[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:07

Janinevv schreef:
Het is voor mij nog veel oefenen en ben ook geen prof dus hou het even rustig en lief.


Uh, want ik was niet rustig en lief genoeg? -O- Ik ben al jaren bezig met leren, ben nog lang niet uitgeleerd. Dingen nog moeten leren is prima. Ik zie alleen zoveel mensen die 'maar wat doen' zonder zich enigzins verdiept te hebben in de grondbeginselen van het fotograferen. Dan kom je er uiteindelijk vast ook wel (als je niet voortijdig afhaakt) maar het duurt allemaal een stuk langer en is waarschijnlijk minder leuk.



Citaat:
Nu had ik van laatst foto's in een bos, weinig licht maar wel actieve paarden wat ik wil bevriezen, dus ik zat al rond de 1/1000 of er boven diafragma van 5.6 en een iso van rond de 400. Ik vind hierin de juiste afstelling nog erg lastig omdat mijn body niet zoveel ISO kan hendelen, maar ik wil dus ook niet dat mijn foto's zo donker worden want dan moet ik mijn diafgrama aan gaan passen en dat wil ik niet.
Ik weet niet of jullie nog een bepaald riedeltje hebben?
Ik heb een heel handig boekje van Liselot hier op bokt, daar had ik een foto cursus.

Dus dan zou in zo'n situatie wat ik net benoemde het beste zijn om
av of tv aan te zetten en mijn gewenste diafragma? Mijn body begint met iso 400/800 al heel storend te worden.


Het kan goed zijn dat wat jij hier wilde van je cameracombi gewoon teveel gevraagd is. De lens in jouw eigen ogen is vele malen lichtsterker dan welke cameralens dan ook. Dus als het voor jou al vrij donker was dan is het voor de camera helemaal erg donker. Meer keuzes dan je noemt heb je eigenlijk niet, waarschijnlijk kon je het af met 1/500 maar is moeilijk te zeggen. Echter 1/500e met een diafragma van 5.6 en een iso die je eigenlijk niet boven de 400 wil hebben gaat bij echt verminderd licht gewoon niet werken. Had je die 5.6 echt nodig om alles scherp te krijgen wat je scherp wilde hebben? Zo ja, dan rest je niets anders dan de ISO omhoog. Wel zou ik in die situatie kijken of je RAW kan schieten omdat je dan na afloop gewoon nog veel meer kan verbeteren aan de eventuele onderbelichting en de ruis. Eventuele onscherpte kan trouwens ook nog liggen aan een AF die niet snel genoeg is, zeker bij weinig licht. Je zal in de voorgenoemde situatie als je een redelijke belichting weet te vinden véél meer kans hebben dat je een voor je langs galopperend paard netjes scherp krijgt dan eentje die naar je toe rent. Dat laatste vraagt veel meer van de Autofocus en de kans dat die zeker bij mindere lichtomstandigheden dat niet gaat redden (de 55-250 is een prima lens maar ook niet razendsnel) en je dus onscherpe foto's krijgt als gevolg van verkeerde autofocus is dan groot.


Ik ben overigens nog wel benieuwd naar mijn allereerste vraag uit mijn vorige reactie. Want wellicht kunnen we met je antwoord daarop zien wat er mis gaat :)

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:27

Janinevv schreef:
Ik weet eigenlijk niet waarom ik op M fotografeer maar meer dat dit mij is aangeraden en als het snel moest ik de AV stand kan doen omdat de camera dan sneller kan overschakelen met het weer.

Nu weet ik dat het eigenlijk sowieso moet bij paarden fotografie wil ik het een beetje bevriezen. Het is voor mij nog veel oefenen en ben ook geen prof dus hou het even rustig en lief.

Alleen dacht ik dus dat het echt een probleem van mijn camera was.


De afgelopen 4 pagina's heb ik veel al vragen vanaf jou kant gezien. Geen enkel probleem, maar bij elk 'probleem' roepen dat je camera niet naar behoren functioneert getuigd niet van heel veel kennis. Dit is niet erg, maar een paar keer Googlen verteld je exact hetzelfde als wat Alwiene, ik en nog wat andere leden je verteld hebben :j Ik sta volledig achter Alwiene d'r post en mening en ik vind dat ze het heel netjes bracht. Ik denk dat ze het netter heeft gedaan als hoe ik het gezegd had, maar dat even ter zijde :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:44

Weten jullie nog goede online tutorials voor photoshop. Lightroom komt ooit nog wel. :P
Engels mag ook, mhilarius ken ik!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:00

Haha ze heeft het zeker netjes gebracht en misschien ben ik een gevoelige kip, maar een zin kwam een beetje bod over.

