[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:51

thoraklover schreef:
Gianti schreef:
Ik denk dat jij een hele andere doel groep hebt thoraklover. Jouw foto's zullen bijv. mooi uit komen op de kaft van een boek (zeg dan maar iets als voorbeeld) zou dan ook niet weten hoeveel

Ik dacht dat dit topic niet alleen voor de doelgroep 'paarden en hondenfotografie was?' of vergis ik me nu? :=

Verder bedankt voor jullie reacties! :D


zeg toch ook niet van wel :P Maar daardoor vind ik moeilijk om te zeggen hoeveel het waard is :)

thoraklover

Berichten: 2332
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:09

SSDesign schreef:
thoraklover schreef:

Dit topic gaat er toch niet om of de foto's je aanspreken? Het gaat om de kwaliteit ervan, niet of je een fotoreportage bij me wil boeken. Zo zijn mijn foto's (die ik geplaatst heb) misschien niet als serieuze fotoreportage (serieus, ik zou wel gek zijn als ik zulke foto's zou maken voor iemands cv :+ ), maar voor bijvoorbeeld boeken of tijdschriften etc..


Als ik de vraag gesteld krijg hoeveel iemand anders kan vragen voor zijn foto's, dan beantwoord ik die op basis van de kwaliteit die ik zie, maar ook zeker in hoeverre de foto's mij aanspreken. Want dat bepaalt toch ook een groot deel de waarde van je foto's? Ik kan wel een bepaalde waarde noemen die voor mij geldt, maar daar hoeft iemand anders helemaal niet mee eens te zijn... :). Oftewel, ik kijk wel degelijk naar of de foto's mij aanspreken.



Ik heb toch niks aan je commentaar dat het je niet aanspreekt? Daar heb ik toch niks aan? Als je een korte feedback geeft, dan heb ik meer aan tips hoe ik de kwaliteit van mijn foto's kan verbeteren. Dat is ook de bedoeling van dit topic toch? Dat je kan groeien? Ik ben het verder niet eens met je manier van redeneren maar goed, dat moet iedereen zelf maar weten, dit topic is er niet voor om daarover te discussiëren. Ik bedoel maar zo, als er straks iemand met bruiloft foto's komt aanzeggen ga ik toch ook niet zeggen ik heb geen interesse in bruiloftsfotografie dus ik zou er niet meer dan 15,- voor uitgeven? Ik zou dan eerder kijken of ze qua techniek en compositie goed zijn, en aan de hand daarvan zou ik een prijs bepalen.

Bellatrix schreef:
Ik vind je foto's erg mooi thoraklover. :j Het zijn geen paarden of andere dieren maar wel speciaal. Maar vind het moeilijk om te taxeren want denk dat de prijzen anders zijn voor jou doelgroep....hoger denk ik. Omdat het de entertainment industrie is...


Ten eerste bedankt! Ik begrijp wat je bedoeld dat ze moeilijk te taxeren zijn. Had er eerst niet echt bij nagedacht toen ik ze plaatste :')

Nooor_ schreef:
Ik denk trouwens als het echt voor tijdschriften etc is, je ook gedoe krijgt met belastingen enzo.


Als je paardenfotografie doet volgens de legale weg heb je ook gedoe met belastingen, tenzij je het zwart doet.

SSDesign schreef:
Nooor_ schreef:
Ik denk trouwens als het echt voor tijdschriften etc is, je ook gedoe krijgt met belastingen enzo.


Veel tijdschriften en kranten hebben toch een vaste bijdrage per foto... Dus ja. :P Maar je kunt dan toch KVK aanvragen.


O, dan weet ik het ongeveer al :=


Misschien handig voor de volgende taxaties: kranten als Dagblad van het Noorden betalen +-60,- per geplaatste foto.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:11

Thoraklover ik vind jouw foto's erg mooi! ik kan ze direct in een tijdschrift zien staan! :D

ikzelf ben nog heel veel aan het proberen en leren maar ben toch benieuwd :)
veel kwaliteit is verloren gegaan doordat de foto's op facebook zijn gepost :P
ik was te lui om ze ergens anders up te loaden

paard gerelateerd:
1.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/540476_383072198408599_802268417_n.jpg

2.
http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/251927_364417626940723_1011444156_n.jpg

3.
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/533397_357133007669185_501220645_n.jpg

Hond gerelateerd:

4.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/576763_357131461002673_1158163344_n.jpg

5.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/149365_357132847669201_996699815_n.jpg

6.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/154531_364458390269980_127982097_n.jpg

Kat gerelateerd :')

7.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/547709_361187497263736_481020305_n.jpg

8.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/181341_381370788578740_492502868_n.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:21

Channiiiej: Ik vind dat je nog best wat aan je composities kan veranderen. Op de laatste foto kijkt de hond ook meer angstig dan blij dat hij op de foto mag. Verder is de scherptediepte op de derde foto wel heel erg netjes. Bij de eerste foto vind ik de kleuren ook nogal dof.

Ik denk dat je nog even het beste gratis portfolioshoots kan doen, en hiervan veel ervaring kan opdoen. Waarna je dan echt fotoreportages kan gaan houden :D

____________________________________________________________________________________________________


Bellatrix: Ik vind het mooie foto's hoor, alleen bij de tweede mis ik wat scherpte en vind ik de kleuren wat dof. En de eerste had ik net wat rechtgetrokken denk ik. Ik stoor me namelijk een beetje aan die scheve tegels. De laatste foto vind ik wel echt een toffe compositie!

Ik vind dat je al best wel fotoreportages kan doen hoor, zo rond de €25,- kun je zeker wel vragen.

____________________________________________________________________________________________________


Milan_lover: Bij de eerste echt zonde dat de teugels niet zijn weggewerkt haha! Wel echt toffe kleuren! Bij de tweede vind ik het gehele plaatje ook echt kloppen. Kleuren, compositie, omgeving. Alles klopt. Prachtige plaat! Bij de derde stoor ik me wel heel erg aan het overbelichte neusje, Denk wel dat dit een mooie foto had kunnen zijn met een andere compositie en niet overbelicht.

