[FOTO] Zijn mijn foto's goed genoeg voor fotoshoots?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Lalee_

[FOTO] Zijn mijn foto's goed genoeg voor fotoshoots?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 13:18

Hallo lieve bokkers :)

Ik zou graag jullie advies willen omdat ik de laatste paar maanden mij ben gaan verdiepen in de fotografie. Ik had mijn eerste spiegelreflex (Canon 1100D) tweedehands (nieuw) gekocht en na een tijdje kwam daar ook een zoomlens bij (Canon 55-250mm IS II) omdat dat toch wel heel fijn is voor de paardjes en andere dieren. Ik ben heel tevreden met deze combinatie en gebruik mijn camera zeker wekelijks.
Toen ben ik een fotocursus gaan volgen bij de SKVR, hier heb ik alle basis dingen geleerd en de basis van photoshop. Na een beetje te hebben geoefend op mijn eigen hond en op mijn verzorgpony ben ik naar 2 fotomeetings geweest, waar ik ook heel veel heb geleerd en wat heel leuk was!
Er staan nog 2 meetings op de planning. ik heb nu ook photoshop CS3 tot mijn beschikking dus touwtjes wegwerken en nabewerken lukt nu ook wat makkelijker, ook al weet ik nog niet waar al die knopjes voor zijn :')
Nu wilde ik misschien wat fotoshoots doen hier in de buurt voor een kleine prijs, om te oefenen. Denken jullie dat dit kan, en hoeveel zou ik daar dan voor moeten vragen?
Hier zijn wat voorbeeldfoto's
Afbeelding

Afbeelding

Dit touwtje is nog weggewerkt met picasa, dus dat is nog een beetje te zien..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://lh5.googleusercontent.com/-p5eU ... G_4687.JPG

Ik heb dus geen voorbeeld van hoe het totaal van een fotoshoot eruit ziet, omdat ik dat dus nog nooit heb gedaan :=

Ik hoor het graag van jullie!

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:12

wauw, ik vind het hele mooie foto's!
ik zou zeggen, DOEN met die shoots :D

TLNLSDB

Re: [FOTO] Zijn mijn foto's goed genoeg voor fotoshoots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:16

Ik vind dat je gave platen schiet, maar wel zou ik er op letten dat je de dieren er helemaal op krijgt, zoals
de laatste foto bijv. had ik liever de oortjes er nog bij aan gezien.

Foto 1 & 3 vind ik zeker shootwaardig.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:18

Ik vind ze zeker ook mooi, zeker weten mooier dan van een 'gewone' amateur, dus vind dat je hier best een shoot van kan maken en evt een vergoeding voor kunt vragen. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:43

mooie foto's! verwacht er alleen niet teveel van als je shoots aanbied, mijn laatste betaalde shoot was dacht ik vorig jaar :')

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:51

Bedankt allemaal!
TLNLSDB, klopt dit zijn toevallig 2 foto's waarbij het dier er niet helemaal op staat, maar ik vond de uitsnede van het paard zo wel wat hebben :)

En nee, ik verwacht er ook niet heel veel van, er worden zooo veel fotoshoots aangeboden op bokt, maar wie weet :))

Ik denk dat ik een website ga bouwen, die zet ik in mijn onderschrift en ik zie wel wat er van komt :')
Als naam voor website en als watermerkje dacht ik LaPhotografille..

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:20

Ik vind het hele nette foto's en gewoon doen hoor! Verder lekker zo doorgaan en dan loopt het vanzelf wel los :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:37

Ja hoor kan prima :j

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:03

1. vind ik de belichting mooi, alleen vind ik de schaduw op de rug wat jammer, de stand van de hond vind ik ook niet helemaal fijn, hij kijkt nu net van je weg, terwijl het mooier was geweest als hij meer met zijn "voorhand" richting de camera had gestaan.

2. vind ik ook wel een leuke uitsnede alleen had ik liever wat meer ruimte boven het oog gezien en wat minder onder de bek. verder vind ik hem érg donker.

3. Het moment is iets te laat (het mooiste is als het achterste achterbeen nog op de grond zou staan) verder vind ik ook deze foto wat donker. en ik vind het bij actie foto's zonder ruiter toch altijd erg jammer als er een hoofdstel op zit.

4. Paard kijkt wat sloom, horizon scheef, ook deze foto had wat lichter gekund en ik vind de compositie gewoon iet echt mooi, de hele romp van het paard valt weg, als je een paar stapjes naar rechts had gedaan had je de romp wel gezien, daarnaast was het ook mooier geweest als het paard wat minder zijn hals strekte.

5. Horizon scheef, ook deze foto had wat lichter gekund, het oog is nu ook erg donker en onderbelicht, wat eigenlijk het hoofdpunt is in deze foto en er dus juist uit zou moeten springen.

6. (in link) vind ik ook wat aan de donkere kant, vind dat er te veel zee op de achtergrond zit, het was mooier geweest als je bij deze foto door je knieën was gegaan. daarnaast stoort me de uistnede ook een beetje, dat er rechts zo veel ruimte zit en dat er links de helft van zijn billen worden afgesneden :P en er zit nog een sprietje rechts van de neus, als je het touwtje toch wegwerkt zou ik dat ook even wegwerken.

