[info]vraag voor fotoshoot en dan betalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

[info]vraag voor fotoshoot en dan betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:26

Misschien kunnen jullie me helpen, want ik snap hem niet. Ik heb foto's van mijn paard op bokt gezet( zie onderschrift) en nu heb ik best wel een knap paard ;) dus ik krijg geregeld aanvragen voor fotoshoots. Prima, ik vind het wel grappig en wil best mensen helpen een leuk portfolio op te bouwen. Maar nu kreeg ik een hele bijzondere van iemand die graag mijn paard wilde voor haar portfolio maar of IK dan even haar reiskosten wilde vergoeden. Dat is toch niet normaal of wel? Het lijkt me dat je blij mag zijn als iemand mee wil werken, ik wil paard ook nog wel wassen, maar betalen? Nee dat gaat toch nergens over? Zij vraagt mij toch, ik haar niet? Of zie ik iets over het hoofd?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:34

Ik kom ook altijd tegen reiskosten vergoeding als het om een portfolioshoot gaat :) Heel normaal. (toen ik nog mijn OV had reisde ik natuurlijk gratis :P ) Want jij wil de foto's natuurlijk ook hebben toch? :P De fotograaf is uren kwijt met de shoot en bewerken en jij hebt dan leuke foto's en dat enkel voor reiskosten, is toch mooi meegenomen? :D (moet het wel iemand zijn die al kan fotograferen, anders zou ik persoonlijk ook nee zeggen) Het moet natuurlijk wel leuk zijn voor beide partijen, als je het al met tegenzin doet zou ik als ik jou was het niet doen :n

Misschien dat andere fotografen er anders over denken hoor, maar gezien ik geen OV heb is het reizen niet gratis. Ik hoef mijn portfolio ook niet echt meer aan te vullen, maar vind het leuk om toffe paarden voor de lens te hebben en als ik daar een eigenaar blij mee kan maken tegen reiskosten is het helemaal Top :D
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-09-12 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Re: [info]vraag voor fotoshoot en dan betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:38

Als zij jou vraagt vind ik niet dat ze reiskosten kan vragen :n Had zij een advertentie oid en jij reageert daarop vind ik het een ander verhaal.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:39

Even voor de duidelijkheid, ik hoef de foto's niet perse, ik heb er inmiddels al zoveel!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:40

Nies_ schreef:
Als zij jou vraagt vind ik niet dat ze reiskosten kan vragen :n Had zij een advertentie oid en jij reageert daarop vind ik het een ander verhaal.

ik spreek regelmatig paarden eigenaren aan of ze het leuk vinden om een portfolioshoot van mi te hebben tegen reiskosten en over het algemeen word dat erg goed opgevat :P slechts een enkele keer krijg ik inderdaad te horen dat men de reiskosten er niet voor over heeft en dan houd het op

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:42

Ligt er ook wel een beetje aan wie het is. Jij maakt bijv echt mooie foto's (van wat ik gezien heb), dan is dat een ander verhaal dan dat het iemand is die voor de 3e keer paarden gaat fotograferen oid.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:43

Nies_ schreef:
Ligt er ook wel een beetje aan wie het is. Jij maakt bijv echt mooie foto's (van wat ik gezien heb), dan is dat een ander verhaal dan dat het iemand is die voor de 3e keer paarden gaat fotograferen oid.

ben ik het inderdaad mee eens dat iemand die net begint toch anders is. Maar die bieden meestal gratis fotoshoots aan ongeacht welk paard en dan alleen reiskosten :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:45

Ik ga geen namen noemen hoor, ik ken haar alleen niet. Heb haar gemeld dat ze welkom is, dat ik paardlief was, maar dat ik geen geld ga betalen en ook geen foto's hoef.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:47

daar zal ze dan begrip voor moeten hebben :j
In dat soort gevallen mis ik toch wel heel erg mijn OV hoor :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:48

Tja ligt er aan hoeveel de reiskosten zijn en wat de afspraken zijn. Krijg je als je de reiskosten betaald de foto's gratis? Wat zijn de kwaliteiten van de fotograaf? Om hoe veel foto's gaat het? Nabewerking of niet?

