Fotografen zelf uitzoeken bij meetings.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Fotografen zelf uitzoeken bij meetings.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:59

Het valt mij dus op dat er een aantal fotomeetings worden georganiseerd waarin de TS (eventueel in combinatie met een andere bokker of buitenstaander) zelf de fotografen selecteert die mee mogen naar de meetings. Natuurlijk is dat de keuze van de TS maar het wordt steeds meer gedaan. Er wordt gevraagd naar een website of andere site waar wat voorbeelden staan.

Er wordt geselecteerd op stijl en ervaring en een SLR is wel een must. Die SLR kan ik mij wel voorstellen maar ik heb wat meer moeite met die andere twee. Er worden een aantal speciale meetings georganiseerd en er geven veel fotografen zich op. Imo veel goeie en 'bekende' bokt fotografen. Die worden vaak wel uitgekozen. Er zitten ook 'wat mindere' fotografen bij maar ik zie voornamelijk erg goeie namen op die lijsten staan.

Ik ben zelf al bij 3 van die meetings 'afgewezen'. Dus mijn stijl of ervaring is niet wat ze zoeken of niet goed genoeg. En dat vind ik heel erg jammer want de kans om bij die speciale meetings te zijn is dus vaak weggelegd voor de betere fotografen onder ons. Ik vind het heel jammer dat ik niet naar die meetings kan en ga zelfs twijfelen aan mijn eigen kunnen. Ben ik dan niet goed genoeg? Ik wordt overal afgewezen.

De speciale meetings die nu worden georganiseerd willen veel fotografen vastleggen wat heel begrijpelijk is. Maar de TS'en willen die meetings wel speciaal houden en niet zomaar iedereen uitnodigen. Maar zo krijgen de wat mindere fotografen onder ons bijna geen kans om Appelooosa's op de foto's te zetten. Of een stel bekende VD Bokt paarden of een meeting met alleen maar cowgirls en indianen. (geen verwijt naar de TS' en van de genoemde meetings!!) Ik kan natuurlijk zelf dan nog zo'n meeting organiseren maar dan moet je maar zien dat je nog van die speciale modellen genoeg kan vinden die dan nog niet bij die andere meetings zijn geweest. Maar je zou het bijna doen om dan zelfs eens de kans te hebben om die modellen op de gevoelige plaat vast te leggen...

Maar goed, ik heb op deze manier geen zin meer om in te schrijven voor die meetings want de kans dat ik word uitgekozen is klein. Mijn zin en motivatie zijn gewoon weg. Elke keer afgewezen worden werkt (voor mij) demotiverend. En ik vind die fotomeetings juist zo leuk! Er zijn wel meetings die op volgorde van aanmelden gaan maar die zijn 9 van de 10x niet in mijn buurt.

Dit is een beetje hoe ik erover denk en ik wil echt niemand aanvallen (TS'en van die topics niet en de betere fotografen) maar ik ben ook benieuwd hoe de rest erover denkt. Waarom is dit opeens bij steeds meer meetings de manier van selecteren? Is het een hype?

Het liefste zie ik gewoon een mix van fotografen, dat is in mijn ogen nog het meest eerlijk. Maar een TS bepaald zelf hoe of wat en dat begrijp ik ook maar ik snap niet waarom het opeens op deze manier moet.

Sani

Re: Fotografen zelf uitzoeken bij meetings.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:02

Maar hoe bepaal je die mix van fotografen? Wie bepaalt die mix van fotografen?
Ik denk dat het gewoon een struikelpunt blijft en zal blijven en dat je inderdaad aan het zelf een meeting organiseren moet denken, wil je zeker zijn van een plekje als fotograaf.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:04

Ik kan goed begrijpen wat je bedoeld, maar ik denk dat de TS'en van deze topics dit doen om de meetings ook aantrekkelijk te maken voor modellen.

Een meeting met allemaal net beginnende fotografen, nee daar zou ik als ik me verplaats in het model ook niet op zitten te wachten, aangezien er toch erg veel tijd in gaat zitten.
Ik vind best dat er wat variatie in de ervaringen etc mag zitten, maar ik kan ook heel goed begrijpen waarom ze het doen.

Cynn
Fotograaf

Je weet dat ik het 100% met je eens ben. :j

Erg jammer, t gebeurd laatste tijd erg vaak.. viel mij ook op.
Gemixte meetings zijn het leukste. In groepjes van 2 a 3, waarvan er dan 1 echt ervaren is en de ander dan begeleidt. Zo leer je ervan en leer je weer nieuwe mensen kennen op een leuke manier.

