[FOTO] Rottweiler Bailey

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

[FOTO] Rottweiler Bailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:30

Al een behoorlijke tijd heb ik een Spiegelreflex. Maar het fotograferen viel me tegen. Telkens mislukten de pogingen en legde ik de camera in een hoek.
Vandaag heb ik een paar goede tips gehad en ben ik met onze jongste hond naar de tuin gegaan. Dit is er uit gekomen.

Afbeelding
130 mm
f/6,3
1/90
iso 800

Afbeelding
70 mm
f/8
1/50
iso 800

Ik fotografeer met een Samsung NX11, met een 50-200mm lens.
Groetjes Leonie

Nightingale

Re: [FOTO] Rottweiler Bailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:32

De eerste foto lijkt niet scherp, dat is jammer. De tweede foto wel, maar die spreekt me dan weer qua compositie niet erg aan. Wat ik wél erg mooi vind is de uitdrukking van de hond, daar bleef ik toch even naar kijken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:34

Is de rottweiler grijs of zwart gezien het op de foto grijs lijkt :) Denk dat je teveel schaduw hebt weggewerkt waardoor het zo lijkt. Verder zijn het wel leuke foto :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:35

Hoi Leonie!
Wat mij vooral opvalt aan je foto´s is dat ze, vooral de onderste, erg overbelicht zijn. Je zou kunnen overwegen om je sluitertijd omhoog the gooien (Ongeveer 1/500), dat verhelpt dan ook vaak de onscherpte in je foto´s mits je scherpstelpunten in orde zijn. Een lagere ISO is ook wat veiliger, hoewel ik niet het gevoel heb dat dit veel invloed op je foto´s heeft gehad. Wat was je EV waarde?
Daarnaast kan je je F-getal wat omlaag doen, zodat je meer diepte in je foto´s creëert. Je compositie´s zijn wel goed en de horizon is mooi recht. Het enige puntje wat ik dan nog heb is dat het wellicht beter was geweest als de schokband was afgedaan.
Heel veel succes iig, ik vind het al behoorlijk wat dat je de moed hebt teruggevonden om het fototoestel weer op te pakken. :')

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:36

De foto's zijn inderdaad heel licht, dat is wel jammer. Maar verder zijn het wel mooie foto's, het is een mooie hond met een karakteristieke kop! (ik had hem die halsband trouwens wel afgedaan voor de foto, maarja)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:40

Bedankt allebei :)
Nu zie ik, de eerste mist idd wat scherpte. Jammer..
Lifaya: Ik heb niets weggewerkt. Ik heb alleen het contrast wat omhoog gedaan. Op het origineel leek de hond idd grijs. Dat heb ik heel vaak. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze ook echt zwart lijkt?

Leonie: Bedankt voor je uitgebreide antwoord :j
Die schokband had ik af moeten doen. Het viel me alleen pas later op.
Om even door te gaan op de instellingen: de vorige keer dat ik onze hond op de foto zette had ik de diafragma rond de f/5. Daardoor werd de sluitertijd heel laag. Dan moest ik de iso ontzettend opschroeven. Dat leek mij niet de bedoeling. Ik kreeg dus de tip om m'n diafragmagetal groter te maken.
Je hebt gelijk over het overbelichte. Zonde, maar wat is EV waarde?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:41

Ik zou eerst beginnen op M of AV te fotograferen :P want dan heb je zelf meer in de hand qua instellingen :j

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:43

Deze zijn allebei op de A-stand geschoten :) Dus zelf het diafragma instellen.
Ik heb nu de instellingen teruggezet op de S-stand, zodat ik de sluitertijd zelf in kan stellen.
Maar wat zou ik moeten veranderen om een zwart dier zwart te laten lijken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:45

Oh wacht je hebt geen canon. Ik zou alles dus op de stand doen dat je álles zelf in moet stellen. Ik denk dat dat ook op Samsung M is, M voor manual als ik het goed heb :) Verder moet je er voor zorgen dat je zon mee hebt ipv zon tegen als je een mooie zwarte kleur wilt :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:46

LeonieL schreef:
Bedankt allebei :)
Nu zie ik, de eerste mist idd wat scherpte. Jammer..
Lifaya: Ik heb niets weggewerkt. Ik heb alleen het contrast wat omhoog gedaan. Op het origineel leek de hond idd grijs. Dat heb ik heel vaak. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze ook echt zwart lijkt?

Leonie: Bedankt voor je uitgebreide antwoord :j
Die schokband had ik af moeten doen. Het viel me alleen pas later op.
Om even door te gaan op de instellingen: de vorige keer dat ik onze hond op de foto zette had ik de diafragma rond de f/5. Daardoor werd de sluitertijd heel laag. Dan moest ik de iso ontzettend opschroeven. Dat leek mij niet de bedoeling. Ik kreeg dus de tip om m'n diafragmagetal groter te maken.
Je hebt gelijk over het overbelichte. Zonde, maar wat is EV waarde?

Vreemd dat de sluitertijd toen zo omlaag ging. Wat voor licht had je toen?
ISO kan je op zich wel opschroeven, maar ik ben altijd bang voor ruis op mijn foto`s, dat is zo zonde.

Het grijze kan je wellicht veranderen door je witbalans te corrigeren.

Je EV waarde is, simpel uitgelegd, hoe fel het zonlicht weergeven wordt. Een +2 EV waarde geeft al heel snel overbelichting, maar gebruik ik vaak als er veel bewolking is maar ik een snelle sluitertijd moet hebben. Bij -2 EV waarde krijg je dus een behoorlijke donkere en onderbelichte foto.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:48

Haha, Ja klopt. (zet hem alvast op de M-stand)
Krijg je trouwens het beste zwart in de volle zon, of is bewolking/schaduw fijner om de goede kleur te krijgen? Die tip van de zon in de rug is een goede :) Bedankt.

