Kan ik geld vragen voor een shoot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Kan ik geld vragen voor een shoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:31

Sinds eind 2011 heb ik mijn 1e spiegelreflex gekocht, de 1100D met standaard kitlens.
Al snel gemerkt dat ik bijna niks aan het kitlensje heb, dus toen is er in begin Januari de Canon 70-200mm f/4 bij gekomen, waar ik onwijs veel plezier mee beleef.

Ik heb over een paar weken een fotoworkshop (van canon, kreeg je bij de camera) en als ik die heb gehad, heb ik een afspraak met een andere (naar mijn idee) professionele fotografe uit de buurt, die mij een cursus paardenfotografie wil geven. (uiteraard tegen betaling)
Ik ben zelf een beetje van het 'oh, wat staat die leuk; foto' dus echt spontane foto's.
Mijn vraag is: kan ik geld vragen voor mijn foto's?
De laatste paar keren heb ik oefenshoots gedaan, waarvan 1 met iemand die ik nog niet kende. (gratis)
En via de manege, waar iemand met een eigen paard staat heb ik de vraag gekregen of ze ook een foto op linnen kon laten afdrukken.
Erg leuk, maar ik weet nog niet zeker of ik goed genoeg ben om er geld voor de vragen, en zo ja, hoeveel? en zo nee, wat zijn dan mijn verbeterpunten?
Lief hoeft niet, zolang het maar eerlijk is, en uitgelegd wat je ermee bedoeld.

Meest recente foto;
Vind dit 1 van de mooiste foto's van de oefenshoot, jammer dat 't paard wat viezig is, maar voor meer uitleg het topic van verzorgster.
NF sparco @ fotoshoot van LA Shots
* Alleen verkleind, verscherpt & logo.
Afbeelding

Spontane foto van 1 van de manege pony's, stiekem vind ik dit echt heel erg op zo'n 'echte' fotoshoot foto lijken, met name door zijn houding
Afbeelding

Ook een spontane rijfoto van iemand op de manege, vind ze er beide wel vrolijk opstaan.
* Bijgesneden, horizon rechtgetrokken. verkleind, verscherpt & logo.
Afbeelding

En een foto van de shoot van het meisje met het eigen paard. (deze willen ze op linnen)
Afbeelding

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:32

Ze zijn heel netjes maar je kan nog even door oefenen. Je kan wel langzaam geld ervoor gaan vragen hoor, zo bouw je dat een beetje tegelijk op met je ervaring. Want je foto's zijn zeker wel wat geld waard!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:35

Ik vind dat je nog veel moet oefenen, het begin is er maar ik krijg nog sterk het gevoel dat er maar gewoon een foto is gemaakt. Ziet er niet bijzonder uit nog. Op de foto van de manegepony staat het dier er niet helemaal op, had zelf meer gecentreerd en het hele paard erop. Daar moet je nog goed mee aan de slag.
Ik zou alleen onkostenvergoeding vragen en vrolijk dooroefenen met verschillende paarden, actie, stand etc. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:43

Achtergrond, achtergrond, achtergrond...
Positie, positie, positie...

Foto 1: jij staat hoger dan het paard, je kijkt op z'n rug neer. Door de knieën is mooier, dan komt het paard groter over.
Foto 2: er groeit een lantaarnpaal tussen de oren van het paard. Achtergrond is sowieso te rommelig.
Foto 3: idem voor de achtergrond, plus dat-ie scherp is, en dus afleidt.
Foto 4: Bomen groeien scheef, zo te zien (het is niet een kwestie van scheve horizon). Dat leidt af. Paard is van de 'verkeerde' kant belicht, het licht valt niet op z'n hoofd.

Oefen voorlopig lekker door, maar geld vragen, doe maar niet.

