[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:12

MarijeR schreef:
ikke schreef:
Enne, ook de 7DII is al als occasion te koop:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-4/
Ze hebben er vier, kies de mooiste uit :D

Zit/zat er ook eentje van mij bij. En nog wat meer Canon spul. Maar zag dat er al weer veel van was verkocht in een paar dagen tijd.
Ik heb toch de overstap van Canon naar Olympus gemaakt.


Nice! Je test was dus goed bevallen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:04

Ja de camera en lenzen hebben mij echt verrast.
Heel eerijk, als m'n armen goed waren, had ik nooit de overstap gemaakt maar ik had dan ook een hele complete canon verzameling voor wat ik fotografeer.
Maar uiteindelijk denk ik niet dat je het aan de foto's gaat zien waar ze mee gemaakt zijn en daar gaat het toch om.
En hier hoop ik toch nog wel een paar jaar plezier mee te kunnen hebben en dat was met de canon set gewoon niet meer gelukt. Dan kan je er wel tegenaan blijven hikken of gewoon in 1x hard zijn en overstappen.
En ik kijk erg uit naar de eerste trip volgende maand, netjes 8kg handbagage, 1 rugzak waar al m'n fotospul & laptop in zit _O-
Ter vergelijking, vorige maand was het 21kg in 2 rolkoffers (en stress of het mee mocht in de kleine vliegtuigjes...).

Kreeg bij cameratools nog mooi geld voor de canon set en Olympus was ook meedenkend bij de aanschaf dus ik heb nu een mooie Olympus set en nog weer een halve reis erbij :D
2x Olympus OM-D E-M1 Mark II Body
Olympus 7-14mm f/2.8 Pro
Olympus 12-40mm f/2.8 Pro
Olympus 40-150mm f/2.8 Pro
Olympus MC-14 1.4x Teleconverter
Olympus 300mm f/4.0 IS Pro

Wil er misschien ook nog de 45mm f/1.2 Pro bij maar doe eigenlijk te weinig met portret fotografie om hem er nu bij te kopen :o
Maar dit is een mooie set voor wildlife fototgrafie.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:10

Klinkt als een potent setje, Marije.

Aan de ene kant natuurlijk vervelend dat het zo moet, aan de andere kant is er gelukkig een alternatief voor je. In de analoge tijd was die keuze een heel stuk lastiger en voor vooral heel duur geweest.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:15

Wouw. Dat is een flinke aanschaf geweest. Vervelend dat een overstap nodig was, maar fijn dat de Olympus je goed bevalt! Daar ga je heel veel plezier van hebben denk ik!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:23

Ja ik verwacht er ook zeker heel veel plezier van te gaan hebben.
En ik zie het ook echt als een volwaardige vervanging van de canon set. Anders had ik waarschijnlijk nog wel een jaar doorgemodderd.
Ik had bij systeemcamera's namelijk nog het beeld van een veredelde compactcamera maar dat is echt niet zo. Ben dus heel blij dat ik toch de stap heb gezet om eens een set te huren en had van te voren ook al contact gehad met een wildlife fotograaf uit Zuid Afrika die ook de olympus gebruikt (naast canon en nikon) en zijn ervaring met olympus is ook erg goed en hij heeft al maanden de olympus set als vaste set ipv de top canon/nikon sets die hij zo mee kan pakken.

Maar mentaal was het even een dingetje.
Vond de canon set weg doen erger dan m'n auto opgeven eerder dit jaar... :+

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:26

Hallo!

Ik heb een vraag! :)

Ik heb sinds kort een Nikon D3400 met een kitlens erbij, sla je natuurlijk geen deuk mee in een pakje boter als je snel wil kunnen schakelen tussen dichtbij en ver weg. Ik ben daarom aan het oriënteren op een groothoeklens. Ik dacht aan 18-200mm, maarja, welke lens dan? Andere lenzen mogen natuurlijk ook aangeboden worden. :) Ik ben een startend fotograaf, het is voor de hobby maar omdat de lens veel doet vind ik het geen bezwaar om wat langer te sparen voor een betere lens.

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:21

De 18-200 lens is niet echt een lens waar je dan een deuk in een pakje boter mee gaat slaan. De Nikkor variant is degene die nog het beste presteert, maar het blijft een groot compromis tussen een groot aantal mm's aan de ene kant en scherpte en distortie aan de andere kant.

