[FOTO] Mijn 1e jaar fotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

[FOTO] Mijn 1e jaar fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:04

Aangezien er veel 'mijn-fotografie-jaar topics' voorbij komen, hier ook eentje van mij :)
Ben benieuwd wat jullie van mijn foto's vinden en of jullie verbetering zien in de loop van het jaar.
Ben begin dit jaar serieus gaan fotograferen met mijn Canon EOS 500D.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:18

Mooie foto's hoor! Maar is het nu echt nodig de foto's te verpesten met zoveel letters? Dat je een website erbij zet (kan ook in je beschrijving) en je naam voluit, sorry persoonlijk vind ik dit kinderlijk. Indien ik kwaad wil, kan ik de foto makkelijk van de site af plukken en de naam wegshoppen. Maar waarom zou ik? Een nut heeft het niet.
Sowieso houd ik niet van zwarte achtergronden (of kaders)maar een prachtige zwarte hond (foto 13) op een zwarte achtergrond, zegt wel iets over je fotokunst.
PFFF zo lijkt mijn feedback wel erg negatief. Zo bedoel ik het niet , want ik vond het mooie foto's en als dieren er glanzend op staan, vind ik het een feest om naar te kijken! *\o/*

Marit

Re: [FOTO] Mijn 1e jaar fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:36

Ik vind bovenstaande reactie een beetje raar, eerlijk gezegd. Zoveel tekst is het niet. Het is normaal om je volledige naam en/of website op je foto's te plaatsen. En ja, eraf halen kan altijd, dat kan bij elke fotograaf maar je kunt dat stukje fatsoen wel van de meeste mensen verwachten. 'Indien ik kwaad wil kan ik..' Vind ik niet echt een argument.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:15

Marit schreef:
Ik vind bovenstaande reactie een beetje raar, eerlijk gezegd. Zoveel tekst is het niet. Het is normaal om je volledige naam en/of website op je foto's te plaatsen. En ja, eraf halen kan altijd, dat kan bij elke fotograaf maar je kunt dat stukje fatsoen wel van de meeste mensen verwachten. 'Indien ik kwaad wil kan ik..' Vind ik niet echt een argument.

Als TS zich niet kan vinden in mijn kritiek, staat het haar vrij daar niets mee te doen. Als je niet fotografeert voor je beroep vind ik persoonlijk 1 letter al te veel. Indien een fotograaf zichzelf kan onderscheiden door een speciale techniek van fotograferen te hanteren is een opschrift ook niet nodig. Een liefhebber van diens foto's herkent dan ook zonder letters wel wie de foto gemaakt heeft. (dit geldt bijvoorbeeld ook voor schilderijen)
Je volledige naam en website op een foto zetten is inderdaad bij Bokt normaal. Als ik foto's bekijk op Flickr kan ik me focussen op foto's zonder opschriften.
Dat men reclame wil maken begrijp ik. Ik hoop ook dat fotografen begrijpen dat het soms stoort. En bij je bericht schrijven wat je website is, kan toch ook?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:33

Daar hoef je toch geen beroepsfotograaf voor te zijn? Als ze hier niets op heeft staan kan de hele wereld je foto's gebruiken. Als je amateur fotoshoots doet is het reclame en je toont gewoon aan dat je eigenaar bent van de foto. Lijkt me een normale zaak.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:48

Hele mooie foto en dit al in een jaar?? Nou dat voorspelt veel goeds :D
Qua kwaliteit stuk voor stuk zeer nette platen.
Ik probeer gerichte feedback te geven per foto:

F1: Mooi momentje waar je goed de gezichtsuitdrukking van de ruiter kunt zien. De compo vind ik wat minder en dit geldt voor de meeste foto's. Zorg ervoor dat het onderwerp niet zo centraal in beeld staat, maar het wat spannender en laat het fijn kijken voor de kijkers. Dus in dit geval had je links meer ruimte moeten hebben en rechts is een loze ruimte die niks toevoegt aan de foto. Verder vind ik de foto wat aan de donkere kant, het kan nét.

F2: Scherpte ligt hier niet goed, ik weet niet precies waar deze wel ligt, maar niet op het gezicht/in de ogen van de hond. Jammer, jammer want het is een mooi momentje. Hier snap ik de compo niet. Waarom links zoveel ruimte, waarom geen rechtopstaande foto? Had hier stukken beter gepast.

F3: Wederom die compo! Hij kijkt toch naar boven en niet naar beneden? Dus hop boven meer ruimte en onder minder. Rechts had ook wat meer ruimte gemogen. Belichting/scherpte/kleuren prima :)

F4: Komt mooi van de achtergrond af, wellicht iets te veel waardoor die opgeplakt lijkt. Hier had ik ook weer wat meer kijkruimte willen zien aan de linkerkant. Onder is me net wat teveel. Verder zijn er bij mijn weten geen blauwe labradors.. dat is deze wel. Teveel blauwe gloed zit erover heen.

F5: Tja Compo.. verder mooie foto.

F6: Een detailfoto waarbij de bedoeling was om de aandacht naar het oog te laten gaan, maarja dan moet het oog wel scherp zijn... en die is net niet scherp een de rest wel. :) Let hierop. Maar compliment voor de belichting/kleuren hier is het wel een zwarte labrador. :)

F7: Onder teveel ruimte, hij staat er niet helemaal op, maar het is ook weer geen hoofdfoto, zit er net tussen in en dit kijkt niet lekker. Wel goede keuze om hier een rechtopstaande foto van te maken. :j

F8: Landschappen heb ik niet zoveel verstand van, maar voor mij gewoon een goede plaat!

