Kan ik een kleine bijdrage vragen voor mijn shoots?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Kan ik een kleine bijdrage vragen voor mijn shoots?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:57

Hallo bokkers,

Ik ben nu 3 maanden bezig met fotografie, meer bepaald paardenfotografie.
Ik vind dat ik al wel wat geëvolueerd ben, maar ik vraag mij af of ik er een kleine bijdrage kan voor vragen.
Wat vinden jullie? En zo ja, hoeveel dan?

Hier zijn enkele foto's van de laatste weken:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Ik hoop iets van jullie te horen! :)

thoraklover

Re: Kan ik een kleine bijdrage vragen voor mijn shoots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:19

Als je je vooral wil focussen op paarden fotografie, zou ik ook graag wat foto's willen zien van paarden in actie. Alleen een paar portretfoto's zijn moeilijk te beoordelen van wat je kan vragen.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:21

Het zijn opzich nette foto's, maar zorg er iig voor dat het paard alert kijkt en niet half slaapt.
Zo word een foto al veel leuker.
Ook de blackfoto's vind ik niet goed gelukt, weet dat het moeilijk is om een goede blackfoto te maken, maar misschien moet je daar eens in gaan verdiepen ;)
Ben wel benieuwd naar andere foto's van je

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:41

Hier een actiefoto:

Afbeelding

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:48

Ik zou als ik jou was eerst een beetje gaan spelen met compositie en het moment dat je de foto afdrukt.. Ik zie nu allemaal paarden die de foto uitkijken, lijken om te vallen, verkeerde drafmoment (paard lijkt op zijn voorkant te vallen) en de verhoudingen lijken raar omdat er vanuit een verkeerde hoek is gefotografeerd... Voor nu zou ik gewoon lekker dooroefenen als ik jou was :) Ik hoop dat je er wat mee kunt :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:06

Is de achtergrond vervaagt? Of heeft je camera zo'n rare focus? Want zo ziet het er een beetje slordig uit. Verder ga ik mee met Milan_lover. Ik zou hier nog geen bijdrage voor vragen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:16

thoraklover schreef:
Is de achtergrond vervaagt? Of heeft je camera zo'n rare focus? Want zo ziet het er een beetje slordig uit. Verder ga ik mee met Milan_lover. Ik zou hier nog geen bijdrage voor vragen.

Duidelijk zelf vervaagt als ik ernaar kijk, gezien de grond uit het niets van scherp naar vaag verloopt en er een stuk tussen staart en achterbenen niet vervaagd is. Ik zou eerst nog wat doorgaan met oefenen voor je een bijdrage vraagt. En ik zou zeker oppassen met te heftige bewerkingen zoals op je actie shot, omdat het slordig uitpakt, en het er ook niet professioneler van gaat uitpakken.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:22

Nee vind ik niet. Zeker de nabewerking met vervagen is erg amateuristisch. Duidt er ook op dat je de camera nog niet onder controle hebt, anders had je het in kunnen stellen.

Succes!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:26

De actieshot is inderdaad niet goed. Het is de eerste keer dat ik het eens geprobeerd heb met de achtergrond te vervagen. Had beter een andere geselecteerd die vanzelf al een betere achtergrond had.
Maar zijn alle foto's dan zo slecht?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:29

Ik vind je foto's niet bijster spectaculair nee. Ik kan dit soort foto's zelf ook maken van m'n paard, en heel banketstaaf, ik denk dat als ik mijn stalgenote de camera in haar handen druk en m op de auto stand zet zij deze foto's ook kan maken.

Ik zou wat meer gaan focussen op de details. Paard vrolijk en allert, goede drafmoment, geen storende factoren, geen bewerkingen die je niet onder de knie hebt...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:32

Vjestagirl schreef:
Ik vind je foto's niet bijster spectaculair nee. Ik kan dit soort foto's zelf ook maken van m'n paard, en heel banketstaaf, ik denk dat als ik mijn stalgenote de camera in haar handen druk en m op de auto stand zet zij deze foto's ook kan maken.

Ik zou wat meer gaan focussen op de details. Paard vrolijk en allert, goede drafmoment, geen storende factoren, geen bewerkingen die je niet onder de knie hebt...

Ik heb mijn camera niet in automatische stand staan!
En moet een paard er altijd alert opstaan voor een goede foto?
Ik bedoel de eerste foto met het meisje is een afscheidsfoto. Dan is het toch leuker voor haar dat de foto intens is?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:34

Je vraagt toch om meningen? De foto's zijn zeker niet speciaal en zelf ook te maken, ga nog wat oefenen en op cursus ofzo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:36

Maar de foto is niet intens. Naar mijn mening dan hé. Zij kijkt naar de camera, lijkt een beetje te poseren, terwijl haar paard in slaap staat te vallen. Als het een intense foto had moeten worden had ze er bijvoorbeeld op haar hurken/knieën voor kunnen zitten en een kusje kunnen geven. Om maar iets te noemen.

En ik snap dat jouw camera niet in de auto stand staat, maar ik weet dat ik op de autostand dezelfde foto's zou kunnen schieten. Daarom zou ik me, als ik een bijdrage betaal voor de shoot, een beetje bedonderd voelen, dan verwacht ik foto's die ik niet zelf kan maken. Anders hoef ik daar niet iemand voor te betalen toch?

Ik zou lekker gratis blijven shooten, veel oefenen, misschien een paar lessen volgen en dan nog eens verder zien.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:27

Nou ik vind dat je hier best een kleine bijdrage voor kan vragen, voor de moeite.
Jij steekt tijd in het maken en nabewerken van de foto's, al is het alleen maar een kilometer vergoeding.
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met €5,- per paard/persoon, je bent toch weer een halve dag bezig vaak.
Je bent dan misschien geen prof, maar een klein bedrag voor de moeite moet kunnen.

De bewerking van de laatste foto vind ik ook niet mooi, erg slordig.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:51

Je bent pas 3 maanden bezig.. Oefen eerst maar meer.. voordat je uberhaupt een bijdrage kunt vragen :n

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:00

De foto's zijn niet slecht, ze zijn netjes, maar niet bijzonder.
Ik denk dat veel meiden met een spiegelreflex fotografie zien als een leuk bijbaantje, terwijl ik denk dat je beter de twee gescheiden kan houden. Eén, neem een bijbaantje, twee, zodat je geld en energie kan steken in een hobby en wellicht daarvanuit een meer professionele manier van fotograferen kan ontwikkelen. Bekijk eens websites van de professionele fotografen (hier op bokt lopen er al enkele rond), en bedenk wat het verschil is.
Waarom wil je geld vragen voor jouw fotoshoots?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:04

Ik snap deze vraag nooit zo, Dat moet je zelf weten toch? Mensen beslissen zelf waar ze voor willen betalen. Ik ken een fotograaf die fotografeert ontzettend slecht, onscherp, en bewerkt zn moddellen na alsof het barbies zijn en hij vraagt meer dan 50 euro :') Dan krijg je een paar fotos over de mail.. Maar ja t is maar wat iemand er voor over heeft toch?Hij heeft genoeg klanten, dus blijkbaar is dit mensen hun smaak. Gewoon aanbieden met erbij wat je ervoor krijgt en voorbeelden, dan zie je vanzelf of je klanten krijgt.