Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:21

Als dit verkeerd staat, voel je vrij om te temmen en het te laten verplaatsen, ik weet niet waar ik het anders moet zetten!

Fotografiemeetings, tegenwoordig zijn ze razend populair. Bijna elk weekend kun je ergens in Nederland wel terecht met je paard of hond om je dier mooi op de foto te laten zetten!

De meningen hierover zijn verdeeld. Vooral onder de fotografen zijn er tegenstanders, maar ook zeker voorstanders. Zelf organiseer ik ook een paar meetings in een jaar.

Waar ik zelf tegenaan loop, is dat het tegenwoordig zo gemakkelijk gaat. Organiseer ergens een leuke meeting, en er zijn altijd wel fotografen en modellen die erop af komen. Tegenwoordig worden de meetings zelfs door de modellen georganiseerd!

Waarom tegen?
De markt stort in, mensen kiezen niet gauw voor een fotoshoot, want je kunt je immers aanmelden op alle meetings, en vaak word je toch wel ergens uitgekozen om mee te gaan. Na een meeting met ongeveer 10 fotografen, heb je vaak nog 15-20 fotos per fotograaf, dus kom je uit op bijna 200 fotos na een meeting! Nabestellingen zie ik niet vaak, op deze manier heb je dus heel goedkoop hele leuke fotos van je diertje!

Waarom voor?
Het is gezellig, je komt eens ergens en je kunt goed oefenen op fotoshoots. Ook kun je weer zorgen voor wat portfoliomateriaal en eventueel houd je er nog extra fotoshoots aan over. Nabestellingen komen niet vaak voor, maar als je mooie fotos hebt gemaakt zijn ze er zeker!

Wat vind jij?
Laatst bijgewerkt door Marjo op 13-06-12 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:28

Ik zie die meetings vooral als een leerpunt! Voor de (beginnende) fotografen maar ook voor de modellen.

Ik heb me nu voor 2 opgegeven, het lijkt me gewoon een goede ervaring!

Het is altijd aan jezelf als fotograaf zijnde om te beslissen of je meegaat of niet.Ik vind wel bijv.dat je een model kan gaan verplichten of om een bijdrage te betalen of om een nabestelling te plaatsen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:29

Ik ben amateurfotograaf, dus voor mij is het ideaal om zo te oefenen en mijn hobby uit te oefenen ;)
Voor professionele fotografen blokkeert een dergelijke meeting inderdaad de markt.

Wel denk ik, dat wanneer mensen echt professionele foto's van hun dier willen, ze alsnog wel een echte professionele fotograaf opzoeken. Het kwaliteitsverschil is er bij veel foto's namelijk wel duidelijk. De drempel tot het boeken van een echte fotoreportage is wel hoger, want waarom veel geld betalen voor prachtige foto's, als je ook gratis leuke (maar van mindere kwaliteit) foto's kan krijgen? :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:31

Ik vind het juist goed :j

ik ben tot nu toe naar 2 meetings geweest en ik merk dat het vooral door fotografen als leerervaring wordt gezien :j
Bij 1 van de meetings was bijvoorbeeld een fotografe die alleen gewent was dieren te fotograferen. Nu kon ze goed oefenen met modellen :j

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:31

Inderdaad, als beginnende fotograaf kan je niet zomaar fotoshoots aan gaan bieden, omdat je gewoon geen portfolio materiaal hebt, ik vind het dus heel leerzaam en ook leuk!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:36

Ik begin me enorm te storen aan de hoeveelheid meetings en de kwaliteit die er soms uit komt rollen. Persoonlijk denk ik dat in veel gevallen, het veel "beter" zou zijn als er iets van een clinic/workshop gegeven word tijdens zon meeting.

Verder vind ik het de markt aardig verzieken, maar dat was ook al los van de meetings B-) doordat de prijzen ontzettend laag liggen en modellen vaak voor een duppie op de eerste rij zitten.

Wel ben ik van mening dat het erg gezellige dagen zijn :j en je (mits er forotografen serieus geselecteerd zijn) veel van kan leren.

