Commentaar geven tijdens een shoot doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Commentaar geven tijdens een shoot doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 11:47

Beste Bokkers,

ik zit met een klein vraagje en vroeg me af hoe jullie dat doen..
Ik heb nu een aantal fotoshoots gedaan waarbij ik hier en daar dingen hoorde/zag die absoluut niet diervriendelijk te noemen waren..
Hoe reageren jullie daar op tijdens het doen van een shoot? Zeggen jullie daar wat van of houd je je mond en doe je wat je moet doen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best eng vind om mensen ergens op aan te spreken, ook al is het in het voordeel van het dier..

Ben benieuwd naar jullie meningen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:54

Draai het eens om :)

Als jij iemand betaald om foto's te maken, of bijvoorbeeld de wei te maaien of chauffeur te spelen, zou je het dan op prijs stellen als mensen kritiek beginnen te leveren op de manier van paarden omgang?
Wellicht dat een subtiel hintje van 'misschien als je het zo en zo eens probeert dan komt ie mooier op de foto' kan werken, maar als jij vind dat het teveel word zou ik de spullen pakken en vertrekken, zonder enige kosten te facturen.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:13

Ik laat mensen tussendoor vaak een rondje met hun paard lopen, ligt een beetje aan hoe het paard is. Dat helpt vaak wel, net als met vrijheidsdressuur, even wat anders tussendoor doen. En ik dwing paarden nooit in bepaalde houdingen, vraag alleen af en toe het paard om te draaien, meer niet. Dat levert vaak een veel relaxer paard op. En als de eigenaar gefrustreerd wordt, zeg ik vaak op een hele enthousiaste manier: Altijd blijven lachen! Je hebt een heel knap paard, ook al doet hij nu heel vervelend! En vaak moet de eigenaar dan ook wel weer lachen. ;)

Goof

Re: Commentaar geven tijdens een shoot doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:21

Ik heb ooit eens iemand aangesproken die een paard voor mijn lens zette die zo vreselijk dik was dat de gezondheid absoluut in gevaar kwam.
Niet mijn pakkie aan eigenlijk en ik realiseerde me wel dat ik het beter niet had kunnen zeggen, maar ik kon mijn mond niet houden :o
Ik weet inmiddels ook dat het dier inderdaad aan de gevolgen van overgewicht niet heel lang daarna ingeslapen is.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:29

Ik hou mijn mond. Vraag weleens of ik moet helpen, maar als dat niet hoeft, dan niet.
Ik ben er voor de foto's, niet voor de opvoeding van paard of persoon :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 16:35

Het gaat niet om paarden die niet stil willen staan maar de manier van rijden en houden.. Maar jullie denken er hetzelfde over als ik dus.. :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:31

Ik heb nog nooit foto's moeten maken bij mensen waarbij ik de manier van rijden of de manier van stallen dieronvriendelijk vond. Zou over de manier van stallen ook geen opmerking maken, daar kom ik niet voor. Manier van rijden zou ik alleen iets van zeggen als ik op de camera zie dat het geen mooie foto's worden door spanning, te diep lopen, sterke inwerking ruiter etc. Dan zou ik zeggen: "Zou je je hand misschien wat meer kunnen ontspannen, dat staat mooier op de foto." Is het aan de eigenaar de keus of ze er iets mee doen of niet. Maar tot nu toe nog nooit meegemaakt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:46

Ik denk dat ieder op zijn eigen manier rijd en met zijn paard om gaat op haar/zijn eigen manier.. en dat je daar niet veel over te zeggen zult hebben. Toch jammer om dingen te zien die niet door de beugel kunnen oid, maar je komt inderdaad voor de foto's en niet voor het verbeteren van de omgang tussen ruiter en paard. Als het echt te ver gaat en het paard duidelijk angstig word of pijn lijd zal ik er persoonlijk wel wat van zeggen, maar daar zou ik dan ook geen foto's van willen maken. ;)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:48

Sluit me bij Merel aan, vind dat je verder als fotograaf je mond dient te houden. Je kunt het best ergens niet mee eens zijn maar het is niet jouw zaak!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:42

ik denk dat als je er toch wat van zegt ze toch gewoon de volgende keer door zullen gaan. en het is maar hoe je leert met dieren om te gaan, soms is het niet de goede manier, maar in hun ogen waarschijnlijk wel...
Dus persoonlijk zou ik er niks van zeggen, wel op de manier van Merel. zo van doe ''dit'' dan word het wat mooier.
Conclusie, ik denk dat je er niks/weinig mee opschiet door er wat over te gaan zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:49

Ergens niet mee eens zijn houd ik mijn mond over, mijn manier van met paarden omgaan kan nou eenmaal verschillen van de manier van een ander. Als ik iets echt niet vind kunnen, zeg ik er absoluut wat van. Een tijd terug leek het een moeder leuk, om haar kindje op een 2 maanden oud veulentje te zetten voor de foto, daarvan heb ik toch wel gezegd dat ik dat niet ging fotograferen..

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:58

Nee ik zeg er niks van, maar kom er ook niet meer terug.
Tenzij het iets heel extreems is, dan zeg ik het inderdaad zoals Irene96 ook wel