Ik heb het wel eens gedaan, voor een klein bedrag een gratis shoot en kreeg de foto's via de mail. De afspraak was, dat ik die shoot kreeg en zij de foto's van mijn paard als reclame mocht gebruiken.
Prima toch? Iedereen blij.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:48

Ik vind het toch vrij normaal als je een fotograaf je vraagt om foto's te komen (die ook goed kan fotograferen) dat de reiskosten worden vergoed.. Vaak zijn dit niet klauwen vol met geld persoon in kwestie reist natuurlijk ook helemaal heen, heeft apparatuur kosten en uren nabewerk tijd en dat doen ze geheel gratis..

Zodra ik er 1tje voor mijn lens wil hebben dat ik denk wauw die is gaaf vraag ik het ook maar wel met reiskosten vergoeding.. Kijk ik fotografeer ook al wel behoorlijke tijd en ben geen beginner :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:51

nou ja, het was ook geen verwijt ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat iemand mij om een dienst vraagt maar daar wel een vergoeding tegenover stelt. Dus ik vroeg me af of dat normaal was, jullie vinden dus van wel. Dan weet ik dat ook wel.

Nog even een vraagje aan Nicole, whats in it for me?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:55

ik had je knul ook graag op de gevoelige plaat gezet hoor Caira :))
Maar helaas werkeloos, dus elke euro is een euro nu.

Maar het is algemeen wel normaal dat de reiskosten betaald maar natuurlijk zal niet iedereen het er voor over hebben :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:56

Als zij vraagt of ze jouw paard mag fotograferen vind ik het niet meer dan normaal dat zij zelf de reiskosten betaalt. Zij is degene die graag langs wilt komen, jij hebt haar niet gevraagd :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:57

Caira schreef:
nou ja, het was ook geen verwijt ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat iemand mij om een dienst vraagt maar daar wel een vergoeding tegenover stelt. Dus ik vroeg me af of dat normaal was, jullie vinden dus van wel. Dan weet ik dat ook wel.

Bedoel je wat levert het jou op?

Zoals renee en nog een paar andere goede fotografen die ik ken behoorlijke goede foto's..
Ik had van luca onbeperkt foto's niet normaal maar wel allemaal van perfecte kwaliteit, want foto's/beelden vergaan niet.. Ik ben altijd
heel blij geweest wanneer renee langs was gekomen of paar andere vriendinnen..

Kijk het is geheel aan de kwaliteit en fotokunsten.. Ik kreeg ook vaak de vraag of ze langs mochten komen tegen reiskosten maar dan keek ik toch wel eerst wie
het was en hoe het er uit zag.. Anders ging het bij mij net zo niet door ik verwacht dan zelf persoonlijk ook goede foto's (puur denk ik ook omdat ik zelf behoorlijk veel fotografeer en de fouten van een ander dus altijd zie)

PS luca staat wel lekker dicht bij jou tegenwoordig haha :P
Laatst bijgewerkt door Nicole op 06-09-12 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:58

lifaya schreef:
Nies_ schreef:

ik spreek regelmatig paarden eigenaren aan of ze het leuk vinden om een portfolioshoot van mi te hebben tegen reiskosten en over het algemeen word dat erg goed opgevat :P slechts een enkele keer krijg ik inderdaad te horen dat men de reiskosten er niet voor over heeft en dan houd het op

Maar jij maakt ook wel hele geweldige foto's O:)
Even een paar maandjes sparen (komt nog een vakantie aan plus wat extra rekeningen) en dan moet je toch ook ooit eens bij mijn poownie langskomen O:)

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:59

Als je die fotoshoot aangeboden hebt gekregen en je hoeft de foto's niet, dan vind ik dat de reiskosten niet door jou betaald moeten worden. Als je ze wel wil hebben, dan vind ik het van zelf sprekend, dat jij ze moet betalen. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:00

