HDR fotografie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

HDR fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 15:21

In het topic "Picture of the Week" kwam al een aantal keren HDR naar voren. Aangezien ik helemaal niet wist wat dit was, toch maar eens naar gaan vragen, maar aangezien het in PotW off topic is, bij deze een topic over HDR fotografie.

Zijn er meer mensen die geïnteresseerd zijn, meer willen weten of mensen die het goed kunnen en er veel van af weten?

Ikzelf weet er dus niet veel van, het hoe en waarom, maar wil graag leren, want de foto's die ik zie vind ik erg mooi.

Monster_tos

Re: HDR fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:35

Goed idee Agossie! Ik ben ook benieuwd! Vooral naar meer HDR foto's.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:00

Ik kan er wel wat over vertellen..

HDR staat voor Bij High Dynamic Range.. vrij vertaald: Hoog Dynamisch Bereik. Elke camera heeft een bepaalde contrastomvang (verschil tussen zwart en wit). Je kent het vast wel.. je staat in een weiland te fotograferen en je wil zowel het land als de lucht goed in 1 foto krijgen.. Wat je dan krijgt is of de lucht is goed en het weiland is onderbelicht. Of juist andersom, het weiland is goed belicht en de lucht is overbelicht. Anders dan met het menselijk oog kan je camera dit niet in 1 keer goed laten zien. Door gebruik te maken van HDR word er een beeld gemaakt met een groter toonbereik/contrast dan in 1 keer haalbaar is.

Dit kun je bereiken door 3 verschillende foto's (of meer) te maken. Doe dit op statief!! Zo krijg je 3 dezelfde foto's. Stel je belichting handmatig in (M) maar houd je diafragma altijd op het zelfde staan.. zo krijg je op alle foto's het zelfde scherptediepte.
Veel camera's beschikken tegenwoordig over een bracketing fucntie.. maar dit verschilt per camera of, en hoe het kan.
Je kan ook een 3 foto's handmatig maken. Stel je camera in dat geval in op de 'M' stand, kies een diafragma bijv. 11 en stel de juiste belichting in door het aanpassen van de sluitertijd.
Maak eerst een correct belichte foto. Vervolgens de sluitertijd 1 hele stop verlengen en de tweede foto maken(overbelicht), voor de derde foto versnel je de sluitertijd (van de correcte) met 1 hele stop (onderbelicht).

Via een paar programma's kun je deze foto's laten samenvoegen. Ik gebruik zelf Photomatix, maar photoshop kan het ook.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:58

love_wiepke : misschien rare vraag maar heb jij beetje verstand van camera's ? ik moet echt eens hulp hebben haha! bloosbloos

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:18

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:48

poesjes123 schreef:
love_wiepke : misschien rare vraag maar heb jij beetje verstand van camera's ? ik moet echt eens hulp hebben haha! bloosbloos

Een beetje wel.. haha maar dat ligt er ook aan waar je hulp bij nodig hebt.. wat wil je weten? en welke camera heb je?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:31

Super! Dank je wel, love_wiepke! Ik ga eens kijken of ik het kan uitproberen.

Leen_, supergaaf, dat boek. Ik kijk even of ik het kan en zal gaan aanschaffen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:50

Agossie schreef:
Super! Dank je wel, love_wiepke! Ik ga eens kijken of ik het kan uitproberen.

Leen_, supergaaf, dat boek. Ik kijk even of ik het kan en zal gaan aanschaffen.

Ja je moet het inkijkexemplaar zeker inkijken, ik ben erg blij dat ik het heb aangeschaft al is het tot het maken van een hdr nog niet gekomen.
Maar dit topic heeft toch weer de interesse erin aangewakkerd :j

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:34

Ik heb 2 HDR foto's gemaakt inmiddels. Ik ben niet zo van de (imo) wat overdreven kleurbewerkingen, dus het is bij deze foto's niet heel duidelijk dat het HDR is. Dat vind ik zelf juist wel mooi. :)

Afbeelding
Bij deze moet ik alleen het groene nog iets minder fel maken. Helaas zie je door het verkleinen niet zo goed dat de hele hemel vol met sterren zit...
Hier zie je wel goed wat het effect is van een klein diafragma (groot getal). De lichten worden dan van die mooie sterren, heel gaaf vind ik dat.