Maar goed die eerste vraag, ik heb geen idee ik denk dat ik dacht dat ik met mijn scherpstel punt daar zat? Maar dus kats er naast? Ik heb nog nooit eerder springende paarden gefotografeerd. Maar zal ik ze morgen eens op flickr uploaden?

Dan heb je de orginele foto.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:29

Janinevv schreef:
Haha ze heeft het zeker netjes gebracht en misschien ben ik een gevoelige kip, maar een zin kwam een beetje bod over.

Maar goed die eerste vraag, ik heb geen idee ik denk dat ik dacht dat ik met mijn scherpstel punt daar zat? Maar dus kats er naast? Ik heb nog nooit eerder springende paarden gefotografeerd. Maar zal ik ze morgen eens op flickr uploaden?

Dan heb je de orginele foto.


Wat ik zag van het beeld wat je eerder postte waar de focus verkeerd lag was het gewoon echt een focus die je zelf niet goed had. Kan gebeuren, maar is niet de fout van je camera :j

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:45

Okee!
Maar op mijn scherm waren deze fotos wel scherp? Oog van het paard?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:56

Janinevv schreef:
Okee!
Maar op mijn scherm waren deze fotos wel scherp? Oog van het paard?


Nu maak je mij nog verder in de war. Nogmaals je zegt dat je in 99% van de gevallen 'gewoon het middelste scherpstelpunt gebruikt'. Maar op geen enkele foto die je hier hebt laten zien is het oog van het paard ook het midden van de foto. En daarom zei ik eerder dat herkaderen niet kan op AI Servo. Want ik krijg het gevoel dat jij scherpstelt op het oog en daarna het plaatje in beeld brengt zoals je het graag wil hebben. Dit lijkt me op Ai Focus als tamelijk riskant omdat vaak de afstand tot je onderwerp toch nog wel veranderd (ik zou in dat geval kiezen voor scherpstellen op de paal, kaderen en afdrukken als het paard er is, met beetje redelijke scherptediepte moet je hem dan wel hebben), maar met AI Servo is dat gewoon niet mogelijk want zodra jij je scherpstelpunt van je onderwerp afhaalt stelt de camera scherpt op datgene wat er dán in beeld is op de plek van je scherpstelpunt. Het is dus niet zo dat jij tegen de camera zegt van "Hey joh, ik wil graag scherpstellen op dat oog, dus als die zo weer in beeld komt en ik maak de foto dan moet dat scherp zijn" (Zou soms wel ideaal wezen overigens :P ) Nou ga ik er niet vanuit dat dat is wat je denkt, maar ik heb wel het idee dat wat je wél denkt over de werking van AI Servo misschien niet helemaal klopt. Want aangeven dat je alleen het middelste scherpstelpunt gebruikt en vervolgens foto's tonen waarbij het onderwerp wat scherp had moeten zijn zich níet op dat punt bevindt dat rijmt gewoon ergens niet met elkaar.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:02

Ik ben in dat geval erg benieuwd naar een 100% crop. Zelfs ik krijg het na 7 jaar nog niet voor mekaar om zomaar een concour te schieten met de scherpte zo specifiek op die plek met een bewegend onderwerp.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:21

Op je Pc scherm of camera scherm?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:06

Heeft iemand een goed advies qua verzekeren van je apparatuur? Ik had een kostbaarheden buitenshuisverzekering bij Centraal Beheer en nu hebben we bericht dat deze aangepast wordt waardoor mijn spullen in het buitenland niet langer verzekerd zijn. Ik heb mij altijd veilig gevoeld bij het idee dat áls ik mijn apparatuur zou laten vallen, stoten etc. ik gewoon goed verzekerd was. Het door hen geboden alternatief was de reisverzekering, echter bij navraag blijkt het dan te gaan om een maximale vergoeding van 1250 euro. Uuuh daar kan ik nou niet bepaald mijn apparatuur voor vervangen :+

De vraag is dus: hoe hebben jullie je apparatuur verzekerd, wat zijn aanraders, waar op te letten etc? Meen dat ik ooit iets gelezen heb van een maatschappij specifiek voor dit soort apparatuur maar hoe en wat precies weet ik niet meer. Ervaringen ook over hoe men ermee omgaat als je wel moet claimen zijn heel welkom!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:41

