[FOTO] Culinair

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Charles

[FOTO] Culinair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:56

Gister heb ik een fotoshoot gedaan in een restaurant in Leusden (waar je trouwens heerlijk kunt eten, Bistro Bling). Naast foto's van het interieur heb ik ook foto's gemaakt van de gerechten. Hieronder een paar van deze foto's. Gerechten had ik nog nooit gefotografeerd, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Krijg je er al trek van? :D

1. Vitello tonato
Afbeelding

2. Geitenkaas in bladerdeeg
Afbeelding

3. Entrecote
Afbeelding

4. Escargots, oftewel, slakken!
Afbeelding

yaylavb

Re: [FOTO] Culinair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:57

Ik kreeg honger tot ik de laatste zag .
Ziet er lekker uit de rest

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:02

Het ziet er zeker lekker uit, maaar ik vind het erg standaard foto's. Nergens leuk gespeeld met compositie. Overal het gerecht in zijn geheel op gezet ipv een 'deel' ervan uitgelicht. En als je het dan in zijn geheel erop zet, let dan op dat je niet een stukje afsnijdt zoals het vlees op foto 3.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:29

Ik vind het niet echt speciale foto's. De jum-factor ontbreekt voor mij en er is niet fijn gespeeld met compositie. De belichting vind ik ook niet top.
Ik heb het gevoel dat de kleur roze ook erg aanwezig is in de foto's. Er hangt een roze waas overheen. (Kan ook aan mijn laptop scherm liggen, ik zit niet op de pc momenteel.)
Wit is niet wit zeg maar.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:36

Toont inderdaad beetje rozig maar ik zit ook op de laptop.

Ook jammer van het bakje waar de slakken in zitten. Beetje 'goedkoop'. Had daar zelf iets anders voor gebruikt. Denk wit.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:49

Eens wat betreft het licht en het bakje, ze wilden de fotografie tijdens het diner, dus heb gefotografeerd in de keuken voordat de gerechten door gingen naar het restaurant.

Verder bedankt voor de reacties, qua compositie was het inderdaad saai, maar het is net wat de wensen van de opdrachtgever zijn. :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:22

Foto's zijn voor mij veel te geel.
Zie dat je een studio hebt, dus miss de volgende keer je eigen licht meenemen.
Het eten lijkt me heerlijk maar als opdracht gever zou ik niet happy zijn met de fotografie. sorry...
ook al wil de opdracht gever het zo, aan jou de taak om te laten zien dat het met simpele verschillen nog 10x beter kan :D

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 09:30

Ik heb geen studio :) De foto's uit mijn onderschrift zijn in de studio van een vriendin. Dat gele zie ik inderdaad nu ook ja.

Ben dan wel benieuwd hoe jullie het in deze omstandigheden anders zouden aanpakken, dan leer ik er meer van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:51

ik vind het ook vrij standaart foto's, wel heel smakelijk :j
Ik heb ook eens foto's gemaakt van gerechten, heel erg leuk :)) kan wel kijken of ik een voorbeeldje kan laten zien?

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 09:58

Ja graag :) Heb jij in een studio gefotografeerd of ook in het restaurant zelf?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:03

bij mijn neef, zijn erg goed met eten :))
zonder studio, met mijn 50mm :) zijn van 2 jaar geleden :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

helaas fotografeerde ik nog niet in RAW anders had ik er meer mee kunnen doen :P

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:09

De laatste foto's die ik in een restaurants keuken heb gemaakt waren nog met een rolletje dus die heb ik niet op de computer.

Met deze foto's kan je nog wel wat doen met nabewerking.
Wit balans aanpassen, zorg dat wit - niveaus aanpassen dan worden ze al weer wat frisser!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 10:10

Ik fotografeer ook nog steeds niet in RAW :o Moet daar ook eens naar overstappen.

Ja dat zijn ander type foto's, met meerdere borden als achtergrond vind ik mooi, maar dat ging niet bij mij helaas. Ik had het ook veel liever in een studio met fatsoenlijk licht gedaan en niet geheel onbelangrijk, dat ik er de tijd voor kon nemen. :=

Kaaaren thanks, dat kan ik inderdaad nog aanpassen. Moet zeggen dat ik nu ook pas zie dat ze een gloed hebben, op mijn laptop zag ik dat niet. Scherm eens kalibreren denk ik!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:11

Dan verplicht ik je nu om in RAW te fotograferen :)) gaat een hele wereld voor je open!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 10:11

Haha ja baas ga ik doen! Zal eens een cursus gaan doen ofzo :+

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:20

Ja echt in RAW gaan fotograferen :D dan kan je die kleuren ook veel makkelijker aanpassen :)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:54

Volgende keer misschien met een grijskaart fotograferen, kun je in RAW zo de witbalans veranderen (: RAW heeft een hele fijne manier van lichtbalans veranderen die in photoshop niet zit.

Verder geen verkeerde foto's, vooral niet voor de eerste keer food photography. Normaal in een studio worden er vaak heel veel dingetjes gebruikt om het eten lekkerder te laten lijken (sprays e.d.)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:51

Nienkeee_ schreef:
Volgende keer misschien met een grijskaart fotograferen, kun je in RAW zo de witbalans veranderen (: RAW heeft een hele fijne manier van lichtbalans veranderen die in photoshop niet zit.

Verder geen verkeerde foto's, vooral niet voor de eerste keer food photography. Normaal in een studio worden er vaak heel veel dingetjes gebruikt om het eten lekkerder te laten lijken (sprays e.d.)

Je bedoelt dat je met raw nog veel meer kan doen met (oa) de lichtbalans, waar dat met jpeg niet meer kan.
Raw doet het niet zelf, dat wil je niet, daarom gebruik je juist raw.

Food photography is inderdaad een vak apart. Vaak wordt het eten gefotografeerd ergens in het bereidingsproces, omdat het uiterlijk dan vaak mooier is dan het eindresultaat en sommige producten worden verhoogd (bijvoorbeeld kant en klare soepen liggen roostertjes onder het oppervlakte zodat de groenten omhoog komen en de soep erg gevuld líjkt). Het luxere eten zijn wel meer portretjes, maar je hebt in aan de restauranttafel niet echt de mogelijkheid alle composities bij langs te gaan :D