Ik denk dat je wel voor een fotoreportage rond de €30,- kunt vragen!

____________________________________________________________________________________________________


_xDyan: Jammer dat de eerste zo onscherp is, het is namelijk wel een goed moment. Ook de kleuren vind ik wat minder. De tweede compositie ben ik ook echt niet van, hij is van boven genomen en dit vind ik echt niet mooi. de hond kijkt ook niet in de camera, verder vind ik het contrast ook te groot. De derde foto spreekt me ook niet aan, de kat kijkt heel moe uit zijn ogen en ook hier een rare compositie. Ik vind je © ook erg opvallend en niet zo proffesioneel.

Ik denk dat je nog even flink door moet oefenen met portfolioreportages, hier leer je echt enorm veel van. Daarna kun je overwegen fotoreportages te gaan doen en zou ik beginnen met een bedragje van €15,-

____________________________________________________________________________________________________


Irene96: Wow, de eerste foto is echt prima kwaliteit ondanks de regen. Nette foto hoor! De tweede foto stoor ik me alleen aan dat loshangende riempje aan het hoofdstel, wegwerken was wel beter geweest denk ik. Maar desondanks een mooie foto hoor. De derde had ik net iets liever het paardje meer naar rechts gezien, nu vind ik het lijken alsof hij echt uit de foto loopt. Ook mis ik wat scherpte. Wel echt een prachtig moment!

Je kan zeker wel €30,- voor fotoreportages vragen, vind dat je nette kwaliteit levert.

____________________________________________________________________________________________________


mang: Je eerste foto vind ik echt wel tof, mooie compositie en lekker kleurgebruik. De tweede foto mis ik net wat scherpte. Maar de compositie en de kleuren vind ik hier ook echt netjes. De laatste foto vind ik de compositie wat minder, had liever wat meer paard gezien, desondanks wel mooi kleurgebruik en fijne scherpte.

Ik denk dat je makkelijk €20,- voor een fotoreportage kan vragen!

____________________________________________________________________________________________________


unicumW: Bij de eerste foto vind ik de kwaliteit niet echt mooi, hij is niet scherp en de kleuren zijn een beetje dof. Wel een net moment! De tweede foto stoor ik me enorm aan dat blaadje voor zijn neus, had wel een mooie foto kunnen zijn, maar vind dit toch wel echt storen. Bij de laatste foto mis ik net wat scherpte maar verder vind ik het een leuke plaat.

Ik denk dat je best €20,- voor een fotoreportage kan vragen hoor!

____________________________________________________________________________________________________


FemkeRoosje: Woh, die eerste is gaaf. ik hou van zulke composities! Ik stoor me zeker niet aan de scheve horizon! Mooie kleuren, compositie en scherpte. Toppie toch! De tweede foto stoor ik me wel een beetje aan de overbelichtte bles. Verder wel een toppie foto hoor, mooie scherpte en compositie. Ik had deze foto denk ik het liefst horizontaal gezien, denk dat het hondje er dan een stuk beter uitkomt!

Jij kunt zeker wel €30,- voor je fotoreportages vragen hoor!

____________________________________________________________________________________________________


BaroucheSaar: Jammer dat het lijntje niet is weggewerkt, wel heerlijke kleuren en mooie scherpte. Ik stoor me aan die koeien achterop die foto, jammer dat die niet zijn weggewerkt. Ook zijn de kleuren een beetje raar, en de afmetingen van de foto vind ik ook een beetje raar kijken. De laatste foto vind ik niets, hij is heel klein, maar wel heel goed scherp.

Ik denk dat je het beste nog even kan oefenen en daarna pas fotoreportages kan gaan doen.

____________________________________________________________________________________________________


SSDesign: Bij de eerste foto vind ik teveel onnodige ruimte boven het paard, vind wel dat deze wat meer op de foto had mogen staan. De tweede vind ik wel erg mooi, ik hou van foto's met tegenlicht en vooral als het al avond begint te worden! De laatste foto vind ik ook erg netjes, ik denk dat ik hem wel net wat liever gedraaid had gezien, naar links. Wel nette scherpte en kleuren!

Jij kunt makkelijk €40,- voor je shoots vragen!

____________________________________________________________________________________________________


thoraklover: De eerste foto vind ik een beetje raar van kwaliteit, kan zijn dat het zo hoort hoor want ik heb geen verstand van dit soort fotografie. De tweede foto vind ik wel echt prachtig, mooie kwaliteit, kleuren en compositie! Bij de laatste foto mis ik ook wat scherpte, maar vind het een nette foto verder.

Ik heb geen verstand van dit soort fotografie, dus weet niet wat je er precies voor kunt krijgen

____________________________________________________________________________________________________


Elienee: Ik beoordeel steeds je bovenste foto (:. Ik mis bij de eerste foto net wat scherpte op het paard, wel mooi moment en nette compositie! Hier mis ik ook net die scherpte. Had hem liever wat scherper gezien! Ook vind ik de compositie niet lekker kijken, had hem liever wat meer in het geheel gehad zegmaar. Ik vind de foto echt niets, je ziet bijna geen kat omdat hij zo donker is. Er is geen onderwerp zo.

[i]Je kunt denk ik rond de €15,- vragen voor een shoot.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:41

Thoraklover: Alsof jij meer feedback geeft dan 1 regeltje.. :') :') :')
Daarnaast plaats je meerdere foto's. Dan geef ik een prijs voor meerdere foto's (die geen serie vormen), of te wel een fotoreportage met meerdere soorten elementen. Als je liever 1 foto getaxeerd zou hebben, of een publicatieprijs, dan had je dat beter kunnen vermelden, want dat werd mij niet duidelijk. Ik dacht dat je een totaalprijs wilde hebben van de foto's.

