Waar op letten bij beeldscherm voor fotobewerking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Babette

Waar op letten bij beeldscherm voor fotobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 07:38

Beste allemaal,

Ik ben mij aan het orienteren om een nieuwe pc of laptop te kopen. Maar omdat ik
er een wil die geschikt moet zijn voor fotobewerking en voor het draaien van
zware programma's zoals photoshop hoop ik hier wat tips te ontvangen van jullie
ervaringen.

Ik weet dat er al snel I-Mac of Macbook geroepen wordt, en deze neem ik ook zeker in overweging.
Maar omdat mij nu al meerdere keren is verteld dat deze niet het ideale beeldscherm
hebben voor fotobewerking vind ik het wel enorm veel geld.

Zijn er hier mensen die met een Eizo scherm werken? En zo ja, welke pc/laptop hebben jullie
hier dan aangekoppeld.

Mijn voorkeur gaat uit naar een laptop die ik kan koppelen aan een Eizo scherm, zodat ik er mee
kan reizen. En dan thuis goede beeldbewerking kan doen.

Groetjes

Bagheera_206

Re: Waar op letten bij beeldscherm voor fotobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:27

Misschien is het dan ook verstandig om naar zo een kalibreerding te kijken om je monitor te kunnen kalibreren. Of heb je die al? :=

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:37

Nee ik heb nog geen goede laptop, kalibreren is uiteraard een middel. Maar ik wil eerst de juiste
spullen aanschaffen. De laptop die ik nu heb is op leven na dood, maar dat mag ook wel na 6 jaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:49

VWB de schermen: de nieuwe MacBook Pro heeft een Retina/IPS display. Verder hebben eigenlijk ALLE laptops gewoon TN-schermen en daarin zijn Apple-laptops dus niet anders dan iedere andere willekeurige Windows-laptop.

Groot voordeel voor fotobewerking in OS X ten opzichte van Windows is dat OS X volledig colormanaged is. Dat wil zeggen dat het besturingssysteem overweg kan met kleurprofielen die ingesloten zijn bij foto's. Of je de foto nu in de Finder bekijkt of in Preview of in Photoshop, steeds zullen de kleurprofielen netjes ingelezen worden. Dit in tegenstelling tot Windows. Je ziet op diverse fotofora dan ook regelmatig vragen langs komen over kleur/intensiteitsverschillen tussen de Windows verkenner en software als Photoshop en Lightroom, wat dus te wijten is aan het feit dat Windows niet echt iets met kleurmanagement doet. Dus in die zin heeft OS X altijd een streepje voor op Windows - IPS panel of niet.

Ook zijn Apple-laptops "vanuit de fabriek" doorgaans betrouwbaarder in hun kleurweergave dan Windows-laptops, dit omdat daar bij Apple simpelweg meer zorg aan wordt besteed en alle laptops van één fabrikant zijn. Niet alle fabrikanten van Windows-laptops hechten veel waarde aan een betrouwbare kleurweergave en onderling zijn er dan ook grote verschillen. Wil overigens niet zeggen dat je een Apple-laptop niet hoeft te kalibreren, dat blijft aan te raden als je zeker wilt zijn van je kleuren.

Dan over naar de computers.....

Ik begrijp uit je Eizo-vraag dat je aan het kijken bent naar wide gamut monitoren. In theorie maakt het niet uit aan wat voor computer je die hangt, mits je ze kalibreert, en evt met als pluspuntje voor een Apple-systeem dat OS X zoals eerder genoemd colormanaged is in tegenstelling tot Windows.

Je budgetten lijken flink te zijn, als je naar Eizo monitoren kijkt, maar als je het beste van het beste wilt, is het belangrijkste dat je een monitor met IPS panel kiest. Hier zijn ook enkele budget opties voor, bijvoorbeeld Dell heeft enkele aantrekkelijke IPS monitoren voor ca. 250 euro. Natuurlijk zijn er wel kwaliteitsverschillen tussen een monitor van 250 euro en een monitor van 1250 euro...

Pluspuntje voor Windows indien je voor een PC gaat, is dat je veel meer keuze hebt vwb diverse uitrustingen. Processorsnelheden, geheugen, etc etc, je hebt veelvuldig keuze in merken en modellen. Nadeeltje van Apple is dat die tegenwoordig behalve de Mac Pro (DUURRRR) geen losse computerkasten meer leveren. Je zult dan dus diep in de buidel moeten tasten, moeten gaan kijken naar tweedehands, of moeten gaan voor een iMac (waar overigens niks mis mee is hoor!).

Kort gezegd:
- OS X is colormanaged, Windows niet
- Indien PC: Windows meer keuze, Mac duur, tweedehands of iMac
- Indien laptop: Nieuwe MacBook Pro heeft IPS-panel, meeste andere laptops niet (hoewel ze er vast wel zijn; van Windows-types niet zo veel verstand)
- Ongeacht welke laptop, pc, monitor: kalibreren blijft noodzakelijk

En oh ja: geen idee hoe professioneel je bezig bent en hoe nauw het komt (voor bijv. productfotografie ((egale achtergronden etc)) is een goede monitor belangrijker dan voor bijv. dieren- of portretfotografie) maar een wide gamut monitor is absoluut geen vereiste voor de meeste mensen hoor :) Gewoon een nette gekalibreerde monitor is al gauw goed genoeg, zeker als je de beperkingen van je scherm kent (kijkhoek, vanaf welk punt geen detail meer in zwarten, etc).

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:00

Onwijs bedankt voor je uitgebreide uitleg.

De bedoeling is een goede laptop aan te schaffen en later wanneer ik genoeg gespaard hebt daar een eizo scherm bij te kopen met het oog op de toekomst.

Professioneel ben ik dan ook nog lang niet. Maar ben wel serieus bezig mijzelf te ontwikkelen en merk dat ik echt een betrouwbaar beeldscherm moet hebben als ik het maximale eruit wil halen.

Nogmaals thanks voor alle info!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:29

Oh ja, en een kalibreerding kost doorgaans 100 a 200 euro. ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:52

Snap niet zo goed waar die mensen het vandaan hebben die je vertellen dat apple niet zo'n goed scherm hebben voor fotobewerking?? Heel veel pro's werken juist op een mac vanwege de fotografie..ik heb zelf twee IMac's staan en zou écht niet anders meer willen, windhoos komt er bij mij niet meer in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:27

Ik heb zelf op dit moment een Lacie beeldscherm waar ik ontzettend blij mee ben.
Ook eentje die speciaal ontworpen is voor de grafische sector. Er zit ook een speciaal scherm aan vast aan de achterkant. Een zwart scherm, waardoor je niet tegen de muur kijkt, maar tegen een kleurneutraal scherm. Heel prettig is dat... Ik zou nooit meer zonder willen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:37

Mijn beeldscherm van mijn lep heeft te koele kleuren...callibreren heeft niet het gewenste resultaat.Ook bij het uitproberen van andere leps bleef het probleem zich voordoen. (Oa ASUS)

Ik heb uiteindelijk de ASUS ( N61VG)gehouden omdat hij voor fotobewerking prima werkt,hij kan photoshop perfect aan.Ook de zwaardere bestanden.
Om het probleem van de kleuren op te lossen heb ik gekozen voor een extern beeldscherm van 22inch.

De LG flatron M2280D,ben er zeer tevreden over,vooral om dat een wat groter beeldscherm fijner werkt met fotobewerking :)

http://news.softpedia.com/news/LG-Flatr ... 4973.shtml

Ik heb trouwens Windows...