[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:11

Mijn logo wordt er vet vaak afgehaald hoe gaan andere fotografen daar mee om en hebben jullie misschien tips ?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:25

Wie haalt je logo er af?

Als het particulieren zijn na de fotoshoot, is het een kwestie van duidelijk uitleggen waarom het logo er op staat.

Vaak als mensen m uploaden als Facebook profielfoto, zal Facebook m er al afsnijden. Veel mensen weten niet dat ze het uitsnijden kunnen overslaan. Als je er uitleg over geeft, willen ze m eigenlijk altijd wel even opnieuw uploaden.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:33

Wie van jullie heeft er een reflectiescherm? Wat is handiger? Een 5 in 1 of gewoon 1 met maar 2 kleuren?

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:34

MyWishMax schreef:
Wie van jullie heeft er een reflectiescherm? Wat is handiger? Een 5 in 1 of gewoon 1 met maar 2 kleuren?

Ik!
En ik zal persoonlijk kiezen voor een mooi grote met een gouden en een zilveren kant. Dat hele ding uit elkaar halen op een shoot is gewoon onhandig. Het idee is mooi, maar als je snel moet handelen werkt het niet zo goed.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:36

Ik heb zo een 5-in-1 en het meest gebruik ik zilver en daarna zilver met zo een gouden kringeltje overheen voor net iets warmere reflectie.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:44

Het effect van goud vind ik meestal niet mooi, maar ik heb een filmpje gekeken waar ze zacht goud / zonlicht hadden en dat vond ik nog wel een mooi effect naast zilver. Ik was inderdaad bang voor de hele verbouwing. :')

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:27

Bedankt nog voor de uitleg over het histogram! Heb t idee dat niet veel fotografen er echt iets mee doen? Vind t zelf erg lastig. :=

Heeft iemand nog wat tips om de maan te fotograferen? Komende maandag grote maan, lijkt me tof die goed op de foto te krijgen!

Zou vooral graag zo iets krijgen:
Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:35

Gebruik histogram vooral om op body te kijken of iets over of onder belicht is. In Lr idd kijken of er clipping is en delen van histogram naar links of rechts duwen. Vooral bij HDR nabewerkingen handig om te zien hoeveel ruimte je hebt om de kleuren echt lekker te laten kotsen. _O-

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:28

Ik ben bang dat we maandag vooral in de bewolking zullen zitten...

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:39

hoe fotograferen jullie in de herfst winter als het regent bewolkt is?

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:44

d4rkhorse schreef:
hoe fotograferen jullie in de herfst winter als het regent bewolkt is?

Wat bedoel jij precies?

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:56

Bagheera_206 schreef:
d4rkhorse schreef:
hoe fotograferen jullie in de herfst winter als het regent bewolkt is?

Wat bedoel jij precies?


hoe maken jullie je foto dan mooi (goed belicht enz )
bij mij zijn de foto's dan donker en niet mooi :)

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:09

Ik ga vandaag paarden in studio fotograferen in de binnenbak. :D

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:49

Femke schreef:
Ik ben bang dat we maandag vooral in de bewolking zullen zitten...


Ik woon in Zweden en voor nu zeggen ze dat het onbewolkt is. :)

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:20

Hallo allemaal,

Ik merkte laatste dat als ik fotos aan het bewerken ben dat het qua beeld heel veel uit maakt of ik de lader in mijn laptop heb of niet. Als ik de lader er in heb lijkt de foto meer contrast te hebben, lichter te zijn (meer helderheid) en is de foto gewoon mooier van kleur dan wanneer de lader er niet in zit.

Laatst was ik met de nabewerking bezig en toen deed ik de lader erin en schrok ik van hoe licht de foto's ineens waren. Ik vraag me nu af waarom er zo veel verschil in zit en wanneer het het dichtste ligt bij hoe de foto echt is. want ik wil niet hebben dat als ik de fotos aflever dat ze ineens heel anders zijn dan dat ze bij mij leken.

