[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5265
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:34

De boeken van Femke ben ik ook nog steeds benieuwd naar. Daarnaast ben ik lid van Zoom. Heb ik ook veel info van uit gehaald.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:24

Volgens mij kun je photoshop niet los kopen..
Wel het hele pakket van Adobe maar dan ben je ook gelijk 140 euro kwijt..

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:18

Weet iemand hoe ik op de goede manier foto's via wetransfer verstuur. Heb het zaterdag geprobeerd maar op de een of andere manier copieerde die alles. Had op een gegeven moment wel 150 kopieen Dat moet vast anders kunnen maa hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:14

Nynkster schreef:
Volgens mij kun je photoshop niet los kopen..
Wel het hele pakket van Adobe maar dan ben je ook gelijk 140 euro kwijt..


Dat zal waarschijnlijk alleen Elements zijn?
Dat is de beknopte versie van photoshop.

"Vroeger" ... voor het cloud abonnement, kostte een Adobe pakket rond de € 1.000,- a € 1.500,- euro.
En nu in het cloud abonnement kost Photoshop + Lightroom als goedkoopste optie € 144,- per jaar.

Voor studenten zijn er soms ook goedkopere opties, maar die zijn qua rechten ook beperkter.
Die mag je meestal alleen gebruiken voor oefening, niet om betaalde shoots mee te bewerken (commercieel gebruik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:15

magriet schreef:
Weet iemand hoe ik op de goede manier foto's via wetransfer verstuur. Heb het zaterdag geprobeerd maar op de een of andere manier copieerde die alles. Had op een gegeven moment wel 150 kopieen Dat moet vast anders kunnen maa hoe?



Ga naar www.wetransfer.com
Open een map op je computer waar de foto bestanden in zitten.
Sleep de fotobestanden naar het vakje van Wetransfer waar je de bestanden kunt uploaden.

Je kunt dan kiezen voor een link of versturen via een email adres.
En dan klik je op "versturen" en de foto's zijn onderweg per email of hij start met uploaden en je ontvangt als hij klaar is een download link die je naar de ontvanger kunt sturen.

De ontvanger kan het dan downloaden als ZIP file en de bestanden uitpakken.

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:22

Ik heb een abonnement op Adobe Creative Cloud Photography gehad voor 9,24 euro p/m. Dit was het 1e jaar en nu betaal ik 10,88 p/j dus dat is ongeveer 130 euro p/j. Dat valt mee als je kijkt dat je honderden zoniet duizenden euro's in je apparatuur hebt geinvesteerd. Ik ben voor de Engelse versie gegaan, omdat ik dat prettiger vind en goedkoper is dan Nederlands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:56

Af en toe hebben ze inderdaad acties met korting.
De prijs die ik hierboven noem, is de prijs die nu bij Adobe op de site staat.

Het kán ook veel goedkoper... Adobe is natuurlijk "het A-merk" in de fotografiewereld.
Maar ik werk zelf al meer dan 10 jaar met een alternatief: Corel Paint Shop pro.

Die kost éénmalig € 69,99 en kan voor een fotograaf eigenlijk vrijwel alles wat photoshop ook te bieden heeft.

Als je die twee qua kosten naast elkaar legt, is de Adobe software eigenlijk toch wel gewoon extreem duur.
Neem 3 jaar adobe voor het huidige tarief = 3x € 140 = € 420,-
Of 3 jaar paint shop pro gebruiken (kan uiteraard langer, want je kunt 'm onbeperkt gebruiken): € 69,95

Dat is toch een prijsverschil van € 350,- euro... Ruim 100,- per jaar.

En Paint Shop Pro kun je na je eerste aanschaf ook upgraden als er een nieuwe versie uitkomt, voor een goedkoper tarief van slechts € 49,95.


Natuurlijk, als fotograferen investeren we duizenden euro's in apparatuur en software.
En misschien is het juist daarom ook belangrijk om te kijken waar je kostenposten kunt vinden waar je in kunt besparen.