Maar nog wat uitgebreider dan:
1. De foto vind ik te blauw, ik vind dat kleureffect niks. Tevens is de foto scheef en vind ik de vlek rechtsonderin zeer storend.
2. Die vind ik een stuk mooier dan 1, maar ik snap het effect van de hand niet. Geeft voor mij niet een extra bang gevoel, dat doet alleen het oog.
3. Vind het jammer dat je weer zo'n 'enge' foto plaatst. Dat laat geen veelzijdigheid zien. Maar dat terzijde. Ik stoor me aan kleine dingetjes, zoals de bolle arm aan de rechterkant, het hempje onder het shirt. Tevens lijkt het alsof de kin rust op haar hand. Als ik schrik, dan hou ik mijn hand niet daar :P Zouden voor mij redenen zijn om de foto niet te publiceren in een blad als ik voor het zeggen had wat er in een blad kwam te staan.

Tevens vind ik het best ondankbaar dat je me zo de grond in boort. Alsof techniek en compositie alleen de prijs voor een foto betalen. Dat vind ik dus echt niet zo, maar ik ben blij dat wij daarin van mening verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:02

Jeetje dames, wat een lage prijzen worden hier genoemd, ik schrik er zelf van!!
Zijn jullie soms met één uurtje fotograferen en nabewerken klaar? Ik namelijk niet :D

Reken voor de grap eens 2 uur per model om te shooten, en 2 uur werk achteraf (overzetten, selecteren, nabewerken, opsturen, uitzoeken en nabestellen keuzes van de klant, etc). Dat is toch weer 4 uur. Dan reken ik de reistijd nog niet eens mee, maar dat is meestal retour toch ook wel 2 uur? Als je maar €20 euro rekent voor een shoot, dan krijg je €5,- per uur... sorry, maar minimumloon ligt bij de meesten van jullie zelfs nog hoger dan dat! Ik mest stallen uit voor meer... En dan reken ik nog niet eens de kosten van je apparatuur mee (slijtage / afschrijving), je eventuele opleidingskosten, de uren die je erin steekt om te leren van jezelf uit via internet!, en natuurlijk de artistieke en emotionele waarde van de beelden die je schiet.

Nu snap ik ook wel dat er een groot verschil zit tussen beginnende fotografen waarvan de kwaliteit nog niet zo constant is en professionele fotografen- maar ik zie hier ook fotografen met jarenlange ervaring, constante kwaliteit, oog voor sfeer/licht/compositie/paard... die gewoon wordt geadviseerd dat ze 'wel €40 kunnen vragen'. Persoonlijk zou ik dat een belediging vinden, als je weet hoeveel tijd erin gaat zitten en als ik de prachtige uitkomsten van sommige fotografen hier zie :o Beginnende fotografen waarvan de kwaliteit nog niet constant is en die soms zelfs onscherpe foto's in hun portfolio opnemen doen er misschien goed aan nog even te wachten met reportages en veel te oefenen met het onder de knie krijgen van hun instellingen en gevoel voor fotograferen. Als jij nu begint met fotoreportages voor een tientje, gaat het wel lastiger worden dit zometeen omhoog te schroeven al wordt je beter. Misschien is even wachten tot je kwaliteit constanter is soms verstandiger, zodat je direct je op de markt kan richten die je wilt bereiken binnen een goede prijsklasse.

Ik denk dat ieder voor zich heel goed moet nadenken en omrekenen bij het geven van zulk advies als hier wordt gedaan. Sommige prijsadviezen lijken werkelijk uit de lucht gegrepen. Misschien kunnen adviesgevers in dit topic ook beschrijven waar hun advies op gebaseerd is? En daarin dus ook de uren werk, apparatuur etc meenemen. Gewoon mijn twee centen, geen pure aanvalskritiek, maar punten voor iedereen om misschien eens bij stil te staan bij het bepalen van een prijs. Ik hoop dat dit in het topic thuishoort en mag :)

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:26

WildWings schreef:
Jeetje dames, wat een lage prijzen worden hier genoemd, ik schrik er zelf van!!
Zijn jullie soms met één uurtje fotograferen en nabewerken klaar? Ik namelijk niet :D

Reken voor de grap eens 2 uur per model om te shooten, en 2 uur werk achteraf (overzetten, selecteren, nabewerken, opsturen, uitzoeken en nabestellen keuzes van de klant, etc). Dat is toch weer 4 uur. Dan reken ik de reistijd nog niet eens mee, maar dat is meestal retour toch ook wel 2 uur? Als je maar €20 euro rekent voor een shoot, dan krijg je €5,- per uur... sorry, maar minimumloon ligt bij de meesten van jullie zelfs nog hoger dan dat! Ik mest stallen uit voor meer... En dan reken ik nog niet eens de kosten van je apparatuur mee (slijtage / afschrijving), je eventuele opleidingskosten, de uren die je erin steekt om te leren van jezelf uit via internet!, en natuurlijk de artistieke en emotionele waarde van de beelden die je schiet.

Nu snap ik ook wel dat er een groot verschil zit tussen beginnende fotografen waarvan de kwaliteit nog niet zo constant is en professionele fotografen- maar ik zie hier ook fotografen met jarenlange ervaring, constante kwaliteit, oog voor sfeer/licht/compositie/paard... die gewoon wordt geadviseerd dat ze 'wel €40 kunnen vragen'. Persoonlijk zou ik dat een belediging vinden, als je weet hoeveel tijd erin gaat zitten en als ik de prachtige uitkomsten van sommige fotografen hier zie :o Beginnende fotografen waarvan de kwaliteit nog niet constant is en die soms zelfs onscherpe foto's in hun portfolio opnemen doen er misschien goed aan nog even te wachten met reportages en veel te oefenen met het onder de knie krijgen van hun instellingen en gevoel voor fotograferen. Als jij nu begint met fotoreportages voor een tientje, gaat het wel lastiger worden dit zometeen omhoog te schroeven al wordt je beter. Misschien is even wachten tot je kwaliteit constanter is soms verstandiger, zodat je direct je op de markt kan richten die je wilt bereiken binnen een goede prijsklasse.

Ik denk dat ieder voor zich heel goed moet nadenken en omrekenen bij het geven van zulk advies als hier wordt gedaan. Sommige prijsadviezen lijken werkelijk uit de lucht gegrepen. Misschien kunnen adviesgevers in dit topic ook beschrijven waar hun advies op gebaseerd is? En daarin dus ook de uren werk, apparatuur etc meenemen. Gewoon mijn twee centen, geen pure aanvalskritiek, maar punten voor iedereen om misschien eens bij stil te staan bij het bepalen van een prijs. Ik hoop dat dit in het topic thuishoort en mag :)


Helemaal mee eens!
Naar mijn idee zijn de meeste hier 'bang' om te hoge bedragen te noemen, terwijl dit in de meeste gevallen wel nodig is.