Kortom, mijn ongezouten mening B-)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:36

Ik heb sinds vorig jaar geen betaalde fotoshoots meer gehad, of dat is vanwege de meeting, mijn reizen naar buitenland of meerdere fotografen, geen idee, tis in elk geval duidelijk dat ik geen boekingen heb :P

Ik vind zelf de meetingen erg gezellig, absoluut, maar idd, de hoeveelheid meetings die nu plaatsvinden is gewoon absurt en onnodig, alsof voor elke natuurgebied wel een meeting georganiseerd word :P De meetings zijn een kans voor beginnende fotografen die hun portfolio willen uitbreiden. Ik ben zelf ook een paar x geweest en de moeite waard geweest, máár ik merk wel dat er zelden nabestellingen zijn.

Ik ben niet tegen, want het is gewoon gezellig, maar vind wel dat de hoeveelheid meetings de pan uit reist en dat dat wél de markt vergalt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:40

Meetings zijn inderdaad ook niet meer "speciaal". Het is een leuk leermoment, voor model maar zeker voor fotograaf. De meetings zijn ook eigenlijk, naar mijn idee, gericht op de fotografen. Als fotograaf zoek je een bepaald beeld voor in je portfolio, en dat kun je halen uit meetings.

Zo heb ik laatst op de meeting in Noordwijk voor het eerst strandfoto's gemaakt!

Het reist zeker de pan uit, maar naar mijn mening moeten fotografen gewoon veel strenger zijn voor zichzelf. Welke meeting ga ik naartoe, en welke niet. Welke modellen komen er; zijn deze de moeite waard, of is het een "huis tuin en keukenpaard" die ik anders ook wel op de foto kan zetten?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:43

Ik, als hobbyfotografe vind het heel erg leuk en leerzaam. Zo kan ik zoveel mogelijk paarden op de foto zetten.
Wat ik wél echt een enorm nadeel vind is dat modellen die naar een meeting komen vaak alleen genoegen nemen met de kleine bestanden en dus niets nabestellen. Als fotografe verdien je er dus niets aan. Natuurlijk is het gezellig, en natuurlijk is het leuk. Maar ik vind, en ik denk dat vele fotografen er ook zo over denken maar dit niet uit durven spreken, dat het nu eenmaal niet makkelijk is om aan je geld te komen met fotograferen omdat er zoveel fotografen zijn. Met zo'n fotomeeting worden je inkomsten er nu eenmaal niet beter op, neem een voorbeeld aan alle gratis foto's, reiskosten e.d. Aan de andere kant is het wel weer een goede oefening en kan je zo later meer vragen voor een individuele fotoshoot waardoor je wel meer kan verdienen.

Verder zie ik extreem vaak mensen die komen met een paard die al heel mak is op ander terrein en verder niet bepaald speciaal of spectaculair fotomateriaal is. Dan heb ik snel het idee dat zij enkel en alleen komen voor de gratis foto's. Daar kan ik dan wel pissig om worden. Natuurlijk is het leuk en voordelig om gratis foto's te hebben. Ik zou zelfs heel erg graag naar zo'n meeting willen met mijn eigen paad! Maar dan, puur en alleen voor de ervaring. Mijn paard is nu eenmaal niet vaak op vreemd terrein geweest en ik wil zo'n meeting eigenlijk wel meemaken als model zijnde. Ik zal ook dan zeker niet de beroerdste zijn om meer dan 1 foto na te bestellen. Puur omdat ik zelf weet hoe moeilijk het is om op zo'n meeting geld te verdienen als fotograaf.

mijn mening is niet bedoeld om andere bokkers de tent uit te lokken, dit is puur mijn eigen mening en hoe ik dit ervaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:43

Zelf lijkt het me wel leuk, 8 juli heb ik mijn eerste meeting staan en ik heb er daarna in ieder geval nog 3 gepland staan.

Ik vind alleen vaak wel als ik de topics lees dat er veel meetings gewoon niet goed georganiseerd worden en dat er niet goed over na gedacht wordt. Zoals er al wordt gezegd, iedereen kan een topic openen om een meeting te beginnen en voor mijn gevoel wordt er vaak niet bij nagedacht dat er best wel tijd in gaat zitten en dat je aan veel dingen moet denken.

