Probleem met kleurprofielen - uploaden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Probleem met kleurprofielen - uploaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 21:38

Hello,

Ik ben net tegen een probleem aangelopen waarvan ik echt geen flauw benul heb waar het nou precies in kan zitten.
Zaterdag heb ik tijdens een fotomeeting foto's gemaakt in RAW en deze heb ik vandaag ijverig zitten nabewerken in Lightroom en Photoshop.
Vanuit Lightroom ( orginele bestanden ingeladen van het kaartje af ) heb ik de foto's via Foto - Bewerk in Photoshop nog na-geedit en toen opgeslagen als JPEG bestand.
In eerste instantie geeft Photoshop aan een TIFF bestand ervan te willen maken maar ik moet ze JPEG hebben.
Ik werk zelf op een iMac en ik keek net via mijn iPhone in het topic, zie ik dat alle foto's extreem grauw geworden zijn;

http://i40.tinypic.com/119mop3.jpg

Afbeelding
( zodat Mac gebruikers het verschil ook zien, deze foto gaf met de ProFotoRGB UIT hetzelfde effect als wat Windows gebruikers zien bij alle foto's. )

Terwijl, het orgineel via FaceBook ( voor zover ik zag ) WEL klopt.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8730_n.jpg

Ik heb al geprobeerd via een andere uploader dan Tinypic, Photobucket, maar hier kreeg ik hetzelfde resultaat.
In m'n Lightroom en volledige versie's van m'n foto's kloppen de kleuren wel, echter achteraf kloppen deze dus niet meer.
Ik heb al vaker mijn foto's via Lightroom in Photoshop afgemaakt, vervolgens opgeslagen en dit ging altijd goed. ( Ook vanuit RAW ).
Nu stond bij Photoshop aangevinkt dat de foto's met een ProFotoRGB moesten worden opgeslagen, Embed Color (?) dus dat heb ik uitgezet.
Gezien dat niet het normale kleurprofiel is wat een foto heeft, normaal is dat sRGB of AdobeRGB.
Mijn iMac geeft dus geen verschil aan tussen de bovenstaande foto's, schijnbaar hebben Windows pc's dus WEL de grauwe tinten.

Heeft iemand enig benul waar hier de fout in kan zitten? Ik vind dit echt extreem vervelend en ik zie echt niet meer waar de fout nu in kan zitten, gezien ik verder geen instellingen heb aangepast o.i.d.

Help? -O-
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 23-04-12 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [INFO] verwijderd

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:47

ProFotoRGB is een groter kleurenspectrum dan sRGB of AdobeRGB. Maar als je ze vanuit Lightroom opent in Photoshop dan hoef je ze toch niet meteen als JPG op te slaan? Als je de foto dan sluit, dan komt deze bewerkte versie ook in Lightroom te staan als psd (met versie 3 & 4 in ieder geval wel). Dan kun je ze vanuit Lightroom exporteren als JPG.
Ik heb zelf al wel meegemaakt dat als ik een foto reeds in Lightroom wat bewerkt heb en deze dan open in Photoshop, dat PS de originele versie opent en niet de bewerkte. Dit gebeurt niet altijd volgens mij en waar dat dan weer aan ligt weet ik ook niet.
(werk zelf overigens ook met een Mac)

Courses

Re: [INFO] Probleem met kleurprofielen - uploaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 21:49

In Photoshop zet ik m'n copyright erop en verklein ik ze, zo doe ik dat al enkele maanden lang en dat ging altijd goed. Ik open 'm niet eerst in Lightroom, dan in Photoshop en zonder actie's opslaan in JPEG, daar zitten actie's tussen. Dat Lightroom de aanpassingen niet doorvoert in PS kun je handmatig instellen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:00

Dat kun je toch ook allemaal in Lightroom doen? Copyright & verkleinen? Ik zet er een rand omheen, plaats er een logo op, verklein ze en exporteer dan naar JPG.
Een aanpassingen doorvoeren in PS staat bij mij aan.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:16

't Zal best allemaal kunnen, maar dat is momenteel 't probleem niet, en een deel is ook nog ge-edit aan halstertouwtjes enzo. Het gaat al maanden goed dus het zou op deze manier ook gewoon nog steeds goed moeten gaan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 06:47

Ik doe eigenlijk ook bijna alles in LR. Behalve touwtjes wegwerken. Dan doe ik idd ook een edit in CS5.1 en vanuit CS5 sla ik na het bewerken de foto op en kom ik automatisch weer terug in LR met een extra TIF erbij die heet IMGxxx-edit.TIF. Deze kan ik dan gewoon exporteren met de rest naar JPG in het door mijn gewenste formaat. Ik hou in dit hele proces alles op sRGB. := Ik snap het ook niet helemaal hoe het opeens niet meer kan werken bij jou. :=

