[FOTO] Ook ik oefen gewoon door, van alles en nog wat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

femkesofie

[FOTO] Ook ik oefen gewoon door, van alles en nog wat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 15:42

Gemaakt met een Olympus
Commetaar is zeker welkom, ik hoor graag wat ik kan verbeteren :)
1.
Afbeelding
- Overbelicht

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
- Overbelicht

7.
Afbeelding

Liefs Femke

femkesofie

Re: [FOTO] Ook ik oefen gewoon door, van alles en nog wat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:48

Niemand die tips heeft? :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:49

Nou, de eerste foto mag hier wel aan de muur :j
Wat een heerlijke plaat!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:51

Wildgirl schreef:
Wat een heerlijke plaat!

Dankjewel!! Je kan er inderdaad lang naar kijken, ik heb hem ook nog iets anders waar je geen omgeving ziet, maar alleen maar de stijger. :)

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:53

Die eerste is echt prachtig _O_
De rest is ook mooi :j

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:07

Die eerste is inderdaad onwijs mooi,
verder geen commentaar, ga zo door ! :))

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:16

Dankjewel! Vind het leuk om te horen dat jullie de eerste zo mooi vinden! :D

joellenaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:24

De eerste is echt heel erg mooi ! :D
En de rest is ook erg mooi :j

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:15

Dankjewel! :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:17

De eerste foto heeft mijn hart gestolen, WauW! <3 Die mag hier ook wel postergroot aan de muur! *D

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:34

Dankjewel, echt leuk dat jullie de eerste zo mooi vinden! :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:41

Wildgirl schreef:
Wat een heerlijke plaat!

Helemaal mee eens!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:44

Dankje :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:59

WAUUW!! Die eerste! _O_

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 14:32

Dankje, hihi :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:33

mooie serie foto's hoor :) de eerste mag ook zo ingekaderd worden voor mij :D

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 14:34

Dankjewel, 't is allemaal wat anders, en ook op andere datums geschoten.. :)

Iemand met tips?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:12

de tweede is volgens mij in tegenlicht geschoten , dat geeft een waas (of misschien was dat bewust? :) )
en de derde vind ik wat donker imo :) maar voor de rest ben ik zelf niet ervaren genoeg om tips te geven :P

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 16:45

Die met tegenlicht was bewust ja, had dat een hele tijd niet meer gedaan, ik vond hem eigenlijk wel mooi zo :)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 06:34

Nog iemand? :)

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:05

Mooie composities, je hebt er oog voor. Ik vind het fijne plaatjes om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:06

Foto 1:
Heel netjes! Ik denk dat veel mensen zo'n foto wel aan de muur zouden willen hebben.
Misschien zou ik de scherpte 1 bout eerder hebben gepakt. Want daar wordt mijn oog naartoe getrokken ;)

Foto 2:
Ik mis een beetje het onderwerp.
Natuurlijk, het zijn de bloemetjes... Maar als ik voor scherpte ga zoeken, wil mijn oog eerst naar het lichte gedeelte bovenop. Omdat dat opvalt. Maar daar is het onscherp dus moet ik verder zoeken en dan kom ik ergens in het midden van de foto uit, waar het een groot vlak is dat relatief saai en donker is. Er gebeurd daar verder niets spannends. Dus probeer volgende keer er op te letten dat je de scherpte legt waar het oog naartoe getrokken wordt. Bijvoorbeeld in deze foto aan de bovenkant, bij de bloemetjes die nog wat zonlicht opvangen.

Foto 3:
Een eend.
Onderbelicht. En in mijn ogen geen fijne houding.
Hij is zo donker dat ik het oog niet kan vinden. En aan de snavel en de kont te zien, ligt de scherpte ook niet op het hoofd. De kleuren zijn verder niet heel bijzonder en er is verder geen spannend of speciaal stukje in de foto. Dus deze zou bij mij in de prullenbak belanden. Als je kritisch leert zijn op je foto's, leer je sneller ;)

Foto 4:
Leuke compositie, zo ietsje aan de linkerkant. :j
Verder vind ik de lichtere vlekken in de bokeh van je achtergrond wat afleiden van de bloem. En eigenlijk vind ik de bloem ook een stukkie te licht. Als je 'm iets minder fel had belicht had je nog wat meer detail in de pluisjes gezien.
Ook hier mis ik eigenlijk wat kleur. Zo'n paardenbloem is echt typisch zo'n bloem die in een knalgroen veld vol andere gele bloemen staat. Terwijl je achtergrond nu eigenlijk redelijk somber en kleurloos is.
Er lijken "knakjes" in de steel te zitten...

