[FOTO] Hond Taja op de foto! Iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

EmmyJoycee

[FOTO] Hond Taja op de foto! Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:04

Hallo Bokkers!

Vandaag ging ik shooten met een hele leuke hond! Ik ben zelf niet echt tevreden over de foto's.. Alleen snap iets niet helemaal, ik stel scherp op de hond alleen niet het hele hoofd is scherp.. en daar baal ik toch best vann. Deze fotoshoot is niet betaald, had oproep op Facebook gedaan dat ik wou oefenen en veel reacties gekregen :) Dus Ik kan heel snel weer oefenen met een andere hond. Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag! :D

1] Afbeelding

2] Afbeelding

3] Afbeelding

4] Afbeelding

Ik zou graag willen weten hoe ik zeg maar het hele hoofd scherp krijg, en misschien nog wat aanpassingen aan kleuren. :)

Groetjes Emmy!

Marit

Re: [FOTO] Hond Taja op de foto! Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:19

Op welk diafragma had je hem staan? Als je je diafragma helemaal open hebt staan heb je namelijk heel weinig scherptediepte en dus maar een klein deel van het hoofd scherp :)
De kleuren kun je in de bewerking best nog aanpassen, weet niet of ik een poging mag doen? :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:26

Marit schreef:
Op welk diafragma had je hem staan? Als je je diafragma helemaal open hebt staan heb je namelijk heel weinig scherptediepte en dus maar een klein deel van het hoofd scherp :)
De kleuren kun je in de bewerking best nog aanpassen, weet niet of ik een poging mag doen? :)

Ja tuurlijk! Zou je me willen vertellen straks waarmee en hoe je het hebt bewerkt? :) Zo kom ik zelf ook verder en leer ik er van :D

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:34

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:40

Je diagragma staat inderdaad helemaal open :j Dat is heel mooi voor de onscherpe achtergrond, maar je merkt nu dat je dus niet eens meer de hele kop scherp krijgt. Probeer hem op z'n minst op 5.6 te houden, liefst nog íets hoger, met je telelens zit je daar al gauw aan. Als je dan je ISO iets omhoog zet red je het daar ook heel prima mee!

De bewerking;
Afbeelding

Ik weet niet met welk programma jij bekend bent, maar ik werk met lightroom. Ik heb de belichting iets omhoog geschoven, de verzadiging op de achtergrond iets omhoog,en de helderheid iets omhoog

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:47

Okee bedankt! Ik heb zelf altijd last als ik diavragma omhoog doe, dat hij zo langzaam klikt dat alles bewogen is.. Dus dan met iso omhoog komt het goed? :) Uhm nou ik heb Gimp gedownload alleen snap der geen bal van... Alleen nu jaa Pisaca maar dat vind ik 10 x niks...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:02

Ja, met ISO omhoog kun je weer met wat snellere sluitertijden werken. Dat is dus de oplossing :) Bedenk wel, met hogere ISO's krijg je meer ruis dus je moet natuurlijk zo lang het kan de ISO laag houden. Maar hierbij had je toch echt naar 400 oid mogen gaan :j Je kunt ook bijvoorbeeld http://www.picmonkey.nl gebruiken, dat is gratis en online, hoef je niks te downloaden en werkt best heel oké. Daar heb ik jaren mijn bewerkingen mee uitgevoerd :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:03

Marit schreef:
Ja, met ISO omhoog kun je weer met wat snellere sluitertijden werken. Dat is dus de oplossing :) Je kunt ook bijvoorbeeld http://www.picmonkey.nl gebruiken, dat is gratis en online, hoef je niks te downloaden en werkt best heel oké. Daar heb ik jaren mijn bewerkingen mee uitgevoerd :)

Dankjewel! Dat gebruik ik ook wel eens, Heb je nog een ander bewerkingsprogramma wat te downloaden is en gratis? :) Aan jou tips heb ik echt iets :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:04

Je hebt nog Pixlr, dat is een soort photoshop, dus iets moeilijker. Dan heb je ook nog www.ipiccy.com , dat lijkt een beetje op picmonkey.

Om te downloaden kun je ook nog photofiltre proberen!

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:06

Marit schreef:
Je hebt nog Pixlr, dat is een soort photoshop, dus iets moeilijker. Dan heb je ook nog http://www.ipiccy.com , dat lijkt een beetje op picmonkey.

Om te downloaden kun je ook nog photofiltre proberen!

Okee hartstikke bedankt! :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:16

Leuke foto's, maar mis de helderheid/fleurigheid erin. Maar dit is in de bewerking van Marit wel naar voren gekomen, en vind het dus mooie platen dan op zo'n moment!

