Ik wil graag met m'n new forest merrie een Fotoshoot houden, (gewoon zelf!) Hoe kan je je zelf en de pony het beste voor bereiden, en weten jullie een paar leuke fotos? En hoe kan je het het beste aan pakken?
Hoop dat jullie kunnen helpen:)
Xx Mandy
WildJes
Geplaatst: 15-08-12 11:50
Ik volg ook even! maar dan vooral hoe je je paard kunt laten staan!
De rest is inderdaad vrij gemakkelijk
Laatst bijgewerkt door WildJes op 15-08-12 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Ga op zoek naar een mooie plek waar je de foto's kunt maken. Liefst met wat bomen op de achtergrond en zo min mogelijk lantaarnpalen, auto's, hekken, etc.
Zorg voor een schone pony. Schoon tuig. En controleer of alle riempjes van je hoofdstel goed in de lusjes zitten.
Kies een mooie dag. Ga niet te laat 's avonds fotograferen, want dan is het misschien al te donker. Als het zwaar bewolkt is, komen de kleuren niet heel erg mooi naar voren.
Heb je nog niet heel veel ervaring met fotografie? Fotografeer dan met de zon in je rug.
Kies een achtergrond die niet té veel contrast heeft met de kleuren van je paard. Een zwart paard dus liever niet voor héle lichte bosjes of een lichte lucht fotograferen. En een wit paard niet in een donker bos zetten. Het gaat 't gemakkelijkst als je een donker paard voor gemiddeld donkere bosjes zet, en een licht paard voor iets lichtere bosjes. Dan heeft de lichtmeting van je camera (zeker als je zelf weinig ervaring hebt) er minder moeite mee.
Neem 1 of 2 mensen mee. Eentje om je paard vast te houden (geef duidelijke aanwijzingen wat je wil). En eentje om aandacht te trekken van het paard.
Neem bijv. een bakje brokjes mee, of een plastic zakje, sleutels om te rammelen, etc.
Tegen de avond mag je best fotograferen... Zonsondergang is pas rond 21.00 uur, dus als je om 17.00 uur/18.00 uur aan de slag gaat bij zonnig weer, krijg je inderdaad een mooie warme gloed op de foto's.
Daarom schrijf ik juist: niet te laat op de avond (dus niet om 20.30 gaan fotograferen als de zon om 21.00 uur onder is). Want onze eigen ogen "wennen" aan het donker worden en compenseren dat. Maar een camera niet. Die ziet het licht zoals het werkelijk is.
Het "lijkt" voor onze ogen dus lichter dan het in werkelijkheid is, waardoor je een inschattingsfout kunt maken met de hoeveelheid licht.
Ik weet niet hoe ervaren TS is met fotografie, daarom raad ik beginnende fotografen aan om op tijd te beginnen met fotograferen, omdat het een erg veel gemaakte fout is.
Het is dan te donker om te fotograferen, en zeker in actie krijg je dan bewogen foto's. Vandaar het advies, niet te laat op de avond. Eind van de middag of begin van de avond kan wel, maar begin op tijd en laat je niet verrassen.