschil en valt de praktijk erg mee.
Ik heb zelf diverse FF en crop camera's van Canon gehad en nu dan de Olympus body's met micro four third sensor en in de foto's zie je dat amper tot niet terug.
Ben net terug van een trip met hoofdzakelijk prof nikon fotografen en ook zij moesten wel toegeven dat je aan de foto's echt niet kan zien met wat voor body/sensor ze zijn gemaakt. Waren ze ook erg verbaasd over.
Vaak werden de foto's verkozen boven de foto's van bv de nikon D850.
Moet ik eerlijk zeggen dat de olympus camera's en de lenzen mij echt verbaasd hebben, de qualiteit is bizar en beter dan de canon sets waar ik eerder mee fotografeerde en dat waren toch geen instap setjes.
De snelheid maar vooral het stil kunnen fotograferen is ook een erg groot pluspunt.

Oh en het reizen, voor het eerst in jaren geen problemen met het gewicht van handbagage is echt heerlijk :D
Was al genoeg gezeur om het land daar weer uit te komen :+

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:48

Hallo allemaal,

Mag ik hier even binnen komen vallen? :o Ik wil eigenlijk al jaren een mooie spiegelreflexcamera, maar nu ik deze zomer op safari in Zuid-Afrika ga, vind ik dat het er toch maar eens van moet komen. :D Het is dus mijn eerste spiegelreflex en ik fotografeer al wel langer met een wat "luxere" compactcamera (ik geloof de Sony Cyber-shot DSC-H300). Ik zal voornamelijk willen fotograferen op reizen en om wat leuke plaatjes te schieten rondom huis van de dieren, feestjes, e.d.

Ik heb verder echt totaal geen kaas gegeten van spiegelreflexcamera's en de lenzen e.d. Ik ga binnenkort wel naar een speciaalzaak, maar voordat ik daarheen ga was ik eigenlijk al wel benieuwd of jullie wellicht nog ideeën hebben zodat ik er niet helemaal blanco heenga. Mijn budget is (incl. lens) maximaal € 700. Dit kan ook wel worden uitgebreid indien ik voor dit bedrag niet iets fatsoenlijks kan vinden.

Alvast bedankt! :)

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:07

Als je echt op safari gaat en je wilt je lens gebruiken om bv vogels mee te fotograferen of dieren die echt ver weg zitten dan ga je een wat groter budget nodig hebben dan dat ben ik bang. Ik ben vorige week in Addo elephant park geweest met m'n 55-250mm van Canon (in combinatie met mijn 750D) en dat was een prima combi voor wat ik wou. Leeuwen die bijna een kilometer van de weg af in een holletje liggen zul je er niet mee fotograferen, maar je kan er genoeg mee zoomen om leuke plaatjes te schieten.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:41

Ik wil ook voor mijn eerste spiegelreflexcamera gaan maar niet voor op safari :D Heb basis fotografie kennis door de audiovisuele vorming lessen op school, het is voor mijn Border Collie, paardjes etc te kunnen fotograferen :) Budget ligt rond 750 voor camera inclusief lens :)

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:45

Caaatje schreef:
Ik wil ook voor mijn eerste spiegelreflexcamera gaan maar niet voor op safari :D Heb basis fotografie kennis door de audiovisuele vorming lessen op school, het is voor mijn Border Collie, paardjes etc te kunnen fotograferen :) Budget ligt rond 750 voor camera inclusief lens :)

Voor dat budget kun je een prima basis-set vinden, zolang je maar niet op safari gaat :D dan moet je dat budget echt wel verdubbelen of misschien wel verdrievoudigen, beetje afhankelijk van de eisen. Bedenk daarnaast ook, zeker op safari, wat zo'n set weegt.

Mijn 7D met 70-200 f2.8 IS en 2x converter is echt een wereldsetje, maar op safari heb je wel 4kilo om je nek hangen......

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:28

ikke schreef:
Caaatje schreef:
Ik wil ook voor mijn eerste spiegelreflexcamera gaan maar niet voor op safari :D Heb basis fotografie kennis door de audiovisuele vorming lessen op school, het is voor mijn Border Collie, paardjes etc te kunnen fotograferen :) Budget ligt rond 750 voor camera inclusief lens :)

Voor dat budget kun je een prima basis-set vinden, zolang je maar niet op safari gaat :D dan moet je dat budget echt wel verdubbelen of misschien wel verdrievoudigen, beetje afhankelijk van de eisen. Bedenk daarnaast ook, zeker op safari, wat zo'n set weegt.

Mijn 7D met 70-200 f2.8 IS en 2x converter is echt een wereldsetje, maar op safari heb je wel 4kilo om je nek hangen......


Wat zou je aanraden? :)

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:43

Oké dan moet ik mijn eisen toch wat bijstellen vrees ik :+ bedankt voor jullie reacties! Ik ga toch voornamelijk huis, tuin en keuken foto’s maken en dan vind ik het ook zonde om voor 1 keer safari zo’n dikke uitrusting aan te schaffen. Ik hoef ook geen hele wallpaperachtige foto’s te maken in ZA, maar wat leuke kiekjes zou wel fijn zijn.

Kan je evt ook lenzen huren?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:32

Budgetcam kan je camera's en lenzen huren. De 70-200mm f2.8 is rond de 20 euro per dag.