Nicole schreef:
Caira schreef:

Zoals renee en nog een paar andere goede fotografen die ik ken behoorlijke goede foto's..
Ik had van luca onbeperkt foto's niet normaal maar wel allemaal van perfecte kwaliteit, want foto's/beelden vergaan niet.. Ik ben altijd

Kijk het is geheel aan de kwaliteit en fotokunsten.. Ik kreeg ook vaak de vraag of ze langs mochten komen tegen reiskosten maar dan keek ik toch wel eerst wie
het was en hoe het er uit zag.. Anders ging het bij mij net zo niet door ik verwacht dan zelf persoonlijk ook goede foto's (puur denk ik ook omdat ik zelf behoorlijk veel fotografeer en de fouten van een ander dus altijd zie)

Maar ik hoef helemaal geen foto's.

Afbeelding

die heb ik al :+

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:05

Caira schreef:
Nicole schreef:

Maar ik hoef helemaal geen foto's.

[ Afbeelding ]

die heb ik al :+

Tja het is natuurlijk ook geheel je eigen keuze :D Ik was er alleen maar blij mee als een GOEDE fotograaf langs wou komen om de mijne speciaal op de foto te zetten(voelde me beetje vereerd misschien en trots).. Geloof me er kunnen echt nog wel veel mooiere gemaakt worden hoor door mensen die ik ken dat je na de tijd toch denkt wauw ben er wel heel blij mee..

Maar wil jij de foto's niet (beetje apart vind) hoef je der natuurlijk ook niet langs te laten komen..

Even wat anders.. HypoFocus (Femke) of DeFotografe (Esmee) of ReneeFotografie (lifaya) 3 zeer bekende fotografen (vind ik persoonlijk) en die vragen aan jou
zou ik jou paard op de foto mogen zetten in ruil daar voor krijg jij foto's maar we vragen alleen reiskosten.. Sla jij 1 van deze fotografen dan af en wil je ook geen foto's van hebben? Ik niet :+

Zoals ik al zei ik vind ligt aan de fotograaf of ik er reiskosten voor jou willen betalen of niet.. Maar ik zou altijd wel de foto's willen hebben :D << Wat ik vind natuurlijk

Ik zeg altijd maar zo je kan nooit genoeg super mooie foto's van je geliefde viervoeter hebben want nu is ie er nog maar je weet nooit wanneer niet meer..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:09

Maar joh, weet je hoe vaak ik dat soort verzoekjes krijg? En ja OOK van Femke, al heeft die met geen woord over reiskosten gerept. En ook van Renee (das al weer een tijd terug toch?) maar ook die is nooit over reiskosten begonnen. Ze mogen best langskomen, ik wil best paard wassen, maar ik ga er echt niet voor betalen, zij mooie foto's en ik eenleuke dag, prima toch...

Misschien scheelt het ook wel wat voor paard je hebt, ik weet niet wat voor paard jij hebt Nicole, maar de mijne is blijkbaar in trek en erg fotogeniek :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:21

Toendertijd had ik volgens mij mijn OV nog :P dat heb ik dus niet meer. Als ik gratis kon reizen dan was ik meteen naar je toe gekomen :')

Nicole haar paard Luca was ook erg fotogeniek, een palomino NRPS, toendertijd nog hengst :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:26

Ah vandaar die laatste opmerking, ik heb hem niet gekend Nicole, maar het klinkt alsof het een gaaf dier geweest is.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:29

Zie profiel :D haha

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:03

Als je geen reiskosten wil vergoeden en omdat je toch al genoeg foto's van je paard heb... dan zeg je toch gewoon NEE??

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:28

Rhyddid schreef:
Als je geen reiskosten wil vergoeden en omdat je toch al genoeg foto's van je paard heb... dan zeg je toch gewoon NEE??

Daar sluit ik me bij aan. Maak er geen punt van, zeg gewoon graag of niet! Overigens zou ik in jouw geval ook geen reiskosten vragen, want ik heb een OV voor werkenden (leasebak) :+