Rennie89

ene kant begrijpelijk, andere kant... Stel er komt een goedgekeurde dekhengst en er komen allemaal fotografen die de balle verstand hebben van hoe een paard positief in beeld komt. Dus mooi vierkant, geen onderhals, juiste draf of galopmomenten etc. Dan kan ik heel goed begrijpen dat er toch op kwaliteit zal worden geselecteerd. Bij meetings waar iedereen zich kan aanmelden (zowel fotografen als modellen) is de sfeer ook meteen heel anders dan wanneer de modellen door de organisatie worden uitgezocht en de fotografen op kwaliteit worden beoordeeld. ik vind overigens dat er meer dan genoeg meetings zijn waar de regel geld "wie het eerst komt die het eerst maalt" of hoe men dat ook zegt. Ik sta ook op 1 meeting zijn wachtlijst ergens onderaan :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:06

Ik ga mee naar een meeting waar ze dus wel een mix hebben gemaakt. Weet niet meer precies hoe ze dat bekeken hebben maar dat vind ik eerlijker.

Er zal idd niet veel aan te doen zijn maar ik wilde het gewoon even kwijt. :') Het zat mij een beetje dwars. Als ik een topic open en de selectie gaat op stijl/ervaring etc dan meld mij gewoon niet meer aan, om teleurstellingen te voorkomen...

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:07

Heel goed punt Marlies, ik ben het met je eens, dat valt mij ook op. Ik zou eerder een maximum stellen aan modellen in plaats van fotografen, want wat is er op tegen om een grote hoeveelheid fotografen op een meeting te hebben? Iedereen heeft zijn eigen stijl dus de foto's zullen stuk voor stuk verschillend zijn. Ik heb me nu voor het eerst aangemeld voor zo'n meeting en ik ben benieuwd of ik mee 'mag'.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:07

lifaya schreef:
ene kant begrijpelijk, andere kant... Stel er komt een goedgekeurde dekhengst en er komen allemaal fotografen die de balle verstand hebben van hoe een paard positief in beeld komt. Dus mooi vierkant, geen onderhals, juiste draf of galopmomenten etc. Dan kan ik heel goed begrijpen dat er toch op kwaliteit zal worden geselecteerd. Bij meetings waar iedereen zich kan aanmelden (zowel fotografen als modellen) is de sfeer ook meteen heel anders dan wanneer de modellen door de organisatie worden uitgezocht en de fotografen op kwaliteit worden beoordeeld. ik vind overigens dat er meer dan genoeg meetings zijn waar de regel geld "wie het eerst komt die het eerst maalt" of hoe men dat ook zegt. Ik sta ook op 1 meeting zijn wachtlijst ergens onderaan :')

Renee, ik snap het op zich ook wel hoor maar er zijn genoeg fotografen die niet zo bekend zijn en niet zo ervaren maar heus wel weten hoe je een paard een beetje normaal in beeld moet brengen...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:07

Ik heb even een stipje omdat ik weet dat het o.a over mijn meetings gaat, kan alleen nu geen uitgebreide reactie geven via iPad, maar ben wel erg benieuwd wat anderen erop te zeggen hebben :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:08

Ik schrijf mezelf sowieso niet meer in als er fotografen gekozen worden door de TS.
Net als modellen door TS alleen gezocht en gekozen. Fotografen en modellen die wat minder dan 'wauw' zijn krijgen dan naar mijn
idee inderdaad geen eerlijke kans meer.

Mocht je perfecte foto's van je dekhengst willen, dan boek je toch een fotoshoot bij een proff? Je weet dat je naar een fotomeeting gaat,
het idee erachter was oorspronkelijk toch portfolio uitbreiden en van elkaar leren?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:08

Een max fotografen snap ik opzich wel hoor.. :j
Meer dan 3 op 1 paard vind ik ook wel wat druk worden.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:09

Denk dat het ook ligt aan het onderwerp. Bij 1 paard snap ik het wel, maar een meeting met meerdere modellen kun je prima met een grote groep fotografen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:10

Lara schreef:
Ik heb even een stipje omdat ik weet dat het o.a over mijn meetings gaat, kan alleen nu geen uitgebreide reactie geven via iPad, maar ben wel erg benieuwd wat anderen erop te zeggen hebben :)

Lara, voel je asjeblieft niet aangevallen maar ik heb idd jouw topics genoemd. Jij bent de TS en beslist. :j Maar ik uit simpelweg mijn mening over dit aspect wat 'in' lijkt te worden...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:12

Loiz schreef:
Ik schrijf mezelf sowieso niet meer in als er fotografen gekozen worden door de TS.
Net als modellen door TS alleen gezocht en gekozen. Fotografen en modellen die wat minder dan 'wauw' zijn krijgen dan naar mijn
idee inderdaad geen eerlijke kans meer.

