ISO probeer ik altijd zo laag mogelijk te houden en enkel te gebruiken als laatste 'redmiddel'. Maar dat komt mede omdat mijn camera al bij ISO 200 ruis heeft. Diafragma is afhankelijk van de situatie. Fotografeer je het hoofd van het paard of maak je een rijfoto? Ik zou hem sowieso laag houden voor zover de omstandigheden dit toelaten. Je camera heeft dan een minder lange sluitertijd nodig, wat dus handig is als je een zo hoog mogelijk sluitertijd wilt voor actie foto's, en je scherpdiepte is, mits je het goede scherpstelpunt kiest, netjes voor genoeg diepte in je foto.
Nu is dit vooral persoonlijke ervaring en weet ik niet in hoeverre je het morgen gaat helpen, maar in ieder geval succes.
ISO inderdaad zo laag mogelijk houden, maar als je sluitertijden te lang worden moet je die wel hoger zetten. Mijn 550D kreeg pas serieus last van ruis bij ISO1600 en hoger.
Leonyr
Geplaatst: 05-07-12 07:37
Bagheera_206 schreef:
ISO inderdaad zo laag mogelijk houden, maar als je sluitertijden te lang worden moet je die wel hoger zetten. Mijn 550D kreeg pas serieus last van ruis bij ISO1600 en hoger.
Het is niet mogelijk om vooraf te zeggen wat je instellingen precies moeten zijn. Omdat die afhankelijk zijn van de hoeveelheid licht die je hebt, je onderwerp, je achtergrond, etc. etc.
Bij zonnig weer kun je in de meeste gevallen gewoon met iso 200 aan de slag. En bij fotografie van paarden vind ik een zo groot mogelijke diafragma opening zelf prettig (= ook de meeste kans op zo'n mooie wazige achtergrond). De bijpassende sluitertijd wordt dan automatisch gekozen als je voor de A stand kiest (dus niet automatisch, of portret, of M, etc. maar A).
Inderdaad volledig afhankelijk van de omgeving, tijdstip, hoeveelheid zon/wolken etc.
Ik fotografeer zelf het liefste tussen de ISO 160 en 640, uiteraard probeer ik altijd mijn ISO zo laag mogelijk te houden. Maar als het niet anders kan, dan ga ik wel eens tot ISO 1600. Bij mijn camera gaat dat redelijk goed moet ik zeggen.
Verder het diafragma zo ver mogelijk open, zodat de achtergrond inderdaad zo wazig mogelijk wordt.