SSdesign: Zo rond de € 60,-.
De platen zijn netjes, maar ik zie op twee van de drie een schuine horizon. Nu staat dat bij de derde foto niet verkeerd, maar bij de tweede stoort dit een beetje.
Verder vind ik dat je goed gebruik maakt van kleuren en licht.

BaroucheSaar: Nette foto's, maar ze zijn erg normaal. De eerste is kwalitatief erg netjes, mooi licht en een goede scherpdiepte. Echter is de tweede meteen weer een stuk minder scherp en de koeien op de achtergrond leiden de aandacht van je onderwerp af.
De derde is wellicht technisch goed, maar dit idee is al ontzettend vaak uitgevoerd en ik zou, als ik een fotoreportage bij jou zou boeken, niet veel waarde hechten aan een dergelijke foto.

Hondenfotografie
Afbeelding

Afbeelding

http://farm9.staticflickr.com/8158/7481 ... 08cc_c.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7232/7180 ... 24cc_c.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7090/7163 ... 95dc_c.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7096/7314 ... 1684_c.jpg

Paardenfotografie

Afbeelding

http://farm8.staticflickr.com/7125/7415 ... 2c8a_c.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5075/7415 ... e32f_c.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7114/7415 ... 93a1_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8023/7415 ... d4f4_c.jpg

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:47

Lage prijzen, het is maar hoe je het ziet. Als je kijkt naar hoe de markt hierin staat momenteel is het best reëel denk ik als ik kijk naar de bedragen :) Ik fotografeer momenteel 5 jaar, en tot dusver heb ik er echt 0 euro aan verdient terwijl ik qua techniek en foto's wel redelijk op niveau zit. Het is gewoon een *** tijd momenteel voor de branche.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:49

Courses schreef:
Lage prijzen, het is maar hoe je het ziet. Als je kijkt naar hoe de markt hierin staat momenteel is het best reëel denk ik als ik kijk naar de bedragen :) Ik fotografeer momenteel 5 jaar, en tot dusver heb ik er echt 0 euro aan verdient terwijl ik qua techniek en foto's wel redelijk op niveau zit. Het is gewoon een *** tijd momenteel voor de branche.


Ben ik het helemaal mee eens. Jammer is het zeker, maar ja... We kunnen er weinig aan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:16

De markt wordt niet beter van allemaal de prijzen drastisch verlagen en daardoor voor een schandalig laag uurtarief gaan werken. Sterker nog, je gooit je eigen glazen in, want je draagt bij aan het 'verpesten' van je eigen markt! Zonde, toch? Daarbij denk ik dat fotografen die écht moeite hebben om aan shoots te komen, maar kwalitatief wel constante mooie en originele foto's maken, zelf hun eigen stukje marketing eens onder de loep moeten nemen. Je kan tenslotte nog zulke mooie foto's maken, maar je moet het wel zien te verkopen... ook dat hoort erbij!

Als niemand je weet te vinden kan je een tweede Arnd Bronkhorst zijn, maar verkopen doe je dan niet... Maak gebruik van forums, adverteer, wees actief op social media, verzin leuke acties, ga persoonlijk en vriendelijk met je klanten om, leg contacten waar mogelijk en onderhoud deze, zoek samenwerkingen op! Ik denk dat dit is waar bij veel fotografen de schoen ook wringt: buiten bokt om maken ze weinig bekendheid. Op die manier zul je weinig shoots krijgen in de huidige markt, nee, maar als je eens goed aan de slag gaat jezelf te promoten.. echt, ik heb nog nooit zoveel aanvragen gehad als dit jaar, zowel particulier als commerciëel :) Terwijl de markt er alleen maar slechter op geworden zou zijn?

Wiek3

Berichten: 689
Geregistreerd: 19-07-09
Woonplaats: Friesland en Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:27

WildWings schreef:
Jeetje dames, wat een lage prijzen worden hier genoemd, ik schrik er zelf van!!
Zijn jullie soms met één uurtje fotograferen en nabewerken klaar? Ik namelijk niet :D

Reken voor de grap eens 2 uur per model om te shooten, en 2 uur werk achteraf (overzetten, selecteren, nabewerken, opsturen, uitzoeken en nabestellen keuzes van de klant, etc). Dat is toch weer 4 uur. Dan reken ik de reistijd nog niet eens mee, maar dat is meestal retour toch ook wel 2 uur? Als je maar €20 euro rekent voor een shoot, dan krijg je €5,- per uur... sorry, maar minimumloon ligt bij de meesten van jullie zelfs nog hoger dan dat! Ik mest stallen uit voor meer... En dan reken ik nog niet eens de kosten van je apparatuur mee (slijtage / afschrijving), je eventuele opleidingskosten, de uren die je erin steekt om te leren van jezelf uit via internet!, en natuurlijk de artistieke en emotionele waarde van de beelden die je schiet.

Nu snap ik ook wel dat er een groot verschil zit tussen beginnende fotografen waarvan de kwaliteit nog niet zo constant is en professionele fotografen- maar ik zie hier ook fotografen met jarenlange ervaring, constante kwaliteit, oog voor sfeer/licht/compositie/paard... die gewoon wordt geadviseerd dat ze 'wel €40 kunnen vragen'. Persoonlijk zou ik dat een belediging vinden, als je weet hoeveel tijd erin gaat zitten en als ik de prachtige uitkomsten van sommige fotografen hier zie :o Beginnende fotografen waarvan de kwaliteit nog niet constant is en die soms zelfs onscherpe foto's in hun portfolio opnemen doen er misschien goed aan nog even te wachten met reportages en veel te oefenen met het onder de knie krijgen van hun instellingen en gevoel voor fotograferen. Als jij nu begint met fotoreportages voor een tientje, gaat het wel lastiger worden dit zometeen omhoog te schroeven al wordt je beter. Misschien is even wachten tot je kwaliteit constanter is soms verstandiger, zodat je direct je op de markt kan richten die je wilt bereiken binnen een goede prijsklasse.