Adobe is de marktleider. Maar er zijn véél alternatieven die ook erg veel te bieden hebben en die gratis zijn of erg weinig kosten.


Uiteraard staat het leuk voor je collega's als je met een Volkswagen Passat naar je werk komt, maar een Golfje brengt je er ook prima en is behoorlijk wat goedkoper.
Het gaat om het doel. Waarom zou je honderden euro's per jaar méér uitgeven aan iets, terwijl er een ander product beschikbaar is voor veel minder, die uiteindelijk exact hetzelfde eindresultaat aan je foto geeft?

Zeker voor de hobbyisten is zo'n duur, professioneel programma geen enkele noodzaak.
En dan maakt bijvoorbeeld de aanschaf van een beter objectief véél meer verschil in de foto's, dan een duurder bewerkingsprogramma.

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:09

Besparen? Wat is dat? :o

Als ander alternatief is er natuurlijk ook nog GIMP. :D Je kunt er een hoop me en ook nog eens gratis.

Zelf vind ik Lr onmisbaar in mijn workflow dus daarom maar naar Adobe CC Photography overgestapt na de losse licenties van Lr4 en Lr5. Dat ik nog een losse licentie had was Ps onbetaalbaar en heb ik Ps Elements gekocht.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:07

Femke schreef:
Nynkster schreef:
Volgens mij kun je photoshop niet los kopen..
Wel het hele pakket van Adobe maar dan ben je ook gelijk 140 euro kwijt..


Dat zal waarschijnlijk alleen Elements zijn?
Dat is de beknopte versie van photoshop.

"Vroeger" ... voor het cloud abonnement, kostte een Adobe pakket rond de € 1.000,- a € 1.500,- euro.
En nu in het cloud abonnement kost Photoshop + Lightroom als goedkoopste optie € 144,- per jaar.

Voor studenten zijn er soms ook goedkopere opties, maar die zijn qua rechten ook beperkter.
Die mag je meestal alleen gebruiken voor oefening, niet om betaalde shoots mee te bewerken (commercieel gebruik).


Ik heb de gehele Cloud pakket inderdaad voor studenten..
voor zover ik weet is die photoshop niet anders dan dat ik daarvoor had? maar daar heb ik verder ook niet echt naar gekeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:02

Nynkster schreef:
Ik heb de gehele Cloud pakket inderdaad voor studenten..
voor zover ik weet is die photoshop niet anders dan dat ik daarvoor had? maar daar heb ik verder ook niet echt naar gekeken


De versie is inderdaad hetzelfde, maar de licentie voor het gebruik is wat anders.
En je kunt 'm ook alleen kopen als je aan de exacte voorwaarden voldoet die Adobe er aan stelt.

Mensen die niet studeren en precies binnen die eisen vallen, kunnen die niet aanschaffen.
En na je studie moet je zelf ook overstappen naar een duurdere licentie.

Het is wel slim van Adobe, om studenten op die manier te binden aan hun product. Want als je het programma eenmaal kent, is de kans dat je een ander programma neemt heel klein.

Muronia

Berichten: 19668
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:12

Is er iemand die tips voor mij heeft voor wat betreft het doen van een zonsondergang shoot (qua instellingen en compositie)? Qua materiaal heb ik een canaon 500D met canon 55-250 lens. Ik ga dit morgenavond voor het eerst doen en heb daar dus nog geen ervaring mee. We hebben een heel groot veld zonder storingen aan de horizon ter beschikking en het model is een westernamazone met haar quarter.

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:48

Tip is om in RAW te fotograferen zodat je in nabewerking wb kan corrigeren. In camera zelf stel je dan iets warmer in zodat de oranje gloed ed. beter tot uiting komt.

Muronia

Berichten: 19668
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:07

Dat zou ik heel graag willen, maar ik bewerk na in Gimp (ik heb geen photoshop) en volgens mij kan ik in Gimp geen RAW-bestanden bewerken?

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:19

Murosch schreef:
Dat zou ik heel graag willen, maar ik bewerk na in Gimp (ik heb geen photoshop) en volgens mij kan ik in Gimp geen RAW-bestanden bewerken?