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:11

Maar of een 70-200 voor een safari nou echt een toevoeging is weet ik niet hoor. Je wil vooral graag zoom imo, het is allemaal buiten dus extra lichtsterkte is niet nodig. Vind het een mooie lens hoor, als ik het budget ervoor had gehad was ik er ook zeker voor gegaan, maar mijn 55-250 deed het meer dan prima.

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 06:48

_Tamara schreef:
Oké dan moet ik mijn eisen toch wat bijstellen vrees ik :+ bedankt voor jullie reacties! Ik ga toch voornamelijk huis, tuin en keuken foto’s maken en dan vind ik het ook zonde om voor 1 keer safari zo’n dikke uitrusting aan te schaffen. Ik hoef ook geen hele wallpaperachtige foto’s te maken in ZA, maar wat leuke kiekjes zou wel fijn zijn.

Kan je evt ook lenzen huren?


Hallo wij hebben paar jaar maanden geleden t instapmodel van Nikon gekocht (D3400). En een lens tot 250 zoom. Daar mee naar Ecuador geweest ook heel veel dieren gefotografeerd, ook vogels uit de lucht enzo. Kwamen daar prima mee weg! Foto’s zijn voor ons als leek echt super mooi en scherp geworden. Wij waren voor 750 euro klaar dacht ik.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:43

xNicolx schreef:
_Tamara schreef:
Oké dan moet ik mijn eisen toch wat bijstellen vrees ik :+ bedankt voor jullie reacties! Ik ga toch voornamelijk huis, tuin en keuken foto’s maken en dan vind ik het ook zonde om voor 1 keer safari zo’n dikke uitrusting aan te schaffen. Ik hoef ook geen hele wallpaperachtige foto’s te maken in ZA, maar wat leuke kiekjes zou wel fijn zijn.

Kan je evt ook lenzen huren?


Hallo wij hebben paar jaar maanden geleden t instapmodel van Nikon gekocht (D3400). En een lens tot 250 zoom. Daar mee naar Ecuador geweest ook heel veel dieren gefotografeerd, ook vogels uit de lucht enzo. Kwamen daar prima mee weg! Foto’s zijn voor ons als leek echt super mooi en scherp geworden. Wij waren voor 750 euro klaar dacht ik.

Bedankt voor de tip! :)

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:15

Hallo :)
Ik kom als leek even binnenwaaien. Ik heb in het verleden eens een fotografie cursus gevolgd, ontzettend leuk en leerzaam, het ging echt om de basis van fotografie en fotobewerking dus we werkten allemaal met een simpele digitale camera. Ik ben dan ook in het bezit van een prachtige coolpix. :')

Nou probeer ik dus met enige regelmatig foto's van mijn hond en paard te maken, maar mijn digitale camera'tje is helaas niet in staat om foto's te maken van bewegend beeld zonder dat het één grote, vage vlek wordt. Ik wilde dus op zoek gaan naar een goedkope, eenvoudige spiegelreflex camera.

Nou zag ik deze van Nikon langs komen: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_n ... 69114.html

Heeft iemand ervaring met deze camera? Is deze geschikt om wat leuke foto'tjes van mijn paard te maken die gewoon scherp zijn? Hoeven zeker geen fotografische hoogstandjes te zijn, maar wat kiekjes die beter zijn dan mijn telefoon zou ik fijn vinden.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:44


maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:11

Waarom die rode verkocht wordt is mij een waar raadsel. Op de een of andere manier moet hun duurder zijn en niemand die hem wil. Mocht je hem weer willen verkopen dan kom je er nooit meer van af.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:17

Rood of zwart maakt me echt geen snars uit, zolang de foto's maar van een beetje kwaliteit zijn. Hebben jullie enig idee hoe goed deze camera werkt? Of kan ik beter verder kijken?

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:38

De camera is prima, maar waarom zou je meer geld betalen voor exact hetzelfde product waar de aanbieder anders niet vanaf komt?

Als het je niets uitmaalt, dan zou ik gewoon voor een zwarte gaan. Net zo goed, minder duur en verkoopbaar (mocht je hem willen verkopen, naar een hoger segment willen).

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:23

Even op een hele andere notie, ik zie via facebook dit bericht langskomen van iemand die ik ken.
Afbeelding

Zou dit een goede koop zijn?

Shiloh

Berichten: 19789
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:34

MarijeR schreef:
Toch is dat hele crop/FF verhaal vooral in theorie een verschil en valt de praktijk erg mee.
Ik heb zelf diverse FF en crop camera's van Canon gehad en nu dan de Olympus body's met micro four third sensor en in de foto's zie je dat amper tot niet terug.
Ben net terug van een trip met hoofdzakelijk prof nikon fotografen en ook zij moesten wel toegeven dat je aan de foto's echt niet kan zien met wat voor body/sensor ze zijn gemaakt. Waren ze ook erg verbaasd over.
Vaak werden de foto's verkozen boven de foto's van bv de nikon D850.
Moet ik eerlijk zeggen dat de olympus camera's en de lenzen mij echt verbaasd hebben, de qualiteit is bizar en beter dan de canon sets waar ik eerder mee fotografeerde en dat waren toch geen instap setjes.
De snelheid maar vooral het stil kunnen fotograferen is ook een erg groot pluspunt.

Oh en het reizen, voor het eerst in jaren geen problemen met het gewicht van handbagage is echt heerlijk :D
Was al genoeg gezeur om het land daar weer uit te komen :+


Leuk te lezen dat je nog steeds zo tevreden bent! Ik ben ook nog steeds dolgelukkig met deze set!