Betaald fotoshoots, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Betaald fotoshoots, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:32

Hoi,

Ik heb nu een tijdje gratis fotoshoots gedaan en hier heb ik positieve reacties op gehad. Ik heb per shoot 15 foto's (tenzij het meerdere dieren waren) in origineel formaat via mail gestuurd. Binnenkort wil ik er klein bedrag voor vragen. Maar dan dacht ik er sowieso aan om de foto's op cd te zetten, 20 foto's ofzo? in origineel formaat en dan 2x alle foto's, 1x met copyright en 1x zonder? Lijkt me namelijk niet fijn dat ze de foto's alleen met logo zouden krijgen. Echter moet ik nog een logo ontwikkelen.
Zijn hier tips voor? En hebben jullie dat dan als bestaande afbeelding en zetten jullie dat bijv via photoshop per foto erop?
Ik heb ook een beetje rond gekeken en toen stond er regelmatig dat klanten de foto's in kleiner formaat kregen, waarom is dit?
Het apart afdrukken, ik heb hier geen goede printer voor dus dan zou dat via een bedrijf moeten, maar als je bijvoorbeeld 3 foto's per fotoshoot erbij zou doen, dan kost dat toch heel veel? Of is het niet nodig om er foto's bij te doen?
Qua gebruik van de foto's, dat ze bijvoorbeeld niet foto's op internet mogen plaatsen zonder copyright, dat ik de foto's zou gebruiken op m'n site als voorbeeldfoto's, laten jullie dat ondertekenen of gewoon op woord?
Een hele hoop vragen. :P Ik ben benieuwd.

Nooor_

Re: Betaald fotoshoots, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:35

Ik zou niet alle foto's ook zonder copyright & op groot formaat geven, want dan kunnen ze er gelijk alles mee doen (ook fotowedstrijden bijv of commercieel)
Verder doe ik zelf nog niet fotoshoots dus kan ik je er niet echt mee helpen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:39

Maar is dat niet een kwestie van vertrouwen in het naleven van de afspraken?

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:42

Ja maar je kan niet iedereen vertrouwen natuurlijk.
Je kan wel zeggen bijv dat je er 1 of 2 op groot formaat erbij geeft, maar allemaal lijkt me niet slim. Bovendien kan je dan nog bijverdienen door nabestellingen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:43

Tenzij je dingen op papier hebt staan: nooit blind varen op vertrouwen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:44

Ja dat is inderdaad m'n vraag of ik dan een soort contract moet opstellen dat ze moeten ondertekenen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:46

Ik zeg ja.

Maar je kan ook denken aan een copyright onderaan de pagina.
Dat scheelt een hoop papierwerk en een hoop gedoe.

Heb je twee vliegen in één klap: én reclame én geen onzekerheid over vertrouwenskwesties.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:02

Dat was ik sowieso van plan rechts of links onderin de hoek, niet te opvallend.
Maar het lijkt me niet leuk als ik klant was om foto's te krijgen met zo'n logo voor mezelf..
Ik vind het ook geen probleem als ze het zelf zouden nabestellen en dan wil je ook niet zo'n logo toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:05

Sowieso in je contract / voorwaarden het niet hebben over copyright:

Het woord "copyright" heeft in Nederland geen juridische betekenis. Wel juist is "dit werk is auteursrechtelijk beschermd".

Vermelden of een werk auteursrechtelijk beschermd is, b.v. met het symbool ©, verandert niets aan de beschermde status; het is alleen handig voor de duidelijkheid. Zo'n expliciete vermelding was nodig in de Verenigde Staten tot 1989 (toen ook in de VS de Conventie van Bern in werking trad).

Vermelden van "hierop rust copyright" betekent dus dat je geen poot hebt om op te staan :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:06

oke ik dacht dat copyright en logo hetzelfde was :o
Maar ik heb het dan over logo..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:35

Je kan ook de klant alleen foto's sturen mét logo; eventuele foto's zonder logo (print of digitaal) kunnen ze dan bij jou nabestellen. Dat betekent wel dat je al die foto's een behoorlijke tijd moet bewaren.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:02

Geen orginele bestanden opsturen. De bestanden blijven bij jou.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:25

Geen digitale bestanden uitgeven..
Zorgen dat ze gaan na bestellen.. mocht je nou wel digitaal willen doen.. foto verkleinen op website formaat en een euro of 20 per foto vragen.

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je de originele bestanden gaat weg geven... zo kunnen ze goedkoop na bestellen ipv een redelijke prijs bij jou. (10x15 - 3,50 bijvoorbeeld)
Dat is je bron van inkomsten na een shoot..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 09:24

20,- per foto?? Dat ga ik echt niet doen :\ Ik dacht aan 10,- voor 15 digitale foto's op cd.. En voor paarden 15,- Ik heb nu gewoon gratis 15 foto's via mail op origineel formaat gedaan zonder logo...

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:39

Geef nooit zomaar originele bestanden weg voor bijna niks!!!

