[FOTO] Ogen onthullen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LipydoJarig

[FOTO] Ogen onthullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:32

[1]

Afbeelding

[2]

Afbeelding

[3]

Afbeelding

[4]

Afbeelding

[5]

Afbeelding

Alle foto's zijn compleet anders, maar hebben toch samen iets gemeen: ogen. Laat horen wat jullie ervan vinden! :)

guccio

Re: [FOTO] Ogen onthullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:34

En beweging, ik vind ze bijzonder en als serie wel leuk om ernaar te kijekn. Foto 3 springt er voor mij uit. Van foto 1 vind ik het vervelend dat dat steeltje voor de onderkant van haar geIcht zit.

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:36

Aah, daar heb je een goed punt: beweging. Goed gezien! Ik snap dat je het vervelend vindt, dat steeltje. Voor mij zit die précies op de goede plek, waardoor hij het gezicht in tweeën deelt; en een toevoeging van de foto vormt.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:53

Foto 4 is echt gaaf.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:30

Ow, ik vind deze foto's zeer gaaf. Foto 1, 3 en 4 springen er voor me uit. Vooral 4. Heel krachtig.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:05

Foto 1 is mijn favoriete! super origineel. mooi werk

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:34

Origineel! Foto 4 krijgt mijn voorkeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:37

Ik zie het niet echt eigenlijk: Ogen....

Foto 4 bijvoorbeeld, heeft toch echt helemaal op geen enkele wijze ergens een nadruk op ogen liggen?
Tja, ze zijn niet zichtbaar. Maar niet alleen de ogen zijn niet zichtbaar, alle andere dingen in het gezicht ook niet, dus dat gaat niet over ogen. Dan had je dat net wat anders moeten belichten.

Als je foto 1 uit de serie zou halen, zou ik het thema veel eerder als "haren/haar" in zwart/wit herkennen.

Foto 1 vind ik veruit de sterkste.
Toffe belichting, ik ben dol op de schaduwlijn langs haar gezicht. Mooi gedaan met zo'n blad.

Foto 2 fijne symmetrie in de foto / verdeling van je compo.
Maar ik snap de hele opstelling niet helemaal van een model dat met haar voor d'r gezicht uit de deur van een studentenhuis loopt.

Foto 3 vind ik dan wel weer een hele fijne compositie hebben. Mooi, dat doek dat zo door de hele foto speelt. Maar ik vind het een beetje gek zitten bij haar gezicht. De vouw van het doek bij het oog vind ik heel raar/onnatuurlijk/geforceerd. En ik zie de functie / het verhaal er ook weer niet echt in.

Foto 4 vind ik mysterieus.
Androgeen (mannelijk én vrouwelijk). Ik vind de nadruk vooral op de haren en lippen liggen.

Met foto 5 heb ik niets.
Ik vind 'm niets zeggen, niet spreken en ik vind 'm technisch ook niet sterk uitgevoerd.
Bovendien groeit er een soort hand-stompje uit de borst van het model.

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 21:21

Dankjewel voor je uitgebreide kritiek Femke! :) Leuk, zo veel andere visies op foto's. Ik zal mijn visie even uitleggen.

Het zijn foto's die allemaal 'ongelukjes' waren. Totaal niet uitgedacht. Eerste met het blad was op dat moment geïmproviseerd. Het meisje op de tweede foto wilde een nette (portret) foto, maar er kwam een rukwind die haar haren opzwiepte. Derde foto had ik een shoot waarbij sjaals het procuct was die gepromoot moest worden door dit model. Als je het even niet meer weet wat je moet doen met een sjaal, ga je er mee gooien (logica haha). Deze foto is bijna één van de eerste geweest en letterlijk een gelukstreffer te noemen, want dit effect wilde we opnieuw op de foto zetten maar dat faalde volkomen. Jongen bij de vierde foto was op muziek aan het dansen zonder dat hij het echt door had dat ik foto's maakte en kon deze pose niet van te voren bedenken. Zijn bewegingen waren te snel. Ik maakte de vijfde foto van mezelf met de timer, die te kort stond en ik deze (concentratie?) houding had vastgelegd, die niet zo bedoeld was. Geeft voor mij een oprechte emotie weer.

Eigenlijk bedoel ik met 'ogen onthullen' het letterlijk en figuurlijk. Letterlijk: er gebeurt bij elke foto iets met de ogen: (worden) verhullen. Hierbij leg ik een link met het moment van het maken van de foto's; het éne moment , waarbij de sluiter sluit, heeft iets onthuld wat je niet van te voren zag aankomen of in gedachte had (en het oog op dat moment niet kan zien).

Ik ga in mijn gedachte verder dan wat ogen onthullen betekent. Je hoeft dan geen ogen te zien. Dat verteld voor mij een verhaal. Meer dan dat je bij deze titel een oogfoto van een mens had gezien (voorspelbaar).

Ik ben een fotograaf die geniet van deze verrassingen. De ongedwongen realiteit kan zo mooi zijn :) Ik snap jouw kritiek volkomen, ook gezien jouw stijl van fotograferen: perfect, ethisch gezien 'mooie' foto's, waarbij de kwaliteit top is en ik zeker van kan genieten. Ik als fotograaf zijnde zoek meer naar de 'lelijkheid' van foto's, die zijn voor mij misschien wel interessanter.