Ik denk dat ieder voor zich heel goed moet nadenken en omrekenen bij het geven van zulk advies als hier wordt gedaan. Sommige prijsadviezen lijken werkelijk uit de lucht gegrepen. Misschien kunnen adviesgevers in dit topic ook beschrijven waar hun advies op gebaseerd is? En daarin dus ook de uren werk, apparatuur etc meenemen. Gewoon mijn twee centen, geen pure aanvalskritiek, maar punten voor iedereen om misschien eens bij stil te staan bij het bepalen van een prijs. Ik hoop dat dit in het topic thuishoort en mag :)


Hier sluit ik mij volledig bij aan. Natuurlijk is het volledig legitiem dat iemand die voor zijn of haar hobby fotografeert daar een euro of 20 voor vraagt. Dat is zelfs mooi meegenomen. Maar voor de fotografen die zichzelf serieus nemen adviseer ik om je eigen markt niet te verpesten. Ik lees hier dat mensen zeggen dat het een moeilijke tijd is voor fotografen. Dat klopt! Iedereen heeft een cameraatje ter beschikking (denk alleen al aan mobieltjes) en de kwaliteit er van is vaak al goed genoeg om alles zelf te fotograferen. Er lopen dus een hele hoop amateurfotografen rond.

Maar als je gestudeerd hebt voor een vak is een minimum salaris van €25,- per uur naar mijn mening een minimum. Uiteraard zijn prijzen afhankelijk van de opdracht. De ene is de andere niet.

Biedt kwaliteit aan je klanten en ze zullen dan echt niet te beroerd zijn om jouw prijs te betalen. Een fotograaf die maar een tientje vraagt zal over het algemeen minder serieus genomen worden dan een fotograaf die €100,- vraagt.

Gelukkig ervaar ik net als WildWings weinig problemen met het vinden van werk, maar daar staat wel tegenover dat je non-stop actief moet zijn met het promoten van jezelf en netwerken... Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze de weg niet naar je kunnen vinden als je niet laat weten dat je er bent.

Ten slotte: dit is geen aanval, maar mijn visie als professionele fotograaf. Ik wil vooral iedereen aanmoedigen door te gaan met fotograferen en verlies vooral het plezier er niet in. Denk goed na over het prijskaartje dat je aan je eigen creativiteit hangt. Succes!!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:27

thoraklover vind het moeilijk om van jou geselecteerde foto`s een prijs te geven, maar als ik dit zo zie zou ik zo 50euro zeggen

SSDesign als ik deze foto`s zie zou ik zeggen probeer wat meer te oefenen met je compositie. maar 20 a 25 euro is een leuk bedrag.

zelf vind ik het wel heel moeilijk om over andere mensen te oordelen wat ze moetne vragen daarom heb ik er maar 2 gedaan :)

zelf heb ik hier ook paar foto`s

Afbeelding
weet van het zand op haar laarzen weet dat ik hier meer op moet leten

Afbeelding

Afbeelding
https://lh4.googleusercontent.com/-oIIX ... 40logo.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-jm8C ... 17logo.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-Y2l2 ... 20logo.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-51Vn ... 75logo.jpg


Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:51

kani_ejj: Het wordt op prijs gesteld als je zelf ook foto's van andere taxeert. ;)

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:50

Dan ga ik ook maar een poging wagen!

Eerst even wat over mij, zodat jullie zelf kunnen bepalen welke waarden jullie hechten aan mijn feedback en taxaties ;)
Ik ben zo'n 2 à 3 jaar terug begonnen met het wat serieuzer fotograferen. Door drukte heb ik het helaas een tijdje aan de kant moeten leggen, maar ik ben ik nu sinds enkele maanden weer aan het oppakken. Op het moment fotografeer ik voornamelijk 'voor mijzelf' en bied ik wel eens bij vrienden aan om een keer wat foto's komen maken. Ik durf zelf nog niets voor mijn foto's te vragen, maar hoor wel regelmatig dat ik dat wél zou moeten doen. Ik ben opzich tevreden met mijn foto's, maar nog niet zo tevreden dat ik hier geld voor durf te vragen. Ik zie bij mijzelf wel vooruitgang :j

Eerst enkele taxaties. Het zijn er teveel om nu allemaal te doen, dus maak ik een beginnetje. Misschien dat ik later nog op de rest terugkom! Verder heb ik echt nul verstand van de tarieven die spelen in de fotografie wereld. Vandaar dat ik vier 'categoriën' heb gemaakt (gratis, laag, gemiddeld en hoog). Ik kijk vanuit mijn perspectief en naar wat ik voor de foto's zou willen betalen.

Ok, lang verhaal :')

Kani_ejj: Gratis
Ik lees dat je op dit moment nog geen geld vraagt en lekker aan het oefenen bent, daar ga ik in mee ;) De kwaliteit van je foto's vind ik niet genoeg om geld te kunnen vragen. De kleuren springen er niet echt uit en er is weinig diepte terug te vinden in je foto's. Daarnaast zijn je composities ook niet heel fijn. Ik zag bijvoorbeeld ergens afgehakte handen. Je eerste foto vind ik overigens wel geslaagd :j Leuke compositie (anders dan anders) en een fijne scherpte/diepte verhouding. De andere foto's vind ik te donker/wazig. Je laat dus wel zien dat je het kunt!

Pinkie87: Hoog
Ik vind je foto's heel mooi! Wat mij vooral aanspreek in de foto's die je hier hebt laten zien zijn de originele composities en dat laat toch heel wat creativiteit aan mij zien (Je doet je naam eer aan haha). Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik van de foto's in link, foto 2 en 4 niet heel geslaagd vind, maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn. Ook de kleuren van je foto's is een kwestie van smaak, die ik opzich wel kan waarderen.

