Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over onderstaande foto's. Het is een bewuste keuze om ook (dubbele) foto's te plaatsen waar ik me bewust ben van de verbeterpunten zodat ik daarvoor misschien praktische tips krijg. Hoe krijg ik de kleuren levendiger, de belichting optimaal en de scherpte beter? Welke dingen zijn juist goed gedaan? Wat vinden jullie van de gebruikte instellingen?
Ik vind foto 2 en 4 gaaf. 2 is mooi scherp, fijne kleuren. 4 is heel interessant omdat dat paadje verdwijnt tussen de bomen. Wel vind ik van deze de kleuren wat flets en saai, ik had deze nog wat nabewerkt.
Verder vind ik het vrij veel foto's om te beoordelen en snap ik echt het punt om 2 x dezelfde foto's te plaatsen niet! Over het geheel vind ik de onderwerpen niet bijzonder spannend en zouden de kleuren van mij wat feller/ harder mogen en mag er wat meer contrast in.
Yank
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-12 13:57
De dubbele foto's zijn natuurlijk niet exact dezelfde maar verschillen op sommige punten waarvan ik benieuwd ben welke de voorkeur heeft. Het valt mij enorm tegen om de kleuren levendiger te krijgen, dus ik hoop ook praktische tips te krijgen hoe je dat kan verbeteren. En hoe zorg je voor meer contrast in de foto's?
Ik sluit mij voor een deel bij Goof aan, ik vind de kleuren alleen nogal grauw en somber wat de sfeer niet ten goede komt.
Uit eigen ervaring weet ik dat het in bossen/parken lastig kan zijn om levendige kleuren erin te krijgen. Vaak speel ik met mijn sluitertijd, diafragma en ISO en als dat niet lukt dan bewerk ik de foto's (die ik in ARW) maak na met Adobe Lightroom om zo alsnog de sfeer erin te krijgen. Als je fotografeert in JPG dan kun je spelen met je witbalans.
Nummer 9, die vind ik gaaf! Verder komt het mij inderdaad te donker/ somber over
Yank
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-12 19:13
Klopt, de kleuren mogen warmer/minder flets. Maar ja, hoe bereik je dat? Op dit moment is dat iets wat ik erg lastig vind. Andere witbalans pakte niet goed uit (namelijk nog vreselijkere kleuren). Op het scherm van de camera lijken de foto's altijd mooier van kleur maar eenmaal op de computer valt dat dan behoorlijk tegen...