diafragma in de binnenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

diafragma in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 09:44

Hallo,

Ik zit al een paar dagen met een vraag en na heel wat gegoogle kom ik er nogniet helemaal uit. Ik hoop dat 1 van de wat verdere fotograven hier op bokt antwoord op heeft.

Overal waar je de vraag steld wat voor lens je het beste kan gebruiken in de binnenbak krijg je als antwoord een licht sterke lens. En dan het diafragma zover mogenlijk open.

In mijn geval is dat f/2.8, een fijne licht sterke lens, nu zo'n week of 3 in mijn bezit. Ook heb ik een nieuwe body dus het is wel even wennen.

Nu was er afgelopen maandag een crossclinic bij ons op stal in de binnenbak. ik vondt dat een mooie gelegenheid om met mijn nieuwe combo even wat plaatjes te gaan schieten.

Goed camera stond op av stand, diafragma op 2.8 iso iets opgeschroefd. (het was zoals gewoonlijk vrij donker)

Oke fijn..zaten best leuke plaatjes tussen MAAR.. doordat het diafragma op 2.8 stond.. best een kleine scherpte diepte
en krijg ik dus niet zowel de ruiter EN het paard 100% scherp.. vb Afbeelding

ik kreeg op het forum het advies het diafragma wat op te schroeven naar f/3.5-4 goed ik de camera er weer bijgepakt gefotograveerd op Tav stand.. sluitertijd iets om hoog gezet diafragma op 4.. resultaat... scherppaard en scherpe ruiter (die dag was het iets lichter in de binnenbak) vb Afbeelding

Maar nu heb ik iets zoiets van.. als je met 2.8 toch niet scherp krijgt wat je scherp wilt hebben (in dit geval paard +ruiter in de binnenbak) Waarom heb je dan zo'n lichtgevoelige lens nodig?

Overigens heb ik een tijdje geleden foto's gekocht op een springwedstrijd van mij en mijn paard in de binnenbak. Op de EXIF gegevens kon ik zien dat die foto's zijn gemaakt met het diafragma op 2.5 (nog minder scherpte diepte)
Maar zowel ik als mijn paard stonden er toch behoorlijk scherp op.

Wat gaat hier nou fout?

En dan heb ik nog een vraagje.. waar stellen jullie op scherp? Paardenhoofd? ruitershoofd?

alvast bedankt!

saskiakefie

Re: diafragma in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:14

Goeie vraag, dat is dus ook wat ik me afvraag, ik heb nog geen lichtsterke lens, maar verwachtte inderdaad wel dat je dan te weinig scherp zou krijgen.. Ik lees even mee.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:41

Hangt er ook van af vanuit welke hoek de foto is genomen. Als je de foto van de zijkant maakt, is vrijwel alles van het paard scherp. Foto van voren oid is al meteen een heel verschil. Je moet leren scherpstellen met een 2.8, want inderdaad; een kleine verschuiving van je AF-punt maakt meteen al een enorm verschil. Goed timen en vooral goed richten dus. Een extra voordeel van een dergelijk diafragma is de mooie scherptediepte als je goed scherpstelt. Daar kan je echt prachtige platen mee creëren.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:35

Heb ik ook hoor op de 2.8. Vind het ontzettend moeilijk scherpstellen maar als het lukt zijn de platen veel mooier moet ik zeggen. het is vooral veel veel oefenen dat je het gevoel in de vingers krijgt. Als ik bijvoorbeeld naar die platen van Lisa en Renee kijk hier op bokt met hun 2.8 dan denk ik elke keer :oo "hoe doen ze dat :')" Haha!

Ik blijf even meelezen voor het geval er mensen met leuke tips komen :)

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:48

Leonyr schreef:
Hangt er ook van af vanuit welke hoek de foto is genomen. Als je de foto van de zijkant maakt, is vrijwel alles van het paard scherp. Foto van voren oid is al meteen een heel verschil. Je moet leren scherpstellen met een 2.8, want inderdaad; een kleine verschuiving van je AF-punt maakt meteen al een enorm verschil. Goed timen en vooral goed richten dus. Een extra voordeel van een dergelijk diafragma is de mooie scherptediepte als je goed scherpstelt. Daar kan je echt prachtige platen mee creëren.

Oke, kan ik dan misschien het beste goed oefenen op 4.0 dan naar 3.5 en dan naar 2.8?
Waar mik jij op.. als het paard zo loopt dat je een foto van de zijkant maakt?
iig bedankt voor je reactie!

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:49

Maysie schreef:
Heb ik ook hoor op de 2.8. Vind het ontzettend moeilijk scherpstellen maar als het lukt zijn de platen veel mooier moet ik zeggen. het is vooral veel veel oefenen dat je het gevoel in de vingers krijgt. Als ik bijvoorbeeld naar die platen van Lisa en Renee kijk hier op bokt met hun 2.8 dan denk ik elke keer :oo "hoe doen ze dat :')" Haha!

Ik blijf even meelezen voor het geval er mensen met leuke tips komen :)

Ik heb het in de buitenbak nog niet geprobeerd.. heb de lens pas een paar weekjes.. ben benieuwd of dat nog verschil maakt.. en idd.. blijven oefenen :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:52

Ik mik (als ik een foto van de zijkant maak) altijd op de schouder van het paard
Zelf hou ik wel van het verschil in scherpte, brengt meer diepte in je foto. Inderdaad veel mee spelen en leren wat mooi uitkomt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:44