Nooit doen dat brengt de hele markt naar de klote en die is al flink kapot aan gaan door mensen die voor niks zoveel bestanden ORIGINEEL weg geven.. Hier zijn al erg veel topics over

Je kan wel doen 20 euro 15 verkleinde foto's met logo en met 2 originele bestanden maar keuze

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 09:59

oow.. maar stel dat ik dan toch 15 foto's met logo zou zetten op cd en 2 originele foto's naar keuze, dan kun je die 2 foto's toch het beste via mail doen? Want om nou voor 2 foto's een hele nieuwe cd op te sturen..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:17

saskiakefie schreef:
oow.. maar stel dat ik dan toch 15 foto's met logo zou zetten op cd en 2 originele foto's naar keuze, dan kun je die 2 foto's toch het beste via mail doen? Want om nou voor 2 foto's een hele nieuwe cd op te sturen..

Je kan inderdaad het beste dat gewoon per mail doen :)

Maar meid geef nooit zomaar zoveel originelen weg..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:21

Ik bied wel 2 hoge resolutie bestanden aan bij een fotoshoot, dat zit dan ook inbegrepen in de prijs (of ze krijgen 2 x 20-30 afdrukken). Maar dan nog stuur ik niet het echte origineel. Ik verklein het formaat naar 2000x3000 pixels. Ik verkoop mijn foto's (hoge resolutie) los voor 15 euro per stuk :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:21

love_wiepke schreef:
Geen digitale bestanden uitgeven..
Zorgen dat ze gaan na bestellen.. mocht je nou wel digitaal willen doen.. foto verkleinen op website formaat en een euro of 20 per foto vragen.

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je de originele bestanden gaat weg geven... zo kunnen ze goedkoop na bestellen ipv een redelijke prijs bij jou. (10x15 - 3,50 bijvoorbeeld)
Dat is je bron van inkomsten na een shoot..

AMEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:36

Je had ook nog een vraag over afdrukken.
Kies voor kwaliteit en zorg dat je klant ook voor kwaliteit kiest.

Laat je afdrukken dus leveren door een professioneel fotolab en niet door de hema of de supermarkt op de hoek. Hetzelfde geldt voor originele bestanden; stuur je die naar je klant, dan kun je er al zeker van zijn dat die het bij de goedkoopste aanbieder laat afdrukken (of nog erger: thuis op hun eigen printer) voor zeer slechte kwaliteit. Maar jouw naam wordt wel steeds trots genoemd als ze die foto's aan anderen laten zien.

Ergens foto's laten afdrukken is niet "heel duur".
Zo lang je maar zorgt dat je jezelf een eerlijke vergoeding geeft. Ik ken veel hobby fotografen die voor 20 of 50 cent een 10x15cm foto aan hun klant leveren. Tja, dat kan niet voor die prijs, want de afdruk zelf kost al ongeveer zoveel.
Pak dus minstens 3 á 4x de prijs die de afdruk jou gekost heeft. Minstens!

www.profotonet.nl is een goede foto leverancier.
Hier staat hun prijzen: http://profotonet.nl/t7.asp?path=gb32xdxu

10x15cm - 0,32 euro
20x30cm - 1,99 euro

Valt toch reuze mee?
Zo'n 20x30cm foto verkoop je dan dus bijv. voor zo'n 6 á 20 euro per stuk (afhankelijk van hoe goed je bent).

Digitale foto's op hoge resolutie zijn veel geld waard.
Als je klant zo'n foto krijgt, zal die de foto namelijk nooit meer bij je bestellen. En hij kan er op ieder formaat mee afdrukken. Stel dat je klant anders een 50x70cm formaat canvas bij je had besteld voor bijv. 40 of 50 euro... Dat loop je dan al mis, omdat die klant de foto al had en 'm zelf ergens laat afdrukken.

En ook als het paard na een paar jaar verkocht wordt of komt te overlijden... Dat zijn momenten waarop eigenaren (of nieuwe eigenaren) graag weer foto's willen bestellen. Als je alle digitale foto's al hebt gegeven, dan kun je daar dus nooit meer iets aan verdienen.
Ook niet bij de nieuwe eigenaar, want ik kan je garanderen dat de oude eigenaren gewoon een kopie van de cd maakt en die gratis aan de nieuwe eigenaar geeft (wat wettelijk gezien niet op die manier mag, maar het gebeurd wel gewoon).

Over auteursrechten: zodra jij een foto hebt gemaakt, heb jij daar auteursrecht op als fotograaf (meer info www.auteursrecht.nl).
Staan er op de foto geen personen? Dan mag je met die foto gewoon doen wat je zelf wil. Daar heb je wettelijk gezien dus geen toestemming voor nodig, en je klant mag (wettelijk gezien) die foto alleen gebruiken als ze daar jouw toestemming voor hebben gekregen.
Zo lang er geen personen op de foto staan, hoef je daar dus geen contracten ofzo voor af te sluiten, want dat is wettelijk allemaal al geregeld. Wel is het belangrijk dat je je klant daarover informeert. Want mensen hebben vaak geen idee hoe de regelgeving rondom fotografie is.
Het is dus ook jouw taak om te zorgen dat jij daar alles over weet.