Anoniem

Re: Probleem met kleurprofielen - uploaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:17

Oei, de zin en onzin over kleurmanagement.... Ik zal eens kijken of ik er later vandaag aan toe kom om een uitgebreide post hierover te schrijven, want het is helemaal niet zo'n heeeeel ingewikkeld onderwerp, maar er zijn maar weinig mensen die het echt begrijpen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:19

Moet zeggen dat ik er hiervoor nog nooit problemen mee heb gehad, dus waar dit inzit, geen idee. ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:42

Nou ja effe heel kort: de ene foto heeft ProPhoto RGB als kleurprofiel en de andere heeft géén kleurprofiel. Beide is niet handig als je foto's online publiceert, kies dan voor sRGB en je probleem zal verholpen zijn.

Maar zoals gezegd een uitgebreidere post zit in de maak, mits ik er de tijd voor kan vinden.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:11

Nouks schreef:
Nou ja effe heel kort: de ene foto heeft ProPhoto RGB als kleurprofiel en de andere heeft géén kleurprofiel. Beide is niet handig als je foto's online publiceert, kies dan voor sRGB en je probleem zal verholpen zijn.

Maar zoals gezegd een uitgebreidere post zit in de maak, mits ik er de tijd voor kan vinden.

Mhm, maar de foto zelf is in sRBG geschoten, en Photoshop wil 'm exporteren als ProFotoRBG om de een of andere reden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:36

Photoshop exporteert niks met bepaald kleurprofiel, tenzij via "save for web" met een vinkje, dan sRGB. Al als je bestanden uit Lightroom komen hebben ze het profiel ProPhoto RGB. Daar zul je de kleurinstellingem dus moeten aanpassen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:38

Ik pas mijn kleurprofiel voor het opslaan van alle foto's aan op sRGB en nooit problemen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 13:41

Nouks schreef:
Photoshop exporteert niks met bepaald kleurprofiel, tenzij via "save for web" met een vinkje, dan sRGB. Al als je bestanden uit Lightroom komen hebben ze het profiel ProPhoto RGB. Daar zul je de kleurinstellingem dus moeten aanpassen.

Ja, dat snap ik.

Ik snap alleen niet waarom ik er NU opeens problemen mee krijg, gezien het voorheen altijd goed ging, en er verder qua foto's niks veranderd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:29

Tsja... Upgrade naar LR4, ergens per ongeluk een vinkje veranderd, kan van alles zijn. Kan ik vanaf hier natuurlijk niet zien... Ben ook wel benieuwd naar oudere foto's (waarbij je het probleem nog niet had), kun je een paar links plaatsen? Maar ja, je weet nu hoe het komt, dus nu kun je het ook oplossen ;) Hoe het kwam is dan ook misschien niet eens zo relevant meer.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:39

Ik heb geen upgrade LR4 gezien hij illigaal erop staat, dus ga ik 'm niet updaten zeg maar :')

Nja, al m'n oude foto's eigenlijk hadden nooit problemen, foto die hier in 't laatste topic van me staat ook niet.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:40

Oh wacht, ik heb even teruggelezen en ik snap al waar het probleem ligt.

Je camera staat ingesteld op sRGB. In een JPG-bestand (normaal gesproken dus) wordt dit kleurprofiel bijgesloten bij je foto.

Een RAW-bestand echter is nog "ruwe data". Er zit nog geen kleurprofiel aan, die mag je er zelf aan geven. Jouw software geeft je RAW-bestand dus "ProPhoto RGB" mee, omdat je software zo ingesteld staat dat voor je te doen. Er is dus wel degelijk iets veranderd in je werkwijze, en dat veroorzaakt nu dit "probleem" (een probleem zou ik het nauwelijks noemen, het omzetten naar een ander profiel is zo gepiept).

Normaal gesproken heb je geen problemen, want je schiet normaal gesproken in JPG.
Wil je toch in RAW fotograferen, wordt het probleem verholpen zodra je je workflow inricht op sRGB.

Rest mij nog één vraag: hoe kan het dat één van de foto's in je openingspost ProPhoto RGB is en de ander geen kleurprofiel heeft? Heb je het kleurprofiel eruit gesloopt bij die ene? Met welk doel?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 17:45

Ik ben nergens aan geweest, gezien ik geen idee had waar het probleem in zat. Ik merkte alleen dat Windows gebruikers de goeie kleuren niet zagen, en toen begon ik me af te vragen waar het in kon zitten want dat klopt natuurlijk niet.
Hoe kan ik m'n workflow op sRBG inrichten?
En zou dat in LR moeten of PS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:30

Dat zeg ik dus - er is wél wat veranderd, want je fotografeert nu in RAW en niet in JPG.

Het handigst is dit al in Lightroom zo in te stellen als door jou gewenst is. Dit vind je ergens onder de Preferences.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:51

Ben je er uit gekomen?