Zeker voor beginnende fotografen vindt ik het leuk initiatief, zo kunnen hun inderdaad hun portfolio uitbreiden. Voor de wat meer professionelere fotografen is het natuurlijk nadelig voor de markt, al zou ik persoonlijk als ik zelf echt leuke foto's van/met mijn pony wil gaan voor een 'gewone' fotoshoot in plaats van een fotomeeting.

Eerst waren fotomeetings iets wat af en toe voor kwam en nu zijn er IMO teveel en niet altijd goed georganiseerd.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:45

Ik ben nu ook mee geweest op meerdere meetings en het was super gezellig! Een foto meeting vind ik leuk als dingen goed geregeld zijn er serieuze fotografen zijn , dus niet de huis tuin en keuken fotografen , die nog net niet hun compact camera uit de binnenzak vissen om een paar foto's te maken.

Nu kan ik een heel verhaal gaan typen maar eigenlijk kan ik mij helemaal aansluiten bij Renee & Nonawen hierboven.

Qua contacten vind ik het wel handig, want ik heb meerdere prachtige portfoliomodellen erbij kunnen krijgen :). Buiten dat om heb ik er toch wel veel van opgestoken en dingen uit kunnen proberen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:46

Persoonlijk ga ik over het algemeen alleen naar meetings die georganiseerd worden door fotografen, die hebben er vaak meer kijk op dan modellen.

NinaCharlie: Ik snap zeker je punt. Maar wanneer er een retegaaf model mee kan, die wel braaf is overal, neem ik dat voor lief. Ik zet dan liever een bijzonder paard op de foto :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:47

Marjoow schreef:
Persoonlijk ga ik over het algemeen alleen naar meetings die georganiseerd worden door fotografen, die hebben er vaak meer kijk op dan modellen.

NinaCharlie: Ik snap zeker je punt. Maar wanneer er een retegaaf model mee kan, die wel braaf is overal, neem ik dat voor lief. Ik zet dan liever een bijzonder paard op de foto :)

Ja dat ben ik helemaal met je eens Marjolijn. Graag hele gave modellen, ook als ze braaf zijn op ander terrein. Maar ik bedoel meer de paarden die niet heel spectaculair zijn én die het niet hoeven te doen voor de ervaring op ander terrein

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:48

NinaCharlie schreef:
Marjoow schreef:

Ja dat ben ik helemaal met je eens Marjolijn. Graag hele gave modellen, ook als ze braaf zijn op ander terrein. Maar ik bedoel meer de paarden die niet heel spectaculair zijn én die het niet hoeven te doen voor de ervaring op ander terrein

Inderdaad, al ben ik dan ook geneigd om daarop strenger te selecteren met de fotos :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:49

Denk dat je gewoon een standaart bruine KWPN-er bedoeld? :P Ik zou ook alleen naar meetings gaan waar de modellen wat toevoegen aan me portfolio, anders ga ik wel voor de gezelligheid mee :D

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:49

NinaCharlie schreef:
Marjoow schreef:

Die 12 in een dozijn zwarte ontplofte shetlanders of dat zoveelste bruine paard.
Ik ga alleen naar een meeting als de modellen lijst voor mij interessant is zo niet dan meld ik me gewoon af. Modellen horen geselecteerd te worden zo hou je variatie en apartheid .

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:50

lifaya schreef:
Denk dat je gewoon een standaart bruine KWPN-er bedoeld? :P Ik zou ook alleen naar meetings gaan waar de modellen wat toevoegen aan me portfolio, anders ga ik wel voor de gezelligheid mee :D

Ja bijvoorbeeld. Wilde het eigenlijk niet zo brengen omdat mijn paard ook maar een standaard bruine NRPS'er is. :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:50

lifaya schreef:

Niet persé, standaard bruine KWPN-ers kunnen ook érg gaaf zijn. Ligt eraan wat ze daarnaast kunnen. Welke klasse ze lopen (Z2) of ze vrijheidsdressuur kunnen etc.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:52

Volgens mij zijn er heel wat mensen die er 'hetzelfde' over denken. :j

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:53

Marjoow schreef:
lifaya schreef:

Niet persé, standaard bruine KWPN-ers kunnen ook érg gaaf zijn. Ligt eraan wat ze daarnaast kunnen. Welke klasse ze lopen (Z2) of ze vrijheidsdressuur kunnen etc.