Mocht je perfecte foto's van je dekhengst willen, dan boek je toch een fotoshoot bij een proff? Je weet dat je naar een fotomeeting gaat,
het idee erachter was oorspronkelijk toch portfolio uitbreiden en van elkaar leren?

die mensen die met hun dekhengst naar een meeting gaan hebben echt geen gebrek aan goede foto's en stellen hun paard beschikbaar als model. Een dekhengst moet alleen niet negatief in beeld komen, en vaak zijn dat net die kleine dingetjes die je als een "minder ervaren" fotograaf net niet ziet, no offence hoor :P Maar noem nu gewoon even puur een voorbeeld op waarom ik me kan voorstellen dat er op kwaliteit beoordeeld kan worden. Ik heb nooit een meeting georganiseerd, zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren, maar probeer me in te denken waarom :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:12

Ik vind het dubbel, sta nu op de lijst voor de 2de meeting 1x wie het eerst maalt en 1x gekozen. Je kan nooit alle fotografen tevrede stellen, aangezien sommige niet snel reageren, dan hebben die weer pech.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:13

Neehoor Marlies, maak je geen zorgen :) kan helaas nu even niet uitgebreid antwoorden maar vind sommige reacties al erg interessant :j

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:14

Ik snap je wel maar vind het bij speciale meetings zoals indiane meetings etc wel begrijpelijk dat ze de fotografe uitkiezen om het wat unieker te houden.. Denk dat je wel snapt welke meetings ik bedoel. En de desbetreffende TS zal zich ook zeker herkennen en in mijn ogen organiseert ze de meetings dan ook top! +:)+ Met deze meetings heb ik dan ook totaal geen moeite mee.

Maar wat ik nu ook zie indd is bij een doorsnee meeting waar iedereen zich aan kan melden de fotografe worden uitgekozen. Dan denk ik ook ja, dat is jammer ik zou dan eerder kiezen voor wie het eerst komt wie het eerst maalt. En eerlijk gezegt denk ik ook dat dit concept steeds vaker zal worden overgenomen en in meetings word gegooid.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:15

Ok gelukkig! :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:15

Stipje, ben het namelijk helemaal met je eens.
Zo hebben wat 'slechtere' fotografen ook minder snel hun kans om beter te worden, omdat ze juist niet zulke paarden kunnen fotograferen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:16

Maar mindere fotografen krijgen hierdoor eigenlijk een oneerlijke kans om een mooi portfolio te kunnen maken met meer dan bruine pony's, toch?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:17

ligt aan TS, ik bedoel, ik ben echt geen bekende bokt fotograaf en ben nu ook voor een meeting gekozen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:22

Cynn_x schreef:
Je weet dat ik het 100% met je eens ben. :j

Erg jammer, t gebeurd laatste tijd erg vaak.. viel mij ook op.
Gemixte meetings zijn het leukste. In groepjes van 2 a 3, waarvan er dan 1 echt ervaren is en de ander dan begeleidt. Zo leer je ervan en leer je weer nieuwe mensen kennen op een leuke manier.

Vind ik dus ook, de 'slechtere' moeten het leren, de bekende mogen (betaald ook nog) vaak genoeg mooie paarden fotograferen, terwijl de rest geen kans krijgt.
Vind het sneu voor je dat limburg zo ver weg is, we hebben in onze lijst volgensmij maar 2 profecionelere fotografen.

Wie het eerst maalt vind ik altijd het eerlijkst :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:23

Ik snap best dat ze dat een keer op deze manier de fotografen kiezen maar ik zie het steeds vaker en ik ben bang dat het idd doorzet en iedere meeting op deze manier gaat...

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:24

Ik wil ook graag even reageren.

Ik ben het namelijk niet helemaal met je eens (en dat zeg ik niet omdat ik met die meetings mee mag, als ik niet op de lijst had gestaan had ik er het zelfde over gedacht)

Je hebt twee soorten meetings, normale en speciale meetings.

Bij de normale meetings worden ook de modellen gekozen dus vaak zitten daar ook al leuke paarden bij. In ieder geval genoeg leuke paard om te oefenen en je portfolio uit te breiden. Dit is dus voor de beginnende fotografen vaak al genoeg. Om met je instellingen te spelen en je kwaliteit van je foto's te verbeteren maakt het namelijk niet uit wat voor een paard je op de foto zet. Natuurlijk is het leuk om een speciaal paard op de foto te zetten, maar het is niet noodzakelijk om beter te worden.

De "betere" fotografen. Die hoeven niet meer echt te oefenen (natuurlijk leren zij ook nog steeds) en kennen hun camera (als het goed is) door en door. Zij gaan naar meetings om speciale paarden op de foto te zetten. En daar draait het bij de speciale meetings om.

En als laatste nog. Het aantal meetings waarbij de fotografen gekozen worden is op een hand te tellen. Daar in tegen zijn er veel meer meetings waar het gewoon op volgorde van aanmelding gaat!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:25

Ik ga ook naar speciale meetings om speciale paarden op de foto te zetten. :+