Tips voor over overbeliching?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Tips voor over overbeliching?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:55

Ik heb vandaag enkele foto's geschoten en wat me opvalt is dat de manen nog net niet een geheel wit vlak worden..

Heeft iemand hier misschien tips voor?

Afbeelding

Afbeelding

thoraklover

Re: Tips voor over overbeliching?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:47

fotografeer je met een spiegelreflex of compact?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:48

Ik fotografeer met een spiegelreflex :).

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:05

Bij mijn camera kan ik op de manuel stand iets onderbelichten. Beetje spelen met de ISO, sluitertijd en diafragma. Of, lichtmeting anders instellen, op spotmeting, kan het ook beter van worden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:23

Heb je in raw of in .jpg geschoten?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:18

cillusion schreef:
Bij mijn camera kan ik op de manuel stand iets onderbelichten. Beetje spelen met de ISO, sluitertijd en diafragma. Of, lichtmeting anders instellen, op spotmeting, kan het ook beter van worden.

Mijn ervaring is juist met spotmeting dat de manen overbelicht worden, omdat de camera dan de kleuren baseert op het punt waarop je focust, dus in de meeste gevallen de ogen. Je moet de stand hebben waarop hij de gemiddelde kleurbalans in de foto baseert, en dan kun je het beste in RAW schieten, zodat je de hele lichte stukken later aan kan passen. Ben even de naam kwijt hoe die stand heet, zal het even opzoeken.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:26

Ik schiet in JPG omdat ik nog echt een beginner ben :P . (En ken het bewerkprogramma ook nog niet, heb hem wel)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:04

thoraklover schreef:
cillusion schreef:

Mijn ervaring is juist met spotmeting dat de manen overbelicht worden, omdat de camera dan de kleuren baseert op het punt waarop je focust, dus in de meeste gevallen de ogen. Je moet de stand hebben waarop hij de gemiddelde kleurbalans in de foto baseert, en dan kun je het beste in RAW schieten, zodat je de hele lichte stukken later aan kan passen. Ben even de naam kwijt hoe die stand heet, zal het even opzoeken.

Jij bedoelt dan denk ik de deelmeting? In theorie zou ik denken dat als je de spotmeting doet op de manen en dan deze lichtmeting vastzet (sterretje op mijn 600D) vastzet; de rest iets onderbelicht wordt, wat in dit geval niet zo erg is. Misschien iets om te proberen, mocht deze haflinger je 'eigen' model zijn. Ben benieuwd naar je ervaringen als je het nog eens test! Lastig hoor, om op het moment dat nog te gaan testen. Maar ik las van een 'schimmelmeeting' binnenkort, de fotograven dan hebben vast meer ervaring dan mij....

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:09

Het is een shetlander :)) .
Als het weer mee zit probeer ik het binnenkort nog eens :D !