Ik heb een dsv apperatuurverzekering. Verzekerd bedrag is zo’n 12.000 euro. Heb wel alleen Nederlanddekking. Betaal zo’n 150 euro per jaar

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:23

Liselot schreef:
Ik heb een dsv apperatuurverzekering. Verzekerd bedrag is zo’n 12.000 euro. Heb wel alleen Nederlanddekking. Betaal zo’n 150 euro per jaar


Bedankt, ga ik eens naar kijken. Buitenland is voor mij wel belangrijk omdat ik bijvoorbeeld ook veel in de dierentuin in Nordhorn fotografeer, en we ook vaker in Duitsland en soms Luxemburg of Frankrijk op vakantie zijn.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 06:19

Ze hebben ook buitenlanddekking, geloof dat je kan kiezen uit Europa en wereld. Maar ik reis niet met mijn camera’s dus was voor mii niet nodig om daar meer premie voor te gaan betalen

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 06:56

Ik had een sporthobby verzekering van de Europeesche toen ik mijn camera net had. Dekte destijds ook in Europa. Inmiddels heb ik die niet meer ivm verouderde camera, en het geld liever opzij zette voor tzt een nieuwe body.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:15

Ik heb een vraagje over het formaat foto’s dat je naar klanten verstuurd.
Ik bewerk mijn foto’s voornamelijk in Lightroom en dan exporteer ik ze daar in LR met logo en HR bestanden.
De HR bestanden laat ik dan de originele grote.
Maar nu zag ik dat sommige dan wel 15mb zijn.
Is dit te groot?

Daarom mijn vraag wat voor formaat foto’s versturen jullie naar klanten?

Bedankt alvast.

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:08

Mag ik me ook melden? :)
Ik doe fotografie al best lang maar voorheen eigenlijk altijd met mijn telefoon gedaan. Maar sinds kort heb ik een canon 2000D en ik ben dus een beginnende fotograaf dus verwacht niet teveel van mijn foto's :j

Ik zou een paar foto's plaatsen:
1e springfoto:
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie d'r van? tips?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:58

hagelkruis schreef:
Ik heb een vraagje over het formaat foto’s dat je naar klanten verstuurd.
Ik bewerk mijn foto’s voornamelijk in Lightroom en dan exporteer ik ze daar in LR met logo en HR bestanden.
De HR bestanden laat ik dan de originele grote.
Maar nu zag ik dat sommige dan wel 15mb zijn.
Is dit te groot?

Daarom mijn vraag wat voor formaat foto’s versturen jullie naar klanten?

Bedankt alvast.

Webformaat, dus 800 x 640 oid. En bij betaling vol formaat.

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:46

Heeft iemand hier de gouden tip?
Mijn zusje haar camera geeft deze foutmelding:

Afbeelding

Is een Nikon 5200D. Heb zelf totaal geen ervaring met Nikon maar ik krijg ook deze melding met mijn eigen geheugenkaartjes die in mijn canon wel gewoon werken.. kan de melding ook niet weg klikken

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:04

Mss de geheugekaart 'sleuf' beschadigd in de camera?

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:07

Daar had ik eigenlijk ook al schrik voor, had gehoopt dat er een andere oplossing zou kunnen zijn :(

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:15

Geeft de camera de melding bij iedere geheugenkaart? Want ik heb dat ook een keer gehad bij een nieuwe geheugenkaart.. Alleen die deed het weer op een wonderbaarlijke wijze een half jaar later >;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:20

Ja ik heb haar eigen kaart geprobeerd, die heeft er altijd in gewerkt. En mijn eigen 2 kaartjes werkten ook niet, die hadden nog nooit in dit toestel gezeten maar werken wel gewoon in mijn camera.
De camera heeft ook gewoon bij haar thuis gelegen sinds hij voor het laatst gebruikt werd en toen zat er gewoon hetzelfde kaartje in, die dus wel gewerkt heeft.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:06

Formatteren al geprobeerd?

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:07

Ik kan hem niet formatteren omdat zodra ik de kaart er in doe, hij de melding geeft. Zelfs als het toestel uit staat komt de melding.
En ik geraak niet in de instellingen om de kaart te formatteren omdat de melding niet weg kan..

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:14

Granoek schreef:
Ik kan hem niet formatteren omdat zodra ik de kaart er in doe, hij de melding geeft. Zelfs als het toestel uit staat komt de melding.
En ik geraak niet in de instellingen om de kaart te formatteren omdat de melding niet weg kan..

Formatteren via de pc?