Foto 5:
Ik moet 4x goed kijken om te zien hoe die bloem waar de scherpte op ligt nou precies gedraaid is.
Als je bloemen op de foto zet, wil je de scherpe bloem goed kunnen zien. Het liefst kijk je dan net ietsje IN de bloem, zoals die rechtsonder. Nu denk ik dat ik tegen de achterkant aan kijk ofzo?
Het zwart/wit doet de foto geen goed. De achtergrond is heel erg druk, waardoor het erg afleid van de bloemen. Die sowieso al niet erg opvallen omdat er geen kleur in zit en de scherpe bloem niet direct goed te herkennen is.
Wees daar dus wat kritischer op. Kies eventueel om maar 1 bloem te fotograferen, ipv zo'n heel bosje. Want nu valt bijv. aan de linkerkant van de foto een halve bloem uit beeld vanwege de uitsnede.

Foto 6:
De hond kijkt heel lief!
Maar de belichting is niet goed. Je hebt zowel ernstige overbelichting als onderbelichting in de foto zitten.
De kop, ooraanzet en de neus zijn volledig wit uitgebeten. Terwijl de neus en ogen echt te donker zijn.
Draai de hond volgende keer iets met z'n kop, zodat de zon niet alleen op de kop en neus valt, maar ook op de rest van de hond. Of draai de hond in de schaduw of gebruik iets onderbelichting (om de overbelichting te corrigeren) en vul in met een flits of reflectiescherm om de donkere delen in te vullen met licht.

Foto 7:
Mooie spannende foto!
Leuk gewerkt met voorgrond, onderwerp en achtergrond.
Mooie rustige voor- en achtergrond ook. Past goed bij de foto.
De blik van 't model is heel intens, ziet er goed uit!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:15

1. Mooie foto! Je blijft er naar kijken, de steiger blijft maar doorlopen. Doordat het achterste gedeelte onscherp is zie je het einde niet. Jammer dat hij overbelicht is, zou je dat niet nog een beetje in photoshop kunnen bewerken? Verder hele mooie foto!
2. Jammer dat hij niet helemaal scherp is. Dat komt waarschijnlijk door het licht dat in de camera viel. Daardoor zit er een beetje een waas over. Probeer hem de volgende keer een klein beetje van hoek te veranderen zodat het licht niet rechtstreeks in de lens valt. Een zonnekap voorkomt dit ook (maar dit gebruik zelf ook niet dus heb ik eigenlijk geen ervaringen mee).
3. Goede scherpte diepte, het water is mooi onscherp. Ik zou hem zelf iets lager genomen hebben. En jammer dat het hoofdje van de eend zo donker is. Hierdoor zie je zijn oog niet meer. Probeer daar de volgende keer op te letten, ogen zijn een belangrijk onderdeel van een foto!
4. Foto is mooi scherp! Goede scherpte diepte. Misschien was het leuker geweest als je op een van de voorste pluisjes had scherpgesteld ipv van op het midden van de paardenbloem. Maar voor de rest niks op aan te merken.
5. Ik vind dat in deze foto te veel harde kleuren zitten, te veel donker en licht waardoor het voor mij te druk word. Ook was het denk ik leuker geweest als je een bloem van voren had gefotografeerd.
6. Leuke hond! Achtergrond is mooi onscherp, jammer dat hij zo overbelicht op de neus is. Waarschijnlijk door de felle zon? Dit kun je de volgende keer voorkomen door de hond de zon in het laten kijken of door hem in de schaduw te zetten. (of bij te schijnen met een reflectiescherm ik weet niet of je dat hebt?)
7. Leuke foto! Je hebt hem goed op ooghoogte genomen. Leuk dat het jongetje niet de camera in kijkt maar naar iets wat er buiten de foto gebeurt. Je vraagt je af wat daar aan de hand is.

Hopelijk heb je er wat aan! En vooral veel blijven oefenen! Ziet er goed uit!

edit: ik zie net dat Femke ook al wat tips heeft gegeven, staan wat dingen dubbel in.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:17

Femke schreef:
Foto 1:
Heel netjes! Ik denk dat veel mensen zo'n foto wel aan de muur zouden willen hebben.
Misschien zou ik de scherpte 1 bout eerder hebben gepakt. Want daar wordt mijn oog naartoe getrokken ;)

Foto 2:
Ik mis een beetje het onderwerp.
Natuurlijk, het zijn de bloemetjes... Maar als ik voor scherpte ga zoeken, wil mijn oog eerst naar het lichte gedeelte bovenop. Omdat dat opvalt. Maar daar is het onscherp dus moet ik verder zoeken en dan kom ik ergens in het midden van de foto uit, waar het een groot vlak is dat relatief saai en donker is. Er gebeurd daar verder niets spannends. Dus probeer volgende keer er op te letten dat je de scherpte legt waar het oog naartoe getrokken wordt. Bijvoorbeeld in deze foto aan de bovenkant, bij de bloemetjes die nog wat zonlicht opvangen.

