Foto's zijn niet scherp op laptop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Foto's zijn niet scherp op laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:29

Hallo allemaal,

Sinds een jaar heb ik een canon 1000d met een 55-250IS objectief. Alleen nu heb ik een probleem. De foto's zijn scherp op mijn schermpje van mijn camera en ze zijn gewoon hardstikke lelijk op mijn laptop. Er zit dus iets niet goed in mijn camera. Ik stel gewoon scherp en hoor ook een piepje en zie een rood lampje maar op mijn laptop zijn ze gewoon niet goed. Nu weet ik dat je dit wieltje hebt zitten op je camera:
Afbeelding

Moet ik het daar mee goed zetten? Ik dacht eerst elke keer dat ik mijn sluitertijd te laag had staan maar dat is het niet.

Afbeelding
Deze foto is gemaakt met 1/320s. Dat is toch hoog zat? Nu is de kwaliteit ook wel door het uploaden achteruit gegaan, maar op mijn laptop is hij ook niet fijn. Ook foto's die met een hogere sluitertijd gemaakt zijn blijven onscherp.

Weten jullie hoe dat wieltje moet staan? En weten jullie misschien ook of je zo'n kapje ergens kan kopen? Die van mij is namelijk zomaar verdwenen :Y)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:32

Dat wieltje is voor als je een bril of lenzen hebt, dat je zonder bril kan fotograferen en met dat wieltje het beeld kan scherpstellen volgens mij.
Dat zou geen effect moeten hebben op je foto.

Verder zou ik niet weten waar het aan ligt dat je foto's niet scherp zijn.. Ik heb (bijna) dezelfde body en dezelfde lens en dat werkt prima bij mij

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:33

Met dat wieltje zet je je beeld door de zoeker waziger/scherper.

Een sluiter van 1/320s is redelijk laag. Ikzelf zit meer rond 1/500.

Amyyy

Re: Foto's zijn niet scherp op laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:35

Ook foto's van 1/500 zijn onscherp. Ik had mijn diafragma ook al iets kleiner gezet omdat je dan schijnbaar betere foto's krijgt? Dus het maakt niks uit waar ik dat wieltje op zet?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:44

Heb je je gebruiksaanwijzing gelezen want daar staat alles over "dat wieltje" in.

ik fotografeer voor beweging min 1/1000 is het echt verschrikkelijk weer dan wil ik nog zakken maar liever neit dan krik ik eerder mijn iso een beetje bij. Diafragma heeft met je scherpstelgebied te maken, dus niet welk deel er scherp word maar de grote van dat gebied. Als je hond hebt en je hebt hem bij wijze van op 5.6 dan stelt hij scherp op de hond alleen heb je hem op bij wijze F20 dan stelt hij de hele foto scherp.

Misschien is het een idee om je gebruiksaanwijzing te lezen, een paar boeken uit de bibliotheek te halen en een onderwerp op je tafel te zetten om mee te oefen en je camera te leren kennen ;) :). Klinkt misschien lomp hoe ik dat zeg maar 9 van de tien dingen is makkelijk te leren.

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
Hier heb ik ook zeer veel informatie opgedaan :)

Wat voor kapje bedoel je ? Een zonnekap? Want canon levert die over het algemeen niet bij zijn lenzen als ik het goed heb. Tenminste bij het grootste deel niet ;)
Laatst bijgewerkt door Maysie op 15-04-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:44

Nee het wieltje is echt voor je ogen. er staat waarschijnlijk ook ene + en - op! deze kan je naar de afwijking van je ogen instellen. Laat je camera eens controleren bij een speciaalzaak.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:47

Ik heb het boekje gelezen maar daar stond het niet in. Of ik heb er over heen gelezen. En foto's moeten toch ook gewoon scherp zijn met een sluitertijd van 320? Dat is niet heel langzaam en moet gewoon kunnen toch? Want ook foto's van stilstaande paarden/voorwerpen zijn niet scherp.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:50

Ik bedoel dit kapje,
Afbeelding
Die ben ik kwijt :=

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:51

Amyyy schreef:
Ik heb het boekje gelezen maar daar stond het niet in. Of ik heb er over heen gelezen. En foto's moeten toch ook gewoon scherp zijn met een sluitertijd van 320? Dat is niet heel langzaam en moet gewoon kunnen toch? Want ook foto's van stilstaande paarden/voorwerpen zijn niet scherp.

En hij staat ook op Autofocus?

Kapje is wel bij fotokonijnenberg te krijgen of een andere fotozaak :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:53

Hoe kun je dat zien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:55

Op welke stand heb je je autofocus staan? Hoeveel scherpstelpunten?
Want het klinkt meer als een autofocusinstellingsprobleem. AI-Servo stelt continu scherp, maar dus ook als je scherpstelpunt van je onderwerp afloopt, bv...

Probeer ook eens handmatig scherp te stellen, kijk of dat uitmaakt, want dan is er misschien iets mis met de autofocusmotor van je lens.

Als je je diafragma op 20 zet en je handmatig scherpstelt op oneindig moet een foto van bv de tuin of de wei gewoon scherp zijn. Is dat niet het geval, dan is er iets met het glaswerk van de lens mis.

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:56

Op je lens zit een schuifje AF of MF, staat die op AF?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:01

Ja die staat op AF :). Ik hoor ook gewoon een piepje en al ik door de zoeker kijk is hij gewoon scherp, in het klein ook nog maar zodra ze op de laptop staan niet. Kan ik hem beter op AI-focus, AI-Servo of one shot zetten? Ik heb mijn camera even gereset, maar volgens mij had ik hem op AI-Focus staan. Of is dat niet goed?

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:44

Dan is de foto misschien niet helemaal scherp maar zie je dat niet omdat ie zo klein wordt weergeven, en omdat hij op je laptop groter wordt weergeven zie je het dan wel?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:07