(ter info: ik heb mijn scherm gekalibreerd)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:22

Meeste laptops dempen gewoon je scherm verlichting als de lader niet in zit.. omdat dat zuiniger is

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:40

Hoi allemaal,
Ik kwam toevallig dit topic tegen. Ik heb de laatste paar pagina's even gelezen. Staan echt fijne en handige tips tussen! Ik fotografeer een beetje hobbymatig. Ik heb een Canon 700D met een Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III lens. Ik mis erg vaak die mooie scherpte en vind het niet fijn kijken. Nu had ik van de week een shoot in het bos, het was buiten grauw en daar in het bos was het erg donker. De foto's zijn dan ook bijna allemaal onscherp.. Ik heb allerlei instellingen geprobeerd maar het werd niet echt veel beter.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met tips om toch wat meer scherpte te krijgen met grauw weer.

Ik zit er ook aan te denken om een Canon 50mm 1.8 lens aan te schaffen. Is dit een aanrader of juist niet? In combinatie met de lens die ik nu heb.

Deze foto: ISO 800, 125 mm, f/4,5 en 1/50 sec. Wat ik ook nooit zo goed weet (en altijd maar wat probeer), moet dit laatste getal nou hoger zijn voor meer licht of lager? Ik merkte niet veel verschil met wisselen hiermee.
Afbeelding

En deze is bijvoorbeeld onbewerkt: ISO 800, 155 mm, f/5.0 en 1/30 sec.

Afbeelding


Of had ik dan toch de ISO nog een stuk om hoog moeten gooien? Ik hoor graag adviezen en tips! :)

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:40

Gianti schreef:
Meeste laptops dempen gewoon je scherm verlichting als de lader niet in zit.. omdat dat zuiniger is


ja dat snap ik. maar het is niet alleen het verschil in hoe licht het scherm is, dat is het hem nu net.
en ik wil graag weten of anderen dit ook hebben, ooit gemerkt hebben, hier rekening mee houden?
en of met of zonder lader het realistische beeld geeft.

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:51

EdkingEnzo schreef:
Hoi allemaal,
Ik kwam toevallig dit topic tegen. Ik heb de laatste paar pagina's even gelezen. Staan echt fijne en handige tips tussen! Ik fotografeer een beetje hobbymatig. Ik heb een Canon 700D met een Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III lens. Ik mis erg vaak die mooie scherpte en vind het niet fijn kijken. Nu had ik van de week een shoot in het bos, het was buiten grauw en daar in het bos was het erg donker. De foto's zijn dan ook bijna allemaal onscherp.. Ik heb allerlei instellingen geprobeerd maar het werd niet echt veel beter.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met tips om toch wat meer scherpte te krijgen met grauw weer.

Ik zit er ook aan te denken om een Canon 50mm 1.8 lens aan te schaffen. Is dit een aanrader of juist niet? In combinatie met de lens die ik nu heb.

Deze foto: ISO 800, 125 mm, f/4,5 en 1/50 sec. Wat ik ook nooit zo goed weet (en altijd maar wat probeer), moet dit laatste getal nou hoger zijn voor meer licht of lager? Ik merkte niet veel verschil met wisselen hiermee.
[ [url=m/MzlzZV.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze is bijvoorbeeld onbewerkt: ISO 800, 155 mm, f/5.0 en 1/30 sec.

[ [url=m/Yixfnc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Of had ik dan toch de ISO nog een stuk om hoog moeten gooien? Ik hoor graag adviezen en tips! :)


hey, ik vond dit in het begin ook lastig.

maar wat het belangrijkste is, is de sluitertijd. 1/30 en 1/60 is veel te weinig voor een dier of mens. vind ze toch nog aardig scherp! complimenten.
het diafragma heb ik eigenlijk altijd zo laag mogelijk (zeker met donker weer). ik zou de sluitertijd een stuk hoger zetten. als je foto's scherp is kun je er al veel meer mee.
bij rijfotos gebruik ik altijd minimaal 1/1000 liefst zo hoog mogelijk zonder de iso te hoog te zetten. Hetzelfde doe ik voor portretfoto's. met grauw weer wel een lagere sluitertijd. 800 iso is dan ook prima.
ik weet niet of je RAW fotografeerd? wat voor bewerkingsprogramma heb je? als de foto maar scherp is. dan is het niet zo erg dat ie wat donker is. met lightroom kun je de foto bijvoorbeeld makkelijk een stuk lichter maken zonder kwaliteit te verliezen. een beetje ruis kun je ook zo wegwerken. foto's die niet scherp zijn kun je (volgensmij) niks meer aan doen.

je moet hier een beetje een middenweg in vinden :)

oh en ik zou wel een zoomlens gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:07

d4rkhorse schreef:
hoe fotograferen jullie in de herfst winter als het regent bewolkt is?