_Chip

Re: Kan ik geld vragen voor een shoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:40

Dat word nog flink oefenen dus, dankjullie wel!
Ik hoop dat ik echt veel ga leren met die cursussen, want over belichting etc. denk ik eerlijk gezegd nog niet zoveel na. Achtergrond op de manege is en blijft een beetje moeilijk, echt een mooie achtergrond krijg ik op de manege gewoon niet voor elkaar. Maar achtergrond etc. houd je ook met 'spontane' foto's heb ik het idee (dan praat ik over foto 2)

Nog meer mensen die tips etc hebben :D?

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:57

*D Moooooooi hoor laura!
Ik vind ze echt heel mooi maar idd zijn er nog wel opmerkingen, maar komop je bent 14 of 15? :7 Ik vind ze top! Kom hiero maar gauw oefenen! hahah :')

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:09

Ik wilde net zeggen, voel me nu best wel ongemotiveerd om verder te gaan. Wist niet dat ze zo slecht waren.. Zijn er nog wel wat goede dingen te vinden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:11

Ze zien niet erg slecht, het zijn leuke foto's. Maar niet professioneel en zeker geen geld waard. Het zijn gewoon foto's :)
Je moet het juist zien als een opsteker, je wordt gemotiveerd om juist meer te oefenen!
Betekend dat je het wel in je hebt om beter te worden.

Je moet nog veel leren, dat kun je ook als een leuke uitdaging zien ;)

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:21

Naja, ik hoop iig beter beeld te laten zien na die cursussen, want je hebt wel gelijk hoor (ik kan gewoon niet tegen commentaar x]) ik ben nu meer bezig met de houding van het paard, en de oortjes dan écht met het fototechnische, en dat hoop ik iig op de 1e cursus te leren, zodat ik ook echt mn camera optimaal kan instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:47

Geld vragen kán altijd. Of je ook daadwerkelijk opdrachten krijgt, dat is een ander verhaal.
Op zich vind ik dat je het al heel netjes doet als je pas zo kort bezig bent.

Toen ik zelf net "begon", maakte ik ongeveer dezelfde kwaliteit foto's.
Daar vroeg ik toen gewoon 60,- euro per shoot voor (ja, ik weet het... de tijden zijn erg verandert).

Dat was nog "analoog". Dus ik ging op pad met een rolletje van 36 foto's, en daar moesten dan ook echt wel 35 foto's perfect van zijn, anders kostte 't behoorlijk wat geld voor een nieuw rolletje, ontwikkel- en afdrukkosten, etc.

Maar door gewoon heel erg veel te oefenen en kritisch te zijn op m'n foto's en verbeterpunten ben ik sinds die tijd wel enorm gegroeid.

In de huidige markt zal het niet meevallen om wat onkosten te krijgen voor je foto's. Want mensen "klagen" vaak al als ze een tientje of 20 euro moeten betalen voor een shoot en dan niet ook gelijk alle foto's op hoge resolutie gratis meekrijgen.

Houd er wel rekening mee, dat wanneer je geld vraagt mensen ook gelijk iets van je verwachten. Dus je kunt niet aankomen met een mislukte reportage. Het is daarom belangrijk dat je zelf goed weet wat je doet en hoe je ook minder makkelijke paarden toch goed op de foto kunt zetten.
Verder moet je niet vergeten dat je over al je winst nog opgave moet doen bij de belastingdienst bij "Inkomsten uit overige werkzaamheden" zo lang je geen bedrijf bent.
Over je winst moet je inkomstenbelasting betalen. Als het maar om een paar tientjes of paar honderd euro per jaar gaat, hoef je niets of bijna niets te betalen. Maar opgeven is wel verplicht.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:49

Je zou misschien beter oefenshoots kunnen aanbieden zodat je kunt oefenen. Als ik deze foto's zou zien als consument dan zou ik verder zoeken naar iemand met wat meer ervaring.
Maakt je foto's niet slecht of lelijk hoor, alleen wat ongeoefend.