Daar heb je idd een plug-in voor nodig als je met Windows werkt. UFRAW

http://digital-photography-school.com/o ... he-basics/

Ik zou alleen even bij sRGB houden in je workflow van begin tot eind als je gaat afdrukken etc

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:26

Femke kun je dan foto voor foto daar heen slepen? Ik selecteerde eerst een serie maar dan begon die spontaan de foto's te kopieren zodat ik ze dubbel op de comp had en dat is niet de bedoeling

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:48

Ja je kunt slepen. Of op het plus tekentje drukken, dan kun je via we transfer in de browser je computer map openen en bestanden selecteren. Dan heb je minder kans dat je pc iets verkeerd begrijpt.

showteam
Berichten: 3637
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:32

Of gewoon een zip map maken op je computer met de juiste foto's. Dan kan het niet meer mis gaan ;)

Muronia

Berichten: 19668
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:55

Bagheera_206 schreef:
Murosch schreef:
Dat zou ik heel graag willen, maar ik bewerk na in Gimp (ik heb geen photoshop) en volgens mij kan ik in Gimp geen RAW-bestanden bewerken?


Daar heb je idd een plug-in voor nodig als je met Windows werkt. UFRAW

http://digital-photography-school.com/o ... he-basics/

Ik zou alleen even bij sRGB houden in je workflow van begin tot eind als je gaat afdrukken etc


Dank je voor de tip! Ik heb hem gedownload. Eens kijken wat ik ermee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:04

showteam schreef:
Of gewoon een zip map maken op je computer met de juiste foto's. Dan kan het niet meer mis gaan ;)


Toch is er dan nog een grote kans dat d'r computer die ook gaat kopiëren, in plaats van dat ie 'm verwerkt in de browser.

Door op "+ Voeg bestanden toe" te klikken, kan ze gewoon browsen in de mappen van d'r computer en aanklikken welke foto's erin moeten.
Zonder dat de pc moet gaan slepen, waardoor het onverwachte kopiëren niet zal voorkomen.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:10

Ik open inderdaad altijd de mappen, zodat ik niet hoef te slepen. Als ik ga slepen krijg ik ook kopieën die ik helemaal niet wil, maar als ik gewoon de bestanden toevoeg zoals Femke zegt dan gaat het altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:06

Hoi allemaal!

Ik vind mijn foto's niet mooi scherp worden, ze zijn niet super onscherp ofzo maar ze zijn niet zo scherp als dat ik ze zou willen.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen, of is er wat mis met mijn camera?
Ik gebruik de Canon EOS 70D en een 70-200 f4 lens en een 50mm f1.8 lens, met de telelens worden ze het minste scherp.
Een paar voorbeelden:

Deze zijn gemaakt met mijn telelens:
Afbeeldingimages upload
Afbeeldingforum image hosting
Afbeeldingadult image

En deze met mijn kitlens:
Afbeeldingimages hosting
Afbeeldingimage upload

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:52

Je uploads gaan niet goed/verkeerde links.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:28

F_Orumster schreef:
Je uploads gaan niet goed/verkeerde links.

Bij mij doen ze het gewoon?
Zie je ze nu wel?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:46

Met klein formaat foto's is dat bijna niet te beoordelen.
Met een 100℅ crop is er meer over te zeggen.

Dus even het stukje van de foto waar je scherpstelpunt op lag, zo klein uitknippen dat hij op Bokt kan zonder verder te verkleinen, bijvoorbeeld op 900x600 pixels.

Of plaats een link naar de foto op origineel Formaat erbij, dan kunnen we het daar even goed bekijken. :-)

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:34

Berichtje hierboven heb ik gemaakt vanaf m'n telefoon.
Maar ook hier op m'n computer scherm zie ik nu niet echt enorme onscherpte ofzo...
Dus een foto op 100% is echt nodig om beter te kunnen kijken óf en wát er misschien aan de hand kan zijn :)