Het liefste fotografeer ik dan niet.
Kies een mooiere dag. Zonder regen in ieder geval en liefst ook geen zware bewolking.

Verder is mijn aanpak hetzelfde.
Camera op de diafragma stand (A / Av), ISO inschatten en instellen.
Sluitertijd controleren op snelheid. Goed? Lekker gaan fotograferen. Te snel? ISO wat lager. Te traag? ISO wat hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:09

Quir schreef:
Ik woon in Zweden en voor nu zeggen ze dat het onbewolkt is. :)


Sorry, dat liet bokt niet zien op de telefoon.
Wel super fijn zeg, dat je 'm waarschijnlijk te zien krijgt <3
Hier in NL ziet het er niet veelbelovend uit... Het miezert al de hele dag.

Ik zou in ieder geval aan de slag gaan met een statief.
Je ISO zo laag mogelijk houden. Indien mogelijk met een afstandsbediening schieten, zodat je ook geen beweging hebt van het indrukken van je ontspanknop.

Diafragma toch wel minimaal op zo'n f8 ofzo gok ik om genoeg scherptediepte te krijgen. Afhankelijk natuurlijk ook van je objectief en camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:14

mzara schreef:
Hallo allemaal,

Ik merkte laatste dat als ik fotos aan het bewerken ben dat het qua beeld heel veel uit maakt of ik de lader in mijn laptop heb of niet. Als ik de lader er in heb lijkt de foto meer contrast te hebben, lichter te zijn (meer helderheid) en is de foto gewoon mooier van kleur dan wanneer de lader er niet in zit.

Laatst was ik met de nabewerking bezig en toen deed ik de lader erin en schrok ik van hoe licht de foto's ineens waren. Ik vraag me nu af waarom er zo veel verschil in zit en wanneer het het dichtste ligt bij hoe de foto echt is. want ik wil niet hebben dat als ik de fotos aflever dat ze ineens heel anders zijn dan dat ze bij mij leken.

(ter info: ik heb mijn scherm gekalibreerd)


Gianti gaf het antwoord eigenlijk al; dat heeft met het energie profiel van je besturingssysteem te maken.
Met of zonder lader kan de hoeveelheid backlight van je beeldscherm enorm beïnvloeden.

Maar ook het tijdstip van de dag en de locatie waar je zit kan al veel uitmaken.

Als je 's avonds in een donkere kamer zit zonder stekker er in, dan "voelt" het scherm toch vrij licht/helder aan. Omdat de omgeving donker is.
Zou je midden overdag in een lichte kamer gaan zitten, dan is het scherm veel minder helder voor je gevoel.

Probeer de energie instellingen zo in te stellen dat hij geen besparingsmodus heeft op 't scherm als je er geen stekker in hebt.
Want het heeft inderdaad invloed op je hele scherm en dus ook op je kalibratie. De kalibratie is alleen nuttig in de setting waarin je de kalibratie hebt uitgevoerd.

Dus in dezelfde kamer met dezelfde omstandigheden (scherm net zo ver naar voren/achteren geklapt, zelfde tijdstip van de dag, zelfde lichtintensiteit, etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:21

EdkingEnzo schreef:
Hoi allemaal,
Ik kwam toevallig dit topic tegen. Ik heb de laatste paar pagina's even gelezen. Staan echt fijne en handige tips tussen! Ik fotografeer een beetje hobbymatig. Ik heb een Canon 700D met een Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III lens. Ik mis erg vaak die mooie scherpte en vind het niet fijn kijken. Nu had ik van de week een shoot in het bos, het was buiten grauw en daar in het bos was het erg donker. De foto's zijn dan ook bijna allemaal onscherp.. Ik heb allerlei instellingen geprobeerd maar het werd niet echt veel beter.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met tips om toch wat meer scherpte te krijgen met grauw weer.

