[FOTO] Mexico - HDR

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mabotje

[FOTO] Mexico - HDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:49

Tijdens mijn vakantie in Mexico heb ik voor het eerst een bracketing serie gemaakt om een HDR poging te wagen. Gedurende de ritten kwam het er niet van uiteraard en de lunchpauze op deze mooie plek leek me erg geschikt. Helaas begreep de wrangler (rechts) niet dat hij ook écht 5 klikken lang moest stil zitten, dus hij bleef maar met het stokje draaien. Zijn hand is dus niet stil, dat is jammer. Verder vindt ik de foto wat krap bij de hond, daar had meer ruimte gemogen.
Daarna nog een serie van de paarden gemaakt, die stonden wel stil :), maar die foto is misschien toch wat te druk.
Moest de foto's uit de hand maken (belichting -2,-1,0,1,2)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 30-10-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Emmaa

Re: [FOTO] Mexico - HDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:34

Hij doet het niet bij mij?

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:38

Oh, nu wel. Phoe, ik vind het eerlijk gezegd helemaal niks. Dit is in mijn ogen niet hoe HDR gebruikt moet worden. VInd de bovenste wel een toffe foto als die zonder HDR was.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:43

Waar staat HDR voor?
Vind beide foto's erg sfeervol, maar inderdaad behoorlijk druk.
Vind vooral de laatste een mooie impressie geven Mary!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:12

@Emmaa: zonder HDR vindt ik de bovenste 'plat'. Sta open voor tips hoe HDR dan gebruikt moet worden, anders dan met urbex...
@Doubtless: 'High Dynamic Range' Laura, dat zijn foto's met verschillende belichtingen over elkaar gelegd, waardoor zowel lichte als donkere partijen goed uitkomen en dan op een bepaalde manier bewerkt (tonemapping), waarbij je het zo gek kunt maken als je zelf wilt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:34

Ik hou hier wel van, hoewel ik de tone mapping wel iets te ver doorgeslagen vind..denk dat het met minder beter uitpakt.
Bij foto twee zou ik iets meer zwarten toevoegen.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:41

Oo, die 1e foto was prachtig geweest als je alleen die linker man en zijn hond op de foto had genomen, maar dan wel van dichterbij en meer vanaf de onderkant, dat de camera op dezelfde hoogte is als de man&hond.. :j

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:02

Mabotje, ik denk dat ik het niet mooi vind omdat de foto er te druk voor is. De bomen op de achtergrond zijn toomuch.
Ik zal later even een stukje schrijven hoe die in mijn ogen beter kan :)
Mag ik de foto delen in met mijn Facebook groep? Die kunnen goede feedback geven!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 20:40

@judithh: denk dat je bij foto 2 wel gelijk hebt.
Vwb de tonemapping: heb alleen nog maar de standaard instellingen gebruikt en die zijn op zich nog redelijk subtiel

@Resi_lover: Vwb standpunt ben ik het met je eens. Vwb de man alleen: de situatie was zo niet, dit was hoe het was en wat ik graag wilde vastleggen, dus een bewuste keuze. Misschien had ik dan nog een extra serie moeten maken en bij de hond wat ruimer kaderen. Ik begrijp echter helemaal wat je bedoelt.

@Emmaa: dat kan, maar dat is persoonlijk denk ik (te druk bedoel ik dan), alhoewel ik dat op de foto met de paarden meer vindt dan de andere. Maar heeft dat te maken met 'hoe HDR gebruikt moet worden' ? Wordt HDR niet juist gebruikt in situaties waarbij het licht heel divers is? Dus van zeer donkere partijen tot zeer lichte partijen? Dat was hier in ieder geval zeker zo: heel erg donker, in de schaduw onder de dichte begroeiing en hele lichte vlekken door de zeer scherpe zon die ertussendoor kwam.
Dan hoef je nog niet te bewerken natuurlijk, tonemapping hoeft niet, maar kan.
Wat voor FB-groep is dat?