Afbeelding

Dit zijn dus de enige HDR foto's die ik heb gemaakt. Zou dit wel graag vaker willen doen, vind het erg leuk! Doe alleen nooit meer een molen, wat een rotwerk met het uitknippen van de wieken is dat. _O-

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:48

Saskiaa_ schreef:
[ Afbeelding ]
Doe alleen nooit meer een molen, wat een rotwerk met het uitknippen van de wieken is dat. _O-

Hoe bedoel je "uitknippen van de wieken"?
Ik begreep dat je juist niet hoeft te knippen hierbij...

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:15

Ik heb meerdere lagen (de verschillende foto's) over elkaar heen geplakt. Dan moet je uit de bovenste laag de delen knippen die je zichtbaar wilt hebben van de laag eronder. Of iig, zo heb ik het gedaan..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 21:28

Oh boy, ik moet het echt eens goed gaan proberen... Morgen maar even mijn statief meenemen en gaan uitproberen!

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:30

Saskiaa_ schreef:
Ik heb meerdere lagen (de verschillende foto's) over elkaar heen geplakt. Dan moet je uit de bovenste laag de delen knippen die je zichtbaar wilt hebben van de laag eronder. Of iig, zo heb ik het gedaan..

Hoeft niet.. zo heb jij het gedaan..

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:53

Dat staat er ook bij, dat ik het zo heb gedaan.. :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:54

Oké, ik heb even getest en het zit op mijn camera. Moest even zoeken, maar ik heb het gevonden.
Nu heb ik even snel 3 test foto's gemaakt en wil het in PSE11 gaan doen...

Hoe doe ik dat!!! %)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:35

Saskiaa_ schreef:

Als je met statief gebruikt zou dat niet nosig moeten zijn.

Photomatrix is een aanrader, inladen het beste tiff bestanden.En gratis te downen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:40

Interessant, ik volg even :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:42

Ik heb Photoshop Elements 11, daar moet het ook uitstekend mee te doen zijn, ik weet alleen niet hoe... Of niet goed hoe, maar... en dat is het leuke, met uitproberen kom je een heel eind!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:53

Ik heb het nog nooit met wat anders geprobeerd, matrix is speciaal en alleen voor hdr en ontzetetnd straightforward, daar hou ik van :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 01:06

Ja, zo heb ik alleen ervaring met PSE. Het bevalt me uitstekend, maar ik moet gewoon nog een heeeeeeeeleboel knopjes vinden. Ik heb inmiddels uitgeprobeerd, maar helaas waren de foto's niet helemaal gelijk, waardoor het een nogal onscherp geheel werd... Hahaha! Komt goed, ik ben lekker aan het ontdekken!

Als iemand tips heeft hierover, ik hoor het graag. Wat moet ik wel doen, wat moet ik niet doen en hoe kan ik dit het gemakkelijkst doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:12

Kun je geen tutorial vinden voor pse dan? Ongelijke foto's zijn echt funest, een statief is hard nodig!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 01:21

Ja, er is wel een tut, maar die is in het Engels èn over 1 foto en dan 3 lagen kopiëren, in plaats van met 3 foto's werken. Ook gaat het om een verouderde versie van PSE.
In het Nederlands kon ik niets vinden...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:39

Ja dat noem ik de sjoemel hdr ;)
Is het moeilijk te volgen in het engels? En heb je youtube ook geprobeerd?

Ik gebruik programmas waar ze goed in zijn. Lightroom voor raw omzetten, pmatrix voor hd en probeer photoshop te leren kennen voor de gekkere dingen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:40

Agossie, kan je niet ergens "ghost" aan- of uitvinken. Ik denk dat het progralma waar ik mee werk dit heeft denk ik (ik ben het toch ooit ergens tegen gekomen). Deze zet de foto's dan zelf perfect over elkaar zodat je geen onscherpe beelden krijgt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:05

Intressant ik ga dit volgen :)