Ik zit er ook aan te denken om een Canon 50mm 1.8 lens aan te schaffen. Is dit een aanrader of juist niet? In combinatie met de lens die ik nu heb.

Deze foto: ISO 800, 125 mm, f/4,5 en 1/50 sec. Wat ik ook nooit zo goed weet (en altijd maar wat probeer), moet dit laatste getal nou hoger zijn voor meer licht of lager? Ik merkte niet veel verschil met wisselen hiermee.
[ [url=m/MzlzZV.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze is bijvoorbeeld onbewerkt: ISO 800, 155 mm, f/5.0 en 1/30 sec.

[ [url=m/Yixfnc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Of had ik dan toch de ISO nog een stuk om hoog moeten gooien? Ik hoor graag adviezen en tips! :)



Dat 50mm f1.8 objectief is een toppertje om te hebben. Maar voor paarden is hij wel vrij kort ;)
Daar gebruik je toch meestal een tele objectief van zo'n 70-200mm
Om vervorming te voorkomen.

De sluitertijd moet snel/kort zijn om beweging te bevriezen.
Een trage sluitertijd is bijvoorbeeld 1 seconde.
Een snelle sluitertijd is bijvoorbeeld 1/1000e seconde.

Er is bewegingsonscherpte van je onderwerp én bewegingsonscherpte van je eigen beweging.
Om je eigen beweging stil te krijgen, moet je minimaal 1/60e of sneller gebruiken. Anders moet je vanaf een statief werken. En werk je met een telelens, dan moet je nog wat sneller gaan zitten. Je kunt met het aantal mm's van je objectief mee omhoog. Vanaf 60mm ga je dus omhoog.
Heb je een 100mm objectief, dan ga je naar 1/100e om je eigen beweging te bevriezen.
Heb je 200mm dan ga je naar 1/200e om je eigen beweging te bevriezen.

Dan is er nog de beweging van je onderwerp. Als je paarden op de foto zet, bewegen die altijd snelle dan dat wij zelf bewegen. Dus voor het paard heb je sowieso een snellere sluitertijd nodig dan het verhaaltje hierboven. Daarom is voor de paardensport ook geen statief nodig voor je eigen bewegingsonscherpte. We kiezen namelijk altijd een sluitertijd die sneller is dan wat nodig is om onze eigen beweging te bevriezen. Voor stabiliteit en een vermoeide arm kun je dus wel een statief erbij pakken, maar verder heeft het in de foto geen nut.
Het zelfde geldt voor beeldstabilisatie. Daar heb je met paardenfotografie niets aan normaal gesproken (tenzij je express enorm trage sluitertijden gebruikt om creatief te zijn).


Voor een paardenportret zou ik minimaal 1/200e of 1/250e aanhouden. Als het paard dan nog net iets beweegt, heb je daar geen last van op je foto.
In stap ongeveer 1/320e... Draf ook... Galop vanaf 1/500e en sneller.
Dat hangt natuurlijk ook van het paard af. Een shetlander beweegt véél sneller dan een gemiddelde KWPNner.


In dit geval zou je dus met een hogere ISO waarde een beter resultaat kunnen halen, omdat de camera dan de sluitertijd sneller maakt, waardoor je geen onscherpte door beweging in je foto hebt.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:14

misschien een domme vraag maar hoe krijgen jullie zo'n bolletjes achtergrond en bv het paard goed scherp?

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:27

d4rkhorse schreef:
misschien een domme vraag maar hoe krijgen jullie zo'n bolletjes achtergrond en bv het paard goed scherp?





Bedoel je de bokeh van de achtergrondonscherpte? :?

De vier belangrijkste "instellingen" die daar een rol spelen zijn:
- Afstand tussen onderwerp en achtergrond zo groot mogelijk
- Diafragma zo wijd mogelijk. Een 70-200mm of een 200mm kan bijvoorbeeld op f/2.8.
- Zo ver mogelijk inzoomen met je objectief. Een 70-200mm of een 200mm kan bijvoorbeeld op 200mm.
- Op een voelvreempje heb je minder scherptediepte dan bij een cropje.