Ik stuur je trouwens even een pb :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:07

Marit schreef:
Ja, met ISO omhoog kun je weer met wat snellere sluitertijden werken. Dat is dus de oplossing :) Bedenk wel, met hogere ISO's krijg je meer ruis dus je moet natuurlijk zo lang het kan de ISO laag houden. Maar hierbij had je toch echt naar 400 oid mogen gaan :j Je kunt ook bijvoorbeeld http://www.picmonkey.nl gebruiken, dat is gratis en online, hoef je niks te downloaden en werkt best heel oké. Daar heb ik jaren mijn bewerkingen mee uitgevoerd :)

Niet per definitie. ;) Zolang je niet onderbelicht of bijv een extreem donkere achtergrond neemt valt die ruis echt wel mee. En alsnog kun je de ruis in de achtergrond weer weghalen. Maar in ieder geval, als het donker weer is kun je maar beter je iso wat omhoog doen (de meeste camera's kunnen iso800 nog prima aan) dan dat je een lange sluitertijd hebt en bewegingsonscherpte waar je achteraf niks meer aan kan doen.

Daarnaast ben ik het niet eens met de opmerkingen over je diafragma. Je kunt wel met een groot diafragmaopening fotograferen maar je probleem zit bij het scherpstellen. Als de neus namelijk een beetje onscherp is stoort dat vaak namelijk helemaal niet. Maar dan moet je wel op de ogen scherpstellen. Daarom is het belangrijk dat je zelf het scherpstelpunt kiest zodat je daar controle over hebt. :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:07

Bovendien, om even in te gaan op saskiakefie (helemaal goed geschreven! *\%/* ), als je iets verder weg staat heb je ook minder last van de onscherpte door je diafragma. Ik zie ook dat je je camera op Av hebt staan, dus dat je je camera de sluitertijd laat berekenen. Als je ISO op 100 houdt en je diafragma klein (dus een hoog getal) kiest je camera een langere sluitertijd waardoor je dus bewegingsonscherpte krijgt.
Als je je camera op M zet, moet je zelf alles (behalve de witbalans) instellen. Ga daar eens me spelen.

Omdat ik veel bewegende onderwerpen (mensen, dieren) fotografeer, houd ik het liefst een zo kort mogelijke sluitertijd aan.

Succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:24

Probeer ook juist bij een stilstaand onderwerp, of zittend in dit geval, handmatig scherp te stellen. Nu is er niet scherpgesteld op het oog maar op de neus, waardoor alles erachter niet meer scherp is. Altijd scherpstellen op het oog, dus niet te veel met automatisch scherpstellen werken ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:28

Oh, dat doe ik juist wel, maar op het oog, inderdaad. Wat ik dan doe is voldoende afstand nemen (ik zoom liever niet uit) en dan scherpstellen (auto) op het oog. Dan kun je later de uitsnede mooier maken.
(hoewel ik dat bij weinig foto's hoef te doen...)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:56

Mee eens dat wat meer afstand nemen van het onderwerp de scherptediepte wat vergroot. Echter zorg altijd ervoor dat je niet op maximale zoom zit want dan kun je geen optimale kwaliteit krijgen. Daarnaast hoe verder je inzoomt hoe eerder je bewegingsonscherpte krijgt dus hoe korter de sluitertijd moet.
Daarom moet je er een beetje een balans in vinden. Zorg er in ieder geval voor dat je vanaf 70 mm fotografeert.

Je hoeft trouwens niet meteen in manuel te fotograferen. Av is een prima stand, dan kun je namelijk alles bepalen behalve de sluitertijd (en de witbalans). Hou die gewoon een beetje in de gaten dat die niet te lang wordt. Er is een regel voor: Als jij 80 mm zoomt moet je tenminste 1/80 hebben, als je 200 mm zoomt, 1/200 enzovoort. Het kán wel langer hoor maar dan moet je sowieso een statief hebben en een niet zo beweeglijk dier. Zorg er daarnaast voor dat je hem op continue scherpstellen hebt, dus als je de ontspanner half indrukt dat hij continue blijft scherpstellen en na elke kleine bewegingen opnieuw scherpstelt.

Succes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:04

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat voor lens TS gebruikt heeft! :D

Ik fotografeer zelf graag met mijn 50mm of mijn 24-70.
Ook heb je gelijk dat je niet volledig zou moeten uitzoomen, omdat je lens dan inderdaad een afwijking kan geven. (Minimaal, maar voor een geoefend oog is het te zien.)

Overigens denk ik dat dit voor de hond nauwelijks te zien is.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:37

Bedankt voor de tips allemaal! :D

De fotos heb ik gemaakt met tamron 55-200 :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:07

Dat de hele kop niet scherp is vind ik juist niet erg, ik vind dat de ogen altijd heel scherp moeten zijn. Alleen ja de kleur is idd erg saai van de foto's. Je iso stond idd veel te laag, die zet ik alleen zo laag als het heel zonnig is.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:08

Sjemira schreef:
Dat de hele kop niet scherp is vind ik juist niet erg, ik vind dat de ogen altijd heel scherp moeten zijn. Alleen ja de kleur is idd erg saai van de foto's. Je iso stond idd veel te laag, die zet ik alleen zo laag als het heel zonnig is.

Ik was hem eigenlijk een beetje vergeten de ISO omhoog te zetten :o Zal er de volgende x rekening meehouden :D