Ik vind dat je zeker fotoshoots aan kan bieden, maar let er dus wel op, het aanbod is al vreselijk groot iedereen vind het tegenwoordig wel leuk om wat plaatjes te schieten van hun favoriete dier als hobby erbij, je moet er dus niet al te veel van verwachten. Ik denk dat je met een prijs rond de €50,- wel goed zit.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:16

Wauw! Mooie foto's <3

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 18:24

Bedankt voor je uitgebreide reactie Lisa, daar heb ik heel veel aan :j
Kijk, ik heb dat kritische oog nog niet waarbij ik kan zien hoe de foto nog beter kan worden. maar voor zover mogelijk heb met jouw opmerkingen in photoshop het een en ander veranderd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet alleen niet hoe ik dat stukje van de gesp weg krijg bij het ringetje..
Eigenlijk vind ik 50,- wel veel, zeker omdat er juist zoveel hobbyfotografen zijn die fotoshoots aanbieden, denk ik dat mensen dan eerder naar iemand gaan die goedkoper is, aangezien er ook veel shoots voor 15,- ofzo worden aangeboden :+

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:48

Maar waarom zou je 15 euro vragen? Omdat er meer fotografen zijn die ook voor minder doen. En omdat je dan meer klanten misschien krijgt. Ik vind dat je mooie foto's maakt maar ga aub niet de markt verknallen. Sorry dat ik het zo zeg maar met 15 euro vraag je veels te weinig. Ik vraag 50 euro als starttarief en dan hebben ze nog niks...moeten ze nog een pakket bij kiezen. En maak je eigen stijl...heel belangrijk...

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:50

Ik zeg niet dát ik 15,- vraag, dat vind ik zelf wel erg weinig, er gaat toch veel werk in zitten en vind het idd niet zo eerlijk tegenover anderen. Ik dacht zelf meer aan 25-30 euro, maar dat is gewoon omdat ik mezelf nog niet goed genoeg vind om meer te gaan vragen. Ik heb 1x paarden en 1x honden gefotografeerd op een meeting := verder wel thuis geoefend maar niet echt op dieren of mensen bijvoorbeeld. :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:09

Je prijs bepalen gaat ook niet alleen maar over hoe goed je bent, je hebt (dure) apparatuur er zit heel veel tijd in... heel veel bedenken dat niet als ze fotoshoots gaan aanbieden, maar dat is juist oh zo belangrijk! 25 a 30 euro is echt weinig... 50 euro is eigenlijk al weinig...

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:42

Je moet durven vragen. Je foto's zien er goed uit, zeker als je net begonnen bent. Zorg dat je je onderscheid en dan maakt het de mensen niet uit wat ze moeten betalen. Ik geloof niet dat als je 15 euro vraagt je zoveel meer klanten krijgt als wanneer je 50,- vraagt. Je zult er misschien wel iets meer hebben (manege kindjes die ook is op de foto willen met hun lieveling), maar als je dan je tijd etc. omrekent (apparatuur is ook aan vervanging toe na enige tijd) hou je er veel minder aan over, ook als je meer shoots hebt voor 15,-. Onderschat de tijd niet die je erin moet steken. Je bent zo'n 1.5/2 uur bezig met de shoot alleen, daarna komt het bewerken nog wat ook veel tijd in beslag neemt. Met een beetje geluk zou je er 3,- per uur aan over houden, beetje van de zotte toch ?!
Ik vraag 60,- en dan krijgt de klant de foto's op medium resolutie 600x900 ze kunnen die foto's afdrukken tot 13x18, meer kunnen ze er niet mee. Willen ze canvas/de foto op groot formaat, prima maar dan gaat dat via mij en betalen ze bij. Kan nou niet zeggen dat ik het niet druk heb. :+ Zit voor de komende weken bom vol!
Zorg dat je kwaliteit levert dan maakt het de mensen niet uit. Denk eraan dat je de markt alleen maar verpest door zulke lage prijzen te vragen!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:27

Amy goed gesproken haha +:)+
Toen ik met mijn prijs omhoog ging kreeg ik zelfs meer klanten :j
Wellicht is het een idee om hier op [FK] een algemeen topic te openen over prijsbepaling? Dat we een goed topic opstellen?

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:57

LisaDijk schreef:
Amy goed gesproken haha +:)+
Toen ik met mijn prijs omhoog ging kreeg ik zelfs meer klanten :j
Wellicht is het een idee om hier op [FK] een algemeen topic te openen over prijsbepaling? Dat we een goed topic opstellen?

hahaa thnx!
Ik had precies het zelfde eerst vroeg ik 50,- en kreeg je alle foto's op hoge resolutie (dus kon je er alles mee doen) nu 60,- en krijg je ze op 600x900 en heb nog meer klanten gekregen ook!
Maar dat topic is misschien wel een goed idee! Hopelijk vallen de 15,- fotografen dan ook een beetje weg!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:35

Het is goed te horen dat er nog wel fotografen zijn die klanten hebben ondanks de fotografen die bijna gratis shoots weggeven :P

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:03

Bedankt allemaal!
Ga dan toch wat meer vragen denk ik :)
En zo'n topic is ook wel een goed idee..

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 00:35

Ja hoor zeker fotoshoot waardig.. veel beter dan de vele hobby fotograven hier op het forum :j

50 euro is zeker reeel!