_Caitlinnn schreef:Jij vind dus dat hobby fotograven niet kunnen voldoen aan de eisen die mensen verwachten
(zo komt het in ieder geval over)
Snap best dat dit voor de profs vervelend is maar helaas kan iedereen met een goede camera en zicht op fotografie tegenwoordig leuke plaatjes schieten.
Nee... dat vind ik niet en dat schrijf ik ook niet.
Bovendien bestaat "fotograVen" niet, het zijn fotografen.... maar dat ter zijde.
Maar wat je daaronder schrijft is wél de oorzaak van het probleem.
Mensen kopen een camera, gaan 2x een "oefen shoot" doen op paarden en starten vervolgens een website met fotografie naam en gaan geld vragen voor fotoshoots.
Zonder dat ze zich verder verdiept hebben in de markt, of in fotografie algemeen.
Maar wekken met zo'n website inderdaad wél de verwachting dat het om een "fotograaf" gaat. Iemand met verstand van zaken.
Iemand die zegt dat iedereen met een goede camera leuke plaatjes kan schieten, heeft geen verstand van fotografie. (ja, die is wel op jou gericht...)
Iemand met talent en kennis van fotografie kan, ongeacht het type of kwaliteit van de camera, goede foto's maken.
En iemand zonder talent en kennis van fotografie kan nog zo'n goede camera in z'n handen hebben, maar daar zal geen consistente kwaliteit foto's uit komen.
En daar ligt 't probleem ook.
Je zal als hobbyist waarschijnlijk best 1 of 2 leuke plaatjes kunnen schieten... Waarschijnlijk uit een serie van enkele honderden foto's.
Meestal lucky shots.
Maar continu dezelfde kwaliteit leveren. En uit een serie van 100 foto's ook echt 90 prima foto's afleveren, dát is een ander verhaal.
Je ziet 't tegenwoordig steeds vaker dat mensen bij een beginnende hobbyist die zichzelf als "fotograaf" aanbiedt een shoot laten doen en dan echt teleur gesteld zijn met 't resultaat. Ondanks dat de shoot bijna gratis was.
Als men ergens geld voor vraagt, verwacht een klant bepaalde resultaten. En terecht.
En het is inderdaad heel goed om op je site te vermelden dat je hobbyist bent. Prima, dat vind ik een goede stap.
Maar zorg ook dan dat je je niet vergist... Want mensen verwachten wel van je dat je verstand van zaken hebt. Dus zorg dat je op de hoogte bent van de markt én een degelijke theoretische kennis over fotografie hebt zodat je ook alle situaties aan kunt die je mogelijk tegen zal komen.