Foto 3:
Een eend.
Onderbelicht. En in mijn ogen geen fijne houding.
Hij is zo donker dat ik het oog niet kan vinden. En aan de snavel en de kont te zien, ligt de scherpte ook niet op het hoofd. De kleuren zijn verder niet heel bijzonder en er is verder geen spannend of speciaal stukje in de foto. Dus deze zou bij mij in de prullenbak belanden. Als je kritisch leert zijn op je foto's, leer je sneller ;)

Foto 4:
Leuke compositie, zo ietsje aan de linkerkant. :j
Verder vind ik de lichtere vlekken in de bokeh van je achtergrond wat afleiden van de bloem. En eigenlijk vind ik de bloem ook een stukkie te licht. Als je 'm iets minder fel had belicht had je nog wat meer detail in de pluisjes gezien.
Ook hier mis ik eigenlijk wat kleur. Zo'n paardenbloem is echt typisch zo'n bloem die in een knalgroen veld vol andere gele bloemen staat. Terwijl je achtergrond nu eigenlijk redelijk somber en kleurloos is.
Er lijken "knakjes" in de steel te zitten...

Foto 5:
Ik moet 4x goed kijken om te zien hoe die bloem waar de scherpte op ligt nou precies gedraaid is.
Als je bloemen op de foto zet, wil je de scherpe bloem goed kunnen zien. Het liefst kijk je dan net ietsje IN de bloem, zoals die rechtsonder. Nu denk ik dat ik tegen de achterkant aan kijk ofzo?
Het zwart/wit doet de foto geen goed. De achtergrond is heel erg druk, waardoor het erg afleid van de bloemen. Die sowieso al niet erg opvallen omdat er geen kleur in zit en de scherpe bloem niet direct goed te herkennen is.
Wees daar dus wat kritischer op. Kies eventueel om maar 1 bloem te fotograferen, ipv zo'n heel bosje. Want nu valt bijv. aan de linkerkant van de foto een halve bloem uit beeld vanwege de uitsnede.

Foto 6:
De hond kijkt heel lief!
Maar de belichting is niet goed. Je hebt zowel ernstige overbelichting als onderbelichting in de foto zitten.
De kop, ooraanzet en de neus zijn volledig wit uitgebeten. Terwijl de neus en ogen echt te donker zijn.
Draai de hond volgende keer iets met z'n kop, zodat de zon niet alleen op de kop en neus valt, maar ook op de rest van de hond. Of draai de hond in de schaduw of gebruik iets onderbelichting (om de overbelichting te corrigeren) en vul in met een flits of reflectiescherm om de donkere delen in te vullen met licht.

Foto 7:
Mooie spannende foto!
Leuk gewerkt met voorgrond, onderwerp en achtergrond.
Mooie rustige voor- en achtergrond ook. Past goed bij de foto.
De blik van 't model is heel intens, ziet er goed uit!

Heel erg bedankt voor het commentaar! :D Hier heb ik echt iets aan! :)
Ik ga het nog een keer goed lezen!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:19

Yvttheid schreef:
1. Mooie foto! Je blijft er naar kijken, de steiger blijft maar doorlopen. Doordat het achterste gedeelte onscherp is zie je het einde niet. Jammer dat hij overbelicht is, zou je dat niet nog een beetje in photoshop kunnen bewerken? Verder hele mooie foto!
2. Jammer dat hij niet helemaal scherp is. Dat komt waarschijnlijk door het licht dat in de camera viel. Daardoor zit er een beetje een waas over. Probeer hem de volgende keer een klein beetje van hoek te veranderen zodat het licht niet rechtstreeks in de lens valt. Een zonnekap voorkomt dit ook (maar dit gebruik zelf ook niet dus heb ik eigenlijk geen ervaringen mee).
3. Goede scherpte diepte, het water is mooi onscherp. Ik zou hem zelf iets lager genomen hebben. En jammer dat het hoofdje van de eend zo donker is. Hierdoor zie je zijn oog niet meer. Probeer daar de volgende keer op te letten, ogen zijn een belangrijk onderdeel van een foto!
4. Foto is mooi scherp! Goede scherpte diepte. Misschien was het leuker geweest als je op een van de voorste pluisjes had scherpgesteld ipv van op het midden van de paardenbloem. Maar voor de rest niks op aan te merken.
5. Ik vind dat in deze foto te veel harde kleuren zitten, te veel donker en licht waardoor het voor mij te druk word. Ook was het denk ik leuker geweest als je een bloem van voren had gefotografeerd.
6. Leuke hond! Achtergrond is mooi onscherp, jammer dat hij zo overbelicht op de neus is. Waarschijnlijk door de felle zon? Dit kun je de volgende keer voorkomen door de hond de zon in het laten kijken of door hem in de schaduw te zetten. (of bij te schijnen met een reflectiescherm ik weet niet of je dat hebt?)
7. Leuke foto! Je hebt hem goed op ooghoogte genomen. Leuk dat het jongetje niet de camera in kijkt maar naar iets wat er buiten de foto gebeurt. Je vraagt je af wat daar aan de hand is.

Hopelijk heb je er wat aan! En vooral veel blijven oefenen! Ziet er goed uit!

edit: ik zie net dat Femke ook al wat tips heeft gegeven, staan wat dingen dubbel in.

Ook heel erg bedankt!! Leuk dat jullie de laatste ook mooi vinden, mijn broertje wou weer is op de foto! :D