[FOTO] Mazda 323F in de bergen van Hochsölden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

[FOTO] Mazda 323F in de bergen van Hochsölden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:46

Mijn vriend is gek op onze auto. Er zit dan ook de aardige bloed, zweet en tranen in. De Mazda 323F BA had een lakfout waardoor alles losliet, veel kleine mankementjes en inmiddels 16 jaar oud. Voor menig autobezitter waarschijnlijk niet de moeite waard om op te knappen. Vriendlief dacht daar anders over, kocht een donor auto met vastgelopen motor en heeft samen met zijn vader helemaal zelf van twee auto's één gemaakt, zonder dat er een garage aan te pas is gekomen. De ultieme test was de bijna 900 km lange reis naar Oostenrijk. Zonder enig probleem beklom ons kleine groentje iedere berg, een kroon op het harde werk. En net als dat wij paardenmensen van mooie foto's van onze trouwe viervoeters houden, houdt Arne van plaatjes van zijn vierwieler. Zo gezegd zo gedaan; auto in het sop en de berg op naar het op 2090 meter liggende Hochsölden!

De foto's zijn gemaakt met een Nikon D70 gecombineerd met een Nikkor 70-300mm 4.5-5.6 VR lens en een Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 kitlens, verschillende instellingen. Mijn doel was om de schitterende omgeving te betrekken, zonder dat het overheerst, want de auto moet nog steeds het gene zijn waar het oog het eerst naar kijkt. Verder was het lastig om met zoveel licht van de sneeuw en zon (lees: ik heb op sommige platen met 20 diafragma geschoten en nog zat ik op een sluitertijd van 1000) om dynamiek in de foto's te krijgen. Ik had graag wat bewegende velgen en een voorbij flitsende achtergrond gezien op een plaat of twee, maar dat kreeg ik dus niet voor elkaar. Verder heb ik lekker gevarieerd in shots. De complete serie van mijn eerst autoshoot ooit staat op mijn website, dit zijn de mooiste:

1. Bewust de horizon wat scheef gehouden hier, ver uitgezoomd.
Afbeelding

2. Haarspeldbocht omhoog. Weer ver uitgezoomd, zodat de weg echt om je heen lijkt te buigen.
Afbeelding

3. Vind hier de scherpte diepte heel fijn, de lijnen van de weg en de reflectie van de sneeuw op het dak die als het ware de auto omlijst. Dit is echt mijn favoriet van de serie!
Afbeelding

4. Foto waarin ik wel wat beweging heb gekregen. In combinatie met de diagonale lijnen van de steile weg vind ik dit ook een geslaagde foto.
Afbeelding

5. Beetje fish eye effect :D . Bergje af.
Afbeelding

6. Telelens op z'n verst. Aan de andere kant van het dal.
Afbeelding

7. Auto komt hier mooi uit, de reflectering van de xenon verlichting vind ik ook leuk.
Afbeelding

8. Van boven af genomen. Vind hier de diagonale lijnen mooi.
Afbeelding

Overigens was de terugreis naar Nederland ook geen probleem, karretje liep als een zonnetje! Vriendlief is in ieder geval onwijs blij met de foto's. Ben dan ook erg benieuwd wat jullie er fototechnisch van vinden. :)

Bedankt voor het kijken!

Carmen

Re: [FOTO] Mazda 323F in de bergen van Hochsölden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:20

Grappig, hier was ik vorige week ook. Hebben jullie ook geskied?
Leuke plaatjes hoor! Maar ik heb verder niet veel verstand van fotografie.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:47

Gaaf jeetje wat goed gelukt zeg! Het is echt kei moeilijk om een auto leuk/mooi op de foto te krijgen, ik heb het geprobeerd met de nieuwe BMW van mijn broer, maar de foto's worden echt heel saai, ik houd het topic in de gaten voor evt tips!

Deze foto's kunnen zo een autoblad in!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:27

Ik vind 3 echt mega goed gelukt! :j Nice shot! _O_ Kan zo van een autodealer vandaan komen zo'n foto! :j :j

Ik zou heel tevreden zijn met deze fotos! Mooie scherpte allemaal :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:49

ik vind alleen 7 en 3 goed gelukt de rest is van boven genomen te ver af en dat is naar mijn idee niet mooi.

bij nummer 3 en 7 heb je ook mooi met de belijning gespeeld van de weg
1 had ik b.v gecropt in de breedte door t uitzoomen komt de auto niet meer zo tot ze recht en zie je meer omgeving dan auto.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:15

Qua composities vind ik ze erg mooi en goed gelukt.
Het enige wat ik heel jammer vind is alsof op iedere foto de auto stilstaat. Ik zie geen beweging in de auto.
Klopt dat?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 16:15

Dat was dus ook mijn puntje van kritiek, er was te veel licht vanwege de sneeuw om dynamiek in de foto's te krijgen.

Dankjewel voor de reacties :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:33

Maar reed de auto wel dan tijdens het fotograferen?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:34

Ja, alleen op de laatste foto niet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:45

Hmmm das wel apart. Dan had je wel een snelle sluitertijd omdat de velgen nog zo duidelijk zijn. Vaak als je echte dynamiek wilt hebben in je foto kun je dat zien aan de wazige velgen en de scherpe auto.
Tenminste als ik mij dat goed kan heugen uit de autobladen. :=

Edit: voorbeeldje: klik

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:50

pannen had je beter kunnen doen dat is dus een minder snelle sluitertijd en meegaan met de beweging.
daardoor krijg je vaak een wazigere achtergrond en is de beweging van de auto beter te zien

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:56

Dat ik wel willen doen, was ook mijn insteek. Maar ik verloor compleet de scherpte diepte bij kleinere diafragma en door al het licht van de sneeuw kreeg ik mijn sluitertijd niet omlaag (ja, of ik had overbelichte foto's, maar dat wilde ik helemaal niet). Misschien dat dat van de foto's lastig te zien is, maar het is daar zo licht door de zon die op de sneeuw reflecteert dat je er pijn in je ogen van krijgt. Kreeg ze dus niet naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:58

heb er niet veel verstand van :P vindt wel dat hij verwend wordt hoor haha , je moet maar 1 uitprinten en aan de muur hangen :')