Leonie Oh, je bedoelt die belichtingsmeter die je hebt. zeg dat dan :') xD Ik wist de benaming niet. Ik heb de witbalans trouwens op AUTO staan. Ik weet niet of dat handig is.
Ik probeer die meter trouwens zoveel mogelijk op 0 te laten staan. Dat was bij deze foto's gewoon 0 als het goed is :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:51

Ik fotografeer zwarte paarden in alle omstandigheden, nooit echt problemen mee, maar ik fotografeer natuurlijk al wel langer :P Ik zou wel voor zon kiezen want als je bewolkt hebt dan is het grauw

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:53

Haha, Ja. Ik zit regelmatig (met enige jaloezie) naar jouw foto's te kijken. Prachtig. Ik vind het ook fijn dat je hier gereageerd hebt. Ik kan nog veel van jullie bokkers leren. :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:22

De kleuren kloppen ook niet helemaal van de foto's? Heb het idee dat de wenkbrauwen die buin horen te zijn wat meer naar geel neigen, zo ook de zwarte kleur.

Vanwaar die blaf/stroomband? Zou hem zéker voor de foto's even afgedaan hebben.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:12

Het is geen blafband ;) Dat is de band van de omheining. De honden weten waar het draad zit. Komen ze te dicht bij het draad krijgen ze een piepje. Als ze dan door lopen krijgen ze een schok.
Ik ben net nog even de tuin in geweest. Bailey had het nu te druk met andere dingen. Dus ik heb Ayka (onze andere hond) even als model neer gezet. Ik zal de foto's zo online zetten)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:44

Afbeelding
Dit is Ayka. onze andere hond.
Het stukje van het oor mist, maar ik vond het niet storen. Ik vond het wel wat hebben.
Wel twijfel ik over de scherpte.. maar beter dan de eerste foto's, of niet?

Om het af te leren nog een foto van Bailey. niet zo groot, omdat het fototechnisch niet goed is. Maar haar blik is zo grappig (vind ik dan)
Afbeelding
groetjes Leonie

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:50

Wat zijn de instellingen van je laatste foto? :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:53

Oja, Sorry
de portretfoto
150 mm
f/5,6
1/25
iso 800

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:55

Je sluitertijd mag echt veel korter, daardoor krijg je die onscherpte... Kies liever voor een sluitertijd richting de 1/500..
Is dit de laagste diafragma die je kunt krijgen? Zo nee, dan mag die ook naar beneden, dan kan je sluitertijd weer omhoog. Als je nu nog geen ruis ziet zou je ISO ook nog weer een stapje omhoog kunnen waardoor je sluitertijd ook weer sneller kan :)

Nu zijn de ogen wel netjes scherp, maar de neus enzo zijn wazig, en dat is zonde..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:59

Aller eerst, gooi die iso omlaag, ik zit buiten nooit boven iso 400 sluitertijd op 250 oid.
De foto's hebben weinig kleur erg jammer. Veel oefenen, lezen en kijken naar andere foto's dan moet het wel goed komen!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:00

Milan_lover schreef:
Je sluitertijd mag echt veel korter, daardoor krijg je die onscherpte... Kies liever voor een sluitertijd richting de 1/500..
Is dit de laagste diafragma die je kunt krijgen? Zo nee, dan mag die ook naar beneden, dan kan je sluitertijd weer omhoog. Als je nu nog geen ruis ziet zou je ISO ook nog weer een stapje omhoog kunnen waardoor je sluitertijd ook weer sneller kan :)

Nu zijn de ogen wel netjes scherp, maar de neus enzo zijn wazig, en dat is zonde..

Waarom zou jij 500 doen? die gebruik ik namelijk voor bewegende onderwerpen.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:01

Richting de zeg ik, ken alle sluitertijd stappen niet uit mijn hoofd, vandaar ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:03

1/500 lijkt mij ook beetje veel van het goede.. Toch Ik heb eerst foto met lagere iso gemaakt. Maar daar was het toch een grote donkere vlek. Vandaar dat ik besloten had om toch maar weer op te schroeven. (de laatste foto's zijn ook vandaag gemaakt. misschien een half uurtje geleden.)

Ik probeer idd zoveel mogelijk naar andere foto's te kijken. Ik vind het ook erg boeiend om te zien hoe anderen het doen :) Ooit kan ik dat ook XD

edit: Misschien zeg ik nu iets doms, maar volgens mij is het ook geen bewegingsonscherpte. Maar viel de neus gewoon buiten het 'scherpe gebied'. Dat zou betekenen dat mijn f-getal juist omhoog moet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:13

Mossel schreef:
Aller eerst, gooi die iso omlaag, ik zit buiten nooit boven iso 400 sluitertijd op 250 oid.
De foto's hebben weinig kleur erg jammer. Veel oefenen, lezen en kijken naar andere foto's dan moet het wel goed komen!

Hoezo de iso omlaag? Da;s echt onzin, met 1600 kan je vaak nog prima foto's maken zonder ruis. ;)
Het wordt zo overdreven, spiegelreflexcamera's kunnen een hogere iso wel aan. Alleen moet je dan zorgen dat ze niet onderbelicht worden want dán heb je wel ruis.
Doe dan liever de sluitertijd omhoog en het diafragma omhoog.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:16

Tuurlijk kan een SLR een hoge iso aan, dat weet ik dat hoef je mij niet uit te leggen. MAar waarom zou je buiten gaan fotograferen met iso 800 als dat ook met 200/300 kan en je dan gewoon de gewenste sluitertijd en diafragma kan kiezen. Misschien is het wel het verschil dat ik op M fotografeer omdat ik alles zelf het liefst wil kiezen.