[FOTO] Licht en donker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

[FOTO] Licht en donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:01

Hee bokkers :wave:

Ik was laatst aan het fotograferen bij een vriendin van me, die zelf een iets lichtere huid had, en zwarte kleding aan. Nu kon ik mijn camera zo instellen dat de huid mooi was, maar haar kleding onderbelicht. Ook kon ik m afstellen op de kleding, maar dan werd haar huid juist weer overbelicht. Dit heb ik vaker, ook o.a. met sneeuwfotografie. De sneeuw is al snel overbelicht, tenzij ik mn ISO omhoog gooi. Dat is ook weer niet de bedoeling. Hoe lossen jullie dit probleem op? Inflitsen oid? Dat vind ik namelijk niet het mooiste effect geven :')

Voorbeeld, huid is iets gephotoshopt, maar nog steeds erg licht:

Afbeelding

Bedankt!

Robin :wave:
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 25-10-12 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Bagheera_206

Re: [FOTO] Licht en donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:18

Dat is/blijft lastig om iets te fotograferen met veel contrast. :=

Heb je in RAW of JPG gefotografeerd? In RAW is er nog best veel ruimte om lichte delen donkerder te maken en donkere deler iets lichter te maken in je nabewerking.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:21

Ik fotografeer in JPG, maar het lijkt me ideaal om in RAW te fotograferen. Ik heb alleen geen idee welk programma ik nodig heb voor de nabewerking. Weet jij misschien welke programma's met RAW werken? Ik gebruik zelf veel PhotoShop, maar die heeft deze functie denk ik niet?

Verder is me ook Lightroom aangeraden. Heeft iemand hier ervaring mee, en kan je hierin ook in RAW bewerken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:23

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:26

Okee, bedankt! :) Als ik een foto in RAW heb, en open het in photoshop, hoe kan ik dit dan aanpassen? Ik neem aan dat het programma de foto gewoon opent, en je aan de slag kunt gaan met de standaard dingetjes als kloonstampen etc.? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:29

Geeeeeeeeeeen idee... := Ik doe bijna alles met LR behalve kloonstampen. ;+

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:34

Ah, okee! :) Ik werk vanuit iPhoto naar PhotoShop, maar ik denk niet dat iPhoto hier rekening mee houdt. Ik maak binnenkort wel een paar foto's in RAW, en kijk hoe de programma's er op reageren. Bedankt voor je reactie! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:35

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:42

Zo, wat n verschil! Geen ruis of rare effecten, precies wat ik zoek :) Dat is ook een foto in RAW neem ik aan?

Nu nog even kijken hoe duur Lightroom is... :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:46

Ik ga er vanuit dat het een RAW foto is.

Ik heb Lightroom destijds voor 125 bij Bollie gekocht. Kost nu iets van 129 euro bij Bollie.

Maar ik zeg niet perse dat jij nu ook LR moet kopen en gebruiken, want misschien kan het ook wel met jouw Photoshop, maar ik ben daar gewoon iets minder handig mee... :=

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:27

125 bij Bol :j

Ik doe eigenlijk precies het zelfde met iPhoto, maar daarmee kan je niet met RAW werken heb ik ontdekt. Het enige verschil met LR is dus eigenlijk dat je met RAW kunt werken, en dus ook de kwaliteit :) Ik kijk het nog eventjes aan, misschien dat Lara me het een keertje kan laten zien (die ken je wel) :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:46

Lara woont hier om de hoek bij in het dorp. :) Zij heeft al een keer een LR Workshop bij mij gedaan. ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:50

Met JPG kan je ook een hele hoop met Lightroom. :)
Daarvoor heb je geen RAW nodig. Nu kan je wel gewoon echt meer met RAW. Maar met JPG kan je ook een hoop als je het maar door heb.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 06:11

Ik heb een vergelijkbaar programma, die is enkel voor JPG. Dat heb ik ondertussen ook door, maar nu ben ik toch wel benieuwd naar lightroom en RAW-bestanden. Ik vraag binnenkort wel iemand of ik het een keertje kan zien :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:06

Ik gebruik zelf wel gewoon Photoshop voor RAW, werkt prima. Dus je hebt niet per sé LR nodig. :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 17:40

Ah, okee! Hoe kan ik PhotoShop vertellen dat ik een RAW bestand heb, en graag het een en ander aanpas? :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:52

Gewoon het bestand in Photoshop openen :) Ik weet niet welk merk camera je fotografeert, maar Canon heeft in ieder geval z'n eigen gratis en erg fijne rawbewerker, DPP. Ik dacht dat Nikon dat ook had, maar is niet mijn merk dus weet ik niet zeker :o Ik doe zelf alle rawbewerkingen in DPP, daarna openen in photoshop voor de finetuning.

Maar om terug te komen op je eigenlijke vraag: dit is eigenlijk een logisch gevolg van dat een camera minder dynamisch bereik heeft dan jouw ogen. Om even een zwart/wit paard als voorbeeld te nemen: jij ziet als je dat paard op een zonnige dag in de wei ziet staan detail in het wit en ook detail in het zwart. Met een camera is dat altijd schipperen: hij heeft te weinig bereik om en het wit en het zwart goed te belichten. Met een rawbestand kan je daar nog wel wat meer informatie uithalen, maar ook dan heb je minder bereik dan het menselijk oog.
Hoe je ermee om kunt gaan is door grote contrasten te vermijden Als je je vriendin onder de bomen in de schaduw gezet had, was er minder contrast geweest tussen licht en donker en had je camera minder moeite gehad met het verschil tussen haar huid en de kleding. Heb je de mogelijkheid niet om het grote contrast uit de weg te gaan, kies dan bewust wat je het belangrijkst vindt. In dit geval zou ik er zelf voor zorgen dat haar gezicht goed belicht en de kleding wat donkerder houden.