Leonyr: gemiddeld
Met de kwaliteit van de foto's is niets mis en ik kan mij voorstellen dat de iemand waar je deze foto's voor maakt er erg blij mee is. Helaas spreken ze mij niet allemaal aan. Ik zie een mooie scherpte/diepte in je foto's en je speelt met licht, en de meeste zijn opzich ook fijn om naar te kijken, maar ze 'pakken' mij niet. Ik durf niet helemaal te zeggen waar dit aan ligt.. Dat het mij niet aanspreekt betekend natuurlijk niet dat dat bij iemand anders niet het geval is ;) Zoals ik als zie: met de kwaliteit is bij de meeste foto's niets mis!

Elienee: Laag
Ik beoordeel je foto's op hoe ik ze hier zie: Je zegt dat de kwaliteit achteruit is gegaan, maar daar moet ik ze dan ook op beoordelen. Ik weet namelijk niet hoe ze er anders uitzien ;)

Ik mis voornamelijk wat scherpte in de foto's (wat bij de originelen waarschijnlijk niet het geval is?). Er zitten zeker mooie foto's bij, maar ik vind de kwaliteit nog niet hoog genoeg en voornamelijk niet constant genoeg. De foto's van de kat spreken mij helemaal niet aan. Geen fijne compositie en erg donker!

De foto's van die hond hadden heel mooie plaatjes kunnen zijn. Echter mis ik een hoop scherpte en dat is zonde.. Probeer van een wat lager perspectief te fotograferen zodat je wat meer op ooghoogte met het dier zit. Dat kijkt vaak al een stuk fijer.

Thoraklover: gemiddeld/hoog
Ik vind het moeilijk jouw foto's te beoordelen. Waar alle andere foto's erg commercieel zijn, zijn die van jouw in mijn ogen voor een heel ander doeleinde. Ik zou zelf niet snel een fotoreportage bij jouw boeken als ik foto's van mijzelf zou willen, maar ik kan mij voorstellen dat een bedrijf die ergens foto's voor nodig heeft dit wel zou doen. Je foto's zijn origineel, de kwaliteit is goed en zullen diverse mensen aanspreken (men zal even blijven kijken en niet direct een pagina omslaag/verder scrollen). Ik zou er zelf een gemiddeld bedrag voor betalen, aangezien ik de kwaliteit wel goed is, maar ik niet snel zulke foto's van mijzelf zou willen hebben. Wanneer een opdrachtgever (in de vorm van een bedrijf oid) graag foto's van jou wil zien, denk ik dat deze bereidt is hier een hoog bedrag voor te betalen. Gezien de kwaliteit, maar voornamelijk originaliteit!

Voor nu was dit het, later zal ik misschien terugkomen op de overige foto's. Het zijn er erg veel en ik vind het erg lastig..

Ik zal later ook wat foto's van mijn kan plaatsen!

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:11

Ik doe alleen van deze pagina ;)

Elienee: Mis de diepte en bij de honden scherpte.
Mijn gevoel zegt lekker blijven dooroefenen en nog niets vragen.

leonyr: vindt de honden foto's wat minder in vergelijking met de paarden foto's.
Ik mis de kleur erin, tis een beetje grauw.
vor de paarden foto's kan je toch wel 30 euro vragen, misschien zelfs hoger.

Pinkie: Vindt ze erg mooi, qua kleur/compositie alles eigenlijk.
Denk dat je rond de 40/50 euro kan vragen. voor bijv. 20 foto's met 1 vergroting ofzo.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:32

Mag ik trouwens nog even een opmerking maken over dat hele 'kwaliteit is achteruit gegaan' gezeur? Ik weet dat FaceBook kwaliteit wegsnoept, al valt dit wel te voorkomen. Maar wil je hier nu een goed idee krijgen van wat je foto's waard zijn, dan moet je daar zelf op letten en daar houd ik persoonlijk ook geen rekening mee. Zulk comentaar geeft mij juist meer aan dat je niet eens even de moeite wilt nemen om de foto's goed te uploaden. Daarbij, de kwaliteit is achteruit gegaan door het uploaden ( andere site's ) vind ik al helemaal onzin. Foto's worden in elkaar gedrukt tijdens het uploaden naar een kleiner bestand, dus zijn ze dan juist al mooier als dat ze waren ( kijk naar scherpte, pixels die in elkaar gedrukt worden zullen altijd scherper ogen dan 'uitgerekte' pixels bijv. een foto op groot formaat ). Dus alsjeblieft. Mocht je een goeie indruk willen krijgen, kom dan niet daarmee aan.

Ivonka

Berichten: 4948
Geregistreerd: 11-12-05
Woonplaats: Malden

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:37

Helemaal mee eens Courses, was me ook al opgevallen.
Daarbij is een beoordeling op enkele foto's best moeilijk vind ik. Het is ook belangrijk dat een fotograaf constant is met zijn foto's en daardoor een goede reportage kan neer zetten.
Dus (indien mogelijk) een website/link naar album erbij vermelden is best handig.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:46

Helemaal eens, Ivonka. Van een paar foto's kun je echt niet veel zeggen, dat kunnen toevallig leuk gelukte foto's zijn.

Voor degenen die nu gratis fotograferen en gratis bestanden weggeven, is het wellicht een leuke tussenstap om het fotograferen nog steeds gratis te doen en om geld te vragen voor afdrukken en digitale bestanden. Daar kun je dan wat mee verdienen en de klant bepaalt dan zelf hoeveel hij wil uitgeven.

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:51


K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:50

Ik kan je link niet openen Kani_ejj? Misschien ligt dat aan mijn pc?

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:53


K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:29

Ik fotografeer inmiddels 2 à 3 jaar (met tussenpozen) en vraag op het moment nog geen geld voor mijn foto's. Zou dit wel graag willen doen, maar durf zelf echt niet te zeggen wat mijn foto's waard zijn. Opzich vind ik sommige best geslaagd, maar welk prijskaartje past hierbij?

Ik ben al een tijdje bezig met maken van een website, maar deze bevat nog maar weinig informatie en foto's (Mocht je wel willen kijken: http://www.kcphotographics.nl). Hij is dus nog in de maak!