@Femke dat is wel een beetje valsspelen hoor! Analoge camera's zijn nog steeds een stuk beter dan de gemiddelde spiegelreflex. Spiegelreflex heeft natuurlijk weer andere voordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:56

Dat ben ik niet helemaal met je eens Pentax...
De foto's die mijn analoge spiegelreflex destijds produceerde, waren per definitie al veel minder scherp en correct qua kleur dan m'n allereerste digitale SLR die daar vrij snel op volgde.
Je ziet in m'n archief juist direct wanneer ik op digitaal ben overgestapt omdat de beeldkwaliteit toen ineens énorm toenam.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:01

Ja maar dan zeg je ook wat, jij bent van hypofocus! Voor mij was de overstap lastiger, alhoew ik wel beter met diepte kon spelen. Ik verbaas me nog steeds welke kwaliteit er uit een wegwerpding komt (nouja voor 3 euro haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:12

Ja ik ben van hypo focus, maar ik ben ook maar een normaal mens. Gewoon ooit begonnen met heel veel oefenen.
Heb nooit een opleiding ofzo gedaan, alles mezelf aangeleerd. :)

Dat kunnen anderen ook :j

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:12

Ik vind de foto's die je hier post nog niet heel bijzonder maar in het topic van het schimmeltje staan wel een paar hele mooie!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:48

Lauwttje schreef:
Ik wilde net zeggen, voel me nu best wel ongemotiveerd om verder te gaan. Wist niet dat ze zo slecht waren.. Zijn er nog wel wat goede dingen te vinden?

Net wat vuurneon zegt. Je moet hun opmerkingen zien als een opsteker!
Je foto's zijn het bekijken waard. Daar je leeftijd bij opgeteld... Jouw foto's zijn niet zo goed als een fotograaf....maar dat kan toch ook niet? Zij kunnen hun jarenlange ervaring en/of studie dan wel in de sloot gooien.
Je foto's zijn beslist beter als de foto's van een leeftijdgenote. Daar zal je het even mee moeten doen.
Talent heb je. Laat je motivatie niet in een regenputje verdwijnen, omdat anderen verbeterpunten noemen. Het is niemands bedoeling jou het gevoel te geven dat de foto's slecht zijn. Want dat zijn ze niet!!! *\o/*

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:39

Ibbel schreef:
Achtergrond, achtergrond, achtergrond...
Positie, positie, positie...

Foto 1: jij staat hoger dan het paard, je kijkt op z'n rug neer. Door de knieën is mooier, dan komt het paard groter over.
Foto 2: er groeit een lantaarnpaal tussen de oren van het paard. Achtergrond is sowieso te rommelig.
Foto 3: idem voor de achtergrond, plus dat-ie scherp is, en dus afleidt.
Foto 4: Bomen groeien scheef, zo te zien (het is niet een kwestie van scheve horizon). Dat leidt af. Paard is van de 'verkeerde' kant belicht, het licht valt niet op z'n hoofd.

Oefen voorlopig lekker door, maar geld vragen, doe maar niet.

Hier sluit ik me bij aan.
Blijf lekker fotograferen. En als iemand een afdruk wil op fotopapier of op canvas reken daar dan wat meer voor dan wat jij er voor moet betalen. Dan krijg je op die manier een kleine vergoeding voor je tijd en moeite.

Verdiep je behalve in het fotograferen ook in de dingen eromheen zoals auteursrecht en portretrecht. Weet je wat je wel en niet mag doen met foto's waarop mensen afgebeeld staan?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 17:24

Dankjulliewel!
Het is ook niet echt mijn bedoeling om er een bedrijfje van te maken, maar meer om voor mensen in de omgeving wat foto's te maken, of op wedstrijden/evenementen in de buurt. En daar dan evt kleine bijdrage voor te vragen ;) Het is totaal niet mijn bedoeling om er later geld mee te verdienen etc. ik zie het echt alleen als hobby die ik graag met bekende wil delen. Maar ik heb iig genoeg tips voorlopig!

Hmm, ik kan misschien wel wat andere foto's laten zien, maar dat is en blijft wel allemaal fototechnisch niet goed. Ook 2 foto's van mn eigen hondjes.
http://s1225.photobucket.com/albums/ee3 ... os%20bokt/