F9: Mooi, mooi, al vind ik de hond wat te dominant in beeld. Hij is natuurlijk al zo enorm zwart. Had ik liever iets meer achtergrond erbij gezien aan de linkerkant dus weer wat meer ruimte.

F10: Compo :\

F11: Compo wederom, links teveel van het paard te zien... Blik vind ik niet super, nee dit is 'm niet voor mij.

F12: Gewoon top!

F13: Prachtige foto! Behalve compo vind ik weer niet zo super.

Kortom je weet wat je te doen staat, ga werken aan die compositie :D Maar kwalitatief zijn ze gewoon goed. Compositie is wel belangrijk, maar zeker niet zo moeilijk. :) Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en heel veel succes en plezier in de mooie wereld van fotografie!

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 02:28

Mooie foto's!! +:)+

Ik vind alleen foto 4 heeel raar met de achtergrond.... Alsof de bloemetjes scherper zijn dan de hond zelf of zo...
En persoonlijk ben ik echt geen fan van een donkerder of een licht randje om het onderwerp heen bewerken zoals in foto 2...
Maar verder heel mooi hoor :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:50

Ersina schreef:
Mooie foto's hoor! Maar is het nu echt nodig de foto's te verpesten met zoveel letters? Dat je een website erbij zet (kan ook in je beschrijving) en je naam voluit, sorry persoonlijk vind ik dit kinderlijk. Indien ik kwaad wil, kan ik de foto makkelijk van de site af plukken en de naam wegshoppen. Maar waarom zou ik? Een nut heeft het niet.
Sowieso houd ik niet van zwarte achtergronden (of kaders)maar een prachtige zwarte hond (foto 13) op een zwarte achtergrond, zegt wel iets over je fotokunst.
PFFF zo lijkt mijn feedback wel erg negatief. Zo bedoel ik het niet , want ik vond het mooie foto's en als dieren er glanzend op staan, vind ik het een feest om naar te kijken! *\o/*

TS, neem alsjeblieft niets van dit commentaar aan. Ik vind foto 13 prachtig, laat je copyright gewoon lekker staan.

Je maakt prachtige foto's, ik stoor me bij foto 4 alleen aan de drukke achtergrond, ik had het mooier gevonden als de achtergrond iets minder scherp was geweest.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:21

Bedankt voor de reacties! Ik ga inderdaad niet verder in op het verhaal over m'n copyright, het gata hier om m'n foto's :+

@Saskiakefie: respect voor jouw post haha! En bedankt voor alle tips, tops en feedback, daar kan ik echt wat mee :D Ben blij dat mijn foto's er kwa kwaliteit goed uit zien :)
Compositie is inderdaad nog iets waar ik aan moet werken, ben hier ook zeker mee bezig! Moet wel zeggen dat hier veel foto's van shoots bij zitten, waarbij ik nog niet zo goed durf te spelen met de composities! Owja, bij mij lijkt de labrador op foto 4 wel goed zwart.. Heb. Van deze foto ook een afgedrukte versie in mijn kamer hangen (het is mijn hondje hihi), en daar is hij ook goed zwart!

@BlackDancer: Aan foto 2 (het zwarte randje om de hond) is niets bewerkt, dit zwarte randje komt op een of andere manier om deze hond heen als ik hem op de foto zet.. Het is niet nabewerkt in ieder geval!

@KirstenVosje: Ik ben het met je eens wat betreft foto 4, ik had de achtergrond achter af ook liever onscherper gezien. Deze foto is nog van begin van het jaar en toen was ik nog niet zo bezig met scherpte-diepte enzo. Vond dat de foto wel in het overzichtje hoorde, omdat het laat zien dat ik hier later wel op ben gaan letten en dus 'vooruit ben gegaan' :D

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:03

Mooie foto's, mooi scherp en leuke kleuren. Maar persoonlijk zou ik nooit zo'n opvallend copyright gebruiken, mijn aandacht wordt te veel getrokken door dat copyright.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 18:43

Dankjewel voor je reactie :)

JulietteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:20

je gaat goed vooruit zeg, vooral de laatste erg mooi!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:07

Bedankt! :D

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:08

Ersina schreef:
Marit schreef:

Als TS zich niet kan vinden in mijn kritiek, staat het haar vrij daar niets mee te doen. Als je niet fotografeert voor je beroep vind ik persoonlijk 1 letter al te veel. Indien een fotograaf zichzelf kan onderscheiden door een speciale techniek van fotograferen te hanteren is een opschrift ook niet nodig. Een liefhebber van diens foto's herkent dan ook zonder letters wel wie de foto gemaakt heeft. (dit geldt bijvoorbeeld ook voor schilderijen)
Je volledige naam en website op een foto zetten is inderdaad bij Bokt normaal. Als ik foto's bekijk op Flickr kan ik me focussen op foto's zonder opschriften.
Dat men reclame wil maken begrijp ik. Ik hoop ook dat fotografen begrijpen dat het soms stoort. En bij je bericht schrijven wat je website is, kan toch ook?

Ben ik het gedeeltelijk mee eens, een goed copyright hoort naar mijn mening niet af te leiden van de foto's. Bij de laatste foto bijvoorbeeld wordt mijn blik eerst getrokken naar de witte afstekend letters, en dat lijkt me toch niet de bedoeling bij een foto. Mijn advies is om een wat meer professioneel ogende copyright te nemen die meer opgaat in de foto.
De laatste foto spreekt me trouwens het meeste aan, een prachtige stijl en scherpe foto.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:08

mooie foto's, je ziet dat je vooruit bent gegaan :) ben het met saskiakefie eens qua commentaar en wat betreft de copyright: misschien kan je de letters iets minder dik maken? Zo valt het ook ietsjes minder op ;) ga zo door!