Je geeft aan een groothoek te zoeken, de 18-200 gaat je op dat vlak niet meer geven dan de 18-55 die je nu waarschijnlijk als kitlens erbij hebt. Sterker nog, ik denk dat de distortie op 18mm bij je kitlens beter onder controle is dan dat dat gaat zijn bij de 18-200. Op het vlak van groothoek zou je meer moeten zoeken bij lenzen die beginnen bij 11/12mm. De meest fijne is de 12-24mm Nikkor. Maar daar hangt een prijskaartje aan (al is hij tweedehands voor 450 wel te vinden (bij interesse, ik heb hem nog liggen). Mochten dit te grote prijskaartjes worden, dan kun je nog kijken naar bijvoorbeeld de Tokina 11-16 type2. Die is tweedehands voor 350 te krijgen.

De 18-200 gaat je vooral meer zoom geven. Maar bedenk dat dat komt met compromissen. Je hoeft niet te wisselen, maar dat gaat vanaf 150mm wel ten koste van je scherpte. Je zou kunnen kijken naar een 55-200mm Nikkor lensje. Deze zijn in verhouding erg gunstig geprijsd en je krijgt er best een aardige kwaliteit voor terug, zeker wanneer je hem afzet tegen wat hij moet kosten.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:24

Ik ga eens zoeken! Als ik moet kiezen tussen zoomlens of groothoek gaat mijn voorkeur voor nu wel uit naar een zoomlens, dus dan zou je een 55-200 aanraden? Ik las zelf ook nog dingen over een 55-300, is dat nog een betere optie?

Dan wordt de volgende spaaractie een daadwerkelijke groothoeklens. :)

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:36

De 55-300 is meer een soort zijwaartse beweging, maar ik ben niet helemaal overtuigd van de scherpte van deze lens boven de 200mm. Je hebt dan 100mm meer zoom, maar boven de 250 zal het een hele toer worden om er echt scherpte in te krijgen. Dan kun je beter op zoek gaan naar een Nikklor 70-300 (je hebt de AF-S en de AF-P variant, even checken of de AF-P variant werkt op jouw camera)

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:40

Ik heb even in het topic teruggezocht over meningen over de 18-135 mm van Canon. Over het algemeen werd deze lens afgeraden.

Nu heb ik een 18-55mm en 70-300mm, maar ik irriteer mij mateloos aan de missende 50-70mm. Ik wilde eigenlijk de 18-135mm als vervanging voor de 18-55, maar ik betwijfel nu of dat een slimme keuze is.

Welke lens zouden jullie aanraden? Ik heb geen mega budget, maar de lens heeft geen haast dus kan nog wel even doorsparen. Oh en ik heb een Canon 1100D

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:43

Door wie wordt die afgeraden dan? Ik ben er meer dan tevreden mee :) Tuurlijk t is geen 70-200 L maar hij is ook niet zo duur

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:48

Ik weet niet welke 70-300 je hebt maar misschien is de 55-250 ook wel interessant om dat gat te dichten.

Ik ken de 18-135 niet, maar ben in beginsel geen grote fan van lenzen die van wide naar tele gaan. Vallen meestal onder "een beetje van alles, van alles net niets".

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:22

Ik heb de 55-250 en vind die suuuperfijn :)

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:43

manzano schreef:
Ik weet niet welke 70-300 je hebt maar misschien is de 55-250 ook wel interessant om dat gat te dichten.

Ik ken de 18-135 niet, maar ben in beginsel geen grote fan van lenzen die van wide naar tele gaan. Vallen meestal onder "een beetje van alles, van alles net niets".


Dat laatste kan ik inderdaad wel begrijpen. Ik heb een vrij oude versie, ik heb de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 III.

Neem aan dat jullie de EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM bedoelen? Dat is dan wel zeker fijn qua IS, en verder lever ik niet zo veel in, ik zit eigenlijk nooit tot de 300mm als ik een beetje redelijke foto's wil

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:00

Ja die inderdaad.
Gelet op je 70-300 versie zou ik er eerder voor kiezen die te vervangen dan de 18-55.

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:03

manzano schreef:
Ja die inderdaad.
Gelet op je 70-300 versie zou ik er eerder voor kiezen die te vervangen dan de 18-55.


Ja die 70-300 gebruik ik eigenlijk ook alleen maar, dus dan zou de 55-200 een nuttigere stap zijn. Al ben ik ook niet zo blij met mn 18-55, die gebruik ik eigenlijk nooit, alleen op vakantie maar ben nooit blij met de foto's :+

Heb namelijk de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III, waar volgens mij inmiddels ook al betere versies van zijn. Mocht ik opeens rijk zijn, wat zou dan een logische stap zijn in het vervangen van deze lens?