Staan er wel personen op de foto? Dan kan er sprake zijn van portretrecht. Ook daar over kun je vanalles lezen op internet. Is even te veel om nu uit te leggen, maar belangrijk is dat je daar rekening mee houdt. Want in sommige gevallen mag jij de foto's dan niet zonder toestemming van de afgebeelde persoon gebruiken en mag die persoon de foto's juist wél gebruiken zonder jouw toestemming.

Kortom: veel werk te doen voor je. Zorg dat je op de hoogte bent van de wetten en regels rondom hetgene dat je wil aanbieden. En verdiep je goed in de markt, voordat je zoiets begint (dus al heel goed dat je dit topic bent begonnen! :j )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:43

Bedankt voor de reacties!! :)
Maar hoe doen jullie het dan als je klant bijvoorbeeld 2 foto's wil hebben. Want ik neem aan dat er ook verzendkosten zijn bij zo'n bedrijf, dus als je maar 2 foto's besteld wordt dat een beetje duur?
Maar doen sommigen dan helemaal geen digitale foto's geven? Als je standaard 3 laat drukken stuur je dan eerst de foto's op, op cd en laat je ze dan die 3 kiezen?

Nog tips voor een logo ontwerpen?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:54

Ik geef vaak wel een klein digitaal bestand van een bestelde en betaalde foto erbij. Dit omdat het voor mij dan ook reclame is maar kondig dit niet aan. Ze kunnen voor een bepaald bedrag foto's uit kiezen naar keuze of het nu afdrukken zijn of digitale bestanden.

De prijzen zijn natuurlijk zonder verzend en verwerkings kosten. Boven de 20x30 is dat 5 euro, daaronder 3 euro per bestelling dus dat valt wel mee ;)
Foto's worden stevig verpakt in half kartonnen enveloppe dus dat zou je aan postzegels ook al haast kwijt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:01

Die kosten bereken je toch gewoon door aan je klant?
Als je 2 foto's wil bestellen op bijv. 20x30cm formaat is dat 2x 1,99 euro = 3,98
Plus 0,99 euro startkosten en 1,99 verzendkosten.

Totaalprijs: 6,96 euro

En dan zie je gelijk waarom je foto's niet maar voor 1 of 2 euro moet verkopen, maar er iets meer voor moet vragen.

Stel dat je 10,- euro per foto op 20x30cm vraagt + 3,- euro verzendkosten.
Dan krijg je dus 23,- euro van je klant. En je kosten zijn: € 6,96.

Dan heb je dus € 16,04 verdient aan die bestelling.
Daar moet dan nog wel inkomstenbelasting over betaald worden (over al je inkomsten moet je uiteraard netjes opgave doen bij de belastingdienst, dat kan via het gedeelte "Inkomsten uit overige werkzaamheden").

Over al je omzet (alles wat je binnenkrijgt aan geld) mag je de kosten die je gemaakt hebt aftrekken.
Het bedrag dat "overblijft" is je winst.

En daar over betaal je zo'n 33% inkomstenbelasting. En nog zo'n 5% bijdrage ZorgVerzekeringsWet.
Dus van je winst gaat nog zo'n 38% af (neem 40% als veilige marge).

Maak je over die belasting niet té druk, want als je echt alleen wat bijverdiensten hebt, is er ook nog een belastingvrije drempel. Dus de kans is groot dat je uiteindelijk niet eens iets hoeft te betalen, als je onder een bepaald bedrag blijft. Maar opgeven is wel verplicht.

Ik laat mensen de foto's altijd zien via een website. Daar staan ze dan in klein formaat op, eventueel met een logo er doorheen.
Cd's vind ik irritant. Het kost geld om te produceren, je moet ze versturen, de post bezorgd ze niet altijd goed en niet altijd onbeschadigd... Veel te veel gedoe en tijd. 'k Heb ze binnen een paar minuten online staan, kost niets extra's én ik hoef er de deur niet voor uit :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 12:24

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Maar dan mogen ze de foto's gewoon van je site afhalen? Word je site dan niet overvol of laat je ze er maar even op staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:28

Hangt er vanaf wat jij wil dat er met de foto's gebeurd.
Als je alle foto's er op zet zonder logo, dan lever je ze dus eigenlijk al "gratis" op klein formaat.
Dat doe ik niet, want dan zou ik dat dus ook in de reportage prijs moeten verwerken.

Dus ik zet er een logo dwars doorheen. Zodat de foto nog wel te zien is om na te bestellen, maar niet gratis te gebruiken is. Voor die foto's is er in mijn kostenberekening namelijk nog niet betaald, dus die krijgen ze ook niet "gratis". Voor 5,- euro per foto kunnen ze de foto's digitaal op lage resolutie van me kopen.

Ik zet bij iedere reportage een aparte map op m'n site, waar een gallerij in staat met de foto's voor die klant. Als ze hun keuze hebben gemaakt, haal ik die er weer vanaf. En als ze de foto's nog een keer willen zien, zet ik de map er weer op :)