Mag dit zomaar? fotoshoot met mijn pony zonder toestemming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mag dit zomaar? fotoshoot met mijn pony zonder toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:25

Hoi Bokkers,

Ik ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat er een fotoshoot met mijn pony is geweest, zonder mijn toestemming.
Mijn pony staat op een stal waar ze een keer per week mee in kleinschalige lessen bij mij op stal. Nu heeft een leskind een ''fotoshoot'' gehad met mijn pony. die vervolgens op de facebook van de ''fotograaf'' verschenen in haar portfolio, weer zonder te vragen of in ieder geval het te vermelden.

de aanhalingstekens staan er omdat het een meisje is van een jaar of 14, gewoon simpele foto's die jij en ik ook kunnen maken....

moet ik dit erg vinden? of een probleem van maken? en mag dit zomaar? zal ik er wat van zeggen?

ElSea

Re: Mag dit zomaar? fotoshoot met mijn pony zonder toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:28

In principe stel je haar wel beschikbaar... Maar je kan best zeggen dat je dit niet op prijs stelt..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:29

is hij uit de stal gehaald? dat hoort niet.. en al helemaal niet erop.

of zijn ze bijv alleen bij hem in de wei gaan staan, nog hoort dat niet zomaar zonder toestemming.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:31

Zijn de foto's gemaakt tijdens de les? Dan lijkt het mij onschuldig. Wel is het netjes om toch aan jou je vragen of je het goed vind....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:32

Ik zou het niet echt waarderen als iemand dit met mijn pony zou doen!
Ik zou toch echt naar haar toe gaan en zeggen dat je dit niet wilt hebben zonder toestemming van jou.
Wie weet wat de volgende stap is met jou pony!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:32

dito schreef:
Zijn de foto's gemaakt tijdens de les? Dan lijkt het mij onschuldig. Wel is het netjes om toch aan jou je vragen of je het goed vind....

Idd. Als het op een andere dag is geweest zou ik het absoluut niet kunnen waarderen en dit ook heel duidelijk communiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:40

ik denk dat ze wel in de les gemaakt zijn, maar dat is niet erg duidelijk af te zien aan de foto's....

ik vind het ook niet super erg, maar ze hadden het in ieder geval wel even kunnen zeggen of vragen, dan had ik er geen enkel probleem van gemaakt, maar om ze dan even zo op facebook tegen te komen, voelt toch een beetje gek. ik weet niet precies wat ik er van moet vinden....

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:42

Anders spreek je haar er gewoon op aan, en laat je het er voor deze keer bij maar vermeld je gewoon dat ej dit niet op prijs stelt

Christiene

owh in de les, tja... dat vind ik weer heel anders.

alleen als ik foto's heb van paarden met mij erop, van andere mensen (particulier ) zet ik die gewoon niet op facebook. alleen bijv als ik bij bedrijf een paardje huur voor buitenrit (gids maakt dan vaak ook de foto's)

Ragenbol

Zoals je zelf zegt is het een meisje van 14, dat meisje vond je pony vast gewoon super leuk. Zie het als een compliment. Ik maakte vroeger ook zo vaak foto's van manege, verzorg en bijrijdpaarden, nooit gevraagd. En als mijn bijrijder foto's plaatst vind ik dat ook geen probleem, zolang ze maar niet roept dat ze van haar is ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:43

Je hebt mensen die trots zijn op jouw pony! Wees hier zelf ook trots op!

Je stelt je dier ter beschikking voor les? Dan weet je dat er foto's gemaakt kunnen worden.
Ik vind niet dat je hier een probleem van moet maken :) Wees er trots op! :j
Het dier heeft er geen pijn aan o.i.d. :)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:44

ik zou me daar echt niet druk om kunnen maken.

Pony is lekker gepoetst en op de foto gezet... wat is het probleem nou?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:45

Op een dier zit geen portretrecht, willen vreemden er dus foto's van maken en overal verkopen en op internet gooien mag dit gewoon. Maar ik snap natuurlijk wel dat je het niet zo tof vind om ze ineens tegen te komen. Is hij daarvoor buiten die lesjes om echt de stal/wei uitgehaald of is het meer tijdens en voor de les een paar fotootjes?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:49

Jij stelt je pony beschikbaar voor de les, dan weet je dat er foto's genomen kunnen worden. Doe er niet zo moeilijk over, wat kan jou het nou schelen dat er foto's op facebook staan bij een meisje dat jouw pony in haar les heeft gereden? Ik zie het probleem niet. Ik vond het altijd leuk als stalgenootjes foto's posten van o.a. mijn fries! Niet zo bezitterig doen hoor, wat voor schade loop je er van op? Of de pony? Niks toch. Ze vind het beest gewoon lief.