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:07

Oh ja dat is idd oudere versie.... Misschien moeten we even overstappen naar het objectieven topic :')

[FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Maar dat ligt nogal aan hoe rijk haha. Ik ben super blij met m'n 15-85mm

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:18

Hoi allemaal!

Ff een vraag, ik wil graag een nieuwe body. Heb nu al ongeveer 5 jaar een canon Eos 1100d en ben toe aan wat een nieuwere camera.

Ik heb nu een canon 6d op het oog.
Ik twijfel tussen fullframe of niet?
Of zijn er nog andere geschikte body’s?
Ik fotografeer met name dieren, en dan portretten maar vind andere dingen ook leuk, beetje van alles wat.
Belangrijk is dat mijn canon 50 mm 1,8 lens erop moet passen!

Iemand tips/advies? :)

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:59

Ruby1995 schreef:
Hoi allemaal!

Ff een vraag, ik wil graag een nieuwe body. Heb nu al ongeveer 5 jaar een canon Eos 1100d en ben toe aan wat een nieuwere camera.

Ik heb nu een canon 6d op het oog.
Ik twijfel tussen fullframe of niet?
Of zijn er nog andere geschikte body’s?
Ik fotografeer met name dieren, en dan portretten maar vind andere dingen ook leuk, beetje van alles wat.
Belangrijk is dat mijn canon 50 mm 1,8 lens erop moet passen!

Iemand tips/advies? :)

FF is zo ongeveer het laatste criterium waar de hobby-fotograaf naar moet kijken. Er zijn belangrijkere factoren om naar te kijken.
Als de 6D in je budget past, overweeg dan ook de 7DII serieus. Mocht je per se voor FF willen gaan, ga dan voor de 5DIII, desnoods als occasion.

Zet de specs maar eens naast elkaar, kom je erachter waar de verschillen zitten.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:00

@ikke, dank voor je reactie, ik zal ff niet meer gebruiken als je er zo aan stoort
Doelde meer op dat ik even een vraag aan jullie wilde stellen en niet te veel tot last wil zijn. Maar bedankt

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:03

Weet iemand hier hoe duur een gemiddelde telelens is?

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:07

Ruby1995 schreef:
@ikke, dank voor je reactie, ik zal ff niet meer gebruiken als je er zo aan stoort
Doelde meer op dat ik even een vraag aan jullie wilde stellen en niet te veel tot last wil zijn. Maar bedankt


Ik denk dat ze met FF 'fullframe' afkort :=
Of ik moet echt beide reacties verkeerd lezen, kan zo niet zien dat zij zich ergens aan stoorde :p

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:13

Ruby1995 schreef:
@ikke, dank voor je reactie, ik zal ff niet meer gebruiken als je er zo aan stoort
Doelde meer op dat ik even een vraag aan jullie wilde stellen en niet te veel tot last wil zijn. Maar bedankt


Idd ff is fullframe, hij bedoelt dat je met een dslr ook goed uit de voeten kan als hobby fotograaf :)

@recistance Google is your friend.. je kan voor een paar honderd euro al redelijke zoom krijgen maar prijs loopt op tot 25.000 en de rest

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:18

Ruby1995 schreef:
@ikke, dank voor je reactie, ik zal ff niet meer gebruiken als je er zo aan stoort
Doelde meer op dat ik even een vraag aan jullie wilde stellen en niet te veel tot last wil zijn. Maar bedankt

Nee, ik bedoel mijn reactie inhoudelijk serieus.

Zoals Granoek aangeeft is mijn FF de afkorting van full frame. Graag zo mijn reactie lezen.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:24

ikke schreef:
Ruby1995 schreef:
@ikke, dank voor je reactie, ik zal ff niet meer gebruiken als je er zo aan stoort
Doelde meer op dat ik even een vraag aan jullie wilde stellen en niet te veel tot last wil zijn. Maar bedankt

Nee, ik bedoel mijn reactie inhoudelijk serieus.

Zoals Granoek aangeeft is mijn FF de afkorting van full frame. Graag zo mijn reactie lezen.


Mijn excuses!!!
Kende de afkorting niet en omdat ik ff in mij verhaaltje had getypt dacht ik dat er daarop werd gedoeld.. sorry! Verkeerd begrepen....

Maar meende wel oprecht dank voor je reactie :P
Dus als ik zo begrijp is fullframe voor mij zeker niet meerwaarde?
T verschilt namelijk nogal in prijzen vind ik.. al vind ik de 6d ook even een klap met geld voor mij!