Dan zijn ze alweer heel anders of een kwpner met een extreem luxe hoofd wekt ook mijn interesse maar dan zijn het alweer aparte modellen.
Het is ook niet dat die andere 10 bruintjes minder zijn maar voor portfolio materiaal ben ik gewoon selectief, de ene is dan gewoon interessant en de andere minder :Y)

aniek1985
Fotograaf

Ik persoonlijk vind de meetings die georganiseerd worden heel leuk en vind het leuk en gezellig om erheen te gaan.

Tegenstanders blijf je tog wel houden. Wat mij dan weer opvalt is dat veel van die tegenstanders zelf ook wel eens naar meetings gaan of er wel eens heen gegaan zijn in het verleden. En ook zelf wel eens gratis portfolio shoots aanbieden.

Rennie89

Daarom zeg ik ook "standaart" bruine KWPN-er :P Tuurlijk heb je er ook wel wat tussen zitten, maar eerlijk? Ik zoek eerder naar een Stinker met giga manen dan een bruine KWPN-er :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:55

NonaWen schreef:
Ik begin me enorm te storen aan de hoeveelheid meetings en de kwaliteit die er soms uit komt rollen. Persoonlijk denk ik dat in veel gevallen, het veel "beter" zou zijn als er iets van een clinic/workshop gegeven word tijdens zon meeting.

Verder vind ik het de markt aardig verzieken, maar dat was ook al los van de meetings B-) doordat de prijzen ontzettend laag liggen en modellen vaak voor een duppie op de eerste rij zitten.

Wel ben ik van mening dat het erg gezellige dagen zijn :j en je (mits er forotografen serieus geselecteerd zijn) veel van kan leren.

Kortom, mijn ongezouten mening B-)

Mij trekken meetings niet, omdat het op mij over komt als 'domweg' je eigen ding doen op een geselecteerde plaats en met de menesn/ dieren die zich hebben opgegeven. Puur op eigen opgedane ervaring verbeteren. Klinkt arrogant voor een absolute beginneling; maar op deze manier fotograferen doe ik genoeg rondom huis.

Zou er een workshop aan verbonden zijn, dan zou ik me meteen opgeven!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:59

Ik vind het erg gezellig en een mooie kans om paarden op een specialere plek en specialere modellen voor de lens te krijgen. Plus hier op bokt kun je langzaamaan wat bekendheid opdoen als je maar actief genoeg bent( zoals Richard/Bagheera_206 bijvoorbeeld ;) ).

Wat ikzelf irritant vind, en daarom ben ik het ook wel mee eens met Nina, is dat er vaak genoeg modellen zijn die maar doen alsof alles om hen draait, beetje sterralures. Ikzelf organiseer ook wel eens en modellen verwachten maar dat ze alles kunnen en mogen en worden dan boos als bijvoorbeeld de indeling niet geheel naar wens is. Nouja dan niet toch? Als je niet kan, dan kan je niet. Als je samen met iemand rijd zeg dat dan voor de indeling gemaakt is, liefst gewoon bij aanmelding.
Ik denk dat sommige modellen bestwel vergeten dat we het voor elkaar doen, modellen leuke foto/ervaring en fotografen mooi portofoliomateriaal/gezelligheid.

En nee, een standaard bruine kwpn die recreatief bereden word enz hoef ik niet op een meeting te zien(Ik wil niemand natuurlijk hiermee beledigen ;) puur stereotiep) Dan heb ik liever een schimmel PRE :)

En tja ik denk inderdaad ook als mensen echt kwaliteit willen dat ze dit echt wel zoeken bij de professionelere fotografen hier op bokt :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:03

Laraax, dat laatste zou idd best kunnen, al denk ik dat dat nog best tegen zal vallen gezien professionele fotografen echt wel meer dan 50 euro vragen en veel mensen dat niet over hebben voor foto's... Zoals ik al zei, heb al sinds vorig jaar geen betaalde shoot gehad :')