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:52

Ik zou er niet echt een punt van maken. Je kan haar wel laten weten dat je het op prijs zou stellen als ze zoiets in het vervolg eerst aan jou komt vragen. Ten slotte ben je nog altijd de eigenaar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:52

Nou en? Een paar fotootjes, kom op zeg...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:55

ik snap je kant wel dat je het niet leuk vind, maar aan de andere kant stel je wel je paardje beschikbaar en dan kan je dit wel verwachten als een meisje gek is op je paardje.. maar ze hadden het zeker wel even kunnen vragen en anders als eerste melden

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:58

Ik zou wel even zeggen van goh heb je ook nog een mooie foto van haar voor mij? Als bedankje dat je mijn pony mocht gebruiken voor de shoot waar ik niets van wist? Wel zou het bijj mij verschil hebben gemaakt of het tijdens de les gebeurde of buiten lestijden om.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:01

Meisje heeft foto's van haar laten maken tijdens de les waar je je paard altijd beschikbaar voor stelde?
Lijkt mij dan toch geen probleem?
Meisje is apetrots dat ze op dat prachtige paardje mag rijden en wil dat graag laten zien.

Mijn pony liep ook altijd in de lessen en deed mee met recreanten proefjes, zullen ongetwijfeld ook foto's van rouleren.
Vind ik alleen maar leuk, dat er kinders zijn die mijn pony ook leuk vinden/vonden.
Misschien zit er nog wel leuke foto bij voor je zelf van je paard, ik heb nog hele schattige Sjolfjes
met kindjes erop, zo snoezig, hoe lief ze dan was!
In bovenste topic in mijn onderschrift heb ik ook zo'n foto gebruikt, is toch deel van haar verleden, kinderen leren rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:05

Waarom stel je dan je paardje beschikking voor de lessen? dat is nog erger dan die paar fotos hoor. Dus ik zou me er niet druk om maken en gewoon trots op zijn dat er mensen zijn die jouw paardje leuk vind.

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:13

Ik zou mij er ook niet druk om maken. Zij heeft toch toestemming om op je pony te zitten tijdens de les. Zou niet weten waarom ze eerst zou moeten vragen of ze er foto's van mag hebben. Als het nou buiten de les om was geweest zou ik het minder leuk vinden omdat ze dan zonder toestemming jou pony uit de stal hebben gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:18

zo bedoel ik het nu ook weer niet, ben ook blij dat ze haar leuk vinden hoor! en een foto maken voor eigen gebruik prima, maar dit is dan net iets meer, gebruiken in portfolio enzo.

maar ik denk dat ik haar even een berichtje stuur: hee! leuk dat je foto's hebt gemaakt met Grease (ponylief) wil je het de volgende keer wel even vragen van te voren? of even melden oid :) Thanks!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:29

Ik vind het overdreven.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:39

Frederieke_ schreef:
zo bedoel ik het nu ook weer niet, ben ook blij dat ze haar leuk vinden hoor! en een foto maken voor eigen gebruik prima, maar dit is dan net iets meer, gebruiken in portfolio enzo.

maar ik denk dat ik haar even een berichtje stuur: hee! leuk dat je foto's hebt gemaakt met Grease (ponylief) wil je het de volgende keer wel even vragen van te voren? of even melden oid :) Thanks!

Ik vind het persoonlijk ook nogal overdreven.
Dat meisje is 14 kom op.
Dat het in een portfolio is gebruikt is toch juist een compliment dat ze jou pony leuk vinden?
Ik zou het leuk vinden mijn paard bij zoiets tegen te komen...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:41

Als ie in de wei staat, ga je er dan ook heel de dag bij zitten? :D

Tijdens rijlessen worden nu eenmaal foto's gemaakt door ouders, vriendinnetjes of wat dan ook... Zie het gewoon als een compliment dat ze jouw pony leuk vinden... Vooral als hij ook nog gebruikt wordt in de lessen....