Paarden:
http://img254.imageshack.us/img254/6830/watson130.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/4280 ... ctor00.jpg

Dieren:
Afbeelding
http://img507.imageshack.us/img507/9827/107wr.jpg
http://img59.imageshack.us/img59/8139/350nu.jpg

Mensen:
Afbeelding
http://img651.imageshack.us/img651/763/008bxv.jpg

Ik ben benieuwd!

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:36

Ik kan zelf totaal niet taxeren, maar omdat ik wel een poging wil wagen en omdat dat wel zo eerlijk is zal ik het even proberen.

@K_im; De eerste foto van de paarden vind ik dat de oren teveel wegvallen (puntjes) en ik stoor me aan het halstertouw.
De tweede lijk ik scherpte te missen op het paard, heb je deze soms na bewerkt?
Die foto van de vogel vind ik heel gaaf, goed scherp ook en mooie kleuren van de vogel.
De tweede foto van de vogel vind ik ook heel mooi, de achtergrond is mooi wazig en de vogel staat niet goed centraal waardoor je blik er naar toe getrokken word (vind ik), Misschien dat je het ijzer nog kan wegwerken? Dat zou de plaat echt afmaken.
De derde foto heb ik niks op aan te merken, goede plaat :j.
Bij de mensen foto's vind ik de compositie jammer, omdat er stukken lichaam van het jongetje af vallen, en in de eerste foto lijk ik ook wat scherpte te missen, en ook vind ik de ogen daar te donker.
Ik denk dat je rond de 10/15 euro kan vragen.
Zo, let wel, ik fotografeer nu pas.. Ik denk een half jaartje echt serieus dus neem dat mee in mijn beoordelingen :).


Ik zal straks ook wat foto's plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:07

Ik denk ook dat de titel van het topic een beetje ongelukkig gekozen is.

Je kunt immers vragen voor je foto's wat je wil.
Of er iemand is die dat er voor wil betalen, dat is weer heel wat anders.

En ik ben ook erg verbaasd hoe makkelijk mensen een prijs aan andermans foto's hangen als advies prijs voor een fotoshoot.
Ik ben erg benieuwd waar dat op gebaseerd is... Alleen foto kwaliteit?


Het is niet alleen de kwaliteit die de waarde van een shoot bepaald.
Je complete manier van werken is hetgene waar de totaalprijs van je shoot vanaf hangt.
En iemand die 4 of 5 foto's van jou op internet ziet, kan onmogelijk bepalen wat de waarde van zo'n hele shoot moet zijn op basis van die plaatjes.

Ja, je kunt een schatting geven van wat je er zelf voor zou willen betalen.
Maar dat is niet waar dit topic over gaat... Anders zou de topic titel zijn: "wat zou jij voor mijn fotoshoot willen betalen?".


Kijk, een hobby 'mag' natuurlijk geld kosten.
Maar als je jezelf serieus wil nemen en de markt niet te veel wil verstoren... Dan is het toch verstandig om eens goed na te denken over je prijzen.
Want als jij jezelf niet serieus neemt, doet je klant dat zéker niet.

Mijn eigen ervaring is ook, dat hoe duurder mijn shoots werden, hoe fijner mijn klanten.
En dat ik vaak bij gratis shoots de meeste problemen ervaar met klanten.


__________________________________

Hoe bouw je nou zo'n prijs op?
Hieronder een lijstje met punten waar je rekening mee moet/kunt houden (in willekeurige volgorde)

- Fotokwaliteit.
Natuurlijk een hele belangrijke. Je kunt best waardeloze foto's leveren en 1.000,- euro voor een shoot vragen. Maar er moet natuurlijk een markt voor zijn. Aan de andere kant; als je voor 1 shoot veel geld krijgt, hoef je minder shoots te doen dan wanneer je heel weinig geld vraagt voor een shoot en er dus heel erg veel moet doen om aan het zelfde eindbedrag te komen.

- Foto Apparatuur.
Je fotospullen... Ze verslijten, dus ze moeten afgeschreven worden en eens in de .... jaar moeten ze vervangen worden.
Je kunt je voorstellen dat iemand met een dure middenformaat Hasselblad van 40.000 euro of een high-end fullframe spiegelreflex van 6.000 euro wat hogere kosten heeft, dan iemand die voor 399,- euro een instap spiegelreflex cameraatje koopt. Hetzelfde geldt voor lenzen.
Als je een camera hebt van 6.000 euro en die wil je iedere 6 jaar opnieuw kopen, dan moet je dus zorgen dat je jaarlijks 1.000 euro opzij legt voor die nieuwe camera. Heb je een camera van 399,- euro die je iedere 6 jaar opnieuw zou willen kopen, dan hoef je maar 67,- euro per jaar opzij te leggen voor die nieuwe camera.
Dat geld moet wel verdient worden... Dus daar zit al flink wat verschil in.

- Verzekeringen.
Misschien heb je die wel niet. Dan kost het 0,- euro. Tenzij je camera of lens kapot gaat... Dan moet je van ander geld nieuw zien te kopen, want je kunt geen shoots doen als je apparatuur kapot is en je hebt geen verzekering.
Heb je wel een verzekering, dan moet je geld voor de premie opzij leggen.
Niet alleen voor de camera apparatuur. Maar professionals moeten ook bijv. een zakelijke reisverzekering afsluiten, de camera verzekering is voor professionals duurder, en je hebt een bedrijfs aansprakelijkheids verzekering nodig. En bijv. een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

- Computer, beeldscherm, etc.
Begin je net met fotograferen op jonge leeftijd, dan gebruik je misschien de computer van je ouders... Kosten: 0,- euro.
Ben je serieus bezig met fotografie, dan wil je een pc die snel genoeg is, een goede monitor (met juiste kleurweergave), kalibratie apparatuur, etc.
Kost al snel duizenden euro's en die pc moet ook iedere paar jaar vervangen worden. Dus daar moet je jaarlijks ook weer geld voor opzij leggen.

