Zonnekap bevestigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

Zonnekap bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:44

Hallo,

Ik heb sinds kort een canon 55-250 IS lens aangeschaft, hier heb ik tevens een canon zonnekap bijgekocht ter bescherming van mijn lens. Echter past de lens met zonnekap erop niet in mijn cameratas, dus bij het eruithalen en opbergen moet ik zonnekap telkens eraf en er weer op draaien. Nu vraag ik mij af in hoeverre dit schadelijk is voor de lens? Het voorste deel van de lens draait helemaal mee naar links of naar rechts, afhankelijk van of ik de zonnekap erop of eraf draai. Hierbij maakt de lens een niet al te goed klinkend geluid. Ik probeer me nu aan te leren om de lens standaard op de manual focus te zetten..maar wellicht hebben jullie nog tips? Ik wil de lens niet stuk laten gaan door een zonnekap.

Groetjes,
Monique

Mette

Re: Zonnekap bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:54

De lens inderdaad van de autofocus af halen, want dat is echt niet goed! Kan je hem niet met je ene hand op de scherpstelring vastpakken en met de andere hand erop draaien? Dan hoef je hem niet om te zetten naar manual, en draai je hem ook niet kapot.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 22:06

Ik geloof dat ik 'de draai' nu te pakken heb: helemaal uitzoomen en dan voorste deel vastpakken en de zonnekap eraf draaien. Dan beweegt er niets mee met een gek geluid. Dat ik dat niet eerder bedacht heb..! (Help, hoop niet dat ik de lens heb beschadigd door op de fote wijze die zonnekap er af en er op te schroeven :-S ..uiteraard stond dr camera dan wel uit maar of dat nog wat uitmaakt.. |o )

Mette

Re: Zonnekap bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:17

Oke dat is mooi :) Ja, erg goed voor je scherpstelmechanisme is het niet, maar ik denk dat als het niet goed was gegaan dat je het nu al wel gemerkt zal hebben :j Of de camera aan of uit stond maakt niks uit helaas. Maar gelukkig weet je nu hoe je het beter kan doen ;)