- Software.
Genoeg mensen die illegaal een versie van photoshop ofzo downloaden.
Dat kun je eigenlijk niet maken... Maar een losse versie kost ongeveer rond de 1.000,- euro (last time i checked).
Je kunt natuurlijk ook van goedkopere programma's gebruik maken... Maar zorg wel dat je het legaal doet. En dat is in veel gevallen niet gratis. En ook software moet regelmatig geupgrade worden. = extra kosten.

- Website/design/promotie materiaal
Een eigen domein. Eigenlijk een must.
Als je zelf kunt ontwerpen, heb je behalve de domein + hosting kosten geen extra kosten voor een website designer.
Maar kun je dat niet, dan moet je dat uitbesteden. En dat kan afhankelijk van je wensen enkele honderden tot meerdere duizenden euro's kosten. In principe is dat maar eenmalig, en eventueel wat onderhoud. Maar toch, weer een extra kostenpost die je moet berekenen.
Daarnaast heb je een huisstijl nodig. En moet je natuurlijk visitekaartjes drukken, flyers maken, en ander promotie materiaal (hoogwaardige kwaliteit portfolio bijvoorbeeld).
Eventueel wat opzij leggen als je een stand wil op beurzen, evenementen, of in bladen wil adverteren.

- Locatie.
Je hebt een plaats nodig waar je kunt werken.
Thuis bij je ouders is dat waarschijnlijk gratis... Maar als je een kantoortje wil huren, of een studio nodig hebt... Dan zijn dat ook weer maandelijkse extra kosten.
En vergeet natuurlijk het stroomverbruik niet om al je apparatuur te laten draaien en jezelf warm te houden.

- Vervoer.
Je hebt meestal ook een vervoermiddel nodig.
Als je een OV studentenkaart hebt, is dat handig en gratis...
Anders moet je betalen voor openbaar vervoer of een auto...
Ook die kosten moeten weer in je prijs terug komen.

- Scholing.
Om fotograaf te worden in Nederland heb je niet perse een opleiding nodig.
Doe je die wel, dan moet je al die jaren en de kosten natuurlijk uiteindelijk weer terug verdienen met je reportages. Dat moet je ook in je prijs doorberekenen.
En natuurlijk wil je je technieken up to date houden. Volg je af en toe een cursus, of zoek je inspiratie van collega's op internet... Ook dat is allemaal tijd die je in jezelf en je werk stopt, die uiteindelijk door je klanten betaald moet worden.

- Tijd.
Een hele belangrijke.
Want het kost tijd om met een fotoshoot bezig te zijn.
Voorbereidend werk (je klant werven, emailen, voorbereiden op de shoot) - je reistijd (een en terug) - even koffie drinken - de shoot zelf - op de pc zetten van de foto's - uitzoeken en online zetten voor je klant - evt. zelf nog wat bewerken/uitzoeken voor je eigen portfolio of op social media - de nabestelling van je klant opnemen - foto's bewerken en naar afdrukcentrale verzenden - controleren of de bestelling goed is aangekomen en je klant tevreden is.

Reken voor de grap maar eens uit hoe veel tijd dat kost per shoot. Zoals Nikki hierboven al aan gaf.
Heel simpel voorbeeldje?
Voorbereiding: 1 uur (en dat is weinig...)
Reistijd: 2 uur (totaal voor heen en terugreis)
Koffie drinken, wachten tot het paard echt klaar is en afscheid: 30 minuten.
De shoot: 1,5 uur (natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal gaat doen)
Tas uitpakken, accu aan de lader, kaartje met foto's op de pc zetten: 10 minuten
Foto's uitzoeken en online zetten: 1 uur
Nabestelling verwerken (hele proces): 2 uur

Totaal: ongeveer 8 uur werk.
Voor 1 shoot.

En dat is alleen de shoot.
Niet eens de tijd die je kwijt bent voor het promoten van je fotografie, kennis up to date houden, website up to date houden, boekhouding, etc. etc.

Want dat komt er óók nog bij natuurlijk.


- Belastingen
Ja... belastingen horen er ook bij.
Voor de professional betekend dat een complete btw boekhouding en inkomstenbelasting.
Voor de amateur/hobbyist is het een simpele boekhouding en natuurlijk het opgeven van je inkomsten onder "werk uit overige inkomsten" bij je jaarlijkse belastingopgave.

Voor de prof is het zo'n 20% aan btw over alle diensten, dat ze gelijk moeten inleveren...
Plus natuurlijk inkomstenbelastingen van zo'n 45%.

Voor de hobbyist zijn het alleen de inkomsten belastingen van zo'n 45%.


Wat betekend dat als een prof 100,- euro voor een shoot vraagt?
Daar gaat zo'n 20% btw vanaf.
Dus blijft er 80,- euro over.

Als dat pure winst is (en dat is natuurlijk niet zo, want al die kosten die ik hierboven heb opgeschreven moeten daar nog vanaf), dan moeten daar nog inkomstenbelastingen over betaald worden van zo'n 45%.
Dan blijft er nog ongeveer 45,- euro over als "winst" op die fotoshoot.

Maar goed... 45 euro voor 1 shoot van 8 uur werk...
Dat is 5,60 euro per uur.

De hobbyist die ook 100,- euro vraagt, heeft natuurlijk niet te maken met btw.
Dus die komt er wat dat betreft wat beter vanaf qua inkomsten (maar let wel op, btw mag dan dus ook niet afgetrokken worden over aankopen).
De hobbyist zal dus na de inkomsten belastingen ongeveer 55,- euro over houden.

En nogmaals, daar moeten alle kosten/afschrijvingen/premies/etc. ook eigenlijk nog vanaf (maar dat geeft nu een iets te ingewikkeld reken voorbeeld).





Hoeveel kun je vragen voor je foto's?
Reken het eens terug: Wat WIL je verdienen met je foto's.
Welke kosten heb je?
En wat moet je dus gaan vragen om aan dat tarief te komen?


De meeste klanten zullen er ook zeker niet bij stilstaan dat er zó veel werk en kosten bij een simpele fotoshoot komen kijken.
Een opmerking als: "Goh, da's makkelijk geld verdienen voor een uurtje werk" hoor ik ook regelmatig.
Pas als je uitlegt wat er bij komt